156

mä...

Olen ajatellut ostaa farmmari alfan, vuosimallia 2002-2005 ja nyt olisi kiva kuulla kokemuksia, mitä vikoja yms?? entä varaosien hinnat yms

33

10443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä:

      www.alfabbs.fi

      Itsellä toinen menossa. Omalla kohdalla ei maanantaikappaleita, määräaikaishuolloilla on menty ilman isompia remontteja. Huoltaminen, vakuutukset ja osat kansanautoja hinnakkaampia. Alfa ei sovi kaikille, mutta kannattaa tutustua, jos aidosti kiinnostaa.

    • 651

      Terve

      Positiiviset asiat:
      - lämmin auto talvella,
      - lähtee hyvin pakkasella käyntii,
      - talvitestin voittaja,
      - hauska ja hyvä ajaa, niin suoralla kuin mutkaisellakin tiellä,
      - vähävikainen luuloihin nähden ja myös luotettava,
      - tyylikäs auto ulkoa kuin sisältäkin urheillullinen ja siro olemus.

      Negatiiviset asiat:
      - moottori syö öljyä kansanautoja enemmän,
      - alustaosat kuluvat nopeasti näillä huonoilla suomen teillä,
      - muut pikkuiseikat ei ole olleellisia.

      Huom! Kannattaa jos olet todella ostamassa tutkituttaa auto autotohtorilla ja se raportti kertoo paljon kuten huoltokuitit ja kunto ja kunnon ajo myös auton käyttäytymisestä.

    • Lombarda

      651 puhui asiaa. Öljyn kulutuksesta sen verran, ettei ainakaan V6-kone vie paljoa. Akilleen kantapää saattaa olla jakohihna, ole tarkkana sen kanssa. TS ja JTS koneissa vaihtoväli 60 tkm, käytännössä vähemmän. Vaihtotyölle kertyy hintaa, jos erehtyy viemään väärään paikkaan, toisaalta kaikki korjaamot eivät sitä edes tee. Jakohihna lienee mainituissa V6:ssa kestävämpi. Hakemasi vuosimalli on jo sitten JTS koneella, jos 2-litraista haet.

      Nimeltä mainitsemattomassa väärässä paikassa varaosien hinnat ovat helvetilliset. Alfan ylläpitäminen ei jakohihnaa lukuunottamatta ole kuitenkaan sen kalliimpaa kuin muidenkaan merkkien.

      Sen takaan, että saat ajofiilistä ja muutakin koko rahan edestä ja enemmänkin. Suosittelen vilpittömästi, kunhan noudatat ostohetkellä 651:n mainitsemia ohjeita.

    • JGGRF

      Moro,

      ehkä olet todellinen alfisti ja tiedät mitä tulossa on, Mutta jos olet ajellut tähän asti muilla merkeillä, varaudu pahimpaan.

      Mielestäni jos pelkästään jakohihnan kesto on 60 tkm, yleensä alle, kannattaa vakavissaan miettiä onko taloudellisesti järkevää ostaa alfa. Jakohihnojen kanssa on on ollut ongelmia alfoissa, joko se menee poikki tai hampaat irtoavat. Jos kierroksia on koneessa riittävästi hihnan paukahtaessa, edessä auton arvoon nähden TODELLA kallis remontti. Esim. TM:n kestotestissä 147:sta meni jakohihna, en muista milloin viimeksi kestotestissä näin olisi käynyt. 60-luvulla.

      Toinen huolestuttava seikka on öljynkulutus. En ainakaan minä nautti ajamisesta autolla, johon saa laittaa litratolkulla öljyä lisää vaihtovälillä. Esim. 1l/1000 km on 2.0 TS:lle "normaalikulutus".

      En kiellä etteikö alfalla ajaminen olisi hienoa, mutta aikana, kun bensa maksaa liki 1.5 € litra, ainakaan minulle ei ole mielenkiintoa laittaa auton korjauksiin yhtään ylim. rahaa etenkin kun samalla auton ostohinnalla saa LUOTETTAVIA autoja.

      Mutta, jos ostat käytetyn 156:n, nauti äläkä valita! ;)

      • dfhfdh

        "joko se menee poikki tai hampaat irtoavat"

        yleensä sieltä hajoaa joku rulla/kiristin

        "Esim. 1l/1000 km on 2.0 TS:lle "normaalikulutus". "

        ei todellakaan ole


      • Heksadd
        dfhfdh kirjoitti:

        "joko se menee poikki tai hampaat irtoavat"

        yleensä sieltä hajoaa joku rulla/kiristin

        "Esim. 1l/1000 km on 2.0 TS:lle "normaalikulutus". "

        ei todellakaan ole

        Moi, oma 156 2.0 TS vei n. litran tonnilla ja korjaamo ei suostunut autoa korjaamaan takuun puitteissa. Mieluummin sitten ajoin öljykanistereiden kanssa kuin maksoin kalliin rempaan. Vaihdoin aika pian autoa, vain kasa peetä jäi käteen.


      • jkdhsdgf
        Heksadd kirjoitti:

        Moi, oma 156 2.0 TS vei n. litran tonnilla ja korjaamo ei suostunut autoa korjaamaan takuun puitteissa. Mieluummin sitten ajoin öljykanistereiden kanssa kuin maksoin kalliin rempaan. Vaihdoin aika pian autoa, vain kasa peetä jäi käteen.

        Mitä siinä kalliissa rempassa olisi tehty?


      • 651

        - Hihnarempassa kannattaa käyttää laadukkaita osia esim. kiristimet metallisia ei muovisia rihkamia.
        - Jos käyttää oikean laatuista öljyä sitä ei mene 1l/1tkm.
        - 2-3l/10tkm kohti on normaali kulutus joillakin vieläkin vähemmän.

        Hihnat ovat kestäneet tähän asti ainakin jo kolme vaihtoa tehtyä mittarissa 181tkm.


      • 147
        651 kirjoitti:

        - Hihnarempassa kannattaa käyttää laadukkaita osia esim. kiristimet metallisia ei muovisia rihkamia.
        - Jos käyttää oikean laatuista öljyä sitä ei mene 1l/1tkm.
        - 2-3l/10tkm kohti on normaali kulutus joillakin vieläkin vähemmän.

        Hihnat ovat kestäneet tähän asti ainakin jo kolme vaihtoa tehtyä mittarissa 181tkm.

        Ja varsin usein tuon öljynkulutuksen saa tippumaan varsin siedettävälle tasolle vaihtamalla esimerkiksi 10W-60 viskositeetin omaavaan öljyyn. Itsellä menee tällä hetkellä n. 1l/15000 km.

        Noissa 1.8TS/2.0TS/2.0JTS koneissa kannattaa muistaa, että se jakohihnan vaihtoväli on 3 vuotta tai 60000 km. Kumpi enemmin täyttyy, niin sen mukaan mennään. Sama koskee myös 2.5 litraista kuutosta.


      • italiaaa
        147 kirjoitti:

        Ja varsin usein tuon öljynkulutuksen saa tippumaan varsin siedettävälle tasolle vaihtamalla esimerkiksi 10W-60 viskositeetin omaavaan öljyyn. Itsellä menee tällä hetkellä n. 1l/15000 km.

        Noissa 1.8TS/2.0TS/2.0JTS koneissa kannattaa muistaa, että se jakohihnan vaihtoväli on 3 vuotta tai 60000 km. Kumpi enemmin täyttyy, niin sen mukaan mennään. Sama koskee myös 2.5 litraista kuutosta.

        Itselläni ollut yli kaksi vuotta alfa romeo 156 ts 2.0 ja ei vie yhtään öljyä 10tkm aikana. Öljynä olen käyttänyt shell helix 5w40. Eli jos jonkin 156 vie öljyä voi olla mahdollista että vuotaa myös tai öljyt ovat todella huonot.


      • Lancia
        Heksadd kirjoitti:

        Moi, oma 156 2.0 TS vei n. litran tonnilla ja korjaamo ei suostunut autoa korjaamaan takuun puitteissa. Mieluummin sitten ajoin öljykanistereiden kanssa kuin maksoin kalliin rempaan. Vaihdoin aika pian autoa, vain kasa peetä jäi käteen.

        "Vaihdoin aika pian autoa, vain kasa peetä jäi käteen. "

        ;=)

        -No miksi hyvä mies vaihdoit jos noin kävi ?

        Kysyjälle sen verran, että Alfa on Auto. Ihan oma fiiliksensä. Tosiaan huomioi jakohihnan vaihtovälin, < 60 tkm HUOM ! tai 3 vuotta. Eli jomman kumman edellytyksen täyttyessä nopsakkaan vaihtotyön asiantuntevasti tekevälle pajalle.


      • Heksadd
        Lancia kirjoitti:

        "Vaihdoin aika pian autoa, vain kasa peetä jäi käteen. "

        ;=)

        -No miksi hyvä mies vaihdoit jos noin kävi ?

        Kysyjälle sen verran, että Alfa on Auto. Ihan oma fiiliksensä. Tosiaan huomioi jakohihnan vaihtovälin, < 60 tkm HUOM ! tai 3 vuotta. Eli jomman kumman edellytyksen täyttyessä nopsakkaan vaihtotyön asiantuntevasti tekevälle pajalle.

        Käteen jäi Honda, joka on loppupeleissä huono ajaa, huono talviauto ja alkaa jo ruostuakin. Shit.


    • mä....

      Mikä on paras moottorivaihtoehto jos meinaa ostaa 156 sen 1,8 2,0 vai 2,5

      • AR158..

        tulee riitaa. 2.5 V6 ehottomasti.


      • mä....
        AR158.. kirjoitti:

        tulee riitaa. 2.5 V6 ehottomasti.

        miksi....perustele,tehoa tietty eniten mutta miten huoltojen hinnat sekä polttoainekulut verrattuna 2,0 tai 1,8. Ite ajattelin tota 2.0 konetta,mutta kyllä se 2,5 kiinnostaa


      • r1150r

        Itse valkkasin 2.0 JTS:n vaikka kuutonenkin oli tarjolla vain hiukan kovempaan hintaan. Entinen 2-litrainen Dedrani kuljetti ihan kivasti ja tämä 2-litrainen JTS vieläkin paremmin. Käyttöautoksi kun Alfani ostin niin en ollut halukas maksamaan ylimääräistä muutamaa litraa enää polttoainelaskuissa. Muuten ilmeisesti kuutonen ei lie sen kalliimpi käyttää, paitsi koneen täystuhon sattuessa kohdalle.


      • Lombarda
        mä.... kirjoitti:

        miksi....perustele,tehoa tietty eniten mutta miten huoltojen hinnat sekä polttoainekulut verrattuna 2,0 tai 1,8. Ite ajattelin tota 2.0 konetta,mutta kyllä se 2,5 kiinnostaa

        V6, ehdottomasti.

        Valitettavasti ei ole järkiperusteita. Tai on, mutta ne ovat V6:sta vastaan. Silti.

        Itse ajelin ensin 2 litrasella JTS:llä, mutta pakkohan se oli vaihtaa V6 murinaan. Enkä ole katunut. Ei polttoainekuluissa kyllä ratkaisevan suuria eroja ole. Kyllä JTS:lläkin kerkeää eikä jää jalkoihin. Toiset kehuvat 2 litrasen ajo-ominaisuuksia vakioalustoilla hivenen paremmiksi => kevyempi kone.


      • HR....

        Missä mielessä paras 2.0 TS:ssä tai v6:ssa on parhaat äänet, jos sitä tarkoitat, mutta TS taitaa jäädä etsimästäsä ikähaarukasta pois.

        Nelikot on määräaikaishuoltojen suhteen edullisiempia pitää kuin V6:set. V6 on osoittautunut peruskonstruktioltaan hyväksi joten V6:ssa on vähemmän yllätyksiä luvassa. Todennäköisesti V6:ssa jakopää kestää huoltovälin, nelikoissa voi olla joskus että joutuu vaihtamaan jakopään osat jo ennen huoltovälin täyttymistä. 1.8:sta puuttuu tasapainotusakseli ja sen hihna joten siinä on yksi vika ja huoltokohde vähemmän ja olisi näin määräaikaishuoltojen suhteen vaihtoehdoista edullisin.

        1.8 on lyhytiskuisempi kuin 2.0 ja tasapainoakselin puuttumisen vuoksi pyörivät massat ovat vähän pienemmät. Siis ainakin teoriassa 1.8 on kierrosherkempi kuin 2.0. 1.8 teho tulee myös korkeammilla kierroksilla kuin kaksi litraisen, muutoin 2.0:n veto on vakuuttavampaa läpi koko kierrosalueen.

        V6:n käynti on omaa luokkaansa ja se vetää kaikilla kierrosluvuilla tasaisesti. Itse pidän nelikkoja silti vähän ilmeikkäämpinä moottoreina, kuitenkin V6 on omaa luokkaansa. Asia selviää kokeilemalla.

        Polttoaineen kulutuksesta sen verran että V6 ei mene hirveän paljon alle 10 l/100km matka-ajossakaan. Nelikoilla voi päästä oikein pihisti ajellen alle 8 litraankin.

        Noista huoltohinnoista joita täällä esitettiin. 120 000 hulto sisältää kaikissa moottoreissa jakopään huollon joten esitetty hinta sille on todennäköisesti käytännössä huoltohinta ja lisäksi vielä jakopään huolto.


    • mä....

      Kyselin noita alfan huolto hintoja delta-autosta, ei ne mun mielestä ihan hirveän kallita ole.Paitsi ehkä jakohihnan vaihto..

      Alfa Romeo 156 2.0 JTS huollot maksavat seuraavasti:

      - 80 000 km:n huolto n. 380 euroa
      - 100 000 km:n huolto n. 475 euroa
      - 120 000 km:n huolto n. n. 375 euroa
      - Raitisilmasuodattimen vaihto 53 - 95 euroa (riippuu siitä onko yksi vai kaksi suodatinta),
      suodattimen vaihto määräaikaishuoltojen yhteydessä
      - Plushuolto 249 euroa (sis. mm. moottoriöljyn ja suod. vaihdon, moottorin ilmansuod. vaihdon,
      toimenpidekohteita on 19 kpl)
      - Jakohihnan vaihto 799 euroa (tarjous, voimassa toistaiseksi)

      • Lombarda

        Jeps. Ja halvemmallakin noita saa. Esim. Muukkonen on todellinen Alfaspesialisti. Deltasta en ole ihan samaa kuullut. Hinnoista kylläkin.

        Teetätin tuolla lähes 1/2 halvemmalla jakohihnan vaihdon verrattuna Deltaan. Tosin ei tuo 800 € nyt ihan törkeää ryöstöä ole.


    • mä....

      miten alfassa kestää kori?? onko ruoste on oneglmia?

      • Undetaker

        Ei yhtään sen enempää kuin muissakaan autoissa tänä päivänä.Eli pitää kuitenkin tutkia ennen kaupantekoa.Kannattaa katsoa helmojen takapäät. Kurkkaa sinne sisälokarin alle niin näet pään kunnon.Pystysauma helmassa myös tahtoo kukkia jollei helmakoteloita ole suojattu.
        Muualta ei 156:nen helposti ruostu.


      • Mie vuan

        Alfat ovat jo 80-luvun lopulta lähtien olleet hyvin ruostetta vastustavia autoja. Jos katselet vanhoja 75, 155 tai 164 -malleja, et kovin ruosteisia näe.

        156:ssa on yksi näkyvä, hankala paikka ruosteen kannalta ja se on sivuhelman pystysauma. Se ottaa vastaan kiveniskuja, maali kukluu puhki ja aikanaan myös galvanointi. Tässä on selkeä suunnitteluvirhe, jonka uuden auton ostaja olisi voinut korjata suojateipillä, mutta kuka sitä silloin tuli ajatelleeksi. Onneksi ruoste ei juurikaan tapaa levitä siitä kohdasta. Kannataa korjata, vaikka joutuukin tekemään saman homman taas 4-5 vuoden kuluttua.

        Joissain yksilöissä on alkavaa ruostetta nähty myls katon etureunassa, tuulilasin yläreunan´ja katon taitteessa. En tiedä, miksi.

        Alustaa ei ole ihmeesti tehtaan jäljiltä suojattu, mutta galvanoitu sitä on ja suojavahattu. Ilmeisesti kivet eivät ole omiaan hakkaamaan pohjaan eikä kura muhi koloissa, sillä 156:sten pohjat ovat yleensä hyvässä kunnossa. Näin on ollut molemmissa omissani ja näin oli mm. Tuulilasin kuukauden vaihdokissa. Vertailun vuoksi saman ikäinen, puolet vähemmän ajettu Lexus 200 (kuukauden vaihdokki sekin) oli jo selkeästi ruosteen raiskaama.


    • Lombarda
      • J..

        J..mmi J..mmi, tuo kyllä houkuttelisi, mutta Teltta-auton nihkeä suhtautuminen oman merkkisiin vaihtoautoihin ei kyllä puolla Tampereella käyntiä. Toisaalta siellä on naisia enemmän kuin miehiä, väittävät...


      • ipi76

        Toi Tampereen Deltassa oleva alfa 156 V6 on mun entinen kulkine.

        Ostajalle voin antaa tarkan selonteon autosta,huolloista jne.

        Pari kuvaa löytyy lisää toiselta foorumilta.
        (alfabbs.fi)


      • Lombarda
        ipi76 kirjoitti:

        Toi Tampereen Deltassa oleva alfa 156 V6 on mun entinen kulkine.

        Ostajalle voin antaa tarkan selonteon autosta,huolloista jne.

        Pari kuvaa löytyy lisää toiselta foorumilta.
        (alfabbs.fi)

        ko. foorumia ehdottamassa, että saisi tarkempaa tietoa auton ex-omistajalta.

        Ostit sitten sen GT:n jota minäkin kävin pari kertaa kuolaamassa ? Onnittelut !


      • ipi76
        Lombarda kirjoitti:

        ko. foorumia ehdottamassa, että saisi tarkempaa tietoa auton ex-omistajalta.

        Ostit sitten sen GT:n jota minäkin kävin pari kertaa kuolaamassa ? Onnittelut !

        Joo ostin ja on erittäin makea peli.



        Minun mielestä aika moni asia on autossa kohdallaan mikä pitääkin,esim.ulkonäkö suorituskyky,ja ne äänet on ihan uskomattoman upeat.


    • jussiii-

      ostin tossa 2002 alffa 1.8T Superin. Ajelin hyvillä mielin 6000 kilometriä. just olin tehnyt 100 000km huollon. jako hihna katkesi 106000km kohdilla ja vaihto olisi ollut vasta 120000km kohdalla. Takuuhan ei ollut enää voimassa ja yksityiseltä ostin niin en saanut mitään korvauksia. Remppa tehtiin ja tuli maksamaan 4000 euroo. Jotenkin lähti luottamus alffasta ja paha mieli :(

      • että...

        ...se paha mielikin lähti.

        Olisikohan jäänyt se jakohihna aikoinaan vaihtamatta?


      • jussiii--
        että... kirjoitti:

        ...se paha mielikin lähti.

        Olisikohan jäänyt se jakohihna aikoinaan vaihtamatta?

        Hhahah, Kyll se vaihdettiin iha delta-autolla ajallaan. ainakin leimaa löytyy.
        Mutt kyll viutti. no mutta, elämä on. Minkähänlainen takuu noilla hihnoilla on vaihdon jälkeen.? Pitää huomenna soitella deltalle ja kysellä vielä tarkemmin noita asioita.


      • asentaja-arska
        jussiii-- kirjoitti:

        Hhahah, Kyll se vaihdettiin iha delta-autolla ajallaan. ainakin leimaa löytyy.
        Mutt kyll viutti. no mutta, elämä on. Minkähänlainen takuu noilla hihnoilla on vaihdon jälkeen.? Pitää huomenna soitella deltalle ja kysellä vielä tarkemmin noita asioita.

        Oman käsitykseni mukaan oikein asennettuna takuu on teoriassa 3v ja/tai 60 000km. Mitä käytäntöön tulee niin se on toinen juttu... Jos vihkosta löytyy leima, km-lukema, päivämäärä niin se on tekijän "varmennus" sille että homma on tehty oikein, näin ollen osatoimittaja olisi vastuussa hihnan/kiristimen/ohjaimen hajoamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista...

        Kannattaa kääntyä kuluttujaneuvonnan puoleen asiassa ensimmäisenä...


      • jussiii'
        asentaja-arska kirjoitti:

        Oman käsitykseni mukaan oikein asennettuna takuu on teoriassa 3v ja/tai 60 000km. Mitä käytäntöön tulee niin se on toinen juttu... Jos vihkosta löytyy leima, km-lukema, päivämäärä niin se on tekijän "varmennus" sille että homma on tehty oikein, näin ollen osatoimittaja olisi vastuussa hihnan/kiristimen/ohjaimen hajoamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista...

        Kannattaa kääntyä kuluttujaneuvonnan puoleen asiassa ensimmäisenä...

        Joo kuluttaja-asiamiehelle kyll soittelin ja ei tipu korvauksia koska ostin auton yksityiseltä enkä liikkeestä. Ja se on kuitenkin 5 vuotta vanha auto että. mutt, iha sama, En mieti enää asiaa vaan jatkan elämää x) parempi tuuri ensi kerralla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5171
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2839
    3. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2478
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1819
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1334
    9. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1298
    10. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe