keliakia,apua onko muilla vastaavaa

pää sekaisin

hei ajattelin kertoa pienen tarinan,olen oireillut vatsani kanssa jo liki 15 vuotta,vuonna 2000 menin yhtäkkiä psykoosiin,olo oli kuin olisin ollut 4 promillen humalassa,olin sekava ja täysin voimaton,tilannetta edelsi aivan käsittämätön uupumus,sairaalassa hoitajat ja lääkärit olivat yhtä ihmeissään kuin minäkin,koska olin tuolloin nuori 28 vuotias terveydestään ja kunnostaan huolehtiva nuori nainen,sairaalassa vietin 5 viikkoa,paino vain laski ja epäiltiin että olisin anorektinen,syömisiäni seurattiin ja aloitettiin psyykelääkitys joka pisti elimistön ihan sekaisin,toivuin kuitenkin lääkäreiden ihmetykseksi pikavauhtia ja pääsin kotiin,minusta otettiin kuitenkin ennen lähtöäni keliakia vastaaine koe ja tulos oli positiivinen,en oikein tiennyt sairaudesta mitään,ja vuodet kuluivat toisinaan olo oli hiukkasen hutera mutta ajattelin että se johtuu alhaisesta verenpaineestani sekä suolaarvojen alhaisuudesta,käänne tapahtui kuitenkin kaksi vuotta sitten,ulkomaanreissulta palatessani olin todella heikossa hapessa,maha aivan sekaisin,huimasi niin etten meinannut pystyssä pysyä,kauhea vapina ja heikotus sekä kramppikohtauksia,tottakai pelkäsin että nyt on päässä vikaa,kävin lääkärissä ja keliakia koe jälleen pos.,vaihdoin kluteenittomalle dietille ja olo rupesi helpottamaan,tänäpäivänä voin sanoa että viljat ovat minulle myrkkyä! oireet ovat aivan käsittämättömät!tottakai maha sekaisin,mutta lisäksi päänsärky,lihakset menevät aivan jumiin,pahoinvointi,tasapaino katoaa täysin,vapina,lihasheikkous eli tuntuu että kädet ja jalat eivät tahdo toimia,hengen ahdistus,silmät eivät tahdo toimia,keskittyminen on vaikeaa...ja kaikki tämä vain murusesta esim vehnää,nykyään en enää säikähdä oireita koska tiedän mistä ne johtuvat ja tiedän että ajan kanssa olo paranee, mutta onko kenelläkään muilla vastaavia oireita? oma keliakiani on opettanut minulle että tämän sairauden kanssa ei ole leikkiminen,olen kerran saanut todellapahan kramppikohtauksen,sydän löi 220 ja menin täysin tunnottomaksi,en saanut henkeä ja lopulta menetin tajuntani,en halua koskaan enää kokea samaa.

19

4261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa nuppiin

      Tarinasi on tosi ja johtuu hoitamattomasta keliakiasta.Sinulle tullut kaikkien vitamiinien
      (esim,b-vitamiinin)puutostila ja kaikki
      puutosoireet vaikuttaa päänuppiin!!Näin on.
      Itse masennuin jne.Onneksi tautisi todettiin nyt!

    • Uskoloppuu

      Tämä keskustelu näyttää olevan jo melko vanha, mutta pakko tulla tänne kertomaan.
      Mie olen siis kohta puoli vuotta kärsinyt jos jonkin moisista oireista ja lääkärissä tullut rampattua ihan jonkin verran. Tutkittu on kaikenmaailman verikokeet pienverenkuvasta suureen jne. Ja aina vaan kaikki ok. Missään ei mittään häikkää. Tullee olo, et juma olenko oikeesti ihan luulotautinen tai vastaavaa.
      No viimeviikolla kun kävin lääkärissä ja annoin tulla liudan oireitani, niin lääkäri heti kysyi "onko sinusta tutkittu keliakiaa" olin et, ei ole kun joskus ihan pikkutyttönä ja silloin ei ollut.
      No nyt odottelen lähetettä vatsantähystykseen. Toivon todella,että näille oireilla löytyisi syy.
      Luettelen tähän vielä oireitani:
      -närästys
      -järkyttävä polte ylävatsalla
      -sydän hakkaa
      -Palan tunne kurkussa
      -Pallea kosketusarka
      -päänsärky
      -niska ja selkä särkyjä
      -lihas jäykkyyttä
      -varpaiden ja sormien kylmyys
      -kuivatsilmät
      -vapinaa
      -uupumusta
      -ärtyisyyttä
      -toisesta kädestä yhden kerran lähteny voimat kokonaan

      Tuossa on hieman listaa. Toivon todella,että tähän kaikkeen oireiluun löytyy joskus syy! :/

      • julmuri83

        No mulla on kans ollu n. puoli vuotta melkein kaikkia näitä oireita paitsi vatsaoireita. Verikokeissa joku keliakia-vasta-aine oli koholla joten sitä epäillään ja letku pittää lähteä nielemään. Kilpirauhasen vajatoimintakin todettiin aiemmin ja siinä oireet on vähän samantyyppisiä. Lääkityksen myötä kilppariarvot on parantuneet mutta olo ei, joten toivottavasti todetaan se keliakia niin saa selityksen tälle ololle. Yhdellä tutulla oli kans ollu kauheaa väsymystä ja nivelkipuja mutta ei mitään vatsaoireita ja keliakiasta johtui. Uskoisin että sullakin voisi nuiden oireiden perusteella olla keliakia. Toipuminen varmaan kestää aikansa mutta sekin helpottaisi jo paljon kun saisi tietää mistä johtuu. Harmi kun ei saisi jäädä gluteenittomalle ennen sitä tähystystä. Ei paljon houkuta syödä gluteenia jos se on tämmöstä myrkkyä mulle.


      • julmuri83

        Toisaalta jotkut nuista oireista voi johtua myös stressistä mistä todennäköisesti kärsit myös koska olo on huono. Esim. niskakivut/jäykkyys ja palan tunne kurkussa. Mulla myös näitä.


      • keliakia
        julmuri83 kirjoitti:

        No mulla on kans ollu n. puoli vuotta melkein kaikkia näitä oireita paitsi vatsaoireita. Verikokeissa joku keliakia-vasta-aine oli koholla joten sitä epäillään ja letku pittää lähteä nielemään. Kilpirauhasen vajatoimintakin todettiin aiemmin ja siinä oireet on vähän samantyyppisiä. Lääkityksen myötä kilppariarvot on parantuneet mutta olo ei, joten toivottavasti todetaan se keliakia niin saa selityksen tälle ololle. Yhdellä tutulla oli kans ollu kauheaa väsymystä ja nivelkipuja mutta ei mitään vatsaoireita ja keliakiasta johtui. Uskoisin että sullakin voisi nuiden oireiden perusteella olla keliakia. Toipuminen varmaan kestää aikansa mutta sekin helpottaisi jo paljon kun saisi tietää mistä johtuu. Harmi kun ei saisi jäädä gluteenittomalle ennen sitä tähystystä. Ei paljon houkuta syödä gluteenia jos se on tämmöstä myrkkyä mulle.

        Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa keliakiaa. Lähde terveyskirjasto. Itselläni on myös epäilys keliakista ja kilpirauhaset on leikattu pois ja lääkitys ei toimi. Todennäköinen keliakia puheksi tänä talvena. Kun jätän kotimaiset viljat pois, olo on helpompi.


      • julmuri83

        Vai onko myös niinpäin että keliakia aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yks lääkäri sano että keliaakikoilla voi olla toisinaan kilpirauhasen tulehduksia. 6-vuotiaalla tytölläni on keliakia ja hänellä on kontrolleissa ollu joskus myös kilppariarvot koholla. Sitten ne on taas laskenu normaalille tasolle.


    • Uskoloppuu

      Niin ja listasta jäi pois vielä
      -nivelkivut
      -lihassärky

    • Uskoloppuu

      Mie kävin tännää siinä vatsantähystyksessä ja nyt odotellaan sitten tuloksia.
      Haluaisin todellakin jo tähän kaikkeen selvyyden. Tiedän, että moni oireistani voisi viitata stressiin ja toki tämä oma tilanne stressaa,mutta en usko että kuitenkaan nyt olisi kyse siittä. Moni tuttuni jo olisi vähän sitä mieltä että miulla johtuisi keliakiasta et saa nähdä. Ja tuota tähystystä varten ko ei tietenkään saa jäädä gluteenittomalla,ni riittää että elimistössä on edes vähän sitä gluteenia. Eli ei tarvii syömällä syödä näin ainakin lääkäri sanoi kun kysyin.

      • julmuri83

        Mie meinasinki että osa oireista voisi johtua tilanteesta aiheutuneesta stressistä. Esim. tuo palan tunne kurkussa, siitä olen lukenut että voi olla stressireaktio, ja niskakipukin voi olla, sitähän puhutaankin stressiniskasta. Krooninen stressi voi aiheuttaa vaikka mitä ja pitäisi yrittää olla stressaamatta. Tiedän kyllä ite kuinka vaikeaa se on ko olo on kurja kuukausia ja aamuisin herää ja ensimmäinen ajatus on että mikähän olo tänään on. Kai sinulta verikokeet otettiin ennen tähystystä? Oliko keliakian vasta-aineissa poikkeavuuksia? Eikö sitä yleensä verikokeiden perusteella laiteta sinne tähystykseen? Ja kilpirauhasarvot on varmaan otettu jossain vaiheessa tuollaisten oireiden perusteella? Mie kyllä uskon että sulla on keliakia jos muuten on kaikki veriarvot ollu kondiksessa


    • Uskoloppuu

      Eilen se lääkäri tähystykseen jälkeen sanoi, että se palantunne ja närästys johtuu melkovarmaan siittä kun on refluksia. Ja kyllä miulta otettiin ennen tähystystä verikokeista se laajaverenkuva ja siinä kaikki ihan ok. Mut lääkäri sanoi kun soitti verikokeista, ettei aina näy keliakia verikokeilla ja sen takia laittoi tähystykseen että ottavat varmat koepalat.
      Mieki olen kyllä aika vahvasti kallistumassa keliakian suuntaan. Tai ehkä jopa toivon, jotta saan selvyyden tähän kaikkeen. Koska sit ollaan taas nolla pisteessä jos ei löydy :/

      • julmuri83

        Ja ainahan voi kokeilla gluteenitonta ruokavaliota vaikkei keliakiaa todettaisikaan. Kuullu semmostaki tapahtuneen että keliakiaa ei ole diagnosoitu mutta silti gluteeni vain ei ole sopinut joillekkin. Hyvinvointi parantunut kun jättänyt sen pois.


    • Uskoloppuu

      Kyllä,olen kuullut sammaa et jonkin sortin gluteeni yliherkkyyttä.

    • ikävähköä

      tarinan ilman välimerkei, jaksotusta.. huh! enivei, loppuelos gluteenittomalla(ei viljoja, ei mallasta(siis suom olutta) jnejne

      EI vaihtoehtoja..

    • julmuri83

      Noniin, keliakiadiagnoosi sieltä tuli. Jospa tämä olo alkais tästä pikkuhiljaa paraneen. Reilut pari viikkoa olen nyt ollut gluteenittomalla mutta ei niin lyhyen ajan jälkeen vielä voi sanoa onko juuri muutosta tapahtunut. No ainakin tänään on ollu ihan siedettävä olo, huomisesta ei vielä tiedä.

    • Uskoloppuu

      Vihdoin!Tätä päivää olen odottanut, että saan itselleni jonkun diagnoosin. Lääkäri soitti tännää ja sanoi, että minulta löytyi keliakia! Olen niin helpottunut, yli 6 kk sain kärsiä nuista inhottavia oireista. Nyt sit ravitsemusterapeutille. Miulla tuon keliakian päälle on vielä laktoosi.
      Mutta kyllä tämä on onnen päivä!

      • julmuri83

        Hienoa! Itelle oli kans helpotus tämä keliakiadiagnoosi, koska mullaki ollu tosi pahoja oireita ainakin sen puoli vuotta. Nyt oon ollu kolmisen viikkoa gluteenittomalla ja välillä oli muutama melko hyväkin päivä, nyt taas vähän huonompia, muttei niin huonoja kuin silloin pahimmillaan oli. Edelleen hyvin väsynyt mutta taitaakin olla kuukausien projekti tämä toipuminen. Mieltä toki parantaa tieto siitä mistä olot johtuvat. Ehkäpä tämä toipuminen tästä nyt alkaa. Tsempit sinne!


    • Uskoloppuu

      On tämä vain helpotus. Sitä ei kukkaan muu tiedä ko te kanssa sisaret kuinka kamalia ja outoja oireita keliakia voikaan saada aikaan. Sitä jo monesti luuli, että on jottain paljon vakavampaa. Nyt tästä vain suunta ylös päin elämässä ja oppia elämään tämän uuden rajoitteen kanssa. Miulla on vielä tämän päälle myös laktoosi, mutta itse ko tekkee leivät ja muut ni ainaki on varmaa puuhaa. (: Tsempit myös sinne. Odotellaan niitä päiviä ko ollaan täysin oireettomia!!

      • julmuri83

        Juuri näin, ei tosiaan varmaan voi ymmärtää jos ei satu omalle kohdalle, oon huomannut...Itsekkin kovasti ootan sellaista päivää että voi tuntea itsensä "uudelleen syntyneeksi". Pohjakosketus todellakin on varmaan jo koettu että suunta on vain ylöspäin. Onneksi se kaikkein pirullisin vaiva eli ihan hirveä aivosumu on jo vähän hellittänyt otettaan. Tämän väsymyksen vielä sietää jollain lailla.


    • Uskoloppuu

      Kyllä, pohjakosketus todella on koettu ja odotan vaa sitä päivää ko huomaa että on taas terve oireista. Miulla ei tuota väsymystä ollut. Miulla ennemmin veti unettomuuden puolelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16750
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2143
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1720
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe