TÖIHIN ESPANJAAN?

susali

Olen 19 vuotias abiturientti. Valmistun nytten reilun kuukauden päästä ja ajattelin, että tämähän on tilaisuuteni ponkaista ulkomaille.
Osaan espanjaa jonkunverran (opiskellut c kielenä kolmisen vuotta), puhun englantia kuin äidinkieltäni (asunut yhdesvalloissa) ja puhun myös ruotsia (opiskellut kymmenisen vuotta)

Mitä mieltä te olette tilanteestani ja millaisia kokemuksia teillä on espanjasta työskentelystä?
Työkokemusta on 2 vuotta siivoojana olemisesta, 2 vuotta satunnaisena lasten hoitajana olemisesta ja 3 vuotta tarjoilijana/keittiöapulaisena olosta
hotellin ravintolassa. Haluaisin siis tarjoilijaksi/baarimikoksi hotelliin/ravintolaan/baariin.

Te joilla on kokemusta/tietoa voisitteko neuvoa mitä kautta kannattaisi hakea töitä?
kannattaako miettiä järjestöjä, jotka tarjoavat työtä pientä rahastusta vastaan (esim exitone pyytää 420e työpaikkaan sijoittamisesta) vai julkiselta sektorilta työnhausta? Entäs asuminen?
ja henk.koht kysymyksiä
-missä/kauan olitte?
-aikaisempi työkokemuksenne?
-kielitaito?
-edut?
-palkkataso?
-työn hyvät ja huonot puolet.
-vinkit?

13

8784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • La nube

      Espanja onkin hieno maa ja kieli on aivan ihana!

      Ok, olet siis opiskellut espanjaa? Mutta osaatko käyttää kieltä? Pystytkö kommunikoimaan espanjaksi?

      Jos puhut espanjaa ja ymmärrät sitä, niin sitten voit melkeinpä mennä minnepäin Espanjaa vain. :) Siellä kyllä riittää tarjoilijoille töitä. Mutta jos et hallitse espanjaa kovin hyvin, niin sitten sinulla voi olla mahdollisuus mennä johonkin suomi-ravintolaan/pubiin töihin, joita on esim.Teneriffalla. Mitä itse olen kuullut, niin työpäiviä voi olla siellä se kuusi per vko, että kannattaa varautua tähän. En tosin tuosta tiedä varmaksi.

      Itse olin Espanjassa töissä, mutta en baarimikkona, vaan olin tourist entertainerina Kanarian saarilla. Ja se on aivan huipputyö! :) Minun mielestäni siis... Päivät toki oli pitkii ja 5,5 pvää per viikko, mutta tykkäsin siit työst niin paljon, että ei se oikein työltä tuntunu. Sai olla lasten kanssa ja järjestää erilaisia aktiviteetteja ym.ohjelmaa. Sitten oli minidiscoa iltaisin. Sit olin dj eli huolehdin musiikista ja valaistuksesta. Sit meil oli omia showta pari kertaa vkossa. PR (ihmisten kanssa jutustelu)oli tärkee osa tätä työtä. Puhun espanjaa ja englantia. Työkokemusta on kertynyt monenlaista eli oon ollu siivojana, Au Pairina, tarjoilijana, mukana järjestämässä messuja... Tuossa työssä ei oo oikein huonoja puolija... ehkä työajat tuntuu välillä vähän ankeilta. Mut tuo työ oli minulle just hyvä, ku oli unelmatiimi ja mahtava hotelli!

      Palkat... No joo, tottakai palkkataso on pienempi kuin Suomessa, mutta riippuu ihan siitä mitä teet. En osaa sanoa baarimikkojen palkasta muutakuin omalla MUTUlla, että ne on varmaan aika alhaisia.

      No, jos olisin sinä, niin yrittäisin hankkia työtä omatoimisesti enkä minkään järjestön kautta. Ihan vain siksi, että yksi lempimotoistani on "kyllä tekevälle työtä löytyy" ja en halua maksaa siitä, minkä pystyn tekemään itsekin. But it's up to you! Niin ja sen 400€ käyttäisin niihin matkoihin...

      Työn etsimisen voit aloittaa www.mol.fi -sivustolta, jos siellä vaikka olisi joku tarjoilijan paikka auki Espanjassa.

      Mut toivottavasti tästä oli jotain apua. Onnea ja menestystä!

      • susali

        Osaan käyttää espanjaa jotenkin hyvin (kokemusta puhumisen YRITTÄMISESTÄ löytyy koska olen ollut etelä-amerikassa 2 kk reippumatkailemassa) tiedän siis että osaan/uskallan kommunikoida vaikken kieltä täydellisesti taidakaan.

        Sun työkokemus kuulosti aika unelmalta :) kauankos sä sielä olit?

        ei tosiaan haittaa se palkkataso juurikaan, kun oon suomessakin tottunut aika paskaan palkkaan ja elämään aika niukasti... eniten mua oikeestaan koko työssä kiinnostaisikin uudet kokemukset, uudet työtoverit ja se ilmapiiri, juuri kuten itsekin kuvailit!


      • La nube
        susali kirjoitti:

        Osaan käyttää espanjaa jotenkin hyvin (kokemusta puhumisen YRITTÄMISESTÄ löytyy koska olen ollut etelä-amerikassa 2 kk reippumatkailemassa) tiedän siis että osaan/uskallan kommunikoida vaikken kieltä täydellisesti taidakaan.

        Sun työkokemus kuulosti aika unelmalta :) kauankos sä sielä olit?

        ei tosiaan haittaa se palkkataso juurikaan, kun oon suomessakin tottunut aika paskaan palkkaan ja elämään aika niukasti... eniten mua oikeestaan koko työssä kiinnostaisikin uudet kokemukset, uudet työtoverit ja se ilmapiiri, juuri kuten itsekin kuvailit!

        Olin töissä neljä kuukautta, ku ei opiskelujen takia voinu olla pitempään töissä.

        Tykkäsin tosiaan siitä työstä -kiitos upean tiimin ja ihanan paratiisimaisen hotellin. Ja tietenkin ihanien asiakkaiden ja lasten! Merikin oli siinä lähellä. :) Joka päivä sain syödä hotellin ravintolassa buffet -aamiaisen ja illallisen. Lounas oli henkilökunnan ruokalassa. Lisäksi minulla oli oma huone, jonka jaoin parin espanjalaistytön kanssa. Palkkaa sain 600€/kk.

        Parasta oli se oma vapaus. Pomo ei ollu niin tarkka,vaan anto minun ite päättää aika pitkälle mitä teen millonki lasten kanssa (toki pyrin seuraamaan päivän ohjelmaa, mutta joskus sovelsin ite). Esim.kuumina päivinä mentiin pelaamaan vesipalloa altaaseen -siis minä myös!

        Suosittelen tätä työtä, jos kiinnostusta löytyy! Tässä työssä tärkeintä on ASENNE (miksi teen tätä työtä?), sitä ne arvostaa. Mut toki sit pitäs olla kykyä ja taitoa, mut ne kyl oppii. Asenne ratkaisee! :) Tässä työssä on vähän niinku pieni, suuri näyttelijä. Pitää uskaltaa olla rohkea, eikä pelätä itsensä nolaamista. Lisäks hotellin asukkaat tietävät suurinpiirtein kuka olet, joten aina pitää hymyillä ja tervehtiä ja jopa jutustella, jos asiakas sitä haluaa (siis jos oot esim. ravintolassa syömässä). Muutenhan PR on tärkeä osa tätä työtä ja illalla minidiscon jälkeen sinun ainut tehtäväsi voi olla vain ihmisten kanssa juttelu (riippuu niin hotellista, joissain on ammattiesitykset kaikkina iltoina, joissain viitenä iltana, jolloin animación tiimilla on omat esitykset).

        En osaa sanoa pääsisitkö tähän työhön espanjan kielen taidollasi, mutta uskoisin, että pääset. Ei minunkaan espanja ollut paras mahdollinen, mutta kyllä pystyin puhumaan jotain ja kaikki kuulutukset sanomaan ihan espanjaks. Eihän se oo ees vaikeeta puhua mikkiin. Pitää vaan tietää mitä puhuu. :)

        Mut siis tarjoilijan työstä Espanjasta en tiedä.. Ainaki siellä tuntus olevan tarvetta tarjoilijoille! :)


      • Lottalootuska
        La nube kirjoitti:

        Olin töissä neljä kuukautta, ku ei opiskelujen takia voinu olla pitempään töissä.

        Tykkäsin tosiaan siitä työstä -kiitos upean tiimin ja ihanan paratiisimaisen hotellin. Ja tietenkin ihanien asiakkaiden ja lasten! Merikin oli siinä lähellä. :) Joka päivä sain syödä hotellin ravintolassa buffet -aamiaisen ja illallisen. Lounas oli henkilökunnan ruokalassa. Lisäksi minulla oli oma huone, jonka jaoin parin espanjalaistytön kanssa. Palkkaa sain 600€/kk.

        Parasta oli se oma vapaus. Pomo ei ollu niin tarkka,vaan anto minun ite päättää aika pitkälle mitä teen millonki lasten kanssa (toki pyrin seuraamaan päivän ohjelmaa, mutta joskus sovelsin ite). Esim.kuumina päivinä mentiin pelaamaan vesipalloa altaaseen -siis minä myös!

        Suosittelen tätä työtä, jos kiinnostusta löytyy! Tässä työssä tärkeintä on ASENNE (miksi teen tätä työtä?), sitä ne arvostaa. Mut toki sit pitäs olla kykyä ja taitoa, mut ne kyl oppii. Asenne ratkaisee! :) Tässä työssä on vähän niinku pieni, suuri näyttelijä. Pitää uskaltaa olla rohkea, eikä pelätä itsensä nolaamista. Lisäks hotellin asukkaat tietävät suurinpiirtein kuka olet, joten aina pitää hymyillä ja tervehtiä ja jopa jutustella, jos asiakas sitä haluaa (siis jos oot esim. ravintolassa syömässä). Muutenhan PR on tärkeä osa tätä työtä ja illalla minidiscon jälkeen sinun ainut tehtäväsi voi olla vain ihmisten kanssa juttelu (riippuu niin hotellista, joissain on ammattiesitykset kaikkina iltoina, joissain viitenä iltana, jolloin animación tiimilla on omat esitykset).

        En osaa sanoa pääsisitkö tähän työhön espanjan kielen taidollasi, mutta uskoisin, että pääset. Ei minunkaan espanja ollut paras mahdollinen, mutta kyllä pystyin puhumaan jotain ja kaikki kuulutukset sanomaan ihan espanjaks. Eihän se oo ees vaikeeta puhua mikkiin. Pitää vaan tietää mitä puhuu. :)

        Mut siis tarjoilijan työstä Espanjasta en tiedä.. Ainaki siellä tuntus olevan tarvetta tarjoilijoille! :)

        Hei
        Onko hoitajia joilla kokemuksia espanjasta suomalaisesta hoitokodista? Mitä kautta voisi hakea töihin? tietoa palkkauksesta? Olemme kaverin kanssa suunnitelleet lähtöä muutamaksi kuukaudeksi, molemmat lähihoitajia.

        Minkä niminen kyseinen hoitokoti on ja missäpäin espanjaa?


      • borracha
        Lottalootuska kirjoitti:

        Hei
        Onko hoitajia joilla kokemuksia espanjasta suomalaisesta hoitokodista? Mitä kautta voisi hakea töihin? tietoa palkkauksesta? Olemme kaverin kanssa suunnitelleet lähtöä muutamaksi kuukaudeksi, molemmat lähihoitajia.

        Minkä niminen kyseinen hoitokoti on ja missäpäin espanjaa?

        Olen tämän kevään abiturientti ja olen myös opiskellut espanjaa lukion ajan. Olen lähdössä viettämään välivuotta Espanjaan. Aluksi menen töihin puhelinmyyjäksi (soitetaan siis sieltä Suomeen) ja kun tulee lisää taitoa ja varmuutta kielen kanssa, haen jotain vähän parempia töitä. Olen lähdössä elokuussa ja tulossa takaisin varmaankin joskus heinäkuussa 2009. Jos aloittaja tai joku muu haluaa tuolle ajalle kahden muun tytön kämppikseksi Fuengirolaan niin voi lähettää sähköpostia [email protected]. En tunne toista tyttöä, vaan sain hänestä alustavasti kämppikseni netti-ilmoituksen perusteella. Hän on 18-vuotias ja menossa työharjoitteluun Espanjaan.


      • borracha
        borracha kirjoitti:

        Olen tämän kevään abiturientti ja olen myös opiskellut espanjaa lukion ajan. Olen lähdössä viettämään välivuotta Espanjaan. Aluksi menen töihin puhelinmyyjäksi (soitetaan siis sieltä Suomeen) ja kun tulee lisää taitoa ja varmuutta kielen kanssa, haen jotain vähän parempia töitä. Olen lähdössä elokuussa ja tulossa takaisin varmaankin joskus heinäkuussa 2009. Jos aloittaja tai joku muu haluaa tuolle ajalle kahden muun tytön kämppikseksi Fuengirolaan niin voi lähettää sähköpostia [email protected]. En tunne toista tyttöä, vaan sain hänestä alustavasti kämppikseni netti-ilmoituksen perusteella. Hän on 18-vuotias ja menossa työharjoitteluun Espanjaan.

        Ei tarvitse ottaa liian tosissaan nikkiäni. En meinannut olla kännissä koko välivuotta :D


    • sevillassa

      Itse olen tällä hetkellä Sevillassa töitä hakemassa. Poikaystäväni löysi työpaikan ravintolasta heti (toinen paikka mistä kävi kysymässä). Hänellä n. 3 vuoden työkokemus alalta, joten ilman kielitaitoakin pääsi hyvällä työkokemuksella töihin.

      Sinulla on hyvä työkokemus takana, joten uskon töitä löytyvän. Tarjoilijoita ja siivoojia ainakin haetaan jatkuvasti. Tosin kieltä olisi hyvä osata ainakin tarjoilijan hommissa, mutta turistialueilta kuulemma lohkeaa helpommin ilman kielitaitoakin, itsellä ei kokemusta tosin. Tosin puhut varmaan jo sen verta espanjaa, että en usko kauheasti ongelmia tulevan sen suhteen.
      Tässä muutama sivusto missä on ilmoituksia vapaista työpaikoista:
      laboris.net / infojobs.net / computrabajo.es

      Noilla sivuilla on todella paljon vapaita työpaikkoja, mutta niin on hakijoitakin.. Koska netin kautta se helpoin tapa on kun hakemuksia pystyy lähettämään useita pienessä ajassa. En usko, että tuo on toimivin tapa, mutta kannattaa yrittää ja kehua itseänsä paljon.

    • Sevillassa

      Toimivin tapa on varmasti joko soittaminen yritykseen tai mieluiten käydä paikan päällä. Kahviloissa ym. näkyy ilmoituksia, että haetaan työntekijöitä ja kannattaa CV:n kanssa mennä kyselemään. Niin ja jos lähettää hakemuksia, kannattaa aina liittää kuva mukaan. Kuvaa pyydetään CV:n mukana, vaikka ulkonäöllä ei mitään merkitystä työn kanssa olisikaan, mutta esim. asiakaspalvelutehtäviin tietenkin halutaan edustavia ihmisiä.
      Voin kertoa muutaman päivän päästä lisää, kun olen itse hieman aktiivisemmin hakenut töitä.

    • regaliz

      Moi Susali,

      Asun itse Espanjassa (Madridissa) ja loma-aikana vietamme aina viikon jossain rantakohteessa lastemme kanssa (yleensa Barcelonan lahella).

      Kahtena viime vuonna ainakin siella oli juuri noita Nuben (muistinko nimimerkin oikein) mainitsemia animacion-tiimeja tallaisen kuin "Animafestin" kautta (meidan hotellin viihdytysporukalla oli tallaiset paidat, heista oli yksi espanjalainen, yksi ranskalainen ja yksi belgialainen). Kaikki nuoria ja iloisia ja tuntuivat tykkaavan tyostaan.

      Eli kurkista seuraava linkki:

      http://www.animafestexperience.com/

    • espanjaan ensi vuonna

      hei borracha!

      mistä löysit/ sait idean tuosta puhelinmyynti yrityksestä? paljoko palkka?

      • espanjaannnn

        Hei! mol.fi -sivuilla on useitakin vaihtoehtoja puhelinmyyntityöhön. Suunnittelen itse hyvinkin nopeaa lähtöä Fuengirolaan.


      • Kesäkuussa 08
        espanjaannnn kirjoitti:

        Hei! mol.fi -sivuilla on useitakin vaihtoehtoja puhelinmyyntityöhön. Suunnittelen itse hyvinkin nopeaa lähtöä Fuengirolaan.

        HOLA! Minä olen kanssa näillänäkymin lähdössä kesäkuussa espanjaan Fuengirolaan töihin puhelinmyyntiin. Tarkoitus olisi viettää siellä muutama kuukausi...Olen "reilu" parikymppinen nainen. En osaa espanjaa yhtään enkä ole eläissäni matkaillut siellä joten varmasti aikamoinen seikkailu tulossa :)

        Olis kiva vaihtaa ajatuksia muiden ensikertalaisten kanssa :) Mulle voi laittaa postia os. [email protected]


    • heinäkenkä55

      moi onko kellään töitä espanjassa minulle? en osaa kieltä mutta englantia kylläkin .. etsin johonkin suomi baariin/tavernaan , tai sitten turistioppaaksi Madrid / Barcelona alueille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe