Olen puolustellut niitä, joiden kyky kirjoittaa hyvää suomea ei ole erityisen hyvä. Omat taitonikin ovat rajalliset. Kun kuitenkin kiemurtelen tuolissa pahimpien virheiden edessä, uskaltauduin tähän "oppituntiin".
Eräs helppo keino tietää onko kysymyksessä yhdyssana, on koettaa taivuttaa sanoja eri sijamuodoissa. Jos sanat eivät taivu erikseen on kysymyksessä yhdyssana.
yhdyssanasta, yhdyssanaan, yhdyssanoin, yhdyssanoilla j.n.e.
Kokeilkaa ja maistelkaa sanoja. Ei edellinen kyllä ihan varma keino liene.
Anteeksi ja Hyvää Yötä
Yhdyssana ei ole yhdys sana
16
448
Vastaukset
- Meeri ii
Sinulle, vai joko olet matkalla keskisuomeen. Tuli vain tässä mieleeni , kuka täällä nyt niin "ehtii" noita sanojansa miettimään, pitäisi todellakin ensin tehdä konsepti, kieliopin kera.
Mutta selväksipä ovat useimmin tulleet vaikka yhdyssanat olisivat menneet kaksisanaisiksi.
Vai siitäkö mahtaneekin johtua nuo runsaat kokkareet joistain suunnista kun on tullut kirjoitusvirheitäkin muitten sisältöihin eksyneitten virheitten lisäksi!!!
Toivotan sinulle hyvää matkaa, ja runoile matkallasi uusia runoja. - pena
Toinen mahdollisuus: voi kokeilla, sopiiko kyseisten sanojen väliin jokin muu sana. Jos ei sovi, on varsin todennäköistä, että kyseessä on yhdyssana. Poikkeuksia on vähän, esim. "sen jälkeen kun" samoin kuin monet sanonnat: "kahden kauppa, kolmannen korvapuusti".
On huomattava että akantappaja on eri asia kuin akan tappaja.
Useimmiten virheenä on se, että kirjoitetaan sanat erilleen, vaikka kyseessä on yhdyssana, harvemmin päin vastoin. - Anu
Yhdys-sanat,kyllä moni tekee virheitä kirjoittaessaan täällä,niin minä kuin toisetkin,ehkä olisi paikallaan pitää oppi-tunti siitä,siltä tämä nyt vähän kuulostaa,mutta harjoitus tekee mestarin.
- nainen*
jos ei muuta mietittävää ole kuin se kirjottaako joku oikein tai väärin sanan yhteen tai erikseen.
Eiköhän se asia ole se tärkein täällä eikä oikeinkirjoitus.
Jospa pyydät itsellesi ja samantapaisille oikeinkirjoituspalstan niin ei tuu muita sinne ja vain pikkusielut sinne ja ahdasmieliset joiden kanssa voi sitte juuri rajoitetusti keskusteluun ,ettei mene päivä pilalle- topi3
Eräs perusvaatimus, jonka kansalaiselle voi esittää, on taito kirjoittaa kieltänsä oikein ja pystyä sillä esittämään asiansa.
Jos joku antaa täällä ohjeita ja yrittää poistaa oikeinkirjoitusvirheitä, on se hyväntahtoisuutta, ja silloin on syytä ottaa opiksi.
Ei ole häpeä tehdä virheitä, mutta häpeä on ruveta vastustamaan oikeaan neuvomista.
- Anu
Meillä koulussa opetettiin,että jos yhdys-sana ensmmäinen osa päättyy samaan kirjaimeen kuin toinen osa alkaa,silloin käytetään yhdysviivaa,kuten tässä yhdys-sana tapauksessa.
Ja lause aloitetaan pisteen jälkeen aina isolla kirjaimella.Eikä otsaketta käytetä lauseen alkuna.- Hymyhuulin :-)
vokaaleja: a, e, i, o, u, y, ä, ö?
- topi3
Ei pidä aivan paikkaansa, sillä:
- väliviiva tulee yhdyssanaan silloin, kun alkuosa päättyy samaan vokaaliin, jolla jälkiosa alkaa (luuta-akka)
- lause ollessaan virkkeen sisässä voi alkaa myös pienellä kirjaimella; sitä vastoin virke, joka voi muodostua useammasta pää- ja sivulauseesta, alkaa aina isolla kirjaimella, oli edessä mikä merkki tahansa
- otsake voi olla osa tekstiä ja näin usein tapahtuukin. - Anu
topi3 kirjoitti:
- väliviiva tulee yhdyssanaan silloin, kun alkuosa päättyy samaan vokaaliin, jolla jälkiosa alkaa (luuta-akka)
- lause ollessaan virkkeen sisässä voi alkaa myös pienellä kirjaimella; sitä vastoin virke, joka voi muodostua useammasta pää- ja sivulauseesta, alkaa aina isolla kirjaimella, oli edessä mikä merkki tahansa
- otsake voi olla osa tekstiä ja näin usein tapahtuukin.En nyt ala väitellä tätä selvää asiaa,joka on minulle ainakin ihan selvä.Pitää vain muistaa.
Lause on lauseen maine. - Anu
Anu kirjoitti:
En nyt ala väitellä tätä selvää asiaa,joka on minulle ainakin ihan selvä.Pitää vain muistaa.
Lause on lauseen maine.Olin taas hätäinen enkä kirjoittanu kokonaan.
Se lause piti olla seuraava.
Sivulause on lauseen maine. - hohhoijaa
topi3 kirjoitti:
- otsake voi olla osa tekstiä ja näin usein tapahtuukin.Kyllä pitää osata kirjottaa kun siltä tuntuu ja oikeinkirjoitus on toinen juttu .
Ottakaa nyt hiukkasen edes sitä huumoria ja kevyttä mieltä ja SUVAITSEVAISUUTTA mukaan elämäänne .
Ei ole mitään syytä olla joku opettaja täällä
tänne saa kirjotella ja tää on vapaehtoinen paikka . Luotte vain sellaista kynnystä joillekin tulla kirjottamaan jos ei osaa suomenkieliopinmukaan kirjoittaa ei voi tänne sanoa mitään . HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ niuhottajat.
Ei ole ihme ettei suomalainen uskalla puhua kieliäkään jos on noin typerät jutut ja vaatimukset .Virheiden pelko estää siis sinua ilmaisemasta asioita niinkö tykkäät että on hyvä.
Voi onneksi nykyään on jo hiukan sallivampaa ja nuoretkin uskaltaa puhua ja asioida vaikka se kielitaito ei ole oikeinkirjoitusta ja kirjakieltä missään ei suomessa eikä vieraissakielissä .
Se että tulet juttuun ja voit puhella voit tutustua ihmisiin on upeaa silä että uskallat yrittää edes rohkaiset toisia ja et mollaa ja näin päästään etteenpäin kaikessa ja on helpompaa .
menkää te vain vanhanajan oppitunnille höpättään kaikenlaista tiukkapipoisuutta ja ahdasmielisyyttänne. huh huh huh - Anu
hohhoijaa kirjoitti:
Kyllä pitää osata kirjottaa kun siltä tuntuu ja oikeinkirjoitus on toinen juttu .
Ottakaa nyt hiukkasen edes sitä huumoria ja kevyttä mieltä ja SUVAITSEVAISUUTTA mukaan elämäänne .
Ei ole mitään syytä olla joku opettaja täällä
tänne saa kirjotella ja tää on vapaehtoinen paikka . Luotte vain sellaista kynnystä joillekin tulla kirjottamaan jos ei osaa suomenkieliopinmukaan kirjoittaa ei voi tänne sanoa mitään . HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ niuhottajat.
Ei ole ihme ettei suomalainen uskalla puhua kieliäkään jos on noin typerät jutut ja vaatimukset .Virheiden pelko estää siis sinua ilmaisemasta asioita niinkö tykkäät että on hyvä.
Voi onneksi nykyään on jo hiukan sallivampaa ja nuoretkin uskaltaa puhua ja asioida vaikka se kielitaito ei ole oikeinkirjoitusta ja kirjakieltä missään ei suomessa eikä vieraissakielissä .
Se että tulet juttuun ja voit puhella voit tutustua ihmisiin on upeaa silä että uskallat yrittää edes rohkaiset toisia ja et mollaa ja näin päästään etteenpäin kaikessa ja on helpompaa .
menkää te vain vanhanajan oppitunnille höpättään kaikenlaista tiukkapipoisuutta ja ahdasmielisyyttänne. huh huh huhen minä halua opettaa ketään ainakaan otin vain osaa näitten kahden keskusteluun,mutta ei sitten vastusta löytynytkään,lopettivat ryökäleet,kun minä vasta meinasin alkuun päästä,en ole itsekkään mikään hyvä kirjoittaja,enkä välitäkkään,vaikka kielioppia on tullut harrastettua.ei ole nokon nuukaa kun vain jotenkin selvän saa,minua on moitittu täällä etten osaa lukea,mutta en kai sitten osaa sitäkään,siitä on vähän huono kiistellä.
- Ruuneperi
Ei ollut tarkoitus pitää mitään oppituntia vaan ainoastaan huomauttaa siitä, että yhdyssanat kirjoitetaaan kovin usein väärin.
topi3 ja pena osasivat antaa paljon parempaa tietoa aiheesta kuin minä.
Olen itse puolustanut arkoja, osaamattomiksi itsensä tuntevia. En ole itsekään täydellinen, kaukana siitä.
Kirjoitettu teksti on kuin työkalu, jota me käytämme viesteissämme.
Itse otan kaikki tiedon murut vastaan, jotka elämän varrella saan. Testasin teidänkin suhtautumistamme! Nyt tiedän.
Anteeksi pyysin jo alustuksessani. Sisältö on oikeinkirjoitusta tärkeämpi, sen olen sanonut ja toistan vielä.- Meeri ii
hieman myöhässä, ehdit ensin
- Meeri ii
vaikka kuinka yrittäisi aloittaa uutta keskustelua aina löytyy nipottajia jotka eivät hyväksy uutta avausta. Älä sure kyllä täältä löytyy kuitenkin sellaisiakin jotka myötämielisesti suhtautuvat asiaan kuin asiaan. Joku on päättänyt että kinaaminen ja toisen aliarvioiminen on keskustelua, mukamas mummoja kiihottavia ,mutta sinulla on aina asiallisia avauksia, kunpa saisit asiallisia vastauksiakin. Tämä minun juttunikin menee aivan eri asiaan kuin mihin otsikkosi viittaa, mutta en kehukaan olevani hyvä keskustelija ja uskon ettet tykkää huonoa vaikka kirjoitankin asian vierestä.
Oppitunnit olisivat paikallaan kaikissa tapauksissa, koskivat ne sitten yhdyssanoja tai yleensä ihmisten keskinäistä kanssakäymistä.Tulehan taas esiin sieltä missä olet. - Anu
minä olen kielioppia harrastanut,mutta en ole oppinut.mutta kun nämä kaksi herraa alkoivat opettaa niin pistin heille vähän hanttiin en nyt tarkoita ruuneperiä vaikka hän tämän keskustelun avasi,mutta ei sen kummemmin jatkanut,mutta nämä pari muuta herraa oli hyvin tietäväisiä,mutta en nähnyt siinä mitään pahaa,täytyy ottaa huumorin kannalta.minä kun asui lapissa niin kauan ja kaukana,että minulla meni murteet sekaisin,minua täällä ei ymmärtänyt kukaan juuri ja kun siihen vielä sekottui ruotsi ja jopa norjaakin oli se sellaista sönkkäämistä että hirvittää vieläkin,siksi tuo kieliopin harrastus.
mahtakos työt saame kialt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869