Mietin tässä tulevan talon runkoratkaisua. Mietinnässä on puurunkoinen talo lautaverhoilulla ja vastassa sitten rapattu kivitalo Lammin harkoista. Osaatteko yhtään evästää minua näiden suhteellisesta hintaeroista. Olettaisin, että puutalo on edullisempi rakentaa kuin samankokoinen kivitalo, mutta kuinka paljon edullisemmaksi se suhteessa tulee?
Puutalon edllisuus verrattuna kivitaloon
9
1966
Vastaukset
- halvempi
50000 - 100000 euroa.
- siraul
Ostappas uusin Meidän talo lehti. Hyvää tietoa rakentajalle ja vertailu puu ja kivitaloista.
- paljonkaan
vaan se jumalaton työ kivitalossa, oletko valmis vai onko sinulla rahaa?
- RORO
paljonkaan kirjoitti:
vaan se jumalaton työ kivitalossa, oletko valmis vai onko sinulla rahaa?
Mikä työ on kivitalossa niin paljon suurempi kuin puutalossa? Rappaus? Kipsilevytkin tasoitetaan, saumataan, tasoitetaan vielä, ja maalataan. Tai vedetään kauttaaltaan rappausruiskulla jotta pääsee helpommalla.
- meillä timpurit
RORO kirjoitti:
Mikä työ on kivitalossa niin paljon suurempi kuin puutalossa? Rappaus? Kipsilevytkin tasoitetaan, saumataan, tasoitetaan vielä, ja maalataan. Tai vedetään kauttaaltaan rappausruiskulla jotta pääsee helpommalla.
ei edes lähde enää kivitalon kimppuun.
Puolalaiset kyllä ja muutama hullu joka aikoo itse mökkinsä rakentaa.
Oletetaan että sinulla on 200m2 talo ja tasoitat kipsilevy pinnat 2 viikossa.
Teetkö sen saman ilman ruiskumiehiä kivitaloon kysyn? - RORO
meillä timpurit kirjoitti:
ei edes lähde enää kivitalon kimppuun.
Puolalaiset kyllä ja muutama hullu joka aikoo itse mökkinsä rakentaa.
Oletetaan että sinulla on 200m2 talo ja tasoitat kipsilevy pinnat 2 viikossa.
Teetkö sen saman ilman ruiskumiehiä kivitaloon kysyn?Olet oikeassa. Ero pinnoituksen työmäärässä onkin jopa 3-kertainen.
kipsilevyseinän saumaus ja tasoitus: 0,07 t/m2 kustannus mat. työ yht. 2,40 eur/m2
tiili- tai harkkoseinän 3-kerrosrappaus: 0,2 t/m2, kustannus 7,23 eur/m2 - ei onnistu tosielämässä
RORO kirjoitti:
Olet oikeassa. Ero pinnoituksen työmäärässä onkin jopa 3-kertainen.
kipsilevyseinän saumaus ja tasoitus: 0,07 t/m2 kustannus mat. työ yht. 2,40 eur/m2
tiili- tai harkkoseinän 3-kerrosrappaus: 0,2 t/m2, kustannus 7,23 eur/m2Työ on laskelmassasi enemmän kuin ilmaista. 10€/m2 neliö on lähempänä totuutta ja PK-Seudulla alakanttiin arvioitu.
- ei onnistu tosielämässä.
RORO kirjoitti:
Olet oikeassa. Ero pinnoituksen työmäärässä onkin jopa 3-kertainen.
tiili- tai harkkoseinän 3-kerrosrappaus: 0,2 t/m2, kustannus 7,23 eur/m2Vai lasketko m2 tasoitettavan sauman alan mukaan?
- RORO
ei onnistu tosielämässä. kirjoitti:
Vai lasketko m2 tasoitettavan sauman alan mukaan?
Työmenekkitieto perustuu kirjaan Rakennusosien kustannuksia 2007. Tämän mukaan yhden kipsilevyn nauhoitukseen ja tasoitukseen välihiontoineen kuluu työaikaa 4,2 minuuttia.
Vastaavankokoisen 3 m2 kiviseinän rappaukseen kuluu 12 minuuttia.
Näissä työmenekkinormeissa on huomioitu myös lakisääteiset tauot, ja näitä käytetään myös urakkapalkkoja laskettaessa, vertaa esim. Rakennusliiton tunti- ja urakkapalkkasuositukset.
Olettamus tietenkin on, että työmies osaa hommansa. Alaa opiskelevalta tai ensikertalaiselta aikaa menee tietenkin enemmän, mutta mielestäni ei ole oikein laskuttaa harjoittelu- ja opetteluajasta asiakasta. Muutenhan syntyisi tilanne, että hyvän työmiehen työ (neliömetreissä mitattuna) maksaa vähemmän kuin huonon, jolloin kaikki muuttuvat ajan mittaan huonoiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279