Päänsärkyyn herääminen yöllä

yksi migreenin oireko?

Hei!

Eli simppeli kysymys... olen muutamana yönä heränny kovaan päänsärkyyn ja haluaisin tietää, onko tämä vain osa migreeniä... siis migreeni kohtuaksiksi nämä eivät edenneet. Mutta kärsin silloin tällöin migreenistä kylläkin.

Kiitos vastauksista!

12

11396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herännyt

pari kuukautta joka ikinen aamu päänsärkyyn. Joskus se häviää kun syö, mutta toisinaan kääntyy migreenikohtaukseksi.
      Vaikka se on hermot riekaleiksi repivää, ei lääkäri osannut sanoa kuin samat lääkkeet ja levitti kätensä.
      Jos joskus heräisin aamulla ilman KIPUA, niin varmaan itku tulisi pelkästä ilosta!

• migreenikko

Hei!

Olen kärsinyt migreenistä yli 20 vuotta. Viimeiset 2 vuotta aamupäänsärky on ollut lähes valituinen seuralainen. Töihin menosta ei läheskään aina tullut lääkkeistä huolimatta mitään.

Nyt olen pari-kolme kuukautta ottanut yöksi puolikkaan Panacod-tabletin, jonka sain lääkäriltä. Aivan ihanaa, kun olen saanut suurimman osan aamuista herätä ilman särkyä. :)

Toki hoidan lihasjännitykset ym myöskin, mutta on äärimmäisen tärkeää saada kipukierre katkaistua ennen sen kroonistumista. Minulle näin ehti jo käydä. Ja tiedän kyllä hoitoalan työntekijänä kodeiinin haitat;siksi otankin vain puolikkaan yöksi.

• migreenikko....
        migreenikko kirjoitti:

Hei!

Olen kärsinyt migreenistä yli 20 vuotta. Viimeiset 2 vuotta aamupäänsärky on ollut lähes valituinen seuralainen. Töihin menosta ei läheskään aina tullut lääkkeistä huolimatta mitään.

Nyt olen pari-kolme kuukautta ottanut yöksi puolikkaan Panacod-tabletin, jonka sain lääkäriltä. Aivan ihanaa, kun olen saanut suurimman osan aamuista herätä ilman särkyä. :)

Toki hoidan lihasjännitykset ym myöskin, mutta on äärimmäisen tärkeää saada kipukierre katkaistua ennen sen kroonistumista. Minulle näin ehti jo käydä. Ja tiedän kyllä hoitoalan työntekijänä kodeiinin haitat;siksi otankin vain puolikkaan yöksi.

kiitos ohjeestasi! Mulla ei ole panacodia vielä, mutta yritän ennen neuron aikaa ottaa vaikka buranan. Jospa auttaisi?

• migreenikko
        migreenikko.... kirjoitti:

kiitos ohjeestasi! Mulla ei ole panacodia vielä, mutta yritän ennen neuron aikaa ottaa vaikka buranan. Jospa auttaisi?

Niin on aivan totta mitä allaoleva kirjoittaja oli netistä löytännyt aamupäänsäryn syiksi.
        Verenpaine on tietysti syytä selvittää.
        Myöskin särkylääkepäänsäryn vaarat ovat meillä migreenikoilla aina olemassa.

Itse olen huomannut, että iän myötä jännityspäänsäryllä on ikävä taipumus muuttua migreeniksi. Ja myös toisin päin;migreenissä makaaminen saa ainakin minun kaularankakulumani ym oireilemaan taas migreenin loputtua.
        Tästä juuri seuraa se kierre, jota on vaikeaa katkaista ja johon lääkäritkään eivät usein ehdi/välitä puuttua.

Aamupäänsäryt ovat todella lamaannuttavia ja elämää hallitsevia. Mitään ei voi suunnitella etukäteen, kun aamusta ei tiedä mitään. Ja myös kaikki niskalle/hartialle hyvää tekevät harrastukset jäävät vähemmälle jatkuvan kipuilun vuoksi.
        Näistä sitten seuraa kipukierteen myötä kipukäyttäytyminen, jolloin alkaa liikkua varoen, niska-hartialihaksiaan turhaan jännittäen.

En yhtään ihmettele ns. maallikoiden tuskaisuutta oireiden kanssa. Itse alan ammattilaisena (ft) olen usein joutunut lähes epätoivon valtaan kun mikään ei auta. Kipu hallitsee koko elämää.... :(

Siihen saumaan täytyy päästä katkaisemaan tuo kipu. Muuten ei voi rentoutttaa lihaksiaan eikä mieltään kivun stressistä. Ei voi harrastaa liikuntaa, ei jumpata, ei venytellä koska kaikki tuntuu pahentavan vain kipua.

Itsekin tuon Panacodin asemasta käyttäisin kyllä mieluummin esim. Triptyliä, lihasrelaksantteja ym. Mutta kun niiden sivuvaikutuksena on usein myöskin seuraavana päivänä vielä väsymystä ja tarkkaavaisuusongelmia, en työssäni autoilevana voi niitä käyttää.
        Illalla otettu kodeiinin vaikutus (Panacod)ehtii häipyä aamuun mennessä minulla hyvin.

Kaularankaongelmissa on erityisen tärkeää vahvistaa syviä niskalihaksia, myös nämä vaikuttavat päänsärkyyn.

Lisäksi puremalihasten jännitys on yksi merkittävä tekijä aamupäänsäryssäkin. Itse totesin tämän vasta fysiatrin kokeiltua k.o lihakseni ja todettua ne erittäin kireiksi.
        Tämän jälkeen olen illalla nukkumaan mennessäni venytellyt poskilihakset (suu ihan auki 30 s)ja kevyesti hieronut niitä. Samoin yöllä herätessäni huomioinut, mikäli hampaat olleet yhdessä.

Tie parempaan on pitkä ja kuoppainen. Takapakkia tulee myös usein. Mutta luovuttaa ei saa. :)
        Puolen vuoden kuluttua ryhdin korjausten sekä edellä mainittujen seikkojen ansiosta uskon olevani paremmassa kunnossa.
        Kaularangassa olevat ongelmat eivät katoa/parane, mutta niitä ympäröiviä kudoksia voi auttaa tukemaan niitä oikealla tavalla.
        Aikaa se vie kuukausia, mutta mikäli 1/2-1 tunnin päivittäisellä itsehoidolla pääsee tuloksiin, se kannattaa kyllä.

Ohjeeksi vielä, että mikäli ette neurologilta apua saa, ja varsinkin jos ikää on jo sen verran, että kaularangassa todennäköisesti voi olla jo muutoksia, kannattaa käydä pätevällä fysiatrilla. Hän osaa ohjata em asioissa ja tarvittaessa lähettää fysioterapiaan harjoittelemaan.
        Sielläkään ei sitten ns. pass. hoidoista (hieronta ym)ole pitemmän päälle hyötyä vaan kannattaa pyytää ft:ltä tarkat ohjeet mukaan. Ja harjoitella liikkeet ensin yhdessä hänen kanssaan.

Jaksamisiin :)

• kirjoituksestasi
        migreenikko kirjoitti:

Niin on aivan totta mitä allaoleva kirjoittaja oli netistä löytännyt aamupäänsäryn syiksi.
        Verenpaine on tietysti syytä selvittää.
        Myöskin särkylääkepäänsäryn vaarat ovat meillä migreenikoilla aina olemassa.

Itse olen huomannut, että iän myötä jännityspäänsäryllä on ikävä taipumus muuttua migreeniksi. Ja myös toisin päin;migreenissä makaaminen saa ainakin minun kaularankakulumani ym oireilemaan taas migreenin loputtua.
        Tästä juuri seuraa se kierre, jota on vaikeaa katkaista ja johon lääkäritkään eivät usein ehdi/välitä puuttua.

Aamupäänsäryt ovat todella lamaannuttavia ja elämää hallitsevia. Mitään ei voi suunnitella etukäteen, kun aamusta ei tiedä mitään. Ja myös kaikki niskalle/hartialle hyvää tekevät harrastukset jäävät vähemmälle jatkuvan kipuilun vuoksi.
        Näistä sitten seuraa kipukierteen myötä kipukäyttäytyminen, jolloin alkaa liikkua varoen, niska-hartialihaksiaan turhaan jännittäen.

En yhtään ihmettele ns. maallikoiden tuskaisuutta oireiden kanssa. Itse alan ammattilaisena (ft) olen usein joutunut lähes epätoivon valtaan kun mikään ei auta. Kipu hallitsee koko elämää.... :(

Siihen saumaan täytyy päästä katkaisemaan tuo kipu. Muuten ei voi rentoutttaa lihaksiaan eikä mieltään kivun stressistä. Ei voi harrastaa liikuntaa, ei jumpata, ei venytellä koska kaikki tuntuu pahentavan vain kipua.

Itsekin tuon Panacodin asemasta käyttäisin kyllä mieluummin esim. Triptyliä, lihasrelaksantteja ym. Mutta kun niiden sivuvaikutuksena on usein myöskin seuraavana päivänä vielä väsymystä ja tarkkaavaisuusongelmia, en työssäni autoilevana voi niitä käyttää.
        Illalla otettu kodeiinin vaikutus (Panacod)ehtii häipyä aamuun mennessä minulla hyvin.

Kaularankaongelmissa on erityisen tärkeää vahvistaa syviä niskalihaksia, myös nämä vaikuttavat päänsärkyyn.

Lisäksi puremalihasten jännitys on yksi merkittävä tekijä aamupäänsäryssäkin. Itse totesin tämän vasta fysiatrin kokeiltua k.o lihakseni ja todettua ne erittäin kireiksi.
        Tämän jälkeen olen illalla nukkumaan mennessäni venytellyt poskilihakset (suu ihan auki 30 s)ja kevyesti hieronut niitä. Samoin yöllä herätessäni huomioinut, mikäli hampaat olleet yhdessä.

Tie parempaan on pitkä ja kuoppainen. Takapakkia tulee myös usein. Mutta luovuttaa ei saa. :)
        Puolen vuoden kuluttua ryhdin korjausten sekä edellä mainittujen seikkojen ansiosta uskon olevani paremmassa kunnossa.
        Kaularangassa olevat ongelmat eivät katoa/parane, mutta niitä ympäröiviä kudoksia voi auttaa tukemaan niitä oikealla tavalla.
        Aikaa se vie kuukausia, mutta mikäli 1/2-1 tunnin päivittäisellä itsehoidolla pääsee tuloksiin, se kannattaa kyllä.

Ohjeeksi vielä, että mikäli ette neurologilta apua saa, ja varsinkin jos ikää on jo sen verran, että kaularangassa todennäköisesti voi olla jo muutoksia, kannattaa käydä pätevällä fysiatrilla. Hän osaa ohjata em asioissa ja tarvittaessa lähettää fysioterapiaan harjoittelemaan.
        Sielläkään ei sitten ns. pass. hoidoista (hieronta ym)ole pitemmän päälle hyötyä vaan kannattaa pyytää ft:ltä tarkat ohjeet mukaan. Ja harjoitella liikkeet ensin yhdessä hänen kanssaan.

Jaksamisiin :)

Mun oireet on niin samat, että voisit "puolestani" käydä lääkärilläkin?
        Nyt ehdotan seuraavaa: olen korkeasti koulutettu ja ymmärrät varmaan hyvin englantia?

Tuolla jossain kohdassa oli hyvä linkki migreenikon ruokavaliosta, mutta oma enkun taitoni ei riittänyt tekstin suomentamiseen.
        Voisitko, jaksaisitko (ettei tule kohtausta) suomentaa tuon tekstin vaikka lyhentäen??

Suuri kiitos, jos onnistuu!
        T: kanssakärsijä

• linkki.....
        kirjoituksestasi kirjoitti:

Nyt ehdotan seuraavaa: olen korkeasti koulutettu ja ymmärrät varmaan hyvin englantia?

Tuolla jossain kohdassa oli hyvä linkki migreenikon ruokavaliosta, mutta oma enkun taitoni ei riittänyt tekstin suomentamiseen.
        Voisitko, jaksaisitko (ettei tule kohtausta) suomentaa tuon tekstin vaikka lyhentäen??

www.pcrm.org/health/prevmed/migraine.html

• migreenikko
        kirjoituksestasi kirjoitti:

Pikaisesti linkkisi itselleni suomennettunani löysin netistä tuota antamaasi linkkiä vastaavan suomenkielisen version samasta aiheesta.

Lukaise tuosta:

http://www.migreeni.org/Pages/ruoka1.html

• ajatuksia netistä

Katselin vähän nettiä hakusanalla morning headaches ja löytyi tällaisia neuvoja:

Verenpaine kannattaa tarkistuttaa, koska ilmeisesti korkea verenpaine saattaa aiheuttaa aamupäänsärkyä.
      Kuorsaajilla ja uniapneasta kärsivillä saattaa olla aamupäänsärkyä.
      Jos joutuu käyttämään paljon särkylääkkeitä, niin siitä tulee aamupäänsärkyä. Usein on niin, että migreenikohtaukset on lisääntyneet ja muuttuneet enemmän tensiopäänsäryn tyyppisiksi. Siihen särkyyn on otettu särkylääkkeitä ja aamupäänsärky on "krapulaa" siitä, kun särkylääkkeessä olevien aineiden pitoisuudet (esim. kofeiinin) laskevat. Eli silloin on kyse särkylääkepäänsärystä.

http://www.drweil.com/drw/u/id/QAA350575

• yksi migreenin oireko?

Hei!

Olen lukenut kaikki kommentit läpi, enkä ole oikein löytänyt yhtäläisyyksiä. Minulla on itseasissa hyvin matala verenpaine ja särkylääkkeitä vältän viimeiseen asti. Ainoa mikä tuntuisi sopivan kuvaan on tuo niska-hartia jännitys! Ja olen nyt muutamana päivänä tehnyt tunnollisesti kaikki fysioterapian ohje liikkeet ja en ole nyt heräilly keskellä yötä päänsärkyihin. Luulin jo etten tarvitse noita treeni ohjeita noudattaa, kun olen saanut ne vuosia sitten, mutta opinhan taas kantapään kautta! :)

• Nainen 24v.
        yksi migreenin oireko? kirjoitti:

Hei!

Olen lukenut kaikki kommentit läpi, enkä ole oikein löytänyt yhtäläisyyksiä. Minulla on itseasissa hyvin matala verenpaine ja särkylääkkeitä vältän viimeiseen asti. Ainoa mikä tuntuisi sopivan kuvaan on tuo niska-hartia jännitys! Ja olen nyt muutamana päivänä tehnyt tunnollisesti kaikki fysioterapian ohje liikkeet ja en ole nyt heräilly keskellä yötä päänsärkyihin. Luulin jo etten tarvitse noita treeni ohjeita noudattaa, kun olen saanut ne vuosia sitten, mutta opinhan taas kantapään kautta! :)

Hei!

Mulla oli myös aamupäänsärkyä, joka ikinen aamu särki päätä, ja yleensä särky muuttui sitten migreeniksi. Viimein yksi lääkäri keksi laittaa mut hammaslääkärille. Hän ehdotti purentakiskon hankkimista. Teetin sellaisen ja sen avulla pääsin viimein eroon noin kahden vuoden särkyputkesta. Eli kannattaa kokeilla, mikäli yhtään epäilet että särky johtuu purentalihaksista. Kiskon teettäminen maksaa tietenkin jonkun verran, mutta kannattaa. Toki mulla särkee päätä edelleen, mutta homma on jotenkin hallinnassa, kun ei joka päivä ala säryllä ja sen hoidolla.

• yksityislääkärillä...

muun syyn vuoksi, mutta otin tiuhat (päivittäin) migreenit puheeksi. Lekuri oli sitä mieltä, että pään TT olisi tehtävä ja selviteltävä tilannetta muutenkin lisää.

Neurologi vilkasee silmänpohjat ja paperikasan. Niissä lukee DEPRESSIO (sairastettu vuosia sitten) ja jättää TT:t omaan arvoonsa. Eihän sitä nyt yk kustannuksella.
      Hautaaminen tulee halvemmaksi.

• lisäystä..

onneksi on tämä palsta, jossa saa purkaa itseään silloin kun kohtaus ei ole päällä!
        Kiitos monille kanssasiskoille ja -veljille vastauksista.
        Sekin jo vähän auttaa kun tietää ettei ole yksin tän vaivan kanssa.
        Jaettu kipu on vain puoli kipua, jakamaton saa....llinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe