Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ionfresher ilmanpuhdistin

lllllll7

Onko kelään kokemusta otsikon mukaisesta ion plasma tekniikalla toimivasta ilmanpuhdistimesta. Huuto netissä näyttää niitä olevan myytävänä. Onkahan pelkkää humpuukia ?

25

22130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommi P

      Moi, itselleni aloin hankkimaan ilmanpuhdistinta noin pari kuukautta sitten. En tiennyt niistä silloin yhtään mitään, mutta nyt olen ottanut laitteista selvää, asiantuntijoita myöten.

      Eli

      1. Minkä kokoiseen tilaan laite tulee.

      2. Laitteen ääni kannattaa selvittää... Hiljainen, mutta mihin teho silloin riittää? Voitko laittaa laitteen kovemmalle vaikka päivän ajaksi?

      3. ÄLÄ osta laitetta joka käyttää OTSONIA puhdistamiseen! Olin yhteydessä Kuopiolaiseen yliopiston tutkijaan, joka sai minut vakuuttuneeksi asiasta.

      Eli ostin itselleni ensin Electroluxin Z8020 oxysilencen. Mutta jo samana iltana kun olin laittanut sen päälle tyttöystäväni valitteli kuivaa nenäänsä. Itse huomasin seuraavana aamuna silmieni olevan kuivat. Tutkin asiaa ja sain selville että kyseinen laite tuottaa myös OTSONIA, koska siinä on elektroninen suodatin. Eli kaikki laitteet jossa on niin sanottu KORONALANKA tuottavat ilmaan otsonia.

      Otsonin haju on pistävä. Itse tiesin kyseisen hajun entuudestaan, mutta tiesin sen olevan niin sanottu "sähkön"- haju. Myös esim. televisiot tuottavat pienen määrän otsonia, mutta ne eivät puhalla sitä ympäri huonetta.

      Allergikkona(miten se kirjoitetaan?) sain siis oireita vähäisestä määrästä otsonia. Otsoni siis tekee samanlaisia oireita kuten mikä tahansa siitepöly minulle. Aika ristiriitaista siis laitteen toimintaperiaatteen kanssa! Tämä siis on jokaiselle yksilöllistä.

      Myös paljon kehuttu Elixair tuottaa huone ilmaan otsonia pienen määrän.

      Palautin Electroluxin liikkeeseen ja ostin Bionairen ilmanpuhdistimen. Siinä on aivan "perus"
      HEPA -suodatin. Sitä ei tarvitse tässä mallissa vaihtaa vain imurointi riittää.(tottakai se joskus vuosien päästä pitää vaihtaa) Ja mikä tärkeintä tässä, se ei tuota otsonia huoneilmaan normaalia sähkölaitetta enempää. Kaikenlisäksi se oli halvempi kuin kyseiset elektronisella suodattimella varustetut laitteet. -Siinä on myös ionisaattori, mutta sen saa siis pois päältä.

      Tähän Bionaireen(Bionaire BAP 1550) olen siis ollut tyytyväinen. Hiljainen ja ilma näyttää kiertävän hyvin läpi. Pieni ja hieno muutenkin ulkokuoreltaan.

      Tiedän että saan varmasti Elixairin ym. omistajat varpailleen, mutta itselleni huomasin tämän olevan parempi vaihtoehto.

      Hankkikaa tietoa, mutta esim. Allergia ja astmaliittokaan ei ole todellisia asiantuntijoita tällä alalla. Otsonin vaikutus ihmiseen on vielä hyvin vähän tutkittua, mutta sitä ei suositella ihmiselle!

      Toivottavasti kaikille jotka hankkivat ilmanpuhdistinta oli näistä tiedoista hyötyä.

      Normaali kodinkoneliikkeiden myyjät eivät sitten yleensä tiedä näistä laitteista mitään!

      Niin ja itseasiassa tuohon sinun kysymykseen en tiedä vastausta kunnolla :-). Plasma kuulosta kanssa arveluttavalta...itse valitsisin HEPA-suodattimella varustetun laitteen -on ainakin turvallinen, vaikka ei kierrätäkkään suodattimen vastuksen takia niin paljon ilmaa kuin kilpailijat.

      PS. Ottakaa kantaa! Vastaan myös mielellään kysymyksiin.

      Terv. Tommi P.

      • hajusteyliherkkä

        Senverran olen asiaa seurannut (lukenut mm. englanninkielisiä keskustelupalstoja tutkimusta), että voin sanoa, että puhut asiaa.
        Itselläni ei ole ilmanpuhdistinta - ei ole tarvetta, elän hajusteetta ja vältän aineita/tuotteita, missä kemikaalipäästöjä (en ole enää työelämässä, mikä helpottaa asiaa, en siis altistu töissä), mutta olen muuttamassa ja pistän tämän tiedon talteen, jos tulee tarve hankkia ilmanpuhdistin.
        Vuosia sitten hankimme työpaikalle ilmanpuhdistimen, en muista enää merkkiä, joten en tiedä sen otsoonipäästöistä, mutta se auttoi (hajusteet ja muut kemikaalit ilmassa), pitkällä juoksulla kuitenkin herkistyin ja jouduin jäämään pois työelämästä.
        Nykyisten rakennusmateriaalien, huonekalujen, tekstiilien, yms. päästöt ovat aina riski, kun asiaan ei ole itse voinut vaikuttaa rakennusvaiheessa.

        Kiitos kun selvitit asiaa!


      • Allergia***

        Kuinkahan kauan kyseisen ilmanpuhdistimen HEPA-suodatin puhdistaa ilmaa tehokkaasti? Onko sitä mahdollista vaihtaa jälkeenpäin?


      • Tommi P.
        Allergia*** kirjoitti:

        Kuinkahan kauan kyseisen ilmanpuhdistimen HEPA-suodatin puhdistaa ilmaa tehokkaasti? Onko sitä mahdollista vaihtaa jälkeenpäin?

        Itelläni on ollut kyseinen laite käytössä nyt viime viestistä saakka eli noin kuukauden. Suodatus toimii edelleen hyvin ilman havaittavaa muutosta.(en ole vielä imuroinut sitä kertaakaan, mutta olen avannut laitteen ja huomannut sen toimivan). Otin myös selvää siitä, että kyseisiä HEPA-suodattimia saa ostettua uusia. Mutta ainakin myyjän mukaan tämän laitteen HEPA-suodattimen pitäisi kestää muutaman vuoden.(myyjä on aina myyjä.)


      • Allergia***
        Tommi P. kirjoitti:

        Itelläni on ollut kyseinen laite käytössä nyt viime viestistä saakka eli noin kuukauden. Suodatus toimii edelleen hyvin ilman havaittavaa muutosta.(en ole vielä imuroinut sitä kertaakaan, mutta olen avannut laitteen ja huomannut sen toimivan). Otin myös selvää siitä, että kyseisiä HEPA-suodattimia saa ostettua uusia. Mutta ainakin myyjän mukaan tämän laitteen HEPA-suodattimen pitäisi kestää muutaman vuoden.(myyjä on aina myyjä.)

        Kiitos kommenteista. Pitääkö kyseinen laite muuten kovaakin ääntä? Oletko huomannut ilman puhdistuneen?


      • Tommi P.
        Allergia*** kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Pitääkö kyseinen laite muuten kovaakin ääntä? Oletko huomannut ilman puhdistuneen?

        Tuo ilman puhdistumisen huomaaminen... eli en ole sitä millään muulla tavalla huomannut kuin avaamalla laitteen ja katsonut suodattimia.(niissä on ollut kaikkea kivaa). Tosin vielä ei minulla ole allergiakausi meneillään, joten on paha puhua siitä minkä verran se auttaa kesällä. Toivottavasti se auttaisi edes henkisesti, kun tietää sen olevan päällä :-)(Sehän riittää!)

        JA äänestä... Jos laite on "hiljaisimmalla" on se tarpeeksi hiljainen minun nukkumiselle. MUTTA mitä hiljaisemmalla sitä vähemmin se aina kierrättää ilmaa! Eli parhaan tuloksen saa kun lähtee kotoa esim. töihin, niin laittaa laitteen kovemmalle ja kun tulee kotiin laittaa sen sitten hiljaiselle.


      • vaan

        Jos suodatin on pieni ja suodattimen vaihtoväli on vuosia ei puhdistin mitään puhdista. Meillä Elixair kissojen ja koirien kanssa samassa tilassa ja kahden viikon välein on iso kourallinen nöyhtää ja pölyä suodattimissa. Vuodessa kertyy varmaan ämpärillinen. Parasta olisi jos voisit kokeilla eri malleja miten nenä niihin reagoi, toiselle käy sähkösuodatin, toiselle ei. Pienet hepa-puhdistajat ovat huuhaata. Asiaa on ajateltava niin että koko huoneen ilmamäärä on saatava kulkemaan tuon suodattimen läpi muutamassa tunnissa jotta asialla olisi jotain merkitystä. Hepa on varma valinta mutta valitettavasti kallis ja äänekäs ja sähkösyöppö. Hepa-puhdistajista en suosittelisi muuta kuin iqair mallia, tuota puhdistinta kun katsoo niin ymmärtää mitä ilman puhdistamisella tarkoitetaan. Eli ilma on ensinnä saatava kulkemaan laitteen läpi ja suodatin pinta-alaa on oltava riittävästi.


      • Tommi P.
        vaan kirjoitti:

        Jos suodatin on pieni ja suodattimen vaihtoväli on vuosia ei puhdistin mitään puhdista. Meillä Elixair kissojen ja koirien kanssa samassa tilassa ja kahden viikon välein on iso kourallinen nöyhtää ja pölyä suodattimissa. Vuodessa kertyy varmaan ämpärillinen. Parasta olisi jos voisit kokeilla eri malleja miten nenä niihin reagoi, toiselle käy sähkösuodatin, toiselle ei. Pienet hepa-puhdistajat ovat huuhaata. Asiaa on ajateltava niin että koko huoneen ilmamäärä on saatava kulkemaan tuon suodattimen läpi muutamassa tunnissa jotta asialla olisi jotain merkitystä. Hepa on varma valinta mutta valitettavasti kallis ja äänekäs ja sähkösyöppö. Hepa-puhdistajista en suosittelisi muuta kuin iqair mallia, tuota puhdistinta kun katsoo niin ymmärtää mitä ilman puhdistamisella tarkoitetaan. Eli ilma on ensinnä saatava kulkemaan laitteen läpi ja suodatin pinta-alaa on oltava riittävästi.

        Tuo on ihan faktaa mitä kerrot. Mitä pienempi puhdistin yleensä sitä enemmän ääntä ja vähemmin tehoa.

        MUTTA Suosittelemasi igair... arvaapa hinta? Minulle tehtiin siitä tarjous ja se oli 1100 Euroa. Vaikka pidänkin puhtaasta ilmasta niin tuo hinta on kyllä kova siitä.

        JA
        Olen kokeillut sähkösuodatin -malleja. Ei käy minulle; Silmät kuivuu ja nenä vuotaa.

        JA
        On tietysti aivan eri asia mihin puhdistin hankitaan! Minulla ei ole lemmikkieläimiä ja asun pienessä kaksiossa.

        JA
        Suodattimen vaihtoväli on siis pari vuotta,mutta puhdistusväli pari kuukautta.

        Eli jokaisen ilmanpuhdistimen hankkijan on itse punnittava mihin tarkoitukseen puhdistin tulee, myös hankintahinta on joillekin este.

        Itselläni jos olisi paljon rahaa varmasti hankkisinkin tuon iqair-mallin tai 3kpl niitä. Vaan ei ole :-( (tai muuttaisin etelään missä ei ole koivuja, heiniä jne. pöpöjä.) =)

        Yst. Terv. Tommi


      • faktaa ilmanpuhdistimista

        Laitteisto hyvän sisäilman saamiseksi:

        Laitteiston lisäksi voi kiinnittää huomiota seuraaviin: -hyvä pölynimuri, siivous, hajusteet, vaatteiden pesu, asuinpaikka, ilmanvaihto ym.

        Filtrete-suodatin tuloilma-aukkoihin. Riittävä pinta-ala, että ilmanvaihto säilyy riittävänä.
        Poistoilma-aukot täysille.

        Tunti- ja viikkoajastimella ELIXAIR-sähköinen ilmanpuhdistin puhdistamaan vaikka 2 15:n minuutin jaksoa ilmaa silloin, kun et ole paikalla. Otsonin haihtumiseen vaikka 2 tunnin aika varalle. Hyvä ilmanvaihto oltava.

        Bionaire- tai parempi (IQAIR) -suodatin jatkuvaan käyttöön tai ajastimella koko ajaksi, kun et ole paikalla, jos melu häiritsee.


        Miten mikäkin näistä toimii?

        Filtrete on sähköllä varattua kuitua, joka ottaa suuret ja merkittävän osan nokipartikkeleistakin. Höyrystyneitä ja sitten tiivistyneitä polttoainepartikkeleita (nanoluokkaa) ja pienimpiä nokipartikkeleita voi päästä läpi.

        ELIXAIR varaa partikkelit ja poistaa lähes kaiken, myös pienet nokihiukkaset, luultavasti nanopartikkeleitakin. Tuottaa myös otsonia, joka pitää tuulettaa pois. Kierrättää ilmaa tehokkaasti.

        HEPA-suodatin poistaa jatkuvammin epäpuhtauksia; myös silloin kun tilassa oleskellaan.

        Bionaire BAP 1550 (lähes HEPA vai (true) HEPA?) poistaa tehokkaasti karkeat partikkelit, mutta tehokkuudesta nanopartikkeleihin ei ole näyttöä; luultavasti niitä se ei poista kovin tehokkaasti.
        On olemassa tehokkaampiakin HEPA-suodattimia kuin BAP1550:n kesto-HEPA, mutta niistä aiheutuu vaihto- ja käyttökustannuksia. Riippuu siis siitä, paljoko on halukas ja valmis panostamaan. IQAIRista olen muistaakseni joskus lukenut, ja laite oli vakuuttava, mutta kallis sekä ostohinnaltaan että käyttökustannuksiltaan.

        Tuloilman suodatus Filtretellä, mutta suuri pinta-ala taaten, on tehokasta ja ensimmäinen vaihtoehto, jos haluaa vähentää ulkoa tulevan pölyn ja liikenteen päästöjen haittoja.

        Lemmikkieläinten pölyn keräämiseen luultavasti paras näistä on Bionaire BAP 1550: edullinen käyttää, kaunis, kohtuullisen hiljainen ja sen suodatin riittää eläinpölyn keräämiseen. Kuinka monta niitä tarvitaan riittävään eläinpölyn keräämiseen kussakin tapauksessa, tulee ensin selvittää.

        Myös sellaiset laitteet, joissa on tai jonkun laitteen varustaminen Filtrete-suodattimella voi olla hyvä vaihtoehto, erityisesti, jos haluaa poistaa sisäilmaan päässeitä pienempiäkin hiukkasia.

        Toisaalta ELIXAIR on erittäin tehokas ja nopea laite, jos voi käyttää sitä silloin, kun ei oleskele tilassa.


      • Tommi P.
        faktaa ilmanpuhdistimista kirjoitti:

        Laitteisto hyvän sisäilman saamiseksi:

        Laitteiston lisäksi voi kiinnittää huomiota seuraaviin: -hyvä pölynimuri, siivous, hajusteet, vaatteiden pesu, asuinpaikka, ilmanvaihto ym.

        Filtrete-suodatin tuloilma-aukkoihin. Riittävä pinta-ala, että ilmanvaihto säilyy riittävänä.
        Poistoilma-aukot täysille.

        Tunti- ja viikkoajastimella ELIXAIR-sähköinen ilmanpuhdistin puhdistamaan vaikka 2 15:n minuutin jaksoa ilmaa silloin, kun et ole paikalla. Otsonin haihtumiseen vaikka 2 tunnin aika varalle. Hyvä ilmanvaihto oltava.

        Bionaire- tai parempi (IQAIR) -suodatin jatkuvaan käyttöön tai ajastimella koko ajaksi, kun et ole paikalla, jos melu häiritsee.


        Miten mikäkin näistä toimii?

        Filtrete on sähköllä varattua kuitua, joka ottaa suuret ja merkittävän osan nokipartikkeleistakin. Höyrystyneitä ja sitten tiivistyneitä polttoainepartikkeleita (nanoluokkaa) ja pienimpiä nokipartikkeleita voi päästä läpi.

        ELIXAIR varaa partikkelit ja poistaa lähes kaiken, myös pienet nokihiukkaset, luultavasti nanopartikkeleitakin. Tuottaa myös otsonia, joka pitää tuulettaa pois. Kierrättää ilmaa tehokkaasti.

        HEPA-suodatin poistaa jatkuvammin epäpuhtauksia; myös silloin kun tilassa oleskellaan.

        Bionaire BAP 1550 (lähes HEPA vai (true) HEPA?) poistaa tehokkaasti karkeat partikkelit, mutta tehokkuudesta nanopartikkeleihin ei ole näyttöä; luultavasti niitä se ei poista kovin tehokkaasti.
        On olemassa tehokkaampiakin HEPA-suodattimia kuin BAP1550:n kesto-HEPA, mutta niistä aiheutuu vaihto- ja käyttökustannuksia. Riippuu siis siitä, paljoko on halukas ja valmis panostamaan. IQAIRista olen muistaakseni joskus lukenut, ja laite oli vakuuttava, mutta kallis sekä ostohinnaltaan että käyttökustannuksiltaan.

        Tuloilman suodatus Filtretellä, mutta suuri pinta-ala taaten, on tehokasta ja ensimmäinen vaihtoehto, jos haluaa vähentää ulkoa tulevan pölyn ja liikenteen päästöjen haittoja.

        Lemmikkieläinten pölyn keräämiseen luultavasti paras näistä on Bionaire BAP 1550: edullinen käyttää, kaunis, kohtuullisen hiljainen ja sen suodatin riittää eläinpölyn keräämiseen. Kuinka monta niitä tarvitaan riittävään eläinpölyn keräämiseen kussakin tapauksessa, tulee ensin selvittää.

        Myös sellaiset laitteet, joissa on tai jonkun laitteen varustaminen Filtrete-suodattimella voi olla hyvä vaihtoehto, erityisesti, jos haluaa poistaa sisäilmaan päässeitä pienempiäkin hiukkasia.

        Toisaalta ELIXAIR on erittäin tehokas ja nopea laite, jos voi käyttää sitä silloin, kun ei oleskele tilassa.

        Tässä erinomainen teksti ilmanpuhdistimista jos olet hankkimassa sellaista.

        Tätä toivoinkin tästä keskustelusta. Myyjien en toivo kauppaavan omaa tuotettaan täällä! Vaan mielipiteitä ja omia kokemuksia ilmanpuhdistamisesta. JA varsinkin tuo "kuinka edullisesti" sen voisi tehdä?

        Tämä kyseinen Elixair, Filtrete ja Bionairen yhdistelmä on varmasti tehokas, mutta yhteishinta nousee taas todella korkeaksi. Mutta toisaalta, mikä on tärkeämpää kuin oma terveys?


      • Poistaa otsonin...

        Hetkonen? Siis tuon elektronisen suodattimen jälkeen on aktiivihiilisuodatin. Sen kyllä pitäisi eliminoida otsoni ilmasta.

        Outoa, miksei näin käy? Ainakin Elixairissa aktiivihiilisuodatin on siis luonnollisesti elektronisen suodattimen jälkeen.

        Hepa suodattimen ongelma taas on siinä, että se ei suodata pienhiukkasia.


      • Tommi P.
        Poistaa otsonin... kirjoitti:

        Hetkonen? Siis tuon elektronisen suodattimen jälkeen on aktiivihiilisuodatin. Sen kyllä pitäisi eliminoida otsoni ilmasta.

        Outoa, miksei näin käy? Ainakin Elixairissa aktiivihiilisuodatin on siis luonnollisesti elektronisen suodattimen jälkeen.

        Hepa suodattimen ongelma taas on siinä, että se ei suodata pienhiukkasia.

        Joo kyllä Electroluxissakin oli aktiivihiilisuodatin, mutta ei siitä paljon apua ollut. Mutta otsoni on kaasu, joka tulee mistä välistä vain pääsee tulemaan. Eikä aktiivihiilisuodatin niin tiivisti ollut kiinni siinä ettei siitä pääsisi ilmaa ohikin.


      • Allergia***
        Tommi P. kirjoitti:

        Tuo ilman puhdistumisen huomaaminen... eli en ole sitä millään muulla tavalla huomannut kuin avaamalla laitteen ja katsonut suodattimia.(niissä on ollut kaikkea kivaa). Tosin vielä ei minulla ole allergiakausi meneillään, joten on paha puhua siitä minkä verran se auttaa kesällä. Toivottavasti se auttaisi edes henkisesti, kun tietää sen olevan päällä :-)(Sehän riittää!)

        JA äänestä... Jos laite on "hiljaisimmalla" on se tarpeeksi hiljainen minun nukkumiselle. MUTTA mitä hiljaisemmalla sitä vähemmin se aina kierrättää ilmaa! Eli parhaan tuloksen saa kun lähtee kotoa esim. töihin, niin laittaa laitteen kovemmalle ja kun tulee kotiin laittaa sen sitten hiljaiselle.

        Millaiset kokemukset BionAiresta nyt kun olet ehtinyt sitä jo tovin käyttää?


      • TommiP
        Allergia*** kirjoitti:

        Millaiset kokemukset BionAiresta nyt kun olet ehtinyt sitä jo tovin käyttää?

        Joo tovin olen jo tota käyttänyt. Joku pari viikkoa sitten avasin kyseisen laitteen ja imuroin hepa-suodattimen sekä laitteen sisältä. Esisuodatin, jonka pesin oli tosi likainen(vaikka meillä on omasta mielestäni siistiä kotona). Hepasta ei oikeastaan käytön jälkiä huomannut -lika joka siihen tarttuu on kai niin hienojakoista...?

        ...Mutta oli mukava huomata, että kyllä se oikeasti ilmasta kaikkea kivaa löytää.

        Itse olen sitä mieltä,että laite nopeudella 1 ei kierrätä tarpeeksi ilmaa. Mutta kun kotona oleilee normaalisti(katsoo esim. telkkaria) voi laite olla hyvinkin nopeudella 2 niin sen ääni ei vielä häiritse. Lähinnä siivotessa käytämme nopeutta 3, joka on jo äänekäs.


      • ilm@ri

        Mäkin tässä oon kovaa vauhtia kattelemassa tota Bionaire BAP 1550-laitetta, mutta juuri luin siitä laitteesta että siitä puuttuu bakteereita ja homeita tappavat mekanismit, mitä taas löytyy tosta Electroluxin laitteesta. Ilmeisesti Bionaire vaan suodattaa ilmaa suodattimien avulla tehokkaasti, mutta jos haluaa että mikrobien määrä vähenee huomattavasti, niin laitteessa on oltava esim. UV-valolla toimiva mekanismi, joka tappaa mikrobeja ja ionisoiva toimintamekanismi, joka pistää negatiivisesti varautuneet ionit tarttumaan positiivisesti varautuneisiin mikrobeihin. Sen jälkeen ne tippuvat lattialle, ja pyyhitään märällä rätillä lattia silloin tällöin. Otsonin saa pois huoneilmasta suunnittelemalla huoneilman kierron niin että pitää esim. ikkunaa aina välillä auki niin että rappukäytävän alipaine vetää ilman poistohormien kautta ulos.


      • TommiP
        ilm@ri kirjoitti:

        Mäkin tässä oon kovaa vauhtia kattelemassa tota Bionaire BAP 1550-laitetta, mutta juuri luin siitä laitteesta että siitä puuttuu bakteereita ja homeita tappavat mekanismit, mitä taas löytyy tosta Electroluxin laitteesta. Ilmeisesti Bionaire vaan suodattaa ilmaa suodattimien avulla tehokkaasti, mutta jos haluaa että mikrobien määrä vähenee huomattavasti, niin laitteessa on oltava esim. UV-valolla toimiva mekanismi, joka tappaa mikrobeja ja ionisoiva toimintamekanismi, joka pistää negatiivisesti varautuneet ionit tarttumaan positiivisesti varautuneisiin mikrobeihin. Sen jälkeen ne tippuvat lattialle, ja pyyhitään märällä rätillä lattia silloin tällöin. Otsonin saa pois huoneilmasta suunnittelemalla huoneilman kierron niin että pitää esim. ikkunaa aina välillä auki niin että rappukäytävän alipaine vetää ilman poistohormien kautta ulos.

        Itse olen kyllä ollut tyytyväinen tähän Bionaireen(BAP-1550) ja tässähän on mukana ionisaattori! Jos sitä haluaa käyttää... Itse olen huomannut että laite poistaa sellaisen määrän pölyä ilmasta HEPAlla että huh huh... Se on kaikki keuhkoista pois.

        Mutta eihän bakteerit pahoja ole, niitä tarvitaan. Yli hygieenisyys vaan lisää esim. allergiaa ja astmaa (pois lukien se, että jos sinulla ei ole jo vakavaa allergiaa/astmaa).

        Tällä asialle minulla ei ole mitään näyttöä, eikä faktaa. Mutta tuntuu ihmeelliseltä jos jokin UV-valo saa poistettua bakteerit ilmasta siinä nano-sekunnissa kun se menee laitteen läpi...


      • My name is Mike
        Tommi P. kirjoitti:

        Tuo on ihan faktaa mitä kerrot. Mitä pienempi puhdistin yleensä sitä enemmän ääntä ja vähemmin tehoa.

        MUTTA Suosittelemasi igair... arvaapa hinta? Minulle tehtiin siitä tarjous ja se oli 1100 Euroa. Vaikka pidänkin puhtaasta ilmasta niin tuo hinta on kyllä kova siitä.

        JA
        Olen kokeillut sähkösuodatin -malleja. Ei käy minulle; Silmät kuivuu ja nenä vuotaa.

        JA
        On tietysti aivan eri asia mihin puhdistin hankitaan! Minulla ei ole lemmikkieläimiä ja asun pienessä kaksiossa.

        JA
        Suodattimen vaihtoväli on siis pari vuotta,mutta puhdistusväli pari kuukautta.

        Eli jokaisen ilmanpuhdistimen hankkijan on itse punnittava mihin tarkoitukseen puhdistin tulee, myös hankintahinta on joillekin este.

        Itselläni jos olisi paljon rahaa varmasti hankkisinkin tuon iqair-mallin tai 3kpl niitä. Vaan ei ole :-( (tai muuttaisin etelään missä ei ole koivuja, heiniä jne. pöpöjä.) =)

        Yst. Terv. Tommi

        "Olen kokeillut sähkösuodatin -malleja. "

        On sähkösuodattimia ja sähkösuodattimia. Ne eivät ole sama asia.


    • J.B.

      Kyseisten ionisointi-laitteiden toimii lisäämällä negatiivisia ioneja ilmaan jotka sitovat yhteen pienimmät hiukkaset, kuten siitepölyn, suurempiin "kasoihin" jotka sitten tippuvat lattialle tai muulle pinnalle. Tällöin hengitetty ilma pitäisi olla puhtaampaa. Laite ei siis poista mitään vaan ainoastaan kasaa ja siirtää pinnoille.
      Nämä ionisaattorit tuottavat sivutuotteena myös pienen määrän otsonia. Otsoni on myrkyllistä, mutta kyse on todennäköisesti harmittomista määristä. Kone tuottaa aistittavan määrän otsonia mutta oireita ei pitäisi tulla.
      Kaukoidästä tuodaan myös halpoja laitteita joiden on tarkoitus tuottaa suurempia määriä otsonia. Näitä käytetään autoissa ja ilmeisesti myös jääkaapeissa. Kyseisiä halpalaitteita en itse käyttäisi.
      Yksi mahdollisuus olisi UV-valo jota käytetään yleisesti bakteerien ja virusten tappamiseen. Tällöin ilman pitäisi kiertää lamppujen kautta jotta vaikutus olisi merkittävä. Toisin sanoen hepa-suodatin jonka yhteydessä on voimakas uv-valo . Tällaisia ratkaisuja en ole kaupoissa nähnyt.
      Jos olet epävarma, osta perinteinen hepa-suodattimella varustettu ilmanpuhdistin. Siitepölykautena voit käyttää ionisaattoria ja lakaise sen jälkeen lattiat kostealla mopilla, veteen kaikki tarttuu. Näin kustannuksetkaan eivät karkaa pilviin.

      • Laana

        Löysin tällaisen Elixair E100 ilmanpuhdistimen, jossa on HEPA-suodatin, sekä UV valo ja vaikka mitä muita suodattimia. Hintakin on melko mukava, n 150 €.

        Ei ole kokemusta, mutta itse olen ajattellut hankkia tällaisen. Jos jollain on laite kotona, niin mielelläni kuulen laitteesta enemmän. Kiitos


      • Helmi123
        Laana kirjoitti:

        Löysin tällaisen Elixair E100 ilmanpuhdistimen, jossa on HEPA-suodatin, sekä UV valo ja vaikka mitä muita suodattimia. Hintakin on melko mukava, n 150 €.

        Ei ole kokemusta, mutta itse olen ajattellut hankkia tällaisen. Jos jollain on laite kotona, niin mielelläni kuulen laitteesta enemmän. Kiitos

        Hei. Muistatko mistä löysit ko. ilmanpuhdistimen?


    • Mitä mieltä?

      Mitä mieltä olette tämän teknisistä ratkaisuista?

      http://www.nikken.com/product.cfm?ThemeID=4&GetProductGroup=Air Wellness™ Technology&GetProductID=196

      Ilman kierto on kyllä hyvä. Mutta itseäni huolestuttaa lähinnä nuo suodattimet. Onko tehokkaat? Mielestäni suodatus perustuu kokonaisuudessaan lähinnä HEPA suotimeen. Tuon sen edessä olevan suotimen pitäisi olla joku "ihmesuodin", tuntuu keraamiselta ja harvalta. Joten teho epäilyttää kovasti. Ilmeisesti tuohon suotimeen on yritetty sisällyttää useita eri tekniikoita. Kuten mikrohiukkasten suodatus, VOC yhdisteiden suodatus tms.

    • Puhdistusta

      Tällaista tämä meno näin PK seudulla.

      http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005620680530819509
      http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004456585813895607
      http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004465776451094920
      http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005672897828323384
      http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005631099700505818

      Kyllä sitä sontaa on, niin isoa kuin pientäkin. Ilma täynnä. Ja sen kyllä huomaa. Yleensä puhdistimen puhdistamisen jälkeen tuntuu siltä kun olisi vetänyt hiekkaa henkeen. Valitettavasti aina vähän pöllyy.

    • Raitisilma M65

      Heippa!

      Me ostimme ilmanpuhdistimen IONFRESHER on ollut todella hyvä!

      Olisiko ollut jotain 70€....

      www.salaliitto.tarjoaa.fi

      • DI

        Tämä on nyt sitten arvailua!
        Sähkösuodatin on loistava ratkaisu, kunhan tila ei ole liian pieni suodattimella tai? Otsoni reagoi ilman epäpuhtauksien kanssa ja samalla poistuu. Eli kellokytkin ja esim. Elixair on hyvä kaveri. Jos tuntuu henkästessä liian raikkaalle, niin käyntiaikaa pois. Otsoni on myrkky, eikä sitä sovi hengitellä paljoa! Sähkösuodatin on kuitenkin käsittääkseni lähes ainoa peli, joka saa käytännössä kaiken pois! Muut jättävät ne pienimmät ja haitallisimmat partikkelit ilmaan.
        T: DI


      • Pro IONISAATTORI
        DI kirjoitti:

        Tämä on nyt sitten arvailua!
        Sähkösuodatin on loistava ratkaisu, kunhan tila ei ole liian pieni suodattimella tai? Otsoni reagoi ilman epäpuhtauksien kanssa ja samalla poistuu. Eli kellokytkin ja esim. Elixair on hyvä kaveri. Jos tuntuu henkästessä liian raikkaalle, niin käyntiaikaa pois. Otsoni on myrkky, eikä sitä sovi hengitellä paljoa! Sähkösuodatin on kuitenkin käsittääkseni lähes ainoa peli, joka saa käytännössä kaiken pois! Muut jättävät ne pienimmät ja haitallisimmat partikkelit ilmaan.
        T: DI

        Niin, ja otsonikammoiset käsittävät kaikki "sähköiset suodattimet" kuuluvaksi samaan kategoriaan, eli että niiden toiminta mekanismi olisi sama.

        Esim. Electroluxin puhdistimissa oleva elektrostaattinen suodatin on ihan eri asia kuin otsonaattorit tai puhdistimet jotka tuottavat negatiivisien ionien ohella myös hieman otsonia.

        Electroluxin elektrostaattisessa suodatuksessa luodaan laitteen läpi menevään ilmaan sillä "langalla" positiivinen varaus jonka jälkeen ilma menee "säleikön" läpi jossa on negatiivinen varaus johon positiivisesti varautuneet hiukkaset sitten tarttuvat.

        Hyvä metodi. Tämän säläikönhän voi pestä vaikka tiskaamalla silloin tällöin. Itse en mitään otsonin hajua siitä laitteesta kyllä huomaa.

        Täällä on liian moni vainoharhainen otsonin suhteen ja on haistavinaan sitä sieltäkin missä sitä ei ole.

        Itselläni on Ionisaattoreita, Otsonaattoreita sekä ilmanpuhdistimia joissa on monta eri suodatustapaa -ja niissä kaikissa on erilaiset käyttötapansa ja tarkoituksensa.

        Otsonaattoria käytän kertaluontoisesti kun tarvitsee desinfioida / poistaa hajuja / eliminoida hometta tms.
        En oleskele tiloissa otsonoinnin aikana ja tuuletan tilat käytön jälkeen.


        Ionisaattori on päällä aina. Ne vievät hyvin vähän sähköä ja ovat terveellisiä 24/7 käytettynä, sekä ihmisille, eläimille että kasveille.

        Samoin pidän aina päällä sitä multisuodatinta missä on mm. hepa-suodatin sekä aktiivihiilisuodatin.

        Tuossa pari pointtia mitä tuli mieleen. Poikkeuksia toki löytyy mitkä saattavat sekoittaa ja hämätä perehtymättömiä.
        Esim. laitteita mitkä tuottavat sekä negatiivisia ioneja että sen sivutuotteena liikaa otsonia.

        Liikaa on kaikki yli 0.05ppm.

        Esim. eräästä suomalaisesta halpakaupasta löytyi ilmanpuhdistin mikä myytiin ionisaattorina, mutta mistä aivan selvästi tulee otsonia -joko hieman liikaa suhteessa neg.ioneihin -tai sitten otsoni on laitteen pääasiallinen toimintamekanismi vaikka laite väittää olevansa "Ionic Air Purifier".
        Laite on NeoTec XJ-202.

        Toisaalta siinä onkin oiva keino hämätä kuluttajia.

        Tehdään otsonaattori ja NIMETÄÄN se "Ionic Air Purifier"iksi, jolloin se ei ole tuotteen kuvaus vaan yksinkertaisesti vain pelkkä _nimi_.

        Toinenkin esimerkki liki tarkoituksellisesta kuluttajan hämäämisestä löytyy. Kun valmistajat tietävät otsonilla olevan pahan maineen, mutta haluavat silti käyttää sitä ilmanpuhdistimessaan, niin sen sijaan että kertoo laitteen tuottavan x määrän otsonia, esim. 0,01mg (on liikaa, rajahan oli 0,05ppm) niin kerrotaankin sen tuottavan 0,01mg "aktiivista happea" mikä on sama asia, mutta eri nimellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe