Kattoturvatuotteet, MITKÄ PAKOLLISIA?

eemeli

Sen tiedän että lumiesteet ovat pakollisia mutta entäpäs kattosillat tikkailta savupiipulle? Onko pakollista laittaa nämä rumat hökötykset katolle?

15

14753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana

tietävät mitä laki vaatii. Kyllä sinne piipulle yksi silta täytyy laittaa

• eemeli

Eiköhän toi nuohooja pääse sinne piipulle samalla tavalla kuin ennen 95vm. rakennetuille talojen katolle joissa ei ole mitään siltoja!!

• Konstaapeli
      • eemeli

En löytänyt mitään määräystä siitä että yksikerroksiseen n.5m korkeaan taloon on pakko asentaa kattosillat!!
        Valaiskaa vaan mua jos olette erimieltä ja pystytte näyttämään sen mulle virallisista lapuista tai webbisivuista.

• Jocu
        eemeli kirjoitti:

En löytänyt mitään määräystä siitä että yksikerroksiseen n.5m korkeaan taloon on pakko asentaa kattosillat!!
        Valaiskaa vaan mua jos olette erimieltä ja pystytte näyttämään sen mulle virallisista lapuista tai webbisivuista.

Kyllä nuohoojan pitää päästä hoitamaan hommansa turvallisesti. Katselehan hommaa siltä kannalta.
        Katemateriaalin liukkauskin vaikuttaa asiaan.

• eemeli
        Jocu kirjoitti:

Kyllä nuohoojan pitää päästä hoitamaan hommansa turvallisesti. Katselehan hommaa siltä kannalta.
        Katemateriaalin liukkauskin vaikuttaa asiaan.

Kai ne sit on laitettava sinne : (
        Rumat ne ainakin on"#¤%%¤/"#!"?

• Konstaapeli
        eemeli kirjoitti:

"5.3 Kulku katolla ja kattoturvavarusteet
        5.3.1   
        Määräys:   Katolla sijaitseville savupiipuille, ilmanvaihtolaitteille sekä muille säännöllistä käyntiä edellyttäville rakennusosille ja laitteille on järjestettävä tarkoituksenmukainen, katkeamaton kulkutie.
        Ohje:      Kulkutien osien mitoituksessa noudatetaan soveltuvin osin kohdan 5.3.4 ohjeita. Puisen lapetikkaan puolien väli saa kuitenkin olla keskeltä keskelle 400 mm."

Kohdasta 5.3.4. löydät piirustukset ja pitkät ohjeet kattokulkutien eri osista. Varmuuden vuoksi nuohouksesta on lisätty vielä erillinen määräys "5.3.7 Nuohous tulee voida suorittaa helposti ja turvallisesti."

• Teukka

Taidat olla niitä kavereita kun on peukalo jossain muualla kun sen pitäis olla...

Milläs ajattelit nokisuharien kiipeävän katolle? Ne varmaan lentää sinne?! Nokisuharilla on jo oikeus kieltäytyä työstä, jos ei ole riittävän turvalliset puitteet hoitaa työtään. Talvella varsinkin onkin tosi makeeta roikkua jossain katolla, jos ei olisi kunnon huoltosiltoja. Helppo se on jonkun pitsinnyplääjän ihmetellä takan lämmössä kun ei tarvitse itse raapia kuin ahteria!

En itse ole nokisuhari mutta joka viikko vähintää yhden sinunlaisen kanssa saa vääntää samasta yksinkertasisesta asiasta..."kun ne on niin rumat...ja kalliitkin...ja ihan turhaan...!" Rakentaminen on kallista...köyhän ei pitäisi siihen hommaan ryhtyä! Ja pykälät tuossa olikin joku laittanut mistä ne määräytyvät...mutta omaakin järkeä saa käyttää *kele!

plaah...

• ei 1-kerroksisessa

5.3.4
        Yli kaksikerroksisen rakennuksen katolla, jonka kaltevuus on enemmän
        kuin 1:8, kattokulkutie rakennetaan kattosiltaa, lapetikasta,
        kattoporrasta, askeltasoja ja jalkatukia tarkoituksenmukaisesti käyttäen

Eli yksikerroksisessa talossa ja varsinkin jos on loiva lapekaltevuus, ei tarvita kattosiltaa.

• hipsihoi
        ei 1-kerroksisessa kirjoitti:

5.3.4

Eli yksikerroksisessa talossa ja varsinkin jos on loiva lapekaltevuus, ei tarvita kattosiltaa.

Kyllä se nyt vaan menee tänäpäivänä niin että vaikka olisi 1-kerroksinen niin ne täytyy sieltä katolta löytyä. Riippuu paljonkin sutarista ja kaupungista missä asut. Tuntuu eri kaupungeissa olevan eri tarkkuus määritykset noille kattosilloille ym. turvavarusteille.

• mke4
        ei 1-kerroksisessa kirjoitti:

5.3.4

Non nees. Tuossahan sanotaan, että YLI kaksikerroksisen.... mutta tämä kohta onkin Rakentamismääräyskokoelmasta F2.
        Ikävä kyllä muualta löytyykin sitten määräystä jossa myös 1-kerroksisen talon huoltokohteille on järjestettävä yhtenäinen kulku. Löytyy viime vuonna voimaan tulleesta uudesta pelastuslaista. Tässä myös asia on sanktioitu!!!!

• Tee tasakatto!

Tasakatto on vuosikymmenien aikana turvalliseksi todettu, ja kun tekee huovasta niin ei jalka lipeä! Eikä tarvi kattosiltaa.

• Päiväkumpu

Niin, no mistään mitään tiedä, mutta.. Meidän uuden talon tikkaat vie suoraan piipun viereen. Ainakaan rakennustarkastaja ei vaatinut katolle mitään kulkusiltoja..

• N.Erkki

Lumiesteet eivät ole pakollisia vaan tarve riippuu katon ominaisuuksista.

Kattoturvatuotteet eivät ole pakollisia, jos katolla on esteetön ja turvallinen kulku iilmankin niitä.

• Tulipesätön

Mitenkähän yksikerroksisen loivakattoisen tulipesättömän omakotitalon tapauksessa. Tarviiko katolla olla jonkinlainen tikapuutyylinen kulku ilmanvaihtokoneelle (kun katolla pystyy kävelemään ilman mitään "tikkaitakin"), vai riittääkö tikaat maasta katon reunalle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe