Olin tiistaina vatsatähyssä ja lääkäri totes että mulla on refluksitauti.
Oon potenu 2007 heinäkuusta kauheita vatsaoireita, melkein voisi sanoa että lähestulkoon joka päivä oon ollu ripulilla.. Ehkä viikosta pari päivää vähän parempia ja maha sitten niin PER.....N kipeenä ettei oo töis voinu olla..
Aivan ensimmäiseksi multa otettiin ihan hirveesti verikokeita... Keliakia, sokeri, maksa ja kaikkee muuta mukavaa ja mitään ei ollu. Sitten kävin tämän kolosnokopian eli paksusuolentähystyksen läpi... Ei muuten ollu mikään mukava toimenpide... Siitä ei löytyny mitään! Sitten mulle annettiin aika ohutsuolen magneettikuvaukseen... Ei löytyny siitäkään mitään...
Nyt tosin löyty ees jotain, mutta jotenkin musta tuntuu ettei refluksi aiheuta ripulointia ja sen vuoksi nyt kysynkin että minkälaisia oireita muilla on jotka tämän ovat saaneet ristikseen...? Olis kiva saada muiden ihmisten kokemuksia...
Oikein paljon jaksamisia kaikille!!!
Refluksista
28
2864
Vastaukset
- tarinani
Refluksi aiheuttaa ripulointia koska hapontuotanto on niin rajua vatsaportin löystymisen takia että hapot menee paksuunsuoleen osa ja osa tulee takaisin ns.väärän kiertosuunnan johdosta jolloin hapot laittaa mahan sekaisin.itselläni oli kyseinen vaiva joka kesti ainakin 10 vuotta.ei auttannut kuin leikkauksilla käydä ja vatsaportti kiristettiin ja häipyi samantien vaivatkin.
- Outo lintu
kuullut että refluksi aiheuttaisi ripulointia, mutta mulla refluksi/palleatyrä aiheuttaa hengenahdistusta, kurkkukipua, rintakipua ja tunne, kuten olisi pala kurkussa. Vatsakipu kuuluu myös oireisiin.
Mä olen kärsinyt taudista hyvin pitkään, ja tuon saman olen kokenut myös minä. Minulla ei ripulia, mutta kovavatsaisuutta, välillä jopa ummetusta, mutta se on mulla diagnisoitu ärtyväksi paksusuoleksi. Voi olla silti että liittyy refluuksiin.
Olen käynyt myös rasituskokeessa rintakipujen ja hengenahdistuksen vuoksi. Nyt Somac käytössä, toimii mulla paremmin kuin Nexium. Joskus pitää kiskaista kaksikin Somacia päivässä.
En tiedä auttaako ripuliin, mutta kovavatsaisuuteen ainakin auttaa gefilus-tuotteet.
Pärjäilee kun ei kauheesti stressaile ja löytyy sopiva lääkitys, joka voikin sitten olla aika haasteellinen tehtävä koska jollekin sopii Nexium, jollekin Somac, jollekin Lansoprazol jne. jne.
Tuossa alempana joku kirjoitti leikkauksesta. Kun mulla vaivat olivat pahimmillaan (käytin silloin just Nexiumia), olin aika tuskainen ja turhautunut niin kävin vatsakirurgilla, niin hän sanoi suoraan että ei leikkaa vaikka pyysin. Mutta onneksi vielä löytyi apui toisesta lääkkeestä. Siinä mielessä tämä on riesa, koska vaiva on usein krooninen. Välillä on hyviä jaksoja, välillä huonompia jaksoja ja niihin hyviin jaksoihin vaikuttaa just se että löytää sopivan lääkkeen ja ei stressaile, sillä mulla on täysin stressivatsa, eli stressi pahentaa huomattavasti vaivoja.
Paksusuolen tähystystä en kokenut pahana, mutta tämä viimeisin vatsatähystys oli mulle vaikea. Vuonna 2001 ensimmäinen vatsatähy sujuikin paremmin. Refluksista olen kärsinyt tavalla taikka toisella yli 20-vuotta, mutta vasta vuonna 2001 aloin syödä vaivaan lääkkeitä.
Tsemppiä!
(Meitä on paljon) - Refluksia täälläkin
elí mitä happosalpaajia nyt noita kaikkia onkaan, niin ne aiheuttavat ripulia tai ummetusta, meikäläinenkin heitteli niitä surutta kiduksiin 2-3 per päivä ja ihmetteli kun vatsan toiminta muuttui täysin. Nyt otan vain yhden päivässä ja vatsa toimii paremmin.
- ruokavliota
vaikka kokeet näyttäis normaalia. Refluksilla ei ole mitään tekemistä suolen toiminnan kanssa.
- Outo lintu
melkein varma ja niin ovat vakuutelleet myös lääkärit, jonka pakeilla olen käynyt, kun tätä asiaa olen tentannut.
- lääkkeillä vatsa sekaisin
Outo lintu kirjoitti:
melkein varma ja niin ovat vakuutelleet myös lääkärit, jonka pakeilla olen käynyt, kun tätä asiaa olen tentannut.
Monesti refluksista kärsivillä on myös ärtynyt paksusuoli kuten minulla. Mutta mulle ei ainakaan refluksiin tarkoitetut lääkkeet sopineet vaan aiheuttivat ripulia. Molempiin vaivoihin autttaa vaan yksi asia RUOKAVALIO. Millainen? Se löytyy jokaiselle oikea vain kokeilemalla.
- Outo lintu
lääkkeillä vatsa sekaisin kirjoitti:
Monesti refluksista kärsivillä on myös ärtynyt paksusuoli kuten minulla. Mutta mulle ei ainakaan refluksiin tarkoitetut lääkkeet sopineet vaan aiheuttivat ripulia. Molempiin vaivoihin autttaa vaan yksi asia RUOKAVALIO. Millainen? Se löytyy jokaiselle oikea vain kokeilemalla.
eli refluksitauti ja ärtyvä paksusuoli.
Refluksilääkkeiden uskon aiheuttavan minulla kovavatsaisuutta, jopa ummetusta, sehän lukeekin noiden happosalpaajalääkkeiden haittavaikutuksien kohdassa että voi esiintyä ripua tai ummetusta.
Ruokavaliolla on tietysti suuri merkityksensä, toisaalta en itse ole löytänyt itselleni sellaista ruokavaliota, joka täysin auttaisi, tai jonka vuoksi voisi jättää happosalpaajalääkkeen pois. Ja siinäkin mielessä hankala juttu kun ei sovi yleistää, eli kaikille ei sovi sama ruokavalio. Gefilus-tuotteiden käytöstä olen löytänyt osittaista apua. - refluksi
lääkkeillä vatsa sekaisin kirjoitti:
sairastavana voin kertoa että ryhti on minulle tärkeä.
Jos olen vähänkin kumarassa,alkaa oireet.
Ja illalla nukkumaan mennessä jos en nosta sängyn päätyä,en kyllä nukukkaan.
ihan kun mäessä nukun ja en herää yöllä.
On tämä hankala vaiva ja minun mummillani oli varmasti sama,silloin pidettiin astmana vaikka oli mummilla samarin suola pullo pöydällä aina.
Aina kuitenkin mummini yski kuin minä eli kun istu pidempään esm.lehmien lypsyllä tai kasvimaalla oli kumarassa.
Näin ne vaivat perityy ja omalla vanhemmallani on samat vaivat.
Onkohan tämä refluksitauti joku uus juttu kun siitä ei ennen puhuttu.Oli vaan närästys nimellä.
Itsellä oli jo nuorena kovia tuskallisia rintakipuja mutta eihän siitä tullu puhuttua kellekkään koska oli nuori ja terve,eikä kukaan olis noterannu kuitenkaan. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
sairastavana voin kertoa että ryhti on minulle tärkeä.
Jos olen vähänkin kumarassa,alkaa oireet.
Ja illalla nukkumaan mennessä jos en nosta sängyn päätyä,en kyllä nukukkaan.
ihan kun mäessä nukun ja en herää yöllä.
On tämä hankala vaiva ja minun mummillani oli varmasti sama,silloin pidettiin astmana vaikka oli mummilla samarin suola pullo pöydällä aina.
Aina kuitenkin mummini yski kuin minä eli kun istu pidempään esm.lehmien lypsyllä tai kasvimaalla oli kumarassa.
Näin ne vaivat perityy ja omalla vanhemmallani on samat vaivat.
Onkohan tämä refluksitauti joku uus juttu kun siitä ei ennen puhuttu.Oli vaan närästys nimellä.
Itsellä oli jo nuorena kovia tuskallisia rintakipuja mutta eihän siitä tullu puhuttua kellekkään koska oli nuori ja terve,eikä kukaan olis noterannu kuitenkaan.rankkoja rintakipuja, ei usein, mutta noin kerran kuukaudessa, luulin että on jotain sydänvaivaa, mutta refluksitautia oli jo silloin.
Periytyvä tämä sata varmasti on, sillä vaimon puolella refluksitautia on likipitäen lähes kaikilla vaimon siskoilla ja veljillä.
Sensijaan omasta suvustani en muista ketään kenellä olisi ollut refluksivaivaa mutta kaikki eivät aina kaikista asioista puhukkaan.
Onneksi vaivaan on olemassa tehokas lääkitys. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
rankkoja rintakipuja, ei usein, mutta noin kerran kuukaudessa, luulin että on jotain sydänvaivaa, mutta refluksitautia oli jo silloin.
Periytyvä tämä sata varmasti on, sillä vaimon puolella refluksitautia on likipitäen lähes kaikilla vaimon siskoilla ja veljillä.
Sensijaan omasta suvustani en muista ketään kenellä olisi ollut refluksivaivaa mutta kaikki eivät aina kaikista asioista puhukkaan.
Onneksi vaivaan on olemassa tehokas lääkitys.totes että, iän mukana kaikki paikat löystyy ja siksi myös refluksi alkaa vaivata pahemmin.
Minulla alkoi tuossa nelikymppisenä ja vaivaa on kestäny,Nexiumia otan joka aamu, välillä pidän taukoja.
Tsemppiä! - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
totes että, iän mukana kaikki paikat löystyy ja siksi myös refluksi alkaa vaivata pahemmin.
Minulla alkoi tuossa nelikymppisenä ja vaivaa on kestäny,Nexiumia otan joka aamu, välillä pidän taukoja.
Tsemppiä!saman ikäisenä eli tosiaan nelikymppisenä myös.
Mutta ensimmäisiä vaivoja siis oli mulla jo ennen 20-vuoden ikää; Mm. rintakipua.
Välillä ei vaivaa lainkaan mutta alkoi viime heinäkuussa vaivata ekaksi siten että lenkillä tunsin rintakipua. Siitä asti on jatkunut yhtäjaksoisesti, mutta nyt on ollut viikkoja parempi vaihe; Mulla Somac varmaan auttanut. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
saman ikäisenä eli tosiaan nelikymppisenä myös.
Mutta ensimmäisiä vaivoja siis oli mulla jo ennen 20-vuoden ikää; Mm. rintakipua.
Välillä ei vaivaa lainkaan mutta alkoi viime heinäkuussa vaivata ekaksi siten että lenkillä tunsin rintakipua. Siitä asti on jatkunut yhtäjaksoisesti, mutta nyt on ollut viikkoja parempi vaihe; Mulla Somac varmaan auttanut.onkin vaikeaa kun sitä lenkillä hengästyy ja pienikin ylämäki vaikeaa.
Minulle tulee ensin yskäkohtaus ja pitää pysähtyä että saa hengitystiet selviksi.
Kaupassa kävin ja ostin ruisleipää,vaikka tiedän että ei sovi mutta pitää sitä välillä herkutella.
Kyllä se tästä taas :) - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
onkin vaikeaa kun sitä lenkillä hengästyy ja pienikin ylämäki vaikeaa.
Minulle tulee ensin yskäkohtaus ja pitää pysähtyä että saa hengitystiet selviksi.
Kaupassa kävin ja ostin ruisleipää,vaikka tiedän että ei sovi mutta pitää sitä välillä herkutella.
Kyllä se tästä taas :)kyllä lenkin vetämään, ei se hengenahdistus häiritse.
Joskus käy niinkin että ottaa henkeen mutta kun lähtee lenkille, se hengenahdistus menee pois.
Olen ruvennut juomaan sumppia vähän enemmän, mutta nyt täytyy vähentää tai jopa lopettaa "taas kerran" kokonaan, alkoi nimittäin taas tulla noita hengenahdistus-juttuja, mutta hyvä se on kun tietää että mistä nuo vaivat puhkeavat täyteen kukoistukseen, yrittää välttää niitä.
Mulla on tuon ruisleivän suhteen ollut ihan sama juttu. Paksusuoleni kun tähystettiin viime keväänä, niin sisätautien erikoislekuri sanoi että älä syö sitten tummaa leipää. Mutta mä huomasin ettei se mulla mitään oireita aiheuttakaan, mutta silti olen sitä vähän varovasti käyttänyt. Kun tuo vaalea vehnäplus-leipä (sekin kyllä kuitupitoista, kuitupitoisuus 6,1%) alkaa välillä maistumaan puulta.... - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
onkin vaikeaa kun sitä lenkillä hengästyy ja pienikin ylämäki vaikeaa.
Kyllä se tästä taas :)että olen kyllä käyttänyt Seretide-nimistä astmapiippuakin hengenahdistukseen ja on se jonkin verran auttanut, mutta se on vain ensiapu, auttaa vain vähän aikaa.
Muuten työkaveri vietiin pari vuotta sitten pillit ulvoen keskussairaalaan kun sillä oli rintakipuja. Otettiin sydänfilmit sun muut, ja huomattiin että sillä ei olekaan vaivana sydän, vaan vatsa, eli siltäkin löytyi refluksitauti. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
että olen kyllä käyttänyt Seretide-nimistä astmapiippuakin hengenahdistukseen ja on se jonkin verran auttanut, mutta se on vain ensiapu, auttaa vain vähän aikaa.
Muuten työkaveri vietiin pari vuotta sitten pillit ulvoen keskussairaalaan kun sillä oli rintakipuja. Otettiin sydänfilmit sun muut, ja huomattiin että sillä ei olekaan vaivana sydän, vaan vatsa, eli siltäkin löytyi refluksitauti.kun lukis omaa elämäntarinaa.
Itsekkin sain viimeksi kesäällä kohtauksen bussissa,eli henkeä ahdisti että hyppäsin bussista kesken matkan.
Aikani pysäkillä yritin saada ilmaa niin että henki korisi,tuntu että tukehdun.
Menin lääkäriin ja sain astmapiipun vaikka ei astmaa ollukkaan tehtiin se parin viikon testi.
On tämä vaikeaa,ja erityisesti kun istun autossa,ahistaa.Lääkäri viimeksi totes et jos ei astmapiippu auta sitä on turha käyttää,eikä se auta mutta on ollut henkinen tukeni:)
Ruisleipä kyllä saa jäädä,taas paikat tukossa,niin että ääni katkeilee.
Ihmettelen miten selviää todella ylipainoiset jos tämä tauti kun jo 10kg ylipaino ahistaa.
Kestämistä ja nyt selvittelen taas kurkkuani,se eilinen ruisleipäkö? - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
kun lukis omaa elämäntarinaa.
Itsekkin sain viimeksi kesäällä kohtauksen bussissa,eli henkeä ahdisti että hyppäsin bussista kesken matkan.
Aikani pysäkillä yritin saada ilmaa niin että henki korisi,tuntu että tukehdun.
Menin lääkäriin ja sain astmapiipun vaikka ei astmaa ollukkaan tehtiin se parin viikon testi.
On tämä vaikeaa,ja erityisesti kun istun autossa,ahistaa.Lääkäri viimeksi totes et jos ei astmapiippu auta sitä on turha käyttää,eikä se auta mutta on ollut henkinen tukeni:)
Ruisleipä kyllä saa jäädä,taas paikat tukossa,niin että ääni katkeilee.
Ihmettelen miten selviää todella ylipainoiset jos tämä tauti kun jo 10kg ylipaino ahistaa.
Kestämistä ja nyt selvittelen taas kurkkuani,se eilinen ruisleipäkö?on pituutta 186cm ja paino noin 91-92Kg, eli lievää ylipainoa mullakin. Samoin olen ihmetellyt että miten ne enemmän ylipainoisemmat pärjäilee.
Tässä ei ole silti mitään logiikkaa, mä laihdutin 5 kiloa ja mun refluksivaivani pahenivat. Kun mulle tuli kiloja lisää, refluksivaivat vähenivät. Kun mulla on tuo palleatyrä niin ihan on sellainen tunne että jos vatsa on kauheen "tyhjä", hapot viihtyy silloin hyvin ja aiheuttavat oireita. Toki ylisyöminen on se kaikkein pahin.
Ja kun mulla on myös tuo ärtyvä paksusuolivaiva eli jos vatsa toimii hyvin, refluksivaivaa on, mutta kun vatsa toimii huonommin, refluksivaivaa ei juurikaan ole.
Ruisleipä mulla ei nyt tuntuisi aiheuttavan vaivoja, vaikka sisätautilääkäri suositteli etten käyttäisi sitä. Voi se siis haitatakin.
Yksi todella suuria asia mikä pahentaa vaivoja, on stressi. Ainakin mun kohdallani näin on. Kun on stressilääkitys päällä, voi melkein syödä mitä vaan, eikä ole mitään vaivoja!!!
Astmapiipusta mullakin on vain henkinen tuki, vielä on parisenkymmentä kertaa siinä jäljellä, sitten en enää hanki sitäkään, koska se ei todellisuudessa auta.
Mun mielestäni tuo on kyllä erikoinen juttu, että muuten aika monella refluksitauti alkaa muhia nelikymppisenä, ei olla suinkaan ainoita tämän taudin uhreja, joilla oireita on ollut nuorempana mutta vasta nelikymppisenä alkaa vaivat jyllätä.
Sitten muuten suun kuivuminen, kuiva suu, niin sitä mulla myös on. Öiseen aikaan ei vaivaa, pystyn nukkumaan yöt hyvin, sängynpäätä olen tosin nostanut 15cm, että voi sekin auttaa. Paitsi välillä on aamuyöllä sitä "vaivaa" että herää siihen että suu on niin järkyttävän kuiva, pahanmakuinen mutta ei johdu lääkkeistä vaan tästä refluksista, sekin on tullut testattua.
Mulle tulee yleensä hengenahdistus fyysisestä työstä, ihan pienestäkin ponnistelusta voi tulla hengenahdistus ja kurkku tulee kipeeksi kun joudun puhumaan vaikkapa 15 minuuttia yhteen syssyyn.
Helpottaa tietysti kun on näitä kohtalontovereita muitakin, ja on tämä aika yleinen sairaus, vaikka niin ei helposti luullakkaan. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
on pituutta 186cm ja paino noin 91-92Kg, eli lievää ylipainoa mullakin. Samoin olen ihmetellyt että miten ne enemmän ylipainoisemmat pärjäilee.
Tässä ei ole silti mitään logiikkaa, mä laihdutin 5 kiloa ja mun refluksivaivani pahenivat. Kun mulle tuli kiloja lisää, refluksivaivat vähenivät. Kun mulla on tuo palleatyrä niin ihan on sellainen tunne että jos vatsa on kauheen "tyhjä", hapot viihtyy silloin hyvin ja aiheuttavat oireita. Toki ylisyöminen on se kaikkein pahin.
Ja kun mulla on myös tuo ärtyvä paksusuolivaiva eli jos vatsa toimii hyvin, refluksivaivaa on, mutta kun vatsa toimii huonommin, refluksivaivaa ei juurikaan ole.
Ruisleipä mulla ei nyt tuntuisi aiheuttavan vaivoja, vaikka sisätautilääkäri suositteli etten käyttäisi sitä. Voi se siis haitatakin.
Yksi todella suuria asia mikä pahentaa vaivoja, on stressi. Ainakin mun kohdallani näin on. Kun on stressilääkitys päällä, voi melkein syödä mitä vaan, eikä ole mitään vaivoja!!!
Astmapiipusta mullakin on vain henkinen tuki, vielä on parisenkymmentä kertaa siinä jäljellä, sitten en enää hanki sitäkään, koska se ei todellisuudessa auta.
Mun mielestäni tuo on kyllä erikoinen juttu, että muuten aika monella refluksitauti alkaa muhia nelikymppisenä, ei olla suinkaan ainoita tämän taudin uhreja, joilla oireita on ollut nuorempana mutta vasta nelikymppisenä alkaa vaivat jyllätä.
Sitten muuten suun kuivuminen, kuiva suu, niin sitä mulla myös on. Öiseen aikaan ei vaivaa, pystyn nukkumaan yöt hyvin, sängynpäätä olen tosin nostanut 15cm, että voi sekin auttaa. Paitsi välillä on aamuyöllä sitä "vaivaa" että herää siihen että suu on niin järkyttävän kuiva, pahanmakuinen mutta ei johdu lääkkeistä vaan tästä refluksista, sekin on tullut testattua.
Mulle tulee yleensä hengenahdistus fyysisestä työstä, ihan pienestäkin ponnistelusta voi tulla hengenahdistus ja kurkku tulee kipeeksi kun joudun puhumaan vaikkapa 15 minuuttia yhteen syssyyn.
Helpottaa tietysti kun on näitä kohtalontovereita muitakin, ja on tämä aika yleinen sairaus, vaikka niin ei helposti luullakkaan.kun olla voi eli kaikki samanlaista ja ihmettelen miksi lääkäritkin vähättelee.
Töissä läähätän kun koira välillä,kaikki ottaa kurkunpäähän ja yskin.
Hyvä että täällä saa kertoa oireista ja vielä parempi kun lääkärit kävis täällä lukemassa että tämä vaiva todella ei ole pikku juttu.
Tsemppiä ja jaksetaa,otin aamulla nexiumin 10min ennen aamiaista ja ja samat vaivat eli henkeä ahdistaa ja yskittää.
Miksi tätä vähätellään sillä tämä on todella piinaavaa,tuo on sama minullakin että tyhjä vatsa saa oireet jylläämään.
Lääkkeet ei auta! - refluksi
refluksi kirjoitti:
kun olla voi eli kaikki samanlaista ja ihmettelen miksi lääkäritkin vähättelee.
Hyvä että täällä saa kertoa oireista ja vielä parempi kun lääkärit kävis täällä lukemassa että tämä vaiva todella ei ole pikku juttu.
Tsemppiä ja jaksetaa,otin aamulla nexiumin 10min ennen aamiaista ja ja samat vaivat eli henkeä ahdistaa ja yskittää.
Miksi tätä vähätellään sillä tämä on todella piinaavaa,tuo on sama minullakin että tyhjä vatsa saa oireet jylläämään.
Lääkkeet ei auta!todellakin poistaa yskän vähäksi aikaa,en halua olla juoppo mutta olisko sittenkin stressiä?
Mikähän lääke on tu stressinpoistolääke,en ole koskaan lääkäriltä saanu muuta kun Nexim reseptin.
Stressiä on ollu vaikka muille jakaa useita vuosia. - refluksi
refluksi kirjoitti:
Lääkkeet ei auta!viimeksi lääkäri taas ehdotti tähystystä,mutta lääkkeet ei auta,miksi se muuttus tähystämällä,vaan tulis lisää stressiä.
- Outo lintu
refluksi kirjoitti:
todellakin poistaa yskän vähäksi aikaa,en halua olla juoppo mutta olisko sittenkin stressiä?
Mikähän lääke on tu stressinpoistolääke,en ole koskaan lääkäriltä saanu muuta kun Nexim reseptin.
Stressiä on ollu vaikka muille jakaa useita vuosia.stressinpoistolääke kuin Alprox, itseasiassa se on rentoutuslääke, joka rentouttaa myös lihaksia.
Mulla on se miedoin vahvuus.
Sitä kun käytän, oireita ei oikeastaan ole, mutta
silloinkin tietysti täytyy muistaa olla ahmimatta ruokaa. Käytän sitä silloin, tällöin.
Noista happosalpaajista, Somac on soveltunut mulle siis paremmin vaikka ei sekään oireita täysin vie pois.
Stressi pahentaa oleellisesti noita vaivoja, melkein olen varma että sullakin 70% oireet ovat
stressiperäisiä.
Yskää on päivittäin mullakin, ja tulee mulla fyysisemmästä työstä, tai sellaisista tilanteista, joissa tuntee stressin olemassaolon. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
viimeksi lääkäri taas ehdotti tähystystä,mutta lääkkeet ei auta,miksi se muuttus tähystämällä,vaan tulis lisää stressiä.
sulla lainkaan? Mulla tähystetty pari kertaa, tällä toisella kertaa löytyi palleatyrä.
En myöskään oikein usko että tähystyksessä löytyisi mitään sellaista mikä auttaisi refluksivaivan parantamiseen.
Leikkausta et varmaan edes harkitse?
Mulle on kolme lääkäriä ilmoittanut ettei leikata ja viimeisimpänä vatsakirurgi että ehdottomasti ei leikata, siitä "mun tapauksessani" olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Mä luulen että paras hoito tässä olisi välttää stressiä.
Juotko kahvia? Mulla ei kahvinjuontikaan enää haittaa eikä tietysti parannakkaan vaivoja. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
Lääkkeet ei auta!vastata kun sanoit ettei lääkkeet auta. Näin se varmasti onkin mutta mä sinuna hoitaisin tuon stressin jotenkin kuntoon. Nuo hengitysoireet on takuulla osaksi stressiä! Vaikka en lekuri olekkaan, niin usko mua!
Menen ensi viikolla ravitsemusterapeutille, jos hänellä olisi tarjota jotain "kättä pidempää", kun mulla on myös krooninen ärtyvä paksusuoli, sekin....
Tätä refluksitautia vähätellään lääkäreiden keskuuudessa sen vuooksi että useimmiten tämä on krooninen ja useimmiten ei ole olemassa parantavaa lääkehoitoa. Täytyisi päästä stressittömään olotilaan, joku ruokavalio, kunnon yöunet jne, niin eiköhän se siinää ole. Näin vahvasti uskon. - pelle p
Outo lintu kirjoitti:
stressinpoistolääke kuin Alprox, itseasiassa se on rentoutuslääke, joka rentouttaa myös lihaksia.
Mulla on se miedoin vahvuus.
Sitä kun käytän, oireita ei oikeastaan ole, mutta
silloinkin tietysti täytyy muistaa olla ahmimatta ruokaa. Käytän sitä silloin, tällöin.
Noista happosalpaajista, Somac on soveltunut mulle siis paremmin vaikka ei sekään oireita täysin vie pois.
Stressi pahentaa oleellisesti noita vaivoja, melkein olen varma että sullakin 70% oireet ovat
stressiperäisiä.
Yskää on päivittäin mullakin, ja tulee mulla fyysisemmästä työstä, tai sellaisista tilanteista, joissa tuntee stressin olemassaolon.Mitä luulet Outo lintu, onkohan varmasti niin, että stressilääkkeesi auttaa siksi, että poistaa stressin vai voisiko siinä olla jokin muu vaikutusmekanismi joka auttaa oireisiin?
Muistelen lukeneeni jotain ulkomaista keskustelua rauhoittavista sekä mielialalääkkeistä ja siellä oli sellaista mielipidettä, että nuo lääkkeet auttavat vaikkei edes olisi stressiä, ahdistusta tms.
En väitä, etteikö stressi voisi pahentaa sairauden kuin sairauden oireita. Refluksitauti vaan tuntuu olevan monimuotoinen sairaus, johon voivat vaikuttaa monetkin eri tekijät.
Minä kokeilisin muuten mielelläni vaikkapa juuri tuota Alproxia ja katsoisin helpottaako oireet, mutta en toisaalta pidä sitä hyvänä vaihtoehtona, koska se ei kuitenkaan sovi pysyväksi lääkitykseksi. - Outo lintu
pelle p kirjoitti:
Mitä luulet Outo lintu, onkohan varmasti niin, että stressilääkkeesi auttaa siksi, että poistaa stressin vai voisiko siinä olla jokin muu vaikutusmekanismi joka auttaa oireisiin?
Muistelen lukeneeni jotain ulkomaista keskustelua rauhoittavista sekä mielialalääkkeistä ja siellä oli sellaista mielipidettä, että nuo lääkkeet auttavat vaikkei edes olisi stressiä, ahdistusta tms.
En väitä, etteikö stressi voisi pahentaa sairauden kuin sairauden oireita. Refluksitauti vaan tuntuu olevan monimuotoinen sairaus, johon voivat vaikuttaa monetkin eri tekijät.
Minä kokeilisin muuten mielelläni vaikkapa juuri tuota Alproxia ja katsoisin helpottaako oireet, mutta en toisaalta pidä sitä hyvänä vaihtoehtona, koska se ei kuitenkaan sovi pysyväksi lääkitykseksi.mutta olen huomannut että kun refluksitauti-asiaa miettii, vaiva on käytännössä päällä, mutta jos vaikkapa juttelee jonkun kanssa "niitä, näitä" ja ajatukset pois taudista, on parempi olo.
Tuo Alproxhan rentouttaa lihaksia ja vie ajatukset pois siitä asiasta mikä painaa.
En suosittele ketään käyttämään tämän kaltaisia rentoutuslääkkeitä, mutta minulla auttaa kuitenkin tuo lääke, mutta voihan siinä olla jokin muukin vaikuttava tekijä.
Minulle stressioireisiin on määrätty tuo Alpox jatkuvaan käyttöön, mutta en uskalla käyttää sitä jatkuvasti, koska pelkään sitä jos lääkkeen vaikutus poistuisi tai jos tulee riippuvuutta, eli käytän sitä vain tarvittaessa ja voin sanoa että 90%:sti auttaa minun vaivoihin. Mutta refluksitautikin on yksilökohtainen ja tämä lääkekin on yksilökohtainen eli voi olla ettei lääke auta kaikilla, minulla se auttaa.
Minulla tuntuu olevan ns. "yli-hengittämistä", eli jos vähän ahdistaa, elimistö tai "minä itse" saan siitä hengitysvaivasta pahemman kuin se itseasiassa onkaan, ja Alprox tasoittaa hengityksen ja lopulta hengitysoireita ei ole lainkaan...
Näin minulla. - pelle p
Outo lintu kirjoitti:
mutta olen huomannut että kun refluksitauti-asiaa miettii, vaiva on käytännössä päällä, mutta jos vaikkapa juttelee jonkun kanssa "niitä, näitä" ja ajatukset pois taudista, on parempi olo.
Tuo Alproxhan rentouttaa lihaksia ja vie ajatukset pois siitä asiasta mikä painaa.
En suosittele ketään käyttämään tämän kaltaisia rentoutuslääkkeitä, mutta minulla auttaa kuitenkin tuo lääke, mutta voihan siinä olla jokin muukin vaikuttava tekijä.
Minulle stressioireisiin on määrätty tuo Alpox jatkuvaan käyttöön, mutta en uskalla käyttää sitä jatkuvasti, koska pelkään sitä jos lääkkeen vaikutus poistuisi tai jos tulee riippuvuutta, eli käytän sitä vain tarvittaessa ja voin sanoa että 90%:sti auttaa minun vaivoihin. Mutta refluksitautikin on yksilökohtainen ja tämä lääkekin on yksilökohtainen eli voi olla ettei lääke auta kaikilla, minulla se auttaa.
Minulla tuntuu olevan ns. "yli-hengittämistä", eli jos vähän ahdistaa, elimistö tai "minä itse" saan siitä hengitysvaivasta pahemman kuin se itseasiassa onkaan, ja Alprox tasoittaa hengityksen ja lopulta hengitysoireita ei ole lainkaan...
Näin minulla.Tuo riippuvuuskysymys juuri on se, mikä minua noissa lääkkeissä mietityttää.
Välillä on kyllä vaikea tietää, mikä näissä oireissa on muna ja mikä kana. Minulla ainakin niin, että joskus olen ihan hyvillä mielin ja puuhailen jotain ja sitten refluksivaiva jostain syystä oirehtii pahemmin ja seurauksena mielialakin saattaa huonontua.
Stressiä olisi vältettävä ettei sairaus pahenisi, mutta huonoa on se, että sairaus itsessään voi aiheuttaa stressiä. Paremmin menee tietysti silloin kun pystyy olemaan ajattelematta koko asiaa. - Outo lintu
pelle p kirjoitti:
Tuo riippuvuuskysymys juuri on se, mikä minua noissa lääkkeissä mietityttää.
Välillä on kyllä vaikea tietää, mikä näissä oireissa on muna ja mikä kana. Minulla ainakin niin, että joskus olen ihan hyvillä mielin ja puuhailen jotain ja sitten refluksivaiva jostain syystä oirehtii pahemmin ja seurauksena mielialakin saattaa huonontua.
Stressiä olisi vältettävä ettei sairaus pahenisi, mutta huonoa on se, että sairaus itsessään voi aiheuttaa stressiä. Paremmin menee tietysti silloin kun pystyy olemaan ajattelematta koko asiaa.diagnisoitiin mun vatsani jo silloin kun tutkittiin vatsaani kun vatsa toimi erittäin huonosti.
Tuo Alprox tavalla taikka toisella vaikuttaa vatsaan positiivisesti.
Vatsavaivat alkoivat muhia mulla samaan aikaan kun työelämässä alkoi stressi painaa.
Vaikka multa löytynytkin palleatyrä vatsatähystyksessä, niin monella on ihan sama löydys eikä mitään oireita.
Samalla tavalla yritän välttää tätä rentoutuslääkettä kuin siideriä ja molemmissa sama vaikutus; Vievät stressin, siideri vaan vähän nopeammin.
Mutta kumpaakin haluan siis välttää ettei tule riippuvuutta. No, siideriä saatan ottaa kerran 6-8 viikossa vähän enemmän, vaikka tiedän että siitä saattaisi olla apu vatsavaivoihin kun ottaisi enemmän, mutta ettei jää koukkuun, pidän pitempiä välejä.
Mikään kahvi tai mikään muukaan ruoka-aine ei pahenna vaivoja, tai ainakaan itse en ole huomannut.
Libraxin (mikä kirjoitettiin minulle puolitoista vuotta sitten ärtyvän paksusuolen vaivoihin) olen jättänyt jo pois ajat sitten, sekin kuulemma aiheuttaa riippuvuutta, tosin pahimpina aikoina itselläni en sellaista kokenut. - Outo lintu
pelle p kirjoitti:
Tuo riippuvuuskysymys juuri on se, mikä minua noissa lääkkeissä mietityttää.
Stressiä olisi vältettävä ettei sairaus pahenisi, mutta huonoa on se, että sairaus itsessään voi aiheuttaa stressiä. Paremmin menee tietysti silloin kun pystyy olemaan ajattelematta koko asiaa."Välillä on kyllä vaikea tietää, mikä näissä oireissa on muna ja mikä kana."
Hyvä kun toit tuon esiin, arvaa montako kertaa olen itse myös tuota miettinyt... - pömppömassu
Outo lintu kirjoitti:
vastata kun sanoit ettei lääkkeet auta. Näin se varmasti onkin mutta mä sinuna hoitaisin tuon stressin jotenkin kuntoon. Nuo hengitysoireet on takuulla osaksi stressiä! Vaikka en lekuri olekkaan, niin usko mua!
Menen ensi viikolla ravitsemusterapeutille, jos hänellä olisi tarjota jotain "kättä pidempää", kun mulla on myös krooninen ärtyvä paksusuoli, sekin....
Tätä refluksitautia vähätellään lääkäreiden keskuuudessa sen vuooksi että useimmiten tämä on krooninen ja useimmiten ei ole olemassa parantavaa lääkehoitoa. Täytyisi päästä stressittömään olotilaan, joku ruokavalio, kunnon yöunet jne, niin eiköhän se siinää ole. Näin vahvasti uskon.Hei Outo lintu ja muut: mulla refluksivaivat alkoivat v. 2000. Tähystettiin v. 2001. Nyt lähestyy 40-kympin ikä ja vaivat vain jylläävät entistä kovempina. Mua kiinnostaisi tietaa miten teillä nuo rintaoireet tuntuvat. Olisi mukava vihdosta viimein pystyä vakuuttumaan, että vika ei ole sydämessä vaan suolistossa. Mulla saattaa puristella, nipistellä, kouristella ja pistää rinnasta eri kohdista ja tuntua inhottava painontunne vasemman rinnan alla. Röyhtäyttää ihan hirveesti ja jos oikein kovasti tuntuu rinnassa, alkaa usein ihan järkyttävän kova hikka.
Syönnin jälkeen usein yskittaa sillain kröhivästi. Aina ensin tulee mieleen sydäri ja se pelottaa, mutta kai olisin jo kuollut, jos olisi sitä. Pari kertaa olen joutunut juoksulenkin keskeyttään rintakipujen takia ja vatsaa on kouristellut.
Sydän kyllä tutkittu, mutta outoja vaivoja miten voivat tuntua niin korkealla nuo mahavaivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917600Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236324Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1624452Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353061Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh351935- 1291551
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo41823Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21782