ASTMAATIKON KÄRSIMYS KUUMALLA ILMALLA

Paha astma

Astmani pahenee helteillä; on raskas olla, uuvuttavaa kävellä ulkona ja kiukuinen olo huonon voinnin takia joka ikinen kesä.Keuhkot vinkuu, rahisee ja rintaa painostaa, yskittää.Nenäkin menee tukkoon ja kurkunpääkin vinkuu."Terveet" odottavat kaunista ja kuumaa ilmaa, minä "rukoilen" viileää sadeilmaa.Silloin alan elää....vauhtini nopeutuu ja mieli kirkastuu.Muut kummastelevat ja eivät usko todeksi tätä "kamaluutta".Onko muita samanlaisia astmaatikkoja, joille pakkanen sekä helle on kuin elämän loppu....ja sateella lähden ulos kävelemään ja nauttimaan.Kuuma kasvihuonemainen sade ei auta vaan, alle 20 asteen lämpötila sateella on lottovoitto.

5

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raija

      Söin jo antibioottikuurin keuhkoputkentulehduksen takia, ei auttanut, nyt kortisoonilla.Helle loppu nyt illalla, vihdoinkin sataa. Olo kuin seitsemässä taivaassa, henki kulkee vihdoinkin.Jo muutaman päivän helle rassaa ja lämpökin nousee.Kun ei edes lääkäri ymmärrä, miten saada ystävät ymmärtämään ettei minusta ole auringonpalvojaksi.
      Pakko olla kotona sisällä ja yrittää kerätä voimia seuraavaan päivään. Sama homma talvella kovien pakkasten aikaan, mutta kesähelteet rassaa pahemmin.














      v

    • ***

      oireita. Olen ite tätä jooskus ihmetellyt ja kun kodalleni sattui ihana lääkäri, joka osasi varmentaa, että oireeni eivät ole kuviteltuja, vaan useille astmaatikoille totisinta totta, ymmärrsin koko homman.

      Ei siinä auta muu kuin olla välittämättä muitten kummasteluista (oletkos joskus yrittänyt selittää hajuvesiä käyttävälle ihmiselle, miten se hänen hajuvetensä voi pahimmassa tapauksessa saattaa toisen anafylaktiseen shokkiin? Tai tupakoitsijalle samaa asiaa?) Ei ihmiset ymmärrä tuota, jos heillä ei ole lähipiirissä astmaatikkoa.

      nyt onneksi on satanut koko päivän. Pohjavesivarastot nousevat ja kaikki katu- ja siitepöly on ainakin hetkeksi laskeutunut.

    • Nuppu

      Minulla ei ole edes paha astma, mutta kyllä helle vie voimat. Nyt on taas luvassa liki 30 astetta. Kun ei sitä edes pääse karkuun, sisälläkin lämpenee liikaa. 30 astetta pakkastakin on parempi, kun voi sentään enimmäkseen olla sisällä. Viileähkö sadekeli on parasta, mitä tiedän.

    • ahistus

      En ole siis ainoa!
      Se onki helpottavaa kuulla itsellänikin on krooninen astma..kavereille on vaikea selittää miksei jaksa istua kuumassa paahteessa vaikka terassilla. Olo on todella tukala ja sadesäitä olen odotellut hartaasti. Olen ajatellut muuttaa pois Suomesta pahan siitepölyallergian vuoksi, mutta mihinpä sitä voisi muuttaa, ehdotuksia?

      • zic

        astmaatikon tai muun keuhkosairauden kanssa paras paikka Euroopassa on Alicante - Murcia - Torreviejan seutu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe