Larssin palstalle,

minulla onkin nyt porttikielto. En ymmärrä miksi. Viimmeksi ku pakkula/taavetti halusi siellä keskustella, miksi VL-papit toimivat naisten kanssa. Sekin asiallinen keskuselu on kadonnut.

Edelleen minua ihmetyttää se, kun VL:ät kieltävät omissa tilaisuuksissa naispappeuden, mutta kirkossa toimivat yhdellä suulla täysillä naispappien kanssa ja toimittavat sakramentteja näiden kanssa. Niin Raamattu, kuin uskonpuhdistaja opettavat, ettei tulisi toimia, edes niiden miespappienkaan kanssa, jotka hyväksyvät naispappeuden ja toimivat heidän kanssaan.

85

3459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lutheria

      Lutherin mukaan kaikki kristityt - ikään, sukupuoleen, ihonväriin tms. katsomatta - ovat pappeja, nimittäin Pyhän Hengen pappeja.

      • pappeuden perusteella ei saa seurakunnassa opettaa, vaan siihen seurakunta/Pyhä Henki valitsee pätevät ja luotettavat opettajat.

        Pyhän Hengen pappeuden perusteella, saa kyllä muualla opettaa, mutta ei kaita laumaa ja opettaa seurakunnassa.


      • weha kirjoitti:

        pappeuden perusteella ei saa seurakunnassa opettaa, vaan siihen seurakunta/Pyhä Henki valitsee pätevät ja luotettavat opettajat.

        Pyhän Hengen pappeuden perusteella, saa kyllä muualla opettaa, mutta ei kaita laumaa ja opettaa seurakunnassa.

        on lupa opettaa hengellisen pappeuden perusteella, mutta muualla kuin seurakunnassa. Raamattu opettaa, että seurakunta/Pyhä Henki valitsee opettajat. Näistä on hyvinkin paljon kohti Raamatussa.
        2.Tim.2:2. "Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.
        3. Kärsi vaivaa niinkuin ainakin jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies".

        Hebr.13:7. "Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa".

        1.Tim.3:2. "Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan"

        Huom: apt.20:28. "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut"


    • jul123

      Varmaankin iso katekismuksessa Luther selittää ehtoollisasiaa.. eli ehtoollinen ei ole ihmisen asettama jne. Jos löydät laíta linkki.


      • Luther kirjoittaa: “Olen kuullut kauhukseni, että samassa kirkossa ja samalla alttarilla molemmat osapuolet [luterilaiset ja reformoidut] vastaanottavat ja saavat saman sakramentin, toisen osapuolen uskoessa saavansa pelkän leivän ja viinin ja toisen uskoessa saavansa Kristuksen ruumiin ja veren. Usein epäilen, voiko saarnaaja tai sielunpaimen olla niin paatunut ja pahansuopa, että vaieten antaa molempien osapuolten tulla sakramentille, kummankin siinä luulossa, että he saavat saman sakramentin uskonsa mukaan. Jos sellainen pastori sattuisi olemaan olemassa, hänellä täytyy olla kiveä, terästä ja timanttiakin kovempi sydän; hänen täytyy todellakin olla vihan apostoli... Näiden tyyppien täytyy olla todellisia korkean tason pääpiruja antaessaan minulle pelkän leivän ja viinin ja kuitenkin antaessaan minun uskoa saavani Kristuksen ruumiin ja veren siten petkuttaen minua hirveällä tavalla” (käännös: C.F.W.Walther, Kirkko ja virka. Jyväskylä 1998, s. 122.)


      • jul123
        weha kirjoitti:

        Luther kirjoittaa: “Olen kuullut kauhukseni, että samassa kirkossa ja samalla alttarilla molemmat osapuolet [luterilaiset ja reformoidut] vastaanottavat ja saavat saman sakramentin, toisen osapuolen uskoessa saavansa pelkän leivän ja viinin ja toisen uskoessa saavansa Kristuksen ruumiin ja veren. Usein epäilen, voiko saarnaaja tai sielunpaimen olla niin paatunut ja pahansuopa, että vaieten antaa molempien osapuolten tulla sakramentille, kummankin siinä luulossa, että he saavat saman sakramentin uskonsa mukaan. Jos sellainen pastori sattuisi olemaan olemassa, hänellä täytyy olla kiveä, terästä ja timanttiakin kovempi sydän; hänen täytyy todellakin olla vihan apostoli... Näiden tyyppien täytyy olla todellisia korkean tason pääpiruja antaessaan minulle pelkän leivän ja viinin ja kuitenkin antaessaan minun uskoa saavani Kristuksen ruumiin ja veren siten petkuttaen minua hirveällä tavalla” (käännös: C.F.W.Walther, Kirkko ja virka. Jyväskylä 1998, s. 122.)

        Iso Katekismus, alttarin sakramentti:


        ...Edellisen perusteella on siis helppo vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joilla ihmiset itseään vaivaavat. Esimerkiksi kelpaa vaikkapa tämä: Voiko myös kelvoton pappi toimittaa ja jakaa ehtoollisen? Me näet väitämme, ja tästä emme tingi: vaikka ehtoollisen ottaa vastaan tai sen jakaa täysi heittiö, hän ottaa vastaan oikean sakramentin eli Kristuksen ruumiin ja veren. Tässä suhteessa hän ei yhtään eroa siitä, joka toimittaa sen kaikkein kelvollisimman. Ehtoollinen ei näet nojaa ihmisen pyhyyteen, vaan Jumalan sanaan. Ei yksikään pyhä maan päällä, eipä edes kukaan taivaan enkeleistä pysty tekemään leipää ja viiniä Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Yhtä mahdotonta on muuttaa Kristuksen ruumista ja verta joksikin muuksi, vaikka sitä käytettäisiinkin väärin. Sillä asetussana, joka on tehty leivän ja viinin sakramentiksi, ei muutu ihmisen persoonan eikä epäuskon tähden vääräksi. Eihän Kristus sano: "Jos uskotte tai olette kelvollisia, saatte minun ruumiini ja vereni", vaan: "Ottakaa, syökää ja juokaa, tämä on minun ruumiini ja vereni", sekä: "Tehkää se", nimittäin se, minkä minä nyt teen, asetan, annan teille ja käsken ottaa vastaan. Tämä merkitsee: "Riippumatta siitä, oletko kelvoton vai kelvollinen, saat tässä Kristuksen ruumiin ja veren. Sen vaikuttaa sana, joka tulee leipään ja viiniin." Ymmärrä tämä ja pidä se hyvin mielessäsi, sillä nämä sanat ovat meidän perustuksemme, turvamme ja puolustuksemme kaikkia niitä harhoja ja eksytyksiä vastaan, jotka suinkin ovat meidät kohdanneet tai ehkä vielä tulevat kohtaamaan....


      • jul123 kirjoitti:

        Iso Katekismus, alttarin sakramentti:


        ...Edellisen perusteella on siis helppo vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joilla ihmiset itseään vaivaavat. Esimerkiksi kelpaa vaikkapa tämä: Voiko myös kelvoton pappi toimittaa ja jakaa ehtoollisen? Me näet väitämme, ja tästä emme tingi: vaikka ehtoollisen ottaa vastaan tai sen jakaa täysi heittiö, hän ottaa vastaan oikean sakramentin eli Kristuksen ruumiin ja veren. Tässä suhteessa hän ei yhtään eroa siitä, joka toimittaa sen kaikkein kelvollisimman. Ehtoollinen ei näet nojaa ihmisen pyhyyteen, vaan Jumalan sanaan. Ei yksikään pyhä maan päällä, eipä edes kukaan taivaan enkeleistä pysty tekemään leipää ja viiniä Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Yhtä mahdotonta on muuttaa Kristuksen ruumista ja verta joksikin muuksi, vaikka sitä käytettäisiinkin väärin. Sillä asetussana, joka on tehty leivän ja viinin sakramentiksi, ei muutu ihmisen persoonan eikä epäuskon tähden vääräksi. Eihän Kristus sano: "Jos uskotte tai olette kelvollisia, saatte minun ruumiini ja vereni", vaan: "Ottakaa, syökää ja juokaa, tämä on minun ruumiini ja vereni", sekä: "Tehkää se", nimittäin se, minkä minä nyt teen, asetan, annan teille ja käsken ottaa vastaan. Tämä merkitsee: "Riippumatta siitä, oletko kelvoton vai kelvollinen, saat tässä Kristuksen ruumiin ja veren. Sen vaikuttaa sana, joka tulee leipään ja viiniin." Ymmärrä tämä ja pidä se hyvin mielessäsi, sillä nämä sanat ovat meidän perustuksemme, turvamme ja puolustuksemme kaikkia niitä harhoja ja eksytyksiä vastaan, jotka suinkin ovat meidät kohdanneet tai ehkä vielä tulevat kohtaamaan....

        Tuossa ei sanota, että pitäisi tuollaiselle ehtoolliselle osallistua, jossa on harhaoppinen pappi, sillä heitä on käsketty karttaa. Kuinka voisi osallistua heidän ehtoolliselle, kun on omatkin paimenet?
        Lue alempaa Lutherin opetus.
        Kristinoppi:
        Missä voi käydä ehtoollisella?
        Opista tietoinen kristitty voi käydä ehtoollisella vain siellä, missä Kristuksen ruumiin ja veren todellinen läsnäolo (reaalipreesenssi) tunnustetaan ja missä muutenkin Jumalan sana opetetaan oikein.
        1 Kor. 10:21: Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta. Ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.

        ehtoollisella käytäessä tunnustetaan oikean uskon yhteyttä.



        Room. 16:17: Mutta minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet. Vetäytykää pois heistä.


      • jul123
        weha kirjoitti:

        Tuossa ei sanota, että pitäisi tuollaiselle ehtoolliselle osallistua, jossa on harhaoppinen pappi, sillä heitä on käsketty karttaa. Kuinka voisi osallistua heidän ehtoolliselle, kun on omatkin paimenet?
        Lue alempaa Lutherin opetus.
        Kristinoppi:
        Missä voi käydä ehtoollisella?
        Opista tietoinen kristitty voi käydä ehtoollisella vain siellä, missä Kristuksen ruumiin ja veren todellinen läsnäolo (reaalipreesenssi) tunnustetaan ja missä muutenkin Jumalan sana opetetaan oikein.
        1 Kor. 10:21: Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta. Ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.

        ehtoollisella käytäessä tunnustetaan oikean uskon yhteyttä.



        Room. 16:17: Mutta minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet. Vetäytykää pois heistä.

        Evankeliumi Johanneksen mukaan 13
        1. Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
        2. Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
        3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
        4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
        5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.


      • jul123 kirjoitti:

        Evankeliumi Johanneksen mukaan 13
        1. Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
        2. Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
        3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
        4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
        5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

        Niin, emmehän me kenenkään sydämeen näe, esim. tuleeko ehtoolliselle vilppiuskovainen, mutta oman paimenen opin tiedämme.


    • helppo heikki.

      kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Asia on niin tärkeä rahallisesti, että on parasta pysyä ruodussa, kuin alkaa sooloilemaan. SRK.lla on paljon pappeja kirkossa ja on tärkeää säilyttää myös valtaa kirkossa.
      Kirkko on aivan oma instituutionsa ja SRK.omansa.
      Esivalta on Jumalalta, ja sitä tulee kunnioittaa, mutta omassa Herran huoneessa, rauhanyhdistyksellä, mikä on Jumalan valtakunan huone, täytyy tehdä, niinkuinb jumalan valtakunta opettaa ja neuvoo.

      • on se,

        joka ei halua ojentautua Jumalan sanan mukaan. Siinä meillä on oppimista koko elämän ajan.

        Eli näin:

        Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

        2.kor.6:15. "Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?
        16. Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut:

        - Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

        17. Siksi Herra sanoo:

        - Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
        18. ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias".

        Tiit.3:10. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
        11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.

        1.kor.1:10. "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus".


    • missä on

      Sinun omat paimenesi nyt tällä hetkellä löytyvät ?
      Oon vain satunnaisesti seurannut tätä palstaa ja pudonnut kärryiltä, minkä seurakunnan opetusta nyt kannatat.

      Minulla olisi jotenkin paljon helpompi yrittää ymmärtää kirjoituksiasi, kun tietäisin, mille paimenille olet uskollinen/ kuuntelet opetuksia.

      Silloin tietäisi jotain takana olevasta opista.

      -lainaus-
      "Tuossa ei sanota, että pitäisi tuollaiselle ehtoolliselle osallistua, jossa on harhaoppinen pappi, sillä heitä on käsketty karttaa. Kuinka voisi osallistua heidän ehtoolliselle, kun on omatkin paimenet? "

      • yhden VL:än ja yhden heluntailaisen kanssa Luthersäätiön tilaisuudessa. Kävin myös siellä ehtoollisella...



      • Pekka Pähkäilijä
        weha kirjoitti:

        yhden VL:än ja yhden heluntailaisen kanssa Luthersäätiön tilaisuudessa. Kävin myös siellä ehtoollisella...

        'allianssi kristitty' ?

        Vielä vuosi sitten olit sitä mieltä, että pitää olla prikulleen oikeassa uskossa - muuten ei vahingossakaan pelastu ?!?


      • sinulta

        tarkentavan kysymyksen,kun ei tosta edellä olleesta saanu oikein täyttä varmuutta: Ootko nyt Luther- säätiön paimenten lampaita, kun puhuit edellä lainauksessa näköjään omista paimenista.

        Onko Luher-säätiön papit/ maallikot( onko heillä
        ees semmosia, maallikkopuhujia)- nytten sun omia paimenia ?


      • on yksityinen
        sinulta kirjoitti:

        tarkentavan kysymyksen,kun ei tosta edellä olleesta saanu oikein täyttä varmuutta: Ootko nyt Luther- säätiön paimenten lampaita, kun puhuit edellä lainauksessa näköjään omista paimenista.

        Onko Luher-säätiön papit/ maallikot( onko heillä
        ees semmosia, maallikkopuhujia)- nytten sun omia paimenia ?

        ja siellä ei ole kaikki aivan taspainossa.
        Mutta pitää muistaa, että se ei ole SRK:n eikä edes RY:n tomintaa.
        Siksi en ole itsekään siellä mukana.


      • yksityinen.
        on yksityinen kirjoitti:

        ja siellä ei ole kaikki aivan taspainossa.
        Mutta pitää muistaa, että se ei ole SRK:n eikä edes RY:n tomintaa.
        Siksi en ole itsekään siellä mukana.

        .......


      • kaikki?
        weha kirjoitti:

        yhden VL:än ja yhden heluntailaisen kanssa Luthersäätiön tilaisuudessa. Kävin myös siellä ehtoollisella...

        ........


      • yrität opettaa
        yksityinen. kirjoitti:

        .......

        opetat väärin.


      • Pekka Pähkäilijä kirjoitti:

        'allianssi kristitty' ?

        Vielä vuosi sitten olit sitä mieltä, että pitää olla prikulleen oikeassa uskossa - muuten ei vahingossakaan pelastu ?!?

        ole allianssikristitty, vaan luthersäätiön opetukset on Raamatulla perusteltuja.


      • kaikki? kirjoitti:

        ........

        Luthersäätiön tilaisuuksissa...


      • yrität opettaa kirjoitti:

        opetat väärin.

        missä on muuta kuin Raamatun omaa sanaa...


      • ei koskaan.
        weha kirjoitti:

        Luthersäätiön tilaisuuksissa...

        Ei pitäis vannoa mitään. Sitä voi joutua vielä syömään sanansa.


      • sanoo samoin
        weha kirjoitti:

        missä on muuta kuin Raamatun omaa sanaa...

        puhuvansa samasta Jumalasta. Mutta he ei tunne totuutta ja opettaa väärin.


      • sanoo samoin kirjoitti:

        puhuvansa samasta Jumalasta. Mutta he ei tunne totuutta ja opettaa väärin.

        että vaikka perkele vetosi kirjoituksiin, niin Jeesuskin vetosi ja oikein Raamatun sanan mukaisesti. Meillähän on Raamattu, kyllä se kestää tarkastella asioita,


      • ei koskaan. kirjoitti:

        Ei pitäis vannoa mitään. Sitä voi joutua vielä syömään sanansa.

        nykyaikainen tilanne ja se ratkaisee...kaikki menee ihan Raamatun opetuksen mukaan...


      • Raamatun
        weha kirjoitti:

        että vaikka perkele vetosi kirjoituksiin, niin Jeesuskin vetosi ja oikein Raamatun sanan mukaisesti. Meillähän on Raamattu, kyllä se kestää tarkastella asioita,

        ja opettaa siitä. Se se vasta onkin oikein mestari selittään sitä.
        Ja käyttää vielä toista ihmistä hyväksi tässä asiassa.


      • Raamatun kirjoitti:

        ja opettaa siitä. Se se vasta onkin oikein mestari selittään sitä.
        Ja käyttää vielä toista ihmistä hyväksi tässä asiassa.

        kyllä kaatuivat alkuunsa, ku niitä ei Raamatusta löytynyt...Raamattuhan kuitenkin sanoo: "Tutkikaa kirjoituksia, niin ette eksy".


      • ihan nyt niin
        on yksityinen kirjoitti:

        ja siellä ei ole kaikki aivan taspainossa.
        Mutta pitää muistaa, että se ei ole SRK:n eikä edes RY:n tomintaa.
        Siksi en ole itsekään siellä mukana.

        kuin kicki yrittää selittää :) Tiedät hyvin miksi et pääse sinne "larssin palstalle" Sinä ja weha siellä hallitsitte aikanne,ja nyt on weha paasaamassa tunnustuksellisissa ja sinä täällä.

        Siellä missä te keskustelette on aina riitaa ja meteliä???


    • että sinulla on portikielto. Onko se sinusta todella oikeasti ihme?

      Sananvapaus näytää olevan suhteelinen käsite monellakin palstalla ei vain tuolla ko palstalla.

      Avoimella ihemtelyllä monestakin aiheesta monellakin palstalla saa portikielloin "hankittua". Joten portikieltoasi ei voi pitää ihmeenä eikä se ole lainkaan asia jota ei voisi ymmärtää.

      Minusta se on täysin ymmärttävää :) jopa odotettua :)

      Sensuuri täällä sielä ja vähän tuollakin kertoo omaa kieltänsä vl :) Tieto sinänsä tästä porttikiellosta on mielenkiintoinen vaikke järin yllätyksellinen. Kertoo ettei tietyt asiat ole muuttunut.

      • on niin, että Taavetti kutsui minua keskustelemaan ja antoikin porttikiellon.


      • keskustella
        weha kirjoitti:

        on niin, että Taavetti kutsui minua keskustelemaan ja antoikin porttikiellon.

        on se nähty vuosien kuluessa.

        Mielesi muuttuu kuin tuuliviirillä tuulten kääntyessä. Olet ailahtelevainen ja käyt haastamassa eripuraa milloin missäkin palstoilla.

        Muistatko kun kävit "körttiäisiä" härnäämässä muutama vuosi sitten?

        Nettiyhteisöt ovat jo tutustuneet sinun keskustelu tyyliisi ja tulos on se,että riitaa sinä etsit ja väittelyitä.

        2. Joh. 1:9
           
        Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.

        Totuuden sanan opettaja
        14 Muistuta tästä kaikkia ja varoita heitä vakavasti Jumalan nimessä, etteivät he riitelisi. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se koituu kuulijoiden turmioksi. [1. Tim. 6:4; Tit. 3:9]
        15 Pyri kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein. [1. Tim. 4:6,7; Tit. 2:7,8]
        16 Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle [1. Tim. 1:4 ]
        17 ja heidän oppinsa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos,
        18 jotka ovat eksyneet pois totuudesta ja väittävät, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he saattavat joidenkin uskon luhistumaan. [1. Kor. 15:12]
        19 Mutta Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: "Herra tuntee omansa" ja "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen". [Jes. 28:16,17; Joh. 10:14]
        20 Suuressa taloudessa ei ole vain kultaisia ja hopeisia astioita, vaan myös puusta ja savesta tehtyjä. Toiset on tarkoitettu arvokkaaseen, toiset arkiseen käyttöön. [Room. 9:21]
        21 Siitä, joka puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, tulee arvokkaaseen käyttöön sopiva astia, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tarkoituksiin käyttökelpoinen. [2. Tim. 3:17]
        22 Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. [1. Tim. 6:11; Hepr. 12:14]
        23 Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja. [2. Tim. 2:16]
        24 Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, [Tit. 1:8]
        25 niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden [Gal. 6:1; 2. Tim. 4:2]
        26 ja selviävät Paholaisen ansasta, johon tämä on heidät vanginnut pakottaakseen heidät tahtoonsa.


      • onhan se
        keskustella kirjoitti:

        on se nähty vuosien kuluessa.

        Mielesi muuttuu kuin tuuliviirillä tuulten kääntyessä. Olet ailahtelevainen ja käyt haastamassa eripuraa milloin missäkin palstoilla.

        Muistatko kun kävit "körttiäisiä" härnäämässä muutama vuosi sitten?

        Nettiyhteisöt ovat jo tutustuneet sinun keskustelu tyyliisi ja tulos on se,että riitaa sinä etsit ja väittelyitä.

        2. Joh. 1:9
           
        Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.

        Totuuden sanan opettaja
        14 Muistuta tästä kaikkia ja varoita heitä vakavasti Jumalan nimessä, etteivät he riitelisi. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se koituu kuulijoiden turmioksi. [1. Tim. 6:4; Tit. 3:9]
        15 Pyri kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein. [1. Tim. 4:6,7; Tit. 2:7,8]
        16 Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle [1. Tim. 1:4 ]
        17 ja heidän oppinsa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos,
        18 jotka ovat eksyneet pois totuudesta ja väittävät, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he saattavat joidenkin uskon luhistumaan. [1. Kor. 15:12]
        19 Mutta Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: "Herra tuntee omansa" ja "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen". [Jes. 28:16,17; Joh. 10:14]
        20 Suuressa taloudessa ei ole vain kultaisia ja hopeisia astioita, vaan myös puusta ja savesta tehtyjä. Toiset on tarkoitettu arvokkaaseen, toiset arkiseen käyttöön. [Room. 9:21]
        21 Siitä, joka puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, tulee arvokkaaseen käyttöön sopiva astia, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tarkoituksiin käyttökelpoinen. [2. Tim. 3:17]
        22 Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. [1. Tim. 6:11; Hepr. 12:14]
        23 Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja. [2. Tim. 2:16]
        24 Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, [Tit. 1:8]
        25 niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden [Gal. 6:1; 2. Tim. 4:2]
        26 ja selviävät Paholaisen ansasta, johon tämä on heidät vanginnut pakottaakseen heidät tahtoonsa.

        ojennauduttava Raamatun mukaisesti.

        9. hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

        2. Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
        3. Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,


      • pakkula
        weha kirjoitti:

        on niin, että Taavetti kutsui minua keskustelemaan ja antoikin porttikiellon.

        Mistähän tuo Taavetin kutsu on kuulunut? En tiedä kutsusta mitään Parin viikon takaisen, parisen päivää kestäneen porttikiellon jälkeen avasin portin, mutta en hiiskunut siitä. Jäin odottamaan ja toivomaan, että weha ilmestyisi keskustelemaan asiallisesti, mutta varsinaista kutsua en muista esittäneeni.
        Siitä wehan aloittamasta keskustelusta voi toki olla useampaakin mieltä, mutta en pidä keskusteluna sellaista, että vain toinen esittää mielipiteitään ilman, että toinen saisi kunnollista suun (viestin ) vuoroa. Aluksi banni oli tarkoitus pitää vain yhden illan ajan, että toisetkin voisivat valmistella perusteltuja viestejä. Unohtui kuitenkin avata seuraavana aamuna. Nämä vaahtoamiset tällä palstalla eivät ainakaan kovin innosta keskusteluun.

        Se nyt kuitenkin tiedoksi, että aivan asiallinen ja hyvä keskustelu sinne on syntynyt, vaikka kaikki keskustelijat eivät ole minkään suunnan lestadiolaisia.


      • Free.
        keskustella kirjoitti:

        on se nähty vuosien kuluessa.

        Mielesi muuttuu kuin tuuliviirillä tuulten kääntyessä. Olet ailahtelevainen ja käyt haastamassa eripuraa milloin missäkin palstoilla.

        Muistatko kun kävit "körttiäisiä" härnäämässä muutama vuosi sitten?

        Nettiyhteisöt ovat jo tutustuneet sinun keskustelu tyyliisi ja tulos on se,että riitaa sinä etsit ja väittelyitä.

        2. Joh. 1:9
           
        Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.

        Totuuden sanan opettaja
        14 Muistuta tästä kaikkia ja varoita heitä vakavasti Jumalan nimessä, etteivät he riitelisi. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se koituu kuulijoiden turmioksi. [1. Tim. 6:4; Tit. 3:9]
        15 Pyri kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein. [1. Tim. 4:6,7; Tit. 2:7,8]
        16 Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle [1. Tim. 1:4 ]
        17 ja heidän oppinsa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos,
        18 jotka ovat eksyneet pois totuudesta ja väittävät, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he saattavat joidenkin uskon luhistumaan. [1. Kor. 15:12]
        19 Mutta Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: "Herra tuntee omansa" ja "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen". [Jes. 28:16,17; Joh. 10:14]
        20 Suuressa taloudessa ei ole vain kultaisia ja hopeisia astioita, vaan myös puusta ja savesta tehtyjä. Toiset on tarkoitettu arvokkaaseen, toiset arkiseen käyttöön. [Room. 9:21]
        21 Siitä, joka puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, tulee arvokkaaseen käyttöön sopiva astia, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tarkoituksiin käyttökelpoinen. [2. Tim. 3:17]
        22 Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. [1. Tim. 6:11; Hepr. 12:14]
        23 Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja. [2. Tim. 2:16]
        24 Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, [Tit. 1:8]
        25 niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden [Gal. 6:1; 2. Tim. 4:2]
        26 ja selviävät Paholaisen ansasta, johon tämä on heidät vanginnut pakottaakseen heidät tahtoonsa.

        että Weha osasi irrottautua vl-valheoppien siteistä.

        Onneksi olkoon Weha!


      • Free. kirjoitti:

        että Weha osasi irrottautua vl-valheoppien siteistä.

        Onneksi olkoon Weha!

        ei voi miellyttää. Ainakaan niitä jotka eivät usko tällätavoin...


      • pakkula kirjoitti:

        Mistähän tuo Taavetin kutsu on kuulunut? En tiedä kutsusta mitään Parin viikon takaisen, parisen päivää kestäneen porttikiellon jälkeen avasin portin, mutta en hiiskunut siitä. Jäin odottamaan ja toivomaan, että weha ilmestyisi keskustelemaan asiallisesti, mutta varsinaista kutsua en muista esittäneeni.
        Siitä wehan aloittamasta keskustelusta voi toki olla useampaakin mieltä, mutta en pidä keskusteluna sellaista, että vain toinen esittää mielipiteitään ilman, että toinen saisi kunnollista suun (viestin ) vuoroa. Aluksi banni oli tarkoitus pitää vain yhden illan ajan, että toisetkin voisivat valmistella perusteltuja viestejä. Unohtui kuitenkin avata seuraavana aamuna. Nämä vaahtoamiset tällä palstalla eivät ainakaan kovin innosta keskusteluun.

        Se nyt kuitenkin tiedoksi, että aivan asiallinen ja hyvä keskustelu sinne on syntynyt, vaikka kaikki keskustelijat eivät ole minkään suunnan lestadiolaisia.

        Mainitsit minun nimeäni ja että oon hurahtanut Luthersäätiön oppiin yms. kaikki poistettiin?

        asallisesti näin kutsuusi:

        Mittee oot mieltä Taavetin vastauksesta samanlaiseen avaukseesi Larssilla? Taavetin vastaus vaikuttaa näin sivullisesta hieman ylimieliseltä ja epäystävälliseltä. Mitä tuumaat? Et ollut vielä siellä ehtinyt vastata.

        Taavetti kirjoittaa:

        !Luther säätiöönkö on wehan kiinnostus pyörähtänyt? Halusitko koskaan oikein oppia lestadiolaisten käsitystä asiasta? Panee epäilemään, että et tainnut halutakaan, tai jos halusit ja ehkä ymmärsitkin, pimeäksi on käsitys pyörähtänyt.

        Niin enin osa kirkon mies- kuin naispapeistakin, hoitavat vain sanan virkaa, eivät suinkaan hengen virkaa, jota taas kaikki oikein uskovaiset hoitavat. Luther säätiönkin papit hoitavat vain sanan ja sakramenttien virkapappeutta, hengen virkaan ei heilläkään ole oikeutta.

        Lainaus:
        `Vanhoillilestadiolaiset papit taas perustelevat toimivansa naispappien kanssa, koska Jeesuskin saarnasi synagogassa, missä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia ja heidän kanssaan.`

        Tuossa ei ole selitys kokonaisuudessaan. Naiset pappeina ovat Suomessa hyväksytyn ammatin harjoittajia, siinä on toinen peruste ja selitys.

        Kirjoitin tämän viestin ja voi tästä hiukan keskustellakin, mutta kiistapalstaa ei tästä palstasta tehdä nytkään."

        Vastaus:
        Täh?
        Myönnät, että toimitte väärien kanssa? Menettelette sitten Raamatun vastaisesti.

        Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

        2.Kor.6:15. "Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
        16. Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
        17. Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä"

        Tiit.3:10. "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
        11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut".

        1.kor.1:10. "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus".

        Jeesushan oli aina fariseusten kanssa vastakkain ja tukki jopa monasti heidän suunsa.


      • Maarimi
        weha kirjoitti:

        Mainitsit minun nimeäni ja että oon hurahtanut Luthersäätiön oppiin yms. kaikki poistettiin?

        asallisesti näin kutsuusi:

        Mittee oot mieltä Taavetin vastauksesta samanlaiseen avaukseesi Larssilla? Taavetin vastaus vaikuttaa näin sivullisesta hieman ylimieliseltä ja epäystävälliseltä. Mitä tuumaat? Et ollut vielä siellä ehtinyt vastata.

        Taavetti kirjoittaa:

        !Luther säätiöönkö on wehan kiinnostus pyörähtänyt? Halusitko koskaan oikein oppia lestadiolaisten käsitystä asiasta? Panee epäilemään, että et tainnut halutakaan, tai jos halusit ja ehkä ymmärsitkin, pimeäksi on käsitys pyörähtänyt.

        Niin enin osa kirkon mies- kuin naispapeistakin, hoitavat vain sanan virkaa, eivät suinkaan hengen virkaa, jota taas kaikki oikein uskovaiset hoitavat. Luther säätiönkin papit hoitavat vain sanan ja sakramenttien virkapappeutta, hengen virkaan ei heilläkään ole oikeutta.

        Lainaus:
        `Vanhoillilestadiolaiset papit taas perustelevat toimivansa naispappien kanssa, koska Jeesuskin saarnasi synagogassa, missä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia ja heidän kanssaan.`

        Tuossa ei ole selitys kokonaisuudessaan. Naiset pappeina ovat Suomessa hyväksytyn ammatin harjoittajia, siinä on toinen peruste ja selitys.

        Kirjoitin tämän viestin ja voi tästä hiukan keskustellakin, mutta kiistapalstaa ei tästä palstasta tehdä nytkään."

        Vastaus:
        Täh?
        Myönnät, että toimitte väärien kanssa? Menettelette sitten Raamatun vastaisesti.

        Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

        2.Kor.6:15. "Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
        16. Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
        17. Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä"

        Tiit.3:10. "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
        11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut".

        1.kor.1:10. "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus".

        Jeesushan oli aina fariseusten kanssa vastakkain ja tukki jopa monasti heidän suunsa.

        Minulla on ollut Larssin palstalle porttikielto jo yli kuukauden, samoin ystävälläni. Olemme molemmat hyvin maltillisia kirjoittajia, kuten Wehakin. Uskallamme vain kyseenalaistaa hieman asioita, joskus kärjistäenkin, että syntyisi oikeata keskustelua. Jostain syystä vl:t pelkäävät sellaista. En ymmärrä miksi, eihän uskon pitäisi olla muiden mielipiteistä riippuvainen.

        Olen Wehan kohtalotoveri. Minä olen kuulemma hurahtanut helluntalaisiin:) Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta. Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena.

        Mielestäni luterilainen kirkkomme on luopumuksen tiellä, vaikka vielä sen jäsen olenkin, muodollisesti. Siinä mielessä pitäisin Luther -säätiötä ja vl:a jopa samankaltaisina, että molemmat arvostelevat kirkkoamme. Vl:t eivät halua kuitenkaan erota kirkosta, koska siihen kuulumisesta on heille niin paljon etua. Luther -säätiö toimii jotenkin rehellisemmin, ja taistelee oikeasti periaatteidensa puolesta. Minusta ainakin vl:en kuuluisi erota kirkosta, kun pitää lähes kaikkia sen jäseniä, papistoa myöten, epäuskoisina.

        Vl -liike vaikuttaa olevan tänäpäivänä lähinnä omaan sisäpiiriinsä keskittyvä omahyväinen lahko kirkon sisällä, vaikka on joskus ollut todellinen protestiliike. Luther -säätiötä puolestaan voisi tänään kutsua jopa Laestadiuksen seuraajaksi, onhan toiminnassa on samankaltaisia piirteitä; kuten kirkon peloton arvostelu ja yritys "puhdistaa" luterilaista uskoa uudelleen.

        Omakohtaisesti etsisin kristinuskon eri suunnista ennemmin yhdistäviä kuin erottavia korostuksia, vaikka pidänkin oppia tärkeänä.

        Vapaissa suunnissa on pääosin hyvä opetus, etenkin baptisteilla. Helluntalaisia pidän hieman liian hurmoksellisina, vaikka voin käydä heidänkin tilaisuuksissaan.

        Minulle on kirkastunut esim. kasteoppi, kuten se raamatun mukaisesti on, eli pidän ns. uskovien kastetta oikeampana kuin lapsikastetta. Voin silti tuntea hengenyhteyttä sellaistenkin kanssa, jotka uskovat lapsikasteen olevan oikea. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki uskomme samaan Jeesukseen syntiemme sovittajana.


      • se Marian
        Maarimi kirjoitti:

        Minulla on ollut Larssin palstalle porttikielto jo yli kuukauden, samoin ystävälläni. Olemme molemmat hyvin maltillisia kirjoittajia, kuten Wehakin. Uskallamme vain kyseenalaistaa hieman asioita, joskus kärjistäenkin, että syntyisi oikeata keskustelua. Jostain syystä vl:t pelkäävät sellaista. En ymmärrä miksi, eihän uskon pitäisi olla muiden mielipiteistä riippuvainen.

        Olen Wehan kohtalotoveri. Minä olen kuulemma hurahtanut helluntalaisiin:) Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta. Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena.

        Mielestäni luterilainen kirkkomme on luopumuksen tiellä, vaikka vielä sen jäsen olenkin, muodollisesti. Siinä mielessä pitäisin Luther -säätiötä ja vl:a jopa samankaltaisina, että molemmat arvostelevat kirkkoamme. Vl:t eivät halua kuitenkaan erota kirkosta, koska siihen kuulumisesta on heille niin paljon etua. Luther -säätiö toimii jotenkin rehellisemmin, ja taistelee oikeasti periaatteidensa puolesta. Minusta ainakin vl:en kuuluisi erota kirkosta, kun pitää lähes kaikkia sen jäseniä, papistoa myöten, epäuskoisina.

        Vl -liike vaikuttaa olevan tänäpäivänä lähinnä omaan sisäpiiriinsä keskittyvä omahyväinen lahko kirkon sisällä, vaikka on joskus ollut todellinen protestiliike. Luther -säätiötä puolestaan voisi tänään kutsua jopa Laestadiuksen seuraajaksi, onhan toiminnassa on samankaltaisia piirteitä; kuten kirkon peloton arvostelu ja yritys "puhdistaa" luterilaista uskoa uudelleen.

        Omakohtaisesti etsisin kristinuskon eri suunnista ennemmin yhdistäviä kuin erottavia korostuksia, vaikka pidänkin oppia tärkeänä.

        Vapaissa suunnissa on pääosin hyvä opetus, etenkin baptisteilla. Helluntalaisia pidän hieman liian hurmoksellisina, vaikka voin käydä heidänkin tilaisuuksissaan.

        Minulle on kirkastunut esim. kasteoppi, kuten se raamatun mukaisesti on, eli pidän ns. uskovien kastetta oikeampana kuin lapsikastetta. Voin silti tuntea hengenyhteyttä sellaistenkin kanssa, jotka uskovat lapsikasteen olevan oikea. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki uskomme samaan Jeesukseen syntiemme sovittajana.

        Hurahtanut ja porttikiellossa
        Kirjoittanut: Maarimi 16.1.2008 klo 20.19

        "Minulla on ollut Larssin palstalle porttikielto jo yli kuukauden, samoin ystävälläni. Olemme molemmat hyvin maltillisia kirjoittajia, kuten Wehakin. Uskallamme vain kyseenalaistaa hieman asioita, joskus kärjistäenkin, että syntyisi oikeata keskustelua. Jostain syystä vl:t pelkäävät sellaista. En ymmärrä miksi, eihän uskon pitäisi olla muiden mielipiteistä riippuvainen. "

        Mutta ei sitä voi pakottaa vl:iä ajattelemaan samalla tavalla kuin itse. Eikä heidän palstalla kaupat vängellä omaa.
        Sillä palstalla on määrätyt säännöt.

        "Olen Wehan kohtalotoveri. Minä olen kuulemma hurahtanut helluntalaisiin:)"

        Onkohan teidät ihan aiheetta pannattu?
        Tuo oli vähän ilkeältä kuullostava huomautus.

        "Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta. Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena."

        Ei sielunvihollinen omia kiusaa. Ja varsinkaan sen jälkeen, kun ihminen on sen Jumalan Pojan uskon jättänyt ja on kaikkiruokanen hengellisessä mielessä.

        "Mielestäni luterilainen kirkkomme on luopumuksen tiellä, vaikka vielä sen jäsen olenkin, muodollisesti. Siinä mielessä pitäisin Luther -säätiötä ja vl:a jopa samankaltaisina, että molemmat arvostelevat kirkkoamme. Vl:t eivät halua kuitenkaan erota kirkosta, koska siihen kuulumisesta on heille niin paljon etua. Luther -säätiö toimii jotenkin rehellisemmin, ja taistelee oikeasti periaatteidensa puolesta."

        Osaatko ajatella, että jospa et näe itse tätä aasiaa oikein..?

        " Minusta ainakin vl:en kuuluisi erota kirkosta, kun pitää lähes kaikkia sen jäseniä, papistoa myöten, epäuskoisina."

        Et sinä voi siihen vaikuttaa mitenkään omilla mielipiteillä tähän asiaan.
        Kyllä se on vaan niin, että vl:iä tarvitaan kirkossa, on kuitenkin joku joka saarnaa puhdasta Jumalan sanaa.

        "Vl -liike vaikuttaa olevan tänäpäivänä lähinnä omaan sisäpiiriinsä keskittyvä omahyväinen lahko kirkon sisällä,"

        Jospa ne ovet katua vastaan suljetaan ja myllyn ääni vaikenee. Tulee lopun aika ja kukaan ei voi työtä tehdä.
        ...ja vielä omahyväinen onpa paksua tekstiä.

        "vaikka on joskus ollut todellinen protestiliike."

        Koskahan on näin ollut? Tämäkö on sitä maltillista kirjoittelua? Kirjotat ihan perättömiä.

        " Luther -säätiötä puolestaan voisi tänään kutsua jopa Laestadiuksen seuraajaksi, onhan toiminnassa on samankaltaisia piirteitä; kuten kirkon peloton arvostelu ja yritys "puhdistaa" luterilaista uskoa uudelleen."

        Niin...tai myrkyttää...

        "Omakohtaisesti etsisin kristinuskon eri suunnista ennemmin yhdistäviä kuin erottavia korostuksia, vaikka pidänkin oppia tärkeänä. "

        Tätä on turha toivoa ja jo Raamatunkin mukaan.
        Pimeys ei käsitä valkeutta.

        "Vapaissa suunnissa on pääosin hyvä opetus, etenkin baptisteilla. Helluntalaisia pidän hieman liian hurmoksellisina, vaikka voin käydä heidänkin tilaisuuksissaan. "

        No niin, sieltähän se tuli. Ilmankos sinulta menikin usko.
        Ei kannata edes odotta, että vl:ät on näin kaikkiruokasia.

        "Minulle on kirkastunut esim. kasteoppi, kuten se raamatun mukaisesti on, eli pidän ns. uskovien kastetta oikeampana kuin lapsikastetta. Voin silti tuntea hengenyhteyttä sellaistenkin kanssa, jotka uskovat lapsikasteen olevan oikea. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki uskomme samaan Jeesukseen syntiemme sovittajana."

        Onpa uskonasiat kirkastunut väärin, en voi muuta kuin valittaa.


      • kicki,
        se Marian kirjoitti:

        Hurahtanut ja porttikiellossa
        Kirjoittanut: Maarimi 16.1.2008 klo 20.19

        "Minulla on ollut Larssin palstalle porttikielto jo yli kuukauden, samoin ystävälläni. Olemme molemmat hyvin maltillisia kirjoittajia, kuten Wehakin. Uskallamme vain kyseenalaistaa hieman asioita, joskus kärjistäenkin, että syntyisi oikeata keskustelua. Jostain syystä vl:t pelkäävät sellaista. En ymmärrä miksi, eihän uskon pitäisi olla muiden mielipiteistä riippuvainen. "

        Mutta ei sitä voi pakottaa vl:iä ajattelemaan samalla tavalla kuin itse. Eikä heidän palstalla kaupat vängellä omaa.
        Sillä palstalla on määrätyt säännöt.

        "Olen Wehan kohtalotoveri. Minä olen kuulemma hurahtanut helluntalaisiin:)"

        Onkohan teidät ihan aiheetta pannattu?
        Tuo oli vähän ilkeältä kuullostava huomautus.

        "Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta. Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena."

        Ei sielunvihollinen omia kiusaa. Ja varsinkaan sen jälkeen, kun ihminen on sen Jumalan Pojan uskon jättänyt ja on kaikkiruokanen hengellisessä mielessä.

        "Mielestäni luterilainen kirkkomme on luopumuksen tiellä, vaikka vielä sen jäsen olenkin, muodollisesti. Siinä mielessä pitäisin Luther -säätiötä ja vl:a jopa samankaltaisina, että molemmat arvostelevat kirkkoamme. Vl:t eivät halua kuitenkaan erota kirkosta, koska siihen kuulumisesta on heille niin paljon etua. Luther -säätiö toimii jotenkin rehellisemmin, ja taistelee oikeasti periaatteidensa puolesta."

        Osaatko ajatella, että jospa et näe itse tätä aasiaa oikein..?

        " Minusta ainakin vl:en kuuluisi erota kirkosta, kun pitää lähes kaikkia sen jäseniä, papistoa myöten, epäuskoisina."

        Et sinä voi siihen vaikuttaa mitenkään omilla mielipiteillä tähän asiaan.
        Kyllä se on vaan niin, että vl:iä tarvitaan kirkossa, on kuitenkin joku joka saarnaa puhdasta Jumalan sanaa.

        "Vl -liike vaikuttaa olevan tänäpäivänä lähinnä omaan sisäpiiriinsä keskittyvä omahyväinen lahko kirkon sisällä,"

        Jospa ne ovet katua vastaan suljetaan ja myllyn ääni vaikenee. Tulee lopun aika ja kukaan ei voi työtä tehdä.
        ...ja vielä omahyväinen onpa paksua tekstiä.

        "vaikka on joskus ollut todellinen protestiliike."

        Koskahan on näin ollut? Tämäkö on sitä maltillista kirjoittelua? Kirjotat ihan perättömiä.

        " Luther -säätiötä puolestaan voisi tänään kutsua jopa Laestadiuksen seuraajaksi, onhan toiminnassa on samankaltaisia piirteitä; kuten kirkon peloton arvostelu ja yritys "puhdistaa" luterilaista uskoa uudelleen."

        Niin...tai myrkyttää...

        "Omakohtaisesti etsisin kristinuskon eri suunnista ennemmin yhdistäviä kuin erottavia korostuksia, vaikka pidänkin oppia tärkeänä. "

        Tätä on turha toivoa ja jo Raamatunkin mukaan.
        Pimeys ei käsitä valkeutta.

        "Vapaissa suunnissa on pääosin hyvä opetus, etenkin baptisteilla. Helluntalaisia pidän hieman liian hurmoksellisina, vaikka voin käydä heidänkin tilaisuuksissaan. "

        No niin, sieltähän se tuli. Ilmankos sinulta menikin usko.
        Ei kannata edes odotta, että vl:ät on näin kaikkiruokasia.

        "Minulle on kirkastunut esim. kasteoppi, kuten se raamatun mukaisesti on, eli pidän ns. uskovien kastetta oikeampana kuin lapsikastetta. Voin silti tuntea hengenyhteyttä sellaistenkin kanssa, jotka uskovat lapsikasteen olevan oikea. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki uskomme samaan Jeesukseen syntiemme sovittajana."

        Onpa uskonasiat kirkastunut väärin, en voi muuta kuin valittaa.

        "Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta."

        Näin olen kuullutkin, että et ole enää vl. Valitan...

        Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena."

        Tämä tunne on johtunut sinusta Maarimi, eikä muista.
        Sitä voi väärinkin tuntea.


      • larsleevillä
        kicki, kirjoitti:

        "Olen käynyt monissakin seurakunnissa tutustumassa, kun lähdin vl:sta."

        Näin olen kuullutkin, että et ole enää vl. Valitan...

        Ja sen voin sanoa, että vapaissa suunnissa ei ainakaan tarvitse koko ajan miettiä pidetäänkö minua uskovaisena."

        Tämä tunne on johtunut sinusta Maarimi, eikä muista.
        Sitä voi väärinkin tuntea.

        olet kirjoittanut muistaakseni kasteesta oikein.
        Mutta nyt kyllä olet mennyt kirjoituksissasi tuossa yllä ihan harhaan.

        Jospa se on sinut sekottanut, että olet ollut niin kaikkiruokanen, että olet hyväksynyt kaikki eri uskojen lohkot ja lahkot.

        Sitä pitäis pysyä siinä terveellisessä opissa ja kulkea vaan siellä seuroissa, missä puhtaasti Jumalan sanaa saarnataan.
        Tämä on vielä Ry:llä vl:ien keskuudessa mahdollista.

        Ja tämä ei ole omahyväsyyttä jos sanoo totuuden.


      • weha kirjoitti:

        on niin, että Taavetti kutsui minua keskustelemaan ja antoikin porttikiellon.

        Mutta sinä kyselet vaikeita :)

        Sinä kysyt kysymyksiä joita vl ei sovi kysyä. Niihin ei ehkä ole vastauksia. Ja toisaalta saatat vaikka järkyttää jonkun "omantunonrauhaa"...

        Kysehän on myös vallan käyttämisestä ja näyttämisestä. - näinhän se täälläkin tahtoo olla että jos osut liian arkaan pakkaan saat vastauksen - mene seuroihin / kysy puhujalta / et ole oikein uskomassa et voi ymmärtää tättä jne

        Jos vl halinoisivat tätä palstaa samoilla perjaatelilla kuin tuota toista palastaa. Veikkaisin että sinut ja minut ja aika monet olisi sujettu kesksutelusta pysyvästi.

        Ajatelisin että sinäkin sen katsauksen valossa mitä vl olet nähnyt tietäisit - ettei kaikkea "saa" kysyä vaan asiat on ymmärrettävä kritiikittä :)

        Ikävää mutta ei kovin odottamatonta kuitenkaan että saat tuollaista kohtelua.


    • Melangton Fi

      Uusi Testamentti ei tunne sellaista papin virkaa
      kuin sinä ja luterilaionen kirkko esitätte.
      Luterilainen pappeus ja virka on kirkon omaa keksintöä.

      Uudessa liitossa on yleinen pappeus käytäntö, uskoon tulleet ihmiset ovat pappeja toisilleen.

      Uusi Testamentti ei siin tunne mies tai nais pappeutta vaan yleisen pappeuden jonka sa Jumalan kädestä .siinä ei mainita sukupuolta.

      WEHA! Jumala armoittaa pappinsa, Pyhä Henki jakaa
      näitä lahjoja kenelle tahtoo, siihen meillä ei ole
      nokan koputtamista.

      Lutter harhaoppisena sanoo Augsburkin tunnustuksessa /"sakramentit ja sana ovat Kristuksen asetuksen ja käskyntähden vaikuttavia
      ,VAIKKA NIITÄ JAKAISIVAT JUMALATTOMATKIN."
      sivu 15.

      Monessa kohtaa Lutter opettaa Uuden Testamenti vataisesti!

      Sakramentti on noituutta kun siinä aina ja sana
      menevät sekaisin.

      • seurakunta/Pyhä Henki valitsee paimenet, jotka kaitsee seurakuntaa. Tätä on aivan tyhmää edes kieltää. Hengellinen pappeus on kaikilla, mutta seurakunnan opettaminen on siis eriasia.


      • pitääpä

        varoa.


      • kaikki itelle
        weha kirjoitti:

        seurakunta/Pyhä Henki valitsee paimenet, jotka kaitsee seurakuntaa. Tätä on aivan tyhmää edes kieltää. Hengellinen pappeus on kaikilla, mutta seurakunnan opettaminen on siis eriasia.

        mitä vl:ät täällä kirjoittaa ja matkit omissa kirjoituksissa tätä samaa.
        Ja näin tekee täällä moni muukin. Mutta sama usko vaan ei kelpaa.

        Aika ristiriitaista...

        Ei tästä ole mitään hyötyä kenellekään, jos ulkoa opettelee asiat, mutta henki puutuu.
        Ja parannus on tekemättä Jumalan valtakuntaan.


      • Melangton Fi
        pitääpä kirjoitti:

        varoa.

        Sekö on eksytystä jos pitäytyy Uuden Testamntin
        sanomaan ja hylkää perustettomat Isiltä perityt
        selitykset?
        Jeesus Kristus on välimies ja uskon alkaja, häntä
        meidän tulee seurata, eikä kaikemaailman oppi isiä.


    • Vähän häiritsee

      tuo tapasi selittää asioita, kuin sinä olisit aina oikeassa ja muut täällä väärässä. Voisitko ystävällisesti antaa muillekin tilaa uskoa kuten uskoo, koska eikös se kuitenkin ole tärkeintä, että uskoo.

      Itselleni uskon niin yksinkertaisesti, että Jumala on rakkaus ja jos pysymme rakkaudessa keskenämme, Jumala pysyy meissä. Ajattelen että kuuluipa mihin ryhmään tahansa, vaikka hinduihin tai muslimeihin tai jehoviin tai katolisiin niin rakkaus on se tärkein ja Jeesus on ollut näyttämässä meille esimerkkiä, miten kohdella lähimmäisiä.
      Uskon, että loppujen lopuksi Jumala on kaikilla sama, kuului mihin uskontokuntaan tahansa.
      Minä uskon siis näin ja olen entinen vl. :)

      • selvä. Enimmäkseen oon kyllä Raamattua ottanut esiin.


      • mutta......
        weha kirjoitti:

        selvä. Enimmäkseen oon kyllä Raamattua ottanut esiin.

        Siinä on niin paljon asioita, jotka on tulkinnanvaraisia. Eri ihmiset tulkitsevat Raamattua eri tavoin.
        Joku tulkitsee, että naispappeus on ok, toinen taas, ettei se tule kysymykseenkään.
        En usko, että tämä(kään) asia on olennaisen tärkeä uskolle kuka evankeliumia saarnaa, kunhan saarnataan.

        Joka tapauksessa kaikkea hyvää sinulle, weha.


      • mutta...... kirjoitti:

        Siinä on niin paljon asioita, jotka on tulkinnanvaraisia. Eri ihmiset tulkitsevat Raamattua eri tavoin.
        Joku tulkitsee, että naispappeus on ok, toinen taas, ettei se tule kysymykseenkään.
        En usko, että tämä(kään) asia on olennaisen tärkeä uskolle kuka evankeliumia saarnaa, kunhan saarnataan.

        Joka tapauksessa kaikkea hyvää sinulle, weha.

        naispapeus asia on selvä Raamatussa. Aivan niinkuin auringo taivaalla paistaisi.

        Pitäydyn vanhauskoisiin...


      • että " suku" puha...
        weha kirjoitti:

        naispapeus asia on selvä Raamatussa. Aivan niinkuin auringo taivaalla paistaisi.

        Pitäydyn vanhauskoisiin...

        Yhteen hiileen.

        Jaksaa uskoa enemmän itseensä, vaikka tulis lunta tupaan.
        Jatketaan puhaltamista.


      • varanen asia.
        mutta...... kirjoitti:

        Siinä on niin paljon asioita, jotka on tulkinnanvaraisia. Eri ihmiset tulkitsevat Raamattua eri tavoin.
        Joku tulkitsee, että naispappeus on ok, toinen taas, ettei se tule kysymykseenkään.
        En usko, että tämä(kään) asia on olennaisen tärkeä uskolle kuka evankeliumia saarnaa, kunhan saarnataan.

        Joka tapauksessa kaikkea hyvää sinulle, weha.

        Tässä alla on Jumlan lasten tuntomerkkejä.

        Ja EI sitä saa uskoa miten vaan ja mitä milloinki ihmisen mielessä sattuu tuntumaan.
        Sillä näin ei pääse taivaaseen.

        Pyhä Henki ei opeta kuin yhdellä lailla.

        Uskoa ei ole kuin kahdenlaista joko OIKEAA TAI VÄÄRÄÄ.
        On yks Jumalan valtakunta ja ulkopuolella on kaikki muut. On epäuskoiset ja väärä hengellisyys.

        Ja nämä jotka on Jumalan valtakunnassa sisällä on Jeesuksen lapmpaita, ja heillä ei ole varaa lähteä ja jättää mistään syystä tätä hengellistä kotia.

        Ja he ovat yhtä, mutta jos kuuluu "soraääniä," niistä asioista on tarpeellistakin keskustella.
        Se oikea huoli uskonsisaresta ja veljestä kuuluu sydämen uskoon ja rakkauteen.

        Mutta ei niin, että niistä heikkouksista huudetaan koko maailmalle ja puhutaan yleisesti kuten täällä.

        Vaan hiljaisuudella ja nöyryydellä ja kahden kesken.
        Ja jos tarve vaatii näistä puhua asioista, sen tulee tapahtua Jumalan valtakunnan sisäpuolella, eikä tämän maailman ihmisten tai väärässä hengellisyydessä olevien kanssa.

        Nyt ei pidä sekottaa asioita, nämähän jotka on jättäneet Jumalan valtakunnan syystä tai toisesta ei ole enää Jumalan valtakunnan sisällä.
        Ja usko ei ole enää samaa, ja me emme ole enää samassa laumassa eikä uskonhengessä taivasmatkaa tekemässä.

        Jumalan lapset kokoontuvat samassa hengellisessä kodissa, ja heillä on samat opettajat ja he tuntevat sydämen kautta toisensa.
        Se sama uskon Henki yhdistää heitä.

        Ja jos ei usko kuin Jumalan sana opettaa, ei pääse taivaaseen.
        Ja tämä oikea usko ei ole minkäänlaisia IHMISTEKOJA, vaan että me Jumalan armosta uskomme itsemme syntisinä vanhurskaiksi.

        Mutta "joka tahallaan syntiä tekee ei ole yhtään uhria hänen edestä."

        Ja sekin on yksi uskon hedelmä, että haluamme olla sille Pyhän Hengen neuovlle, kuuliaisia ja silloinkin vaikka se tuntuiskin siltä, että ne neuvon ja opetuksen sanat ei niin OMALLE MINÄLLE sopiskaan.

        Mutta se oikea mieli ja halu kuitenkin säilyy, jos sydämen tila on oikea. Ja sitäkin saa rukoilla, että se oikea mieli säilyis.

        Ja Jumalan lapsi haluaa jos hänellä on oikea sydämen tila, pyytää Jumalalta että sais mahdollisuuden korjata niitä huonoja asioita, jotka aihetuttaa pahennusta Jumalan valtakunnassa.


        Jos ihmisellä itellä on halu uskoa, niin Jumala varjelee jos on oikea mieli.

        Mutta Jumala on se joka sen oikean mielenkin antaa.
        Kaikki hyvä tulee ylhäältä.


      • uskon hedelmä
        varanen asia. kirjoitti:

        Tässä alla on Jumlan lasten tuntomerkkejä.

        Ja EI sitä saa uskoa miten vaan ja mitä milloinki ihmisen mielessä sattuu tuntumaan.
        Sillä näin ei pääse taivaaseen.

        Pyhä Henki ei opeta kuin yhdellä lailla.

        Uskoa ei ole kuin kahdenlaista joko OIKEAA TAI VÄÄRÄÄ.
        On yks Jumalan valtakunta ja ulkopuolella on kaikki muut. On epäuskoiset ja väärä hengellisyys.

        Ja nämä jotka on Jumalan valtakunnassa sisällä on Jeesuksen lapmpaita, ja heillä ei ole varaa lähteä ja jättää mistään syystä tätä hengellistä kotia.

        Ja he ovat yhtä, mutta jos kuuluu "soraääniä," niistä asioista on tarpeellistakin keskustella.
        Se oikea huoli uskonsisaresta ja veljestä kuuluu sydämen uskoon ja rakkauteen.

        Mutta ei niin, että niistä heikkouksista huudetaan koko maailmalle ja puhutaan yleisesti kuten täällä.

        Vaan hiljaisuudella ja nöyryydellä ja kahden kesken.
        Ja jos tarve vaatii näistä puhua asioista, sen tulee tapahtua Jumalan valtakunnan sisäpuolella, eikä tämän maailman ihmisten tai väärässä hengellisyydessä olevien kanssa.

        Nyt ei pidä sekottaa asioita, nämähän jotka on jättäneet Jumalan valtakunnan syystä tai toisesta ei ole enää Jumalan valtakunnan sisällä.
        Ja usko ei ole enää samaa, ja me emme ole enää samassa laumassa eikä uskonhengessä taivasmatkaa tekemässä.

        Jumalan lapset kokoontuvat samassa hengellisessä kodissa, ja heillä on samat opettajat ja he tuntevat sydämen kautta toisensa.
        Se sama uskon Henki yhdistää heitä.

        Ja jos ei usko kuin Jumalan sana opettaa, ei pääse taivaaseen.
        Ja tämä oikea usko ei ole minkäänlaisia IHMISTEKOJA, vaan että me Jumalan armosta uskomme itsemme syntisinä vanhurskaiksi.

        Mutta "joka tahallaan syntiä tekee ei ole yhtään uhria hänen edestä."

        Ja sekin on yksi uskon hedelmä, että haluamme olla sille Pyhän Hengen neuovlle, kuuliaisia ja silloinkin vaikka se tuntuiskin siltä, että ne neuvon ja opetuksen sanat ei niin OMALLE MINÄLLE sopiskaan.

        Mutta se oikea mieli ja halu kuitenkin säilyy, jos sydämen tila on oikea. Ja sitäkin saa rukoilla, että se oikea mieli säilyis.

        Ja Jumalan lapsi haluaa jos hänellä on oikea sydämen tila, pyytää Jumalalta että sais mahdollisuuden korjata niitä huonoja asioita, jotka aihetuttaa pahennusta Jumalan valtakunnassa.


        Jos ihmisellä itellä on halu uskoa, niin Jumala varjelee jos on oikea mieli.

        Mutta Jumala on se joka sen oikean mielenkin antaa.
        Kaikki hyvä tulee ylhäältä.

        että haluaa ruokoilla näittenkin puolesta, jotka ovat ulkona Jumalan valtakunnan ja jotka ovat syystä tai toisesta sen jättäneet.
        Ja haluaa rukoilla että hekin saisivat palaamisen armon.

        Sillä jos ihminen löytää Jumalan valtakunnan, se ei ole ihmisestä eikä ihmistyö.


      • jospa vastaväittäjät on väärässä? On suuri asia palata tuhlaajapoikana, kasteen armoliittoon takaisin. Kaste antaa sen mitä sana lupaa. On kuitenkin niin, että Raamatusta tulee katsoa, eikä ihmisten jutuista..Jeesus käytti esim. fariseuksille kovaakin kieltä...ei täällä pärjää Jee, miehenä.Oon tätä mieltä.


      • Trim Cat
        varanen asia. kirjoitti:

        Tässä alla on Jumlan lasten tuntomerkkejä.

        Ja EI sitä saa uskoa miten vaan ja mitä milloinki ihmisen mielessä sattuu tuntumaan.
        Sillä näin ei pääse taivaaseen.

        Pyhä Henki ei opeta kuin yhdellä lailla.

        Uskoa ei ole kuin kahdenlaista joko OIKEAA TAI VÄÄRÄÄ.
        On yks Jumalan valtakunta ja ulkopuolella on kaikki muut. On epäuskoiset ja väärä hengellisyys.

        Ja nämä jotka on Jumalan valtakunnassa sisällä on Jeesuksen lapmpaita, ja heillä ei ole varaa lähteä ja jättää mistään syystä tätä hengellistä kotia.

        Ja he ovat yhtä, mutta jos kuuluu "soraääniä," niistä asioista on tarpeellistakin keskustella.
        Se oikea huoli uskonsisaresta ja veljestä kuuluu sydämen uskoon ja rakkauteen.

        Mutta ei niin, että niistä heikkouksista huudetaan koko maailmalle ja puhutaan yleisesti kuten täällä.

        Vaan hiljaisuudella ja nöyryydellä ja kahden kesken.
        Ja jos tarve vaatii näistä puhua asioista, sen tulee tapahtua Jumalan valtakunnan sisäpuolella, eikä tämän maailman ihmisten tai väärässä hengellisyydessä olevien kanssa.

        Nyt ei pidä sekottaa asioita, nämähän jotka on jättäneet Jumalan valtakunnan syystä tai toisesta ei ole enää Jumalan valtakunnan sisällä.
        Ja usko ei ole enää samaa, ja me emme ole enää samassa laumassa eikä uskonhengessä taivasmatkaa tekemässä.

        Jumalan lapset kokoontuvat samassa hengellisessä kodissa, ja heillä on samat opettajat ja he tuntevat sydämen kautta toisensa.
        Se sama uskon Henki yhdistää heitä.

        Ja jos ei usko kuin Jumalan sana opettaa, ei pääse taivaaseen.
        Ja tämä oikea usko ei ole minkäänlaisia IHMISTEKOJA, vaan että me Jumalan armosta uskomme itsemme syntisinä vanhurskaiksi.

        Mutta "joka tahallaan syntiä tekee ei ole yhtään uhria hänen edestä."

        Ja sekin on yksi uskon hedelmä, että haluamme olla sille Pyhän Hengen neuovlle, kuuliaisia ja silloinkin vaikka se tuntuiskin siltä, että ne neuvon ja opetuksen sanat ei niin OMALLE MINÄLLE sopiskaan.

        Mutta se oikea mieli ja halu kuitenkin säilyy, jos sydämen tila on oikea. Ja sitäkin saa rukoilla, että se oikea mieli säilyis.

        Ja Jumalan lapsi haluaa jos hänellä on oikea sydämen tila, pyytää Jumalalta että sais mahdollisuuden korjata niitä huonoja asioita, jotka aihetuttaa pahennusta Jumalan valtakunnassa.


        Jos ihmisellä itellä on halu uskoa, niin Jumala varjelee jos on oikea mieli.

        Mutta Jumala on se joka sen oikean mielenkin antaa.
        Kaikki hyvä tulee ylhäältä.

        Viestissäsi huokuu kylmä hoitokokousoppi!

        Puhut Jumalanlasten tuntomerkeistä,Pyhästä Hengestä ja yhdenlaisesta opetuksesta.

        Muistele, miten mm. ehkäisyoppi on muuttunut ajan saatossa, vaikka päätös on tehty "PyhäHengen" neuvojen mukaan?

        "Mutta ei niin, että niistä heikkouksista huudetaan.."
        Hoitokouksissa heikkoudet huudettiin koko seurakunnan edessä. Nyt, kun on hoitajien tilinteon vuoro, niina asia pitäisikin sopia hiljisesti..!

        "..jotka on jättäneet Jumalan valtakunnan.." kuulut siihen erehtymättömään porukkaan, joka huusi "sidotaan, sidotaan.." Katsohan, kun sidotut olivatkin kävelleet itse..??

        "Jumalan lapset kokoontuvat samassa hengellisessä kodissa.." Olisit sanot, että Hoitomiesten kodissa, jossa raikuu sama salailu edelleen! Ei anteeksipyyntöä! ( http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=38 )

        "Se sama uskon Henki yhdistää heitä. "

        Helppo huomata, että olet tiukasti hoitureiden linjalla ja teillä on sama henki.

        "haluamme olla sille Pyhän Hengen neuovlle"

        Juu, sehän oli käännetty, että omatunto voi erehtyä, mutta seurakunta ei..!


    • Alpo Ahola

      Tuota samaa asiaa kysyin muutama kuukausi sitten. Eräästä toisesta viestimestä sain vastauksen:

      Luterilainen kirkko ei kuulu Jumalan valtakuntaan, vaan on yhteiskunnallinen laitos. Kyseisen viestin lähettäjä sanoi olevansa itse Jumalan valtakunnassa.

      • Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt.


      • Alpo Ahola
        weha kirjoitti:

        Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt.

        Lauri Taskilan Helteisen matkan olen lukenut ja minulla on Erkki Reinikaisen kolme teosta (julkaistu 1986, 1990 ja 1994). Ei minulle laestadiolainen herätys ole koskaan ollut tuntematon, vaikka en olekaan siinä liikkeessä ollut varsinaisesti koskaan sisällä.


      • ASIA
        weha kirjoitti:

        Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt.

        "Kuule
        weha 17.1.2008 klo 17.10

        Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt. "

        Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."


      • tärkeä asia
        ASIA kirjoitti:

        "Kuule
        weha 17.1.2008 klo 17.10

        Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt. "

        Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        "Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        Tämäkään ei vielä riitä, vaan tämä "peltoon kätketty" aaarre pitäis ihmisen uskolla omistaa omassa sydämessä.
        Jos mielii taivaaseen kerran päästä.

        Vaikka Raamatun osais ulkoa kannesta kanteen, se ei ole tae taivaaseen pääsyyn, vaan se että uskoo.
        Mutta ensin ihmisen täytyy löytää Jumalan valtakuntaa, että voi uskoa kuten Jumalan sana opettaa.


      • tärkeä asia kirjoitti:

        "Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        Tämäkään ei vielä riitä, vaan tämä "peltoon kätketty" aaarre pitäis ihmisen uskolla omistaa omassa sydämessä.
        Jos mielii taivaaseen kerran päästä.

        Vaikka Raamatun osais ulkoa kannesta kanteen, se ei ole tae taivaaseen pääsyyn, vaan se että uskoo.
        Mutta ensin ihmisen täytyy löytää Jumalan valtakuntaa, että voi uskoa kuten Jumalan sana opettaa.

        Pitäisi uskoa Raamattua...Mielestäni täällä on esitetty Raamattua, jota VL-usko ei hyväksy.

        Kävi yksi vl-kylässäkin ja tutkittiin paitsi alustuksessa olevaa asiaa, myös kasteen sakramenttia yhdessä.


      • liitto;
        weha kirjoitti:

        Pitäisi uskoa Raamattua...Mielestäni täällä on esitetty Raamattua, jota VL-usko ei hyväksy.

        Kävi yksi vl-kylässäkin ja tutkittiin paitsi alustuksessa olevaa asiaa, myös kasteen sakramenttia yhdessä.

        Raamatussa on ihan selvästi, että "Kaste on hyvän omantunnon liitto."

        Ja se ei ole uskomisen ehto.

        Jos näin olis, että ihminen vasta kasteen kautta tulee uskoon, ei vastasyntyneitä lapsia vois pitää taivakelpoisina.
        Ja siten tämä ei voi olla oikeaa opetusta, vaan menee ristiin oikea Pyhän Hengen opetuksen kanssa.


      • tätä harhailua
        liitto; kirjoitti:

        Raamatussa on ihan selvästi, että "Kaste on hyvän omantunnon liitto."

        Ja se ei ole uskomisen ehto.

        Jos näin olis, että ihminen vasta kasteen kautta tulee uskoon, ei vastasyntyneitä lapsia vois pitää taivakelpoisina.
        Ja siten tämä ei voi olla oikeaa opetusta, vaan menee ristiin oikea Pyhän Hengen opetuksen kanssa.

        Vaan tule Jumalan valtakuntaan takasin.
        Ja tee tästä harhailustakin ja väärän hengellisyyden hyväksymisestä parannus.


      • enää harhailua
        tätä harhailua kirjoitti:

        Vaan tule Jumalan valtakuntaan takasin.
        Ja tee tästä harhailustakin ja väärän hengellisyyden hyväksymisestä parannus.

        Kaste on hyvän omantunnon
        Kirjoittanut: liitto; 17.1.2008 klo 19.56


        Raamatussa on ihan selvästi, että "Kaste on hyvän omantunnon liitto."

        Ja se ei ole uskomisen ehto.

        Jos näin olis, että ihminen vasta kasteen kautta tulee uskoon, ei vastasyntyneitä lapsia vois pitää taivakelpoisina.
        Ja siten tämä ei voi olla oikeaa opetusta, vaan menee ristiin oikea Pyhän Hengen opetuksen kanssa.


      • Alpo Ahola
        ASIA kirjoitti:

        "Kuule
        weha 17.1.2008 klo 17.10

        Alpo, oot ollut uskon asioissa pajon oikeassa, sen tiiä nyt. "

        Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        Voisitko yksityiskohtaisesti ja täsmällisesti Raamatun sanoilla selittää ja todistaa, että mitä tarkasti ottaen tahdot seuraavalla lauseellasi sanoa ja opettaa:

        "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."


      • järjellä ymmärtää
        Alpo Ahola kirjoitti:

        Voisitko yksityiskohtaisesti ja täsmällisesti Raamatun sanoilla selittää ja todistaa, että mitä tarkasti ottaen tahdot seuraavalla lauseellasi sanoa ja opettaa:

        "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        se on täysin mahdotonta.Se on uskon asia.
        Jos sen vois järjellä ymmärtää, silloinhan sitä ei tarvis uskoa.

        Mutta pyydä Jumalalta oikeaa viisautta, ja että Jumala johdattais sinut omaan valtakuntaansa.
        Jumala on luvannut kuulla rukoksen.

        Jos ei tiedä mitä pyytää rukouksessa, niin
        Isä meidän rukouksessa sanotaan miten tulis rukoilla.
        Jeesus itse opetti tämän rukouksen omille opetuslapsille:

        Isä meidän joka olet taivaassa,
        pyhitetty olkoon sinun nimesi-

        Tässä rukouksessa pyydetään, että "tulkoon sinun valtakuntasi."
        Josta Raamattu sanoo, että se "Jumalan valtakunta on teidän keksellänne."

        Ja tässä rukouksessa pyydetään myös, että tapahtukoon Sinun tahtosi.

        On tärkeää, että se Jumalan tahto sais tapahtua, eikä ihminen etsi omiin luuloihinsa uskoa ja väärää hengellisyyttä.
        Sillä se ei pelasta ihmistä, ja se ei ole Jumalasta.

        Vaan uskoo sen, mitä Jumala omiensa kautta ilmoittaa Jumalan sanassa.


      • Alpo Ahola
        järjellä ymmärtää kirjoitti:

        se on täysin mahdotonta.Se on uskon asia.
        Jos sen vois järjellä ymmärtää, silloinhan sitä ei tarvis uskoa.

        Mutta pyydä Jumalalta oikeaa viisautta, ja että Jumala johdattais sinut omaan valtakuntaansa.
        Jumala on luvannut kuulla rukoksen.

        Jos ei tiedä mitä pyytää rukouksessa, niin
        Isä meidän rukouksessa sanotaan miten tulis rukoilla.
        Jeesus itse opetti tämän rukouksen omille opetuslapsille:

        Isä meidän joka olet taivaassa,
        pyhitetty olkoon sinun nimesi-

        Tässä rukouksessa pyydetään, että "tulkoon sinun valtakuntasi."
        Josta Raamattu sanoo, että se "Jumalan valtakunta on teidän keksellänne."

        Ja tässä rukouksessa pyydetään myös, että tapahtukoon Sinun tahtosi.

        On tärkeää, että se Jumalan tahto sais tapahtua, eikä ihminen etsi omiin luuloihinsa uskoa ja väärää hengellisyyttä.
        Sillä se ei pelasta ihmistä, ja se ei ole Jumalasta.

        Vaan uskoo sen, mitä Jumala omiensa kautta ilmoittaa Jumalan sanassa.

        Saako suoraan itse uskoa Jumalan Sanasta? Vai onko uskottava kuten annat ymmärtää toisen välittämänä?

        "Vaan uskoo sen, mitä Jumala omiensa kautta ilmoittaa Jumalan sanassa."


      • Kylläs
        Alpo Ahola kirjoitti:

        Saako suoraan itse uskoa Jumalan Sanasta? Vai onko uskottava kuten annat ymmärtää toisen välittämänä?

        "Vaan uskoo sen, mitä Jumala omiensa kautta ilmoittaa Jumalan sanassa."

        se Jumala auttaa sinua löytämään jos sinulla on etsivä mieli.


      • jotku on
        Kylläs kirjoitti:

        se Jumala auttaa sinua löytämään jos sinulla on etsivä mieli.

        yleisestä saarnasta jäänyt uskomaan.


      • Alpo Ahola
        Kylläs kirjoitti:

        se Jumala auttaa sinua löytämään jos sinulla on etsivä mieli.

        No olen käynyt huoneella ja toiminut elämästäni saarnaajana 2 / 3 aikaa.

        Sanoisin, niin päin, että Jeesus on löytänyt minut.
        "Sillä Ihmisen Poika tuli etsimään ja vapahtamaan sitä, mikä kadonnut oli" Luuk.19:10.


      • liitto; kirjoitti:

        Raamatussa on ihan selvästi, että "Kaste on hyvän omantunnon liitto."

        Ja se ei ole uskomisen ehto.

        Jos näin olis, että ihminen vasta kasteen kautta tulee uskoon, ei vastasyntyneitä lapsia vois pitää taivakelpoisina.
        Ja siten tämä ei voi olla oikeaa opetusta, vaan menee ristiin oikea Pyhän Hengen opetuksen kanssa.

        1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"

        Siis, kaste pelastaa: Tämä on Jumalan sanaa. Jumala teki siinä kanssamme hyvänomantunnonliiton. Sen perustuksena, on Jeesuksen ylösnousemus.

        kol2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        Siis kasteessa hengellisesti kuollut herää, uskon kautta, jonka siinä vaikuttaa Jumala, sen lupausen sanan kautta, joka kasteessa on. Eihän näitä kieltää saa.

        Siksipä kasteesta sanotaankin: Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

        Näin kaste tuo osallisuuden Kristuksen sovitustyohön. Tämä kaikki on ihan Raamatun omaa sanaa.

        Kasteen puute ei kuitenkaan kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen.

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.


      • Trim Cat
        weha kirjoitti:

        1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"

        Siis, kaste pelastaa: Tämä on Jumalan sanaa. Jumala teki siinä kanssamme hyvänomantunnonliiton. Sen perustuksena, on Jeesuksen ylösnousemus.

        kol2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        Siis kasteessa hengellisesti kuollut herää, uskon kautta, jonka siinä vaikuttaa Jumala, sen lupausen sanan kautta, joka kasteessa on. Eihän näitä kieltää saa.

        Siksipä kasteesta sanotaankin: Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

        Näin kaste tuo osallisuuden Kristuksen sovitustyohön. Tämä kaikki on ihan Raamatun omaa sanaa.

        Kasteen puute ei kuitenkaan kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen.

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

        Kerroit, että siellä (1.Piet.3:21) -lukee "Tuon esikuvan mukaisesti teidät PELASTAA nyt kaste"..jne.

        Raamatussa kun lukee (1.Piet.3:21)..Se nyt meitäkin kasteessa AUTUAAKSI tekee...!


      • christian_29
        tärkeä asia kirjoitti:

        "Mutta kun se pelkkä tieto ei auta ihmistä viimisenä päivänä.
        Vaan "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        Tämäkään ei vielä riitä, vaan tämä "peltoon kätketty" aaarre pitäis ihmisen uskolla omistaa omassa sydämessä.
        Jos mielii taivaaseen kerran päästä.

        Vaikka Raamatun osais ulkoa kannesta kanteen, se ei ole tae taivaaseen pääsyyn, vaan se että uskoo.
        Mutta ensin ihmisen täytyy löytää Jumalan valtakuntaa, että voi uskoa kuten Jumalan sana opettaa.

        miksi se peltoon kätketty Aarre on niin hyvin teillä kätketty, että siitä ei edes haluta ilmaista ulkopuoleisille?

        Mielellään annetaan kysellä, mutta vastataan vain syyttävä sormi ojossa, pitäen kokoajan Aarretta salassa.
        Aivan, kuin sanoisitte "ei millään pahalla, ystävä hyvä, mutta näpit irti tästä Lahjasta! - tämä on minun - mene raukka ja osta omasi jos voit!" ja siinä kaikki keskustelu - mitä jää etsijälle käteen?


        //Jeesus sanoi muistaakseni: Ei lamppua sytytetä ja laiteta vakan alle...


      • christian_29 kirjoitti:

        miksi se peltoon kätketty Aarre on niin hyvin teillä kätketty, että siitä ei edes haluta ilmaista ulkopuoleisille?

        Mielellään annetaan kysellä, mutta vastataan vain syyttävä sormi ojossa, pitäen kokoajan Aarretta salassa.
        Aivan, kuin sanoisitte "ei millään pahalla, ystävä hyvä, mutta näpit irti tästä Lahjasta! - tämä on minun - mene raukka ja osta omasi jos voit!" ja siinä kaikki keskustelu - mitä jää etsijälle käteen?


        //Jeesus sanoi muistaakseni: Ei lamppua sytytetä ja laiteta vakan alle...

        Jumalan seurakunnan ainoat pettämättömät tuntomerkit ovat Jumalan puhdas saarna ja oikein toimitetut sakramentit. Vanhoillislestadiolaisuudessa näitä ei ole. Lisäksi käsittääkseni vanhoillislestadiolaisuudessa kielletään perisynti. Näin ainakin olen ymmärtänyt.


      • Luterilainen kirjoitti:

        Jumalan seurakunnan ainoat pettämättömät tuntomerkit ovat Jumalan puhdas saarna ja oikein toimitetut sakramentit. Vanhoillislestadiolaisuudessa näitä ei ole. Lisäksi käsittääkseni vanhoillislestadiolaisuudessa kielletään perisynti. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

        Tarkennan vielä, Kielletään siis sikäli perisynti, kun ei tehdä eroa Jeesuksen sovituksesta ja sen sovituksen jakamisesta...0ppi on sama kuin monilla uudelleenkastajilla.


      • Trim Cat kirjoitti:

        Kerroit, että siellä (1.Piet.3:21) -lukee "Tuon esikuvan mukaisesti teidät PELASTAA nyt kaste"..jne.

        Raamatussa kun lukee (1.Piet.3:21)..Se nyt meitäkin kasteessa AUTUAAKSI tekee...!

        Autuas ja Pelastunut on sama asia.


      • Alpo Ahola kirjoitti:

        Voisitko yksityiskohtaisesti ja täsmällisesti Raamatun sanoilla selittää ja todistaa, että mitä tarkasti ottaen tahdot seuraavalla lauseellasi sanoa ja opettaa:

        "pitäis löytää se Raamatun mukanen elävä usko ja se peltoon kätketty aarre."

        No Vaikka mennä sinne, Missä Jumalan sanaa oikein saarnataan ja pyhät sakramentit oikein toimitetaan. Tarkoittaa, että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu...


    • Wariska

      Oletko sinä Weha naispappeuden puolella vai vastaan?
      En saa oikein tolkkua noista sinun jutuista. Joskus tuntuu, että olet puolesta ja joskus tuntuu, että olet vastaan.Miten se on, jos saa näin suoraan kysyä?

      • Anonyymi

        Kiitos kysymästä Wariska. Aika on kulut nopeasti! ....Vl herätysliike, voi erottaa Jumalan valtakunnasta television takia! Jo on huippua! Naispappeutta, ei Jumalan seurakunnassa hyväksytä, eikä heidän kanssa tule toimia edes yhteistyössä . Sen Raamattu kieltää: Room.16:17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. [2. Tess. 3:6; 2. Tim. 3:5; Tit. 3:10; 2. Joh. 1:10]
        18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet. "Jumalan seurakunnan oikeat ja pettämättömät tuntomerkit ovat, Jumalan puhdas saarna ja oikein toimitetut sakramnentit". Siellä siis on Jumalan seurakunta.


      • Anonyymi

        Wariskalle vielä kerron Pyhästä Kasteesta, että sinäkään et voi selkeidenkään Raamatun kohtien perusteella uskoa, että kaste antaa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan?
        Apt.2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11+]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Valtavaa kasteen evankeliumia. Toinen kohta: Apostolinen uskontunnustus sanoo: "Uskomme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi" vertaus: Synnintuntoiselle Saulille sanottiin: Apt.22: 16 Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä. Edelleen: kol.2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista". Kasteessa synti hengellisesti haudataan ja kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa on voima antaa myös usko. Ter. Weha Rukoile Jumalaa, että voit rukoile Raamattua, niin kuin on kirjoitettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wariskalle vielä kerron Pyhästä Kasteesta, että sinäkään et voi selkeidenkään Raamatun kohtien perusteella uskoa, että kaste antaa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan?
        Apt.2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Valtavaa kasteen evankeliumia. Toinen kohta: Apostolinen uskontunnustus sanoo: "Uskomme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi" vertaus: Synnintuntoiselle Saulille sanottiin: Apt.22: 16 Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä. Edelleen: kol.2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista". Kasteessa synti hengellisesti haudataan ja kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa on voima antaa myös usko. Ter. Weha Rukoile Jumalaa, että voit rukoile Raamattua, niin kuin on kirjoitettu.

        Vielä lyhyesti Wariskalle. Kun olin pieni lapsi ja minut kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi. Vaikka olisimmekin menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan voimme uskon kautta palata, kasteen armoon ts. siihen samaan syntymiseen, jonka olen kerran kasteessa saanut: Joh.3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Mistäs se pieni lapsi on syntynyt kuin lihasta? Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe