Tätä nettiä selatessani olen törmännyt muutamaan yritykseen, jotka myy käytettyjä "tallisuksia", esim Madhus. Millaisia nuo sukset tosiasiassa on? Olisko mahdollista/todennäköistä, että tavallinen kuntoilija saisi niistä itselleen hyvät luistelusukset? Kun muutamat kevään alesukset olen ostanut, ei oikein hyviä kyllä ole löytynyt, vaikka kauppias tietysti on aivan muuta vakuuttanut. Olisko tuo käytetyn osto parempi vaihtoehto? Kokemuksia!
käytetyn tallisuksen
28
14064
Vastaukset
- olli 47
Itsellä ei ole mutta kaverin tilaamia fisukoita kattelin niin ei ne uusista eronnut mitenkään,paitsi oli jo voideltukin! Ja luistokin oli kuulemma tosi hyvä.Tampereen likeltä Häijää oli kauppa....ei mainos!
- jts
se on ainakin hyvä puoli että pääse kokeilemaan eri pareja..on sitte vertailukohde!
mutta se tosikilpuri ei aina saata olla tavalliselle tallaajalle oikea..koska se on kilpasuksi..en tiedä tasoasi mikä on..mutta käy kokeilemassa sitte sen tietää!
ja tuo madshus on todellakin HIIHETTÄVÄ suksi..sen oon todennu ite tarkalla "omaperäisellä analyysillä"!!- suksittelija
Mulla on täs muutaman talven aikana muodostunu jostaki syystä käsitys että jts on ollu fisserin miehiä aina ja luin tos jostaki ketjusta jo aikasemmin yllätyksekseni että olit Madshusit kai hankkinu ja kehuit kovasti. Koitinki kysyä että oliko ne perinteisen sukset mutta kun se ketju on jo eri sivulla niin jäänyt kai lukematta. Ihan vain uteliaisuuttani kyselin kun tulin viime keväänä ostaneeksi kans semmoset perinteiseen.
- TommiN
Voitkos tarkentaa, miksei kilpasuksi sopisi tavalliselle? Itsellä on vain yhdestä luistelusuksiparista kokemusta, ja mun saama pari toimii täydellisesti.
Painon ja toivotun kelin mukaanhan noi valitaan. Jos niiden puolesta löytyy sopiva pari, niin onko sitten vielä jotain muuta, mikä vaikuttaa asiaan?
Sen ymmärrän, että kilpahiihtäjillä on jäykemmät sukset kuin kuntohiihtäjillä...mutta jos vaikka 75-kiloinen kilpahiihtäjä käyttää suksia, jotka ovat jäykkyydeltään sopivat 90-kiloiselle, niin silloinhan 90-kiloinen kuntohiihtäjä saa siitä oivat sukset. Näin se mun kohdalla ainakin meni. - jts
suksittelija kirjoitti:
Mulla on täs muutaman talven aikana muodostunu jostaki syystä käsitys että jts on ollu fisserin miehiä aina ja luin tos jostaki ketjusta jo aikasemmin yllätyksekseni että olit Madshusit kai hankkinu ja kehuit kovasti. Koitinki kysyä että oliko ne perinteisen sukset mutta kun se ketju on jo eri sivulla niin jäänyt kai lukematta. Ihan vain uteliaisuuttani kyselin kun tulin viime keväänä ostaneeksi kans semmoset perinteiseen.
löyty hiihettävämpi suksi kuin fisseri..madshus:llä on hyvät ajo-ominaisuudet jos sen näin kuvailisi!
nää on luistelu vempeleet..on tarkotus katella tuolta yheltä kaverilta pertsaan sopivia..jos sattus löytymää!
"pakkohan" se on vähä avartaa näkökulmaa eikä tuijottaa yhteen merkkiin!
fisserillä on hyvät puolensa mutta carbonlite on menny mun mielestä tavallaa huomonpaa suuntaa..se on liian kova ja jotenkii periksi antamaton..tai sitte alkaa jo mulla potku laantua!!
madde on semmone sopivan myötäilevä..helppo..reaktionopeus..lähtee heti mukaan..menee VAKAASTI varsinkin wassussa..ja ylämäessä se on mun mielestä parhaimmillaan!
tää meni nyt mainoksen puolelle..vettä sataa.. 3!! - jts
TommiN kirjoitti:
Voitkos tarkentaa, miksei kilpasuksi sopisi tavalliselle? Itsellä on vain yhdestä luistelusuksiparista kokemusta, ja mun saama pari toimii täydellisesti.
Painon ja toivotun kelin mukaanhan noi valitaan. Jos niiden puolesta löytyy sopiva pari, niin onko sitten vielä jotain muuta, mikä vaikuttaa asiaan?
Sen ymmärrän, että kilpahiihtäjillä on jäykemmät sukset kuin kuntohiihtäjillä...mutta jos vaikka 75-kiloinen kilpahiihtäjä käyttää suksia, jotka ovat jäykkyydeltään sopivat 90-kiloiselle, niin silloinhan 90-kiloinen kuntohiihtäjä saa siitä oivat sukset. Näin se mun kohdalla ainakin meni.mutta onko kuntotaso sitte sopiva..se ratkasee!tiijen monia jotka on hommannu "tosi-kilpurit"ja ekalenkin jälkeen tyssää siihen!oikean vehkeen valinta on tarkkaa..jos puhutaan tosi-kilpureista tavalliselle tallaajalle!
- kysyvä.
jts kirjoitti:
mutta onko kuntotaso sitte sopiva..se ratkasee!tiijen monia jotka on hommannu "tosi-kilpurit"ja ekalenkin jälkeen tyssää siihen!oikean vehkeen valinta on tarkkaa..jos puhutaan tosi-kilpureista tavalliselle tallaajalle!
Soppiiko kysyvä, millä madshus mallilla jts luistellee?
- jts
kysyvä. kirjoitti:
Soppiiko kysyvä, millä madshus mallilla jts luistellee?
rönttökelin on terra..ja sitte kun tulee kunnon kelit nanosonic..onpas taas hienot nimet..mutta hyvät on kaikin puolin!
yksityishenkilöltä ostettu..jolla taas on suhteita sinne "jonnekin"?? - suksittelija
jts kirjoitti:
löyty hiihettävämpi suksi kuin fisseri..madshus:llä on hyvät ajo-ominaisuudet jos sen näin kuvailisi!
nää on luistelu vempeleet..on tarkotus katella tuolta yheltä kaverilta pertsaan sopivia..jos sattus löytymää!
fisserillä on hyvät puolensa mutta carbonlite on menny mun mielestä tavallaa huomonpaa suuntaa..se on liian kova ja jotenkii periksi antamaton..tai sitte alkaa jo mulla potku laantua!!
madde on semmone sopivan myötäilevä..helppo..reaktionopeus..lähtee heti mukaan..menee VAKAASTI varsinkin wassussa..ja ylämäessä se on mun mielestä parhaimmillaan!
tää meni nyt mainoksen puolelle..vettä sataa.. 3!!Sen perusteella mitä ehdin kokeilla viime keväänä sitä madshusin pertsasuksea niin vaikutti kyllä että on helppo hiihdettävä. Nyt ei oo päässykää kokeileen viä.
Näitä juttuja lukies on kyllä useasti tullu mieleen että jos täs luistelusuksea joskus lähtis ostamaan (jos ny viä tulee semmosia talvia että hiihtämään pääsee) niin olis kyllä mielenkiintosta saada jts mukaan valkkaamaan sitä sopivaa. Ja sitä pitopinnotetestiä minäki odottelen. Kiinnostaa lähinnä siksi että tuo lasten suksien voitelu vois helpottua huomattavasti.
Aamulla kävin jämin putkes ja olivat kai vaihtaneet lumenki hiljattain. Silti ulkona hiihtäminen on yhtä juhlaa putkeen verrattuna.
Saas nähdä tuleeko juhlia.... - jts
suksittelija kirjoitti:
Sen perusteella mitä ehdin kokeilla viime keväänä sitä madshusin pertsasuksea niin vaikutti kyllä että on helppo hiihdettävä. Nyt ei oo päässykää kokeileen viä.
Näitä juttuja lukies on kyllä useasti tullu mieleen että jos täs luistelusuksea joskus lähtis ostamaan (jos ny viä tulee semmosia talvia että hiihtämään pääsee) niin olis kyllä mielenkiintosta saada jts mukaan valkkaamaan sitä sopivaa. Ja sitä pitopinnotetestiä minäki odottelen. Kiinnostaa lähinnä siksi että tuo lasten suksien voitelu vois helpottua huomattavasti.
Aamulla kävin jämin putkes ja olivat kai vaihtaneet lumenki hiljattain. Silti ulkona hiihtäminen on yhtä juhlaa putkeen verrattuna.
Saas nähdä tuleeko juhlia....asustelet..??
- yuop
jts kirjoitti:
tää meni nyt mainoksen puolelle..vettä sataa.. 3!!Ainakin Vantaan sm-hiihdoissa näytti olevan erittäin monella alla uusi fischerin carbonlite ja kuulin useammastakin suusta kehuttavan niiden toimivuutta. Syksyn 06 mallista ei tainnut kovin montaa kilpasuksea tulla suomeen asti mutta 07 malli tuntus toimivan mitä nyt vantaan tuloslistoja katselee ja kyseessä ei todellakaan ole mitään "tallihiihtäjiä"
- jts
yuop kirjoitti:
Ainakin Vantaan sm-hiihdoissa näytti olevan erittäin monella alla uusi fischerin carbonlite ja kuulin useammastakin suusta kehuttavan niiden toimivuutta. Syksyn 06 mallista ei tainnut kovin montaa kilpasuksea tulla suomeen asti mutta 07 malli tuntus toimivan mitä nyt vantaan tuloslistoja katselee ja kyseessä ei todellakaan ole mitään "tallihiihtäjiä"
oli monella..ja ne on kilpahiihtäjiä..se pitää muistaa!
niinkuin tuolla jossain kohtaa kirjotin..vaatii määrätynlaisia kilpahiihtomaisia ominaisuuksia käyttäjälleen!
ei välttämättä ole tarkotettu tavalliselle tallaajalle!
monet kerrat on saanu paremman hiihettävyyden astetta alaspäin olevalla mallilla!
niinkuin olen todennut..minkä asteinen on hiihtäjän voimataso..tekniikka ym.todelliseen kilpasukseen!moni on tehny sen virheen että ostetaan täys-kilpuri..koska se on HYVÄ..näin tietysti onkin..mutta..se on parhaimmillaan kovavauhtisessa kilpahiihossa..kuitenkin!
saa olla erimieltä! - suksittelija
jts kirjoitti:
asustelet..??
....eipä tää viitti kovin tarkkoja tietoja antaa mutta sanotaan ny että, kun ei tota lunta oo niin jämin putkeen on välillä lähdettävä ja seinäjoenki urheiluliikkeet on tullu jotensaki tutuksi.....että vähä eri puolilla suomenneitoo taidetaan olla.
- Hiihdonohj...
TommiN kirjoitti:
Sen ymmärrän, että kilpahiihtäjillä on jäykemmät sukset kuin kuntohiihtäjillä...mutta jos vaikka 75-kiloinen kilpahiihtäjä käyttää suksia, jotka ovat jäykkyydeltään sopivat 90-kiloiselle, niin silloinhan 90-kiloinen kuntohiihtäjä saa siitä oivat sukset. Näin se mun kohdalla ainakin meni.JTS onkin kertonut ihan oikeaa totuutta, jälleen kerran.
Kysymys on kilpahiihtäjän, tavallisen hiihtelijän suurista kunto,-voimataso eroista.
Kilpureissa on loppujäykkyydet niin suuret ettei tavallinen kuntoilija pysty potkaiseen niin voimakkaasti että suksen koko kantti ottaisi lumeen, jolloin suksi pysyy potkussa alla, varsinkin alustan ollessa kovahko.
Pertsassa suksessa taas ongelma on vieläkin suurempi, koska suksi lipsuu voimanpuutteesta johtuen jatkuvasti.
Mikäli kilpureita aikoo hankkia, kannattaa niitä ennenkaikkea kokeilla lumella, ammattimyyjän opastuksella kyllä löytyy niistäkin sopivat parit, joita lähtee kokeilemaan.
Silti voi käydä niin että suksi toimii kunnolla vasta kovassa vauhdissa,riittävän hyvällä tekniikalla.
Aktiivikuntoilijalla saattaa olla parhaimmat mahdollisuudet löytää itselleen käypiä suksia kilpureista.
Todellakin kilpuri jollekkin 75 kiloiselle saattaa olla tavalliselle 90-95 kiloiselle sopiva pari, kuten sanottu (jts) se riippuu niin tyypistä, mutta kokeilematta ei kannata kättäpäälle lyödä. - olli 47
Hiihdonohj... kirjoitti:
JTS onkin kertonut ihan oikeaa totuutta, jälleen kerran.
Kysymys on kilpahiihtäjän, tavallisen hiihtelijän suurista kunto,-voimataso eroista.
Kilpureissa on loppujäykkyydet niin suuret ettei tavallinen kuntoilija pysty potkaiseen niin voimakkaasti että suksen koko kantti ottaisi lumeen, jolloin suksi pysyy potkussa alla, varsinkin alustan ollessa kovahko.
Pertsassa suksessa taas ongelma on vieläkin suurempi, koska suksi lipsuu voimanpuutteesta johtuen jatkuvasti.
Mikäli kilpureita aikoo hankkia, kannattaa niitä ennenkaikkea kokeilla lumella, ammattimyyjän opastuksella kyllä löytyy niistäkin sopivat parit, joita lähtee kokeilemaan.
Silti voi käydä niin että suksi toimii kunnolla vasta kovassa vauhdissa,riittävän hyvällä tekniikalla.
Aktiivikuntoilijalla saattaa olla parhaimmat mahdollisuudet löytää itselleen käypiä suksia kilpureista.
Todellakin kilpuri jollekkin 75 kiloiselle saattaa olla tavalliselle 90-95 kiloiselle sopiva pari, kuten sanottu (jts) se riippuu niin tyypistä, mutta kokeilematta ei kannata kättäpäälle lyödä.Ooon poikien kans samaa mieltä tuosta että kannattaa ehkä harkita vaikka kilpurista seuraavan tason suksi.Laittaa vaikka siitä jäävät eurot voiteluun niin saa varmaan yhtä liukkaat sukset.Ei se kilpatason kapula ole sen liukkaampi kuin se seuravakaan jos sitä ei voitele oikeen.Joka merkillä on hyviä esim. Peltosen Zenith,Fisukan RCS,Karhun Reactor...jne
- Hiihdonohj...
olli 47 kirjoitti:
Ooon poikien kans samaa mieltä tuosta että kannattaa ehkä harkita vaikka kilpurista seuraavan tason suksi.Laittaa vaikka siitä jäävät eurot voiteluun niin saa varmaan yhtä liukkaat sukset.Ei se kilpatason kapula ole sen liukkaampi kuin se seuravakaan jos sitä ei voitele oikeen.Joka merkillä on hyviä esim. Peltosen Zenith,Fisukan RCS,Karhun Reactor...jne
Todellakin, eihän ne kilpurit sen kummosempia, periaatteessa, kuin pykälää halvemmat, on merkkejä joissa pohjamateriaalitkin sama kuin kilpureissa.
Saattaahan jokin vanha tallisuksi olla edullisempi, siteet, voitelut valmiiksi ehkä sataan seuraavaan kilsaan, sitten pitääkin alkaa huoltaan itse. - olli 47
Hiihdonohj... kirjoitti:
Todellakin, eihän ne kilpurit sen kummosempia, periaatteessa, kuin pykälää halvemmat, on merkkejä joissa pohjamateriaalitkin sama kuin kilpureissa.
Saattaahan jokin vanha tallisuksi olla edullisempi, siteet, voitelut valmiiksi ehkä sataan seuraavaan kilsaan, sitten pitääkin alkaa huoltaan itse.Ei ihan ....kävin kellarissa tarkistamassa siis piti olla RSC...!
- hiihdettävyys
Hiihdonohj... kirjoitti:
JTS onkin kertonut ihan oikeaa totuutta, jälleen kerran.
Todellakin kilpuri jollekkin 75 kiloiselle saattaa olla tavalliselle 90-95 kiloiselle sopiva pari, kuten sanottu (jts) se riippuu niin tyypistä, mutta kokeilematta ei kannata kättäpäälle lyödä.Esitit: "Kilpureissa on loppujäykkyydet niin suuret ettei tavallinen kuntoilija pysty potkaiseen niin voimakkaasti että suksen koko kantti ottaisi lumeen, jolloin suksi pysyy potkussa alla, varsinkin alustan ollessa kovahko."
Olen eri mieltä sikäli, että oman kokemuksen mukaan suksen keulan ja perän kiertojäykkyys eli keulan ja kannan 'kanttaavuus' on tärkeä tekijä suksen hiihdettävyyden kannalta. Löysässä (esim. vesikelin) suksessa koko kantti kyllä ottaa lumeen mutta vain keskiosa kunnolla kanttaa eikä se kovalla alustalla riitä jollon suksi pakenee alta. - Hiihdonohj...
hiihdettävyys kirjoitti:
Esitit: "Kilpureissa on loppujäykkyydet niin suuret ettei tavallinen kuntoilija pysty potkaiseen niin voimakkaasti että suksen koko kantti ottaisi lumeen, jolloin suksi pysyy potkussa alla, varsinkin alustan ollessa kovahko."
Olen eri mieltä sikäli, että oman kokemuksen mukaan suksen keulan ja perän kiertojäykkyys eli keulan ja kannan 'kanttaavuus' on tärkeä tekijä suksen hiihdettävyyden kannalta. Löysässä (esim. vesikelin) suksessa koko kantti kyllä ottaa lumeen mutta vain keskiosa kunnolla kanttaa eikä se kovalla alustalla riitä jollon suksi pakenee alta.Kiitos kun korjasit, tarkoitukseni oli lähinnä karkeasti tuoda esille hiihtäjän ominaisuuksien merkityksen suksen toimivuuteen.
Kantin tietenkin upottava lumeen sopivasti, ei liian pitkältä eikä lyhyeltä matkaa, ettei se karkaa alta keskiosan liiallisen kosketuksen ansiosta.
- TommiN
Ostin Häijäältä yhdet käytetyt Madshusit märän kelin luistelusuksiksi. Suksessa olleista merkinnöistä päätellen ne olivat olleet aikaisemmin erään kotimaiseen kärkeen kuuluvan hiihtäjän käytössä. Kunnon puolesta aivan täydelliset - ei naarmun naarmua pohjissa. Kaksi kertaa olen vasta päässyt niitä kokeilemaan, kun täällä etelässä ei ole oikein olleet ladut siinä kunnossa, että hyvällä suksella hennoisi hiihdellä. Kerran hiihdin Paloheinän kilsan lenkkiä, toisen kerran Hakunilan SM-latuja.
Hyvin toimi suksi. Luisto oli erinomainen, hiihdettävyys ainakin tällaiselle kuntoilijalle myös aivan moitteeton. Tämän kokemuksen perusteella ostan varmaankin ensi talveksi myös käytetyt perinteisen sukset märälle kelille.- trhyrjtyrjutj6uj
käytetyt tallisuksetei ihan huippuja ole,jos olisi ei niitä sinne kaupan hyllylle olisi tuotu.Huiput ei luovu tykkipareista vaikka ne olisi kuinka vanhoja,Monesti maalataan uusiin väreihin vain.
Tykkiparit saattaa saada sellaiselta kilpahiihtäjältä,joka on lopettanut hiihtämisen - määvaan
trhyrjtyrjutj6uj kirjoitti:
käytetyt tallisuksetei ihan huippuja ole,jos olisi ei niitä sinne kaupan hyllylle olisi tuotu.Huiput ei luovu tykkipareista vaikka ne olisi kuinka vanhoja,Monesti maalataan uusiin väreihin vain.
Tykkiparit saattaa saada sellaiselta kilpahiihtäjältä,joka on lopettanut hiihtämisentäytyy olla "sokkona" ostettuihin tallipareihin, mulla Fisherin Carbonlite RSC ja Madshus Hypersonic 3x3.
On niissä silti eroja, fisher luistaa paremmin, mutta vaatii enemmän vauhtia että suksi pelaa hyvin. On jopa levottoman oloinen jos ei uskalla/enää jaksa varata koko vartalon painoa suksen päälle, eli se vaatii enemmän tekniikkaa.
Madshus lähtee liukuun aikaisemmin ja aamulla kun kävin märällä ja osin sohjoisella tykkilumella hiihtämässä oli positiivinen yllätys sekä luiston että ylämäkihiihdon osalta..
Ei nuilla vain tahdo raskia hiihtää kun taas lumet sulaa silmissä ja alkaa olla ladulla kiveä ja hiekkaa..
Mutta joka euron arvoiset vaikka hallitus mökötti pari viikkoa ;=)
Häijäästä ostin jos se nyt jotakuta kiinnostaa, lupasivat vaihtaa jos ei tyydytä muttei onneksi tarvinnnut lähetellä takas.. - jts
määvaan kirjoitti:
täytyy olla "sokkona" ostettuihin tallipareihin, mulla Fisherin Carbonlite RSC ja Madshus Hypersonic 3x3.
On niissä silti eroja, fisher luistaa paremmin, mutta vaatii enemmän vauhtia että suksi pelaa hyvin. On jopa levottoman oloinen jos ei uskalla/enää jaksa varata koko vartalon painoa suksen päälle, eli se vaatii enemmän tekniikkaa.
Madshus lähtee liukuun aikaisemmin ja aamulla kun kävin märällä ja osin sohjoisella tykkilumella hiihtämässä oli positiivinen yllätys sekä luiston että ylämäkihiihdon osalta..
Ei nuilla vain tahdo raskia hiihtää kun taas lumet sulaa silmissä ja alkaa olla ladulla kiveä ja hiekkaa..
Mutta joka euron arvoiset vaikka hallitus mökötti pari viikkoa ;=)
Häijäästä ostin jos se nyt jotakuta kiinnostaa, lupasivat vaihtaa jos ei tyydytä muttei onneksi tarvinnnut lähetellä takas..tuosta madshus suksesta..ja tuolla jossakin kirjotin että ykkösuksi on nano..se on just tuo hyperi mikä sullakin on..kohta on iha sekasii noista lisänimistä!
täytyy välillä käyvä kattomassa ettei kirjottele mitä sattuu!
mulla taas madde luistaa paremmin kuin fisukka..ja tosta fisserin pelaamista vauhissa oon just samaa mieltä..
ja tuo rönttökelin terrasonic on kyllä tosi liukas vaikka onkin astetta alempi malli..ja vähä painavampi kui tuo hyperi!
ja mun kohalla ratkasevin tekijä on tuossa norskisuksessa ylämäkihiihon tavallaan helppous!
suksi reagoi just sillee kun ite sitä käsken..saoisinko sitä reaktionopeudeksi..tai jotain sinne päin!
nii ja sitte tuntuu kattavan aika ison alueen..lämpötila..lumi--kosteus ym.ja kuitenkaan ei ole vielä päässy kunnolla testaamaan eri keleillä!
jaaha..nyt kärsällee..huomenna taas uudet kujeet! - oma kokemus
jts kirjoitti:
tuosta madshus suksesta..ja tuolla jossakin kirjotin että ykkösuksi on nano..se on just tuo hyperi mikä sullakin on..kohta on iha sekasii noista lisänimistä!
mulla taas madde luistaa paremmin kuin fisukka..ja tosta fisserin pelaamista vauhissa oon just samaa mieltä..
ja tuo rönttökelin terrasonic on kyllä tosi liukas vaikka onkin astetta alempi malli..ja vähä painavampi kui tuo hyperi!
ja mun kohalla ratkasevin tekijä on tuossa norskisuksessa ylämäkihiihon tavallaan helppous!
suksi reagoi just sillee kun ite sitä käsken..saoisinko sitä reaktionopeudeksi..tai jotain sinne päin!
nii ja sitte tuntuu kattavan aika ison alueen..lämpötila..lumi--kosteus ym.ja kuitenkaan ei ole vielä päässy kunnolla testaamaan eri keleillä!
jaaha..nyt kärsällee..huomenna taas uudet kujeet!parinkymmenen vuoden ajalta yp hiihdoista on lähinnä vaan 1. siteen paikka eli ei saa olla liian takana että kärki nousee ketterästi ja 2. suksen luisto eli on saatava liuku aikaan että kuokka toimii kunnolla eli 'takajalan' kunnollinen nosto mahdollistuu kun etujalka liukuu. Kovilla alustoilla vaaditaan lisäksi suuntavakautta.
- määvaan
jts kirjoitti:
tuosta madshus suksesta..ja tuolla jossakin kirjotin että ykkösuksi on nano..se on just tuo hyperi mikä sullakin on..kohta on iha sekasii noista lisänimistä!
jaaha..nyt kärsällee..huomenna taas uudet kujeet!ole mikään asiantuntija suksissa, mitä nyt huvikseni hiihtelen, mutta justiin tuo madshusin ylämäkeen meno on helppoa. Vaikka mäki jyrkkenee ja joutuu heittämäänn kuokalle niin suksi liukuu herkästi.
Mulla on nuo hyperit wanhat, 2003/2004 mallia. Kun ei tiedä miten nuo on pohjustettu niin fisserin parempi luisto voi johtua pohjustuksestakin, mutta tällä sohjokelillä ero tosi pieni. Sitten kun pakkasta niin fisseri vetää eroa.
Just tulin hiihtämästä ja tuntui että madshus alkoi luistaa vaan koko ajan paremmin, mulla kun ei muita voiteita ole kuin kahta halpaa Maplusin voidetta ( kilon paketti 9 € ) lienee jotain huoltovoidetta tai matalafluorisen voiteen pohjustukseen niin täytyy ihan ihmetellä miten hyvin kuitenkin läpimärässä tykkilumisohjossa suksi kulki :)
Pitänee ostaa jotain enemmän fluoria sisältävää kynttilää päällimäiseksi tälliksi, jotta pääsee vertailemaan osaako sitä suksia voidella ja jos vaikka kävis Eliaksen tai Tervahiihdon lyllertämässä :) - olli 47
määvaan kirjoitti:
ole mikään asiantuntija suksissa, mitä nyt huvikseni hiihtelen, mutta justiin tuo madshusin ylämäkeen meno on helppoa. Vaikka mäki jyrkkenee ja joutuu heittämäänn kuokalle niin suksi liukuu herkästi.
Mulla on nuo hyperit wanhat, 2003/2004 mallia. Kun ei tiedä miten nuo on pohjustettu niin fisserin parempi luisto voi johtua pohjustuksestakin, mutta tällä sohjokelillä ero tosi pieni. Sitten kun pakkasta niin fisseri vetää eroa.
Just tulin hiihtämästä ja tuntui että madshus alkoi luistaa vaan koko ajan paremmin, mulla kun ei muita voiteita ole kuin kahta halpaa Maplusin voidetta ( kilon paketti 9 € ) lienee jotain huoltovoidetta tai matalafluorisen voiteen pohjustukseen niin täytyy ihan ihmetellä miten hyvin kuitenkin läpimärässä tykkilumisohjossa suksi kulki :)
Pitänee ostaa jotain enemmän fluoria sisältävää kynttilää päällimäiseksi tälliksi, jotta pääsee vertailemaan osaako sitä suksia voidella ja jos vaikka kävis Eliaksen tai Tervahiihdon lyllertämässä :)Itsellä on kans kokemuksia tuolla MaPlussan vihreellä voidelluilla suksilla ja on mahottoman halpa ja aivan hyvä perusparkku kuten myös se valkoinen lämpimälle kelille!!
- laiska huoltaja
Juniorini hiihtävät kilpaa ja olemme olleet lähes pelkästään käytettyjen varassa. Luistavat ja toimivat hyvin. Mielestäni harrastelijalle parempi vaihtoehto ostaa juuri käytetyt, ei tarvitse odotella kuukausitolkulla eikä tarvitse niin kikkailla.
- yuop
Ei niitä uusia suksiakaan ole mitään syytä pohjustaa ylenmäärin. Hionta, 2-3 vahausta ja suksi on valmis, ei muuta kun kisatälli pohjaan. Hiontajälki tietty ratkaisee paljon mutta ainaski lahdessa, vuokatissa ja kuopiossa osataan hioa oikein. sillon ei ole tarpeellista pohjustella kymmeniä kertoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265