Kannattaakohan näin nuorena ostaa oma asunto?

sfdsfdsfd

Täytän kohta 20-vuotta. Säästössä on rahaa 10000 euroa. Ajattelin jos asuisin vielä tämän vuoden loppuun kotona jolloin saisin säästöön noin 20000 euroa. Eli olen katsellut n. 50000 euron asuntoa ensiasunnoksi. Vuokralla asuminen ei minua kiinnosta niin heräsi ajatus jos sitä ottaisi lainaa ja silleen;) minulla ei ole ennestään kenellekkään lainaa, mutta työpaikkahaa se edellyttää lainan saanti.

Minulla ei ole vakituista työpaikkaa vaikka olen töissä käynyt jo monta vuotta samassa paikassa.

Eli tahtoisin kuunnella mielipiteitä asiasta.

Tällä hetkellähän ei vielä kannata asuntoa laittaa, sen luulen tietäväni.

9

5972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensiö

Jos olet ajatellut asua sillä paikkakunnalla pitempään, mistä asunnon ostat, niin kyllä sen voi sanoa kannattavan.
      Itse ostin ensimmäisen asunnon vielä vanhempieni luona asuessa, panin asunnon vuokralle ja muutin asumaan siihen itse vasta muutaman vuoden kuluttua. Sitten möin sen ja hankin isomman asunnon, joka meni sitten vaihdossa omakotitalokaupassa ja nyt sitten asun omakotitalossa. Lainan lyhentely tuntuu sujuvan pakon edessä helpommin kuin säästäminen. Lisäksi voi laskea korkovähennykset jne.

• ....

Kannattaa ehdottomasti, mitä nuorempana ostaa niin sen nopeammin sen saa maksettua pois. Kannattaa kuitenkin harkita miten se vaikuttaa tukiisi mikäli vielä joskus lähdet opiskelemaan. Onko sinulla varaa maksaa lainaa esim. 500e/kk pois? Oletko katsonut että tuolla hinnalla saa asunnon? Ihan pientä ei kannata ostaa jottei joudu heti vaihtamaan suurempaan.

• Ostaa pienikin

Itse ostin ensin yksiön, kun sattui hyvä sauma. Sitten kaksion ja nyt asun kolmiossa.

Olen ostanut halvalla ja myynyt voitolla ja asunut välillä vuorallakin, kun ei se sinkulla oo niin väliä.

Nyt seurustelen ja tästä seuraava taitaakin sitten olla se pitempiaikaisempi juttu eli omakotitalo. Kun olen noita kauppoja touhuillut olen samalla saanut hyvän oman osuuden omakotitaloon.

Osta ihmeessä! Samalla rahalla, millä maksat vuokraa, lyhennät kivasti omaa.

• Monenlaista kokenut
        Ostaa pienikin kirjoitti:

Itse ostin ensin yksiön, kun sattui hyvä sauma. Sitten kaksion ja nyt asun kolmiossa.

Olen ostanut halvalla ja myynyt voitolla ja asunut välillä vuorallakin, kun ei se sinkulla oo niin väliä.

Nyt seurustelen ja tästä seuraava taitaakin sitten olla se pitempiaikaisempi juttu eli omakotitalo. Kun olen noita kauppoja touhuillut olen samalla saanut hyvän oman osuuden omakotitaloon.

Osta ihmeessä! Samalla rahalla, millä maksat vuokraa, lyhennät kivasti omaa.

Kun/jos ostat omakotitalon jonkun toisen ihmisen kanssa yhdessä, muista, että kiinteistö tulee lainhuudattaa MOLEMPIEN nimiin, jos maksajia on kaksi.
        Muista tarkistaa tulevan puolison varallisuus ja velat sekä mahdolliset tulossa olevat perinnöt yms.
        Päätä sitten onko juuri sinulla jokin erityisen hyvä syy olla tekemättä avioehtoa.
        Muuten, aina normaalisti: tehkää avioehto!

• Velaton asukas

Aiotko vielä hankkia koulutusta? Vaatiiko koulutus muuttoa? Miten työpaikan pysyvyys? Tulevat perhesuhteet?

Ikä ei ole este. Sitä parempi mitä nuorempana pääsee omaan kiinni, ja pienikin omistusasunto nostaa sinut kerralla vuokraorjuudesta. Muista kuitenkin että esim. opintotukiviranomaiset kohtelevat tylysti opiskelijaa, jolla on omaisuutta.

Kannattavuus on tietysti lopulta kiinni vuokratason ja asuntojen hintojen välisestä suhteesta. Yleensä paikkakunnalla, jossa asuntoja saa 50000 eurolla, ostaminen on kannattavaa tai erittäin kannattavaa, nykyistenkin hintojen vallitessa. Laske pääoman tuottoprosentti jos epäilyttää, minulla se on 6,0 verottomana juuri tuossa hintaluokassa.

• Vakuus

Et tarvitse takaajia ja pahimmassa tapauksessa saat lainasi maksettua asunnon myynnillä osto on riskitön.

• Kiia.

Ilman muuta kannattaa ostaa! Itse ostin rivitalokaksion ollessani 23 v ja ei ollut edes vakinaista työpaikkaa. Tai siis töitä oli ja tiesin, että jatkuu, mutta ei vakanssia. Silti se ei ollut este asuntolainalle. Toki vanhempani joutuivat takaamaan osan lainastani.
      Ja asunnon saa aina vuokralle, jos tulee esim. muutto toiselle paikkakunnalle. Vuokralla lyhentääm sitten sitä lainaa ihan huomaamattaan. Ei todellakaan kannata maksaa vuokria, vaan ostaa asunto, jolloin kaikki jää itselle miinus korot.

• Hyvä alku

Tottakai kannattaa ostaa, koska olet viisaasti säästänyt alkupääoman. Katsele sen verran ostaessasi, että saat asunnon halutessasi kaupaksi: hyvät kulkuyhteydet jne. Jos elämäntilanteesi nimittäin muuttuu, eihän velkasi tarvitse olla kokonaan maksettu. Asunnon voi silti myydä ja maksaa velkaa pois tai ostaa muualta uusi asunto. Vaikka työsi ei olekaan periaatteessa vakipaikka, uskon, että selkeä työhistoriasi puhuu pankissa puolestaan säästöjesi kanssa. Hankkimasi asunto on sitten vakuus lainalle. Mene pankkiin juttelemaan. Vaikutat fiksulta, nostan hattua sinulle! Seurattuani sukulaisten jälkikasvun täysin epärealistisia toilailuja velka- ja asumisasioissa kiva kuulla tämmöistäkin..

• Nimimerkin tulee sisältää v...

Ja minulla ei ole ennestään lainaa niin kait sillä jotain merkitystä on. Pitää katsoa noin vuoden päästä uudestaan miten on asuntojen hinnat tulleet alas ja oma tilanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe