Vanha Monopoli pelilauta

SörkanSälli

Onko kellään tietoa kuvan Monopoli pelistä.

http://koti.welho.com/rkallio2/OldMonopoly.jpg

Kyseinen pelilauta on tullut eräästä kuolinpesästä aikanaan ja valitettavasti pelin kaikki muut tarpeet puuttuu. Pelilauta on kaiketi jonkin verran vanha. Jos joku tietää jotain kyseisestä Monopolipelistä, ottaisin mielelläni vastaan tietoja (mitä vuodelta ja kenen valmistajan jne) ja mahdollisesti kuvia kyseiseen pelilautaan liittyvista rahoista, korteista, nappuloista ja laatikosta. Itse olen yrittänyt etsiä netistä, mutta tuloksetta.

2

1714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e-s

Heippa!
      Kovasti tosiaan tuo lauta näyttäs äkkiseltään tutulta. Meiltä kotoa löytyis tuollainen tai ainakin lähellä tuota oleva. Se on mun isän vanha ja joskus 50-luvulla ostetu, olisiko alku-keskivaiheilla, koska isä on v. -43 syntynyt. Peliin kuuluu meillä pyöreet puunapit, jotka on tummia väreiltään ja niissä on keskellä pieniä kaiverrettuja ympyröitä. Rahat ovat yhden nollan suurempia kuin minun pelissä (70-luvun lopulta) eli pienin on mun pelissä kymppi ja isoin 10 000, tässä vanhassa vastaavat siten 100 ja 100 000. Nostettavat kortit on muistaatseni vaalean punainen ja vihreä, mikä nyt ennen vanhaan on ollut. Muistaakseni niillä on joku vaalea laatikko. Pelin olen viimeksi nähnyt kauan aikaa sitten ja se on yli 700km päässä, joten en voi tarkistaakkaan onko kyseessä samanlainen lauta. Pääpiirteissään se kyllä on. Kun seuraavan kerran menin kotona käymään, voin yrittää tonkia pelin ja katsoa onko sama kysymyksessä. Jos vain muistan kaiken hässäkän keskellä.

• Monopolisti

Pelasin juuri Monopolipelin, joka näytti aivan tuolta. Yllä oleva kuvaus on hyvä. Kyseisen pelin ohjekirjassa oli mainittu vuosi 1944, tulkittiin se painovuodeksi. Painopaikka oli Helsinki. En muista painajaa tai tekijää, mutta nimi oli kai H:lla alkava ja ruotsalaisenoloinen, ja viittasi kirja/paperikauppaan tai -painoon. Yhdellä lehtisellä mainostettiin Eläintarhanajoja ja (tulevaa) Korsupeliä. Säännöt vaikuttivat samoilta kuin nykyään, samoin Yhteismaa- ja Sattuma-laput, mitä nyt sääntövihkosessa oli ehkä pari sanaa vanhahtavia.

Kaikki nappulat ovat puisia. Kiinnostavaa on se, että lauta ei lähimainkaan mahdu pelilaatikkoon, joka on ainakin puolta pienempi kannen pinta-alaltaan.

Kuriositeettina: Kauppatorin omistustodistuksessa on painovirhe, joka vaatii maksamaan 400 000 markkaa vuokrana (tarkoitettu varmaan 100 000).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1658
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      40
      1279
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      87
      986
    4. Siltojen varjoissa

Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      202
      946
    5. Vanhemmalle naiselle

Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      68
      878
    6. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      863
    7. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      862
    8. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      840
    9. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      794
    10. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37