äitini sairastu munuaissyöpään, leikattiin viime viikolla, toipuu - jotenkuten - mietin kun kukaan lääkäri ei voi kertoa - mikä on munuaissyövän ennuste ja onko se paha leviämään ja jos levii niin mihi yleensä äidin " gradus " on II mitä se mahtaa tarkoittaa jotenkii tuntuu pahalta kun lekuri on niin olevinaa ettei ne voi alentuu omaisten tasoll ees sen vertaa ett kertoisivat miss mennään ja mitä tulee tapahtuun!!
munuaissyöpä
19
31114
Vastaukset
- merkitsee
keskiriskiä
Luokat (gardus) ovat 1-4, ja 4 on pahin
Luokka määräytyy kasvaimen koosta, kasvaimen lajista ja mahdollisesta levinneisyydestä.
Eri luokissa on myös erilaiset hoidot.
Useinmiten munuaissyöpä leviää keuhkoihin,
hoidon alussa mahd. havaitut pesäkkeet häviävät kyllä sytostaateilla
Paranemisennusteet ovat hyviä, koska sairas munuainen voidaan poistaa, sitten kun kasvainta on ensin pienennetty ja tuhottu sytostaateilla
Munuaissyöpä potilaiden pari ensimmäistä hoitokuukautta voivat olla rasittavia, koska usein silloin on kipuja ja kuumetta ja mieli maassa
Siitä kun selviää, loppuhoito menee yleensä hienosti, leikkaus mukaan lukien
Tietenkin sytostaattien sivuvaikutukset "häiritsevät" jkv, elämistä,
mutta jos niitä ei niin ajattele, jaksaa helpommin
Kyllä lääkärit kertoo kaiken juurta jaksaen, kun vaan kysyy, jos olet omaisesi mukana lääkäri reissulla.
Puhelimistse tietoja ei anneta.
Kysyttäviä asioita voi laittaa paperille ennen lääkäriin menoa, koska siellä ollessa ei aina älyä kysyä kaikkea
Jos lääkäri kieltäytyy ohjauksesta kiireeseen tai muuhun seikkaan vedoten,
hänelle täytyy siitä huomauttaa ja vaatia palvelua- omainen
äidiltä poistettiin munuainen, ei ole annettu mitään sytostaatti eikä muitakaan hoitoja ei tehty luukartoitusta ei yksinkertaisesti mitään muuta kun poistettiin munuainen jossa oli kananmunan kokoinen maligni syöpä? En ymmärrä.
Vaihteleeko hoidot sairaaloittain? Kuuluuko munuaisyövän hoitoon sitten sytostaatit sun muut? - Raija
omainen kirjoitti:
äidiltä poistettiin munuainen, ei ole annettu mitään sytostaatti eikä muitakaan hoitoja ei tehty luukartoitusta ei yksinkertaisesti mitään muuta kun poistettiin munuainen jossa oli kananmunan kokoinen maligni syöpä? En ymmärrä.
Vaihteleeko hoidot sairaaloittain? Kuuluuko munuaisyövän hoitoon sitten sytostaatit sun muut?Kyseleppä äidiltäsi lisää..ja soita rohkeasti äitiäsi hoitaneelle lääkärille.Hän varmasti antaa tarkempaa tietoa sulle.Yleensä syöpiä hoidetaan stytostaateilla tai sädehoidolla..ellei ole todettu,että hoidoista ei enää ole apua.Voi olla,että syöpä oli koteloitunut ja niin paikallinen,ettei katsottu hoitoja tarpeellisiksi.Oma äitini sairastui 12 v.sitten vaaralliseen silmämelanoomaan..ja häneltä leikattiin koko silmämuna pois..hänkään ei saanut mitään hoitoja siihen,koska syöpä oli koteloitunut silmämunan keskelle.Äitini elää ja voi hyvin. :)Syövät ovat hyvin yksilöllisiä,ei pysty vertaamaan muiden kokemuksiin.Ole itse vain aktiivinen ja kysele!!Tsemppiä.
- härveli
rohkaisustasi! ei ole helppoa kysyä äidiltä kun hän on niin saaterin negatiivinen ´joo joudan mää jo kuolemaan´tyyliin..huolissani oon siks ett äidin naama on iha keltainen, posketkin sairaan keltaiset, hän on hyvin, hyvin väsynyt. keuhkokuvass näkyi ensin 5 kylkiluun kohdalla joku varjo joka uusintakuvassa ei sit enää näkynytkään..en ymmärrä. mut sulle raija paljon kiitoksia sanoistasi, ne auttavat kyllä jaksamaan.
- Raija
..keltaisuus kasvoissa viittaisi maksan toimintahäiriöön..vaikeeta tälleen sulle kirjoittamalla mitään tarkempaa on selittää..voi tulla väärinkäsityksiä..ja ne ei ole kivoja silloin,kun on kyse näin vakavasta asiasta,kuin syöpä.Mutta koita jaksaa..raskasta varmasti on..niin sulla,kuin myös äidilläsi.Äitisi on ilmeisesti siksikin niin negatiivinen,kun hän on väsynyt ja varmasti hieman peloissaankin.Miten vanha itse olet? Voisitko soittaa äitiäsi hoitavalle lääkärille ja varata vaikka ajan häneltä kahdenkeskeiseen keskustelutuokioon.Siinä selviäisi sun kysymyksiin vastaukset..voimia sulle ja ajattele itse ainakin positiivisesti..katso tuota luontoakin,kun se on niin kaunis. :)
- omainen
Raija kirjoitti:
..keltaisuus kasvoissa viittaisi maksan toimintahäiriöön..vaikeeta tälleen sulle kirjoittamalla mitään tarkempaa on selittää..voi tulla väärinkäsityksiä..ja ne ei ole kivoja silloin,kun on kyse näin vakavasta asiasta,kuin syöpä.Mutta koita jaksaa..raskasta varmasti on..niin sulla,kuin myös äidilläsi.Äitisi on ilmeisesti siksikin niin negatiivinen,kun hän on väsynyt ja varmasti hieman peloissaankin.Miten vanha itse olet? Voisitko soittaa äitiäsi hoitavalle lääkärille ja varata vaikka ajan häneltä kahdenkeskeiseen keskustelutuokioon.Siinä selviäisi sun kysymyksiin vastaukset..voimia sulle ja ajattele itse ainakin positiivisesti..katso tuota luontoakin,kun se on niin kaunis. :)
olen jo kypsässä iässä,,,,,eli yli 50 mutta äiti on aina äiti..vaikk mikä olis. hän voi nyt mielestäni suht´koht´hyvin, joo, minä olen kyllä yrittänyt olla positiivinen, mutta syöpä on siitä ikävä asia että aina se pelottaa, tiedät varmasti. Ihmettelen suuresti että sinunlaisiasi on tällä palstalla, yleensä ihmiset on niin nopeita nälvimään ja kirjoittamaan v-mäisyksiä kun joku toinen hädissään jotain kysyy. En ymmärrä sellaista käytöstä. Kiitos kaunis sinulle Raija, ja vielä; olet hieno kanssaihminen!! :-))
- Raija
omainen kirjoitti:
olen jo kypsässä iässä,,,,,eli yli 50 mutta äiti on aina äiti..vaikk mikä olis. hän voi nyt mielestäni suht´koht´hyvin, joo, minä olen kyllä yrittänyt olla positiivinen, mutta syöpä on siitä ikävä asia että aina se pelottaa, tiedät varmasti. Ihmettelen suuresti että sinunlaisiasi on tällä palstalla, yleensä ihmiset on niin nopeita nälvimään ja kirjoittamaan v-mäisyksiä kun joku toinen hädissään jotain kysyy. En ymmärrä sellaista käytöstä. Kiitos kaunis sinulle Raija, ja vielä; olet hieno kanssaihminen!! :-))
Olen ihan normaali yli nelikymppinen paljon elämää nähnyt nainen..rakas lapsuudenystäväni sairasti 5 vuotta munasarjasyöpää..ja kuoli pääsiäisenä,joten tiedän,miltä sinusta tuntuu.Se on kurjaa,kun täällä netissä hilluu kaikenlaisia sairaita tyyppejä,jotka eivät välitä mistään,eivätkä kenestäkään..tuntevat vain julmaa huvia saadessaan satuttaa jotakuta.Sinulle kumminkin toivon yhä iloa elämään äitisi rankasta sairastelusta huolimatta..mukavaa ja lämmintä loppukesää :)
- samassa veneessä olen
Äiti joutui sairaalaan kovien selkäkipujen takia lauantaina, maanantaina todettiin kasvain munuisessa, tiistaina leikattiin , keskiviikkona saatiin alustava arvio: pahan laatuinen kasvain joka on levinnyt ... ei näytä hyvältä :-(
- paapilainen1
Oma isäni kuoli munuaissyöpään 1999. Syöpä todettiin vuonna 1994, jolloin koko toinen munuainen poistettiin kasvaimen takia. Syöpä ei ollut oireillut mitenkään, syöpä löydettiin ikään kuin vahingossa muiden tutkimusten yhteydessä. Toki isälläni ollut runsasta virtsaamisen tarvetta, mutta se todettiin johtuvaksi suurentuneesta eturauhasesta. Näin jälkikäteen voi tietysti sanoa, että kyseinen oire saattoi johtua myös munuaissyövästä. Munuaissyöpään ei yleensä anneta sytostaatti- tai sädehoitoa, koska nimenomaan munuaissyöpään ne eivät ole tehokkaita. Aina voi toki olla poikkeustapauksia. Keväällä 1998 isäni kävi rutiinitarkastuksessa syövän seurantaan liittyen. Etäispesäkkeitä oli maksassa, keuhkoissa ja sappirakossa. Isälläni ei kuitenkaan ollut kovia kipuja, joten hän oli ennen kuolemaansa vain viikon sairaalassa.
Työskentelen itse terveydenhuoltoalalla, joten lukiessani isäni leikkauskertomusta vasta hänen kuolemansa jälkeen, niin tajusin erään asian. Leikkauskertomuksessa luki "infiltraatteja vena renalikseen". Tämä siis tarkoittaa, että jotakin pahanlaatuista tiivistymää oli munuaislaskimossa. Eräs lääkäri sanoi minulle, että tuo kertoi jo sen, että syöpä tulee leviämään. - peloissaan
Miehelläni todettiin munuaissyöpä marraskuussa, syöpä oli levinnyt lonkkaan, keuhkoissa ei näkynyt mitään. Sydän reistaili ja leikkausta lykättiin. Kukaan ei ottanut vastuuta hoidosta ja nyt vain todettiin, että syöpä on levinnyt joka puolelle liikaa, että ei kannata leikata. Mitään sädehoitoa tai stytostaattia ei ole annettu, vaikka syöpä on tiedetty 2,5 kk. Voisiko vielä jotakin tehdä? tietääkö kukaan onko Oulussa tähän asiaan erikoistunutta syöpälääkäriä?
- säästävät
peloissaan kirjoitti:
Miehelläni todettiin munuaissyöpä marraskuussa, syöpä oli levinnyt lonkkaan, keuhkoissa ei näkynyt mitään. Sydän reistaili ja leikkausta lykättiin. Kukaan ei ottanut vastuuta hoidosta ja nyt vain todettiin, että syöpä on levinnyt joka puolelle liikaa, että ei kannata leikata. Mitään sädehoitoa tai stytostaattia ei ole annettu, vaikka syöpä on tiedetty 2,5 kk. Voisiko vielä jotakin tehdä? tietääkö kukaan onko Oulussa tähän asiaan erikoistunutta syöpälääkäriä?
Syöpäpotilas tarvitsee aina erikoissairaanhoitoa. Onko kotikunnallasi sitä tarjota. Mitä tarkoitat jokapuolelle liikaa, jos vain lonkaan levinnyt. Munuaisyöpään ei anneta sädehoitoja. keskustele miehesi lääkärin kanssa jatkohoidosta. Puolisoni kuoli munuaissyöpään hoitovirheen takia. Luulen tietäväni mihin sairaanhoitopiiriin kuulut varmaankin se sama keskussairaala joka aiheutti mieheni ennenaikaisen kuoleman. Kerro miten saan sinuun yhteyttä voin kertoa omasta kokemuksesta ja auttaa sinua.
- munuaissyöpä
Käy sivulla canser.fi . Sieltä saat tietoa munuaissyövästäkin. Munuaissyöpä leviää etäispesäkkeinnä lähinnä keukoihin paksuunsuoleen ja aivoihin. Gradus 2 on äitillesi hyvä asia, koska ei sitä levinnäisyyttä vielä ole.
- Maiprid
Tervehdys, teille munuaissyöpä ystävät. 16.3.2004 minulla todettiin munuais-syöpä ja kuukautta myöhemmin 16.4.2004 leikattiin oikean puolen munuainen. Sen jälkeen en ole sanut mitään syöpähoitoja. Silloin toivoin, että, tulevan kesän saisin elää ja nautia kodista, pihasta ja lapsista perheineen. Olen elänyt nämä 7 vuotta täyttä elämää, jokainen hetki on ainutkertainen. ilman tätä syöpäsairautta en varmaan olis ss ihminen joksi olen kasvanut. Toivon, että minun kokemus antais jollekkin munuaissyöpään sairastuneelle elämän toivoa, ja rohkeutta tulevaan.
- priiskaliisa
heippa vaan. multa leikattiin vasen munuainen vajaa 6viikkoo sitten. 7pv sairaalas ja muutama päivä meni kotona vähän jarrutellen, mut nyt jo 2viikkoo duunannu kaikkeemukavaa. leikannu nurtsia, kaivanut maahan uusia kukkapenkkejä, mattopesulla käyny, olo on kun ei ois mitään tehtykkään, syöpä oli erittäin pahan laatuinen ja löyty kans vahingos kun alettii hakee syytä jatkuviin jalan veritulppiin.kipee en ollu leikkuun jälkeen kun muutaman päivän, enkä o syöny kipulääkkeitä, täys meno päällä vaan, eikä kukaan o uskonu et on leikattu, paita ylös vaan ni uskovat30cm vekki mahas, siisti arpi, joten tsemmppiä vaan kaikil, ei paha homma. jos haluutte jutella puh.num 0400-7462771.
.- Muntsku57
Heippa vaan, ja oikeestaan samaa rataa ja minulta leikattiin oikee muntsku jo 2008 huhtikuussa ja vajaa 5 cm.Tosin sit molemmissa keuhkoissa tummentumat ja sen jälkeen maksassa joku täplä ja luustossakin säikähdettiin toisen operaation tuloksena jotain häikkää......Tässä oon yli kuuskymmpisenä ja syöpä löytyi aikoinaan gynekologin vastaanotolla ja hänen eteenpäin lähettämänä.
- pävö
Ystäväni sairastui munuais syöpään se todettiin pääsiäisen aikoihin 4 kasvainta isoin yli 14cm. Pienet alut löytyivät keuhkoista.Haimassa 5 cm kasvain.Hän on syönyt täsmälääkettä kuukausi 2 vkoa taukoa.Ei mitään muuta hoitoa kasvaimet tällähetkellä pienentyneet useamman millin.Lääke siis todella kutistaa niitä.Olo on vaihteleva välillä kylmä kuuma välillä kasvaimiin sattuu välillä väsyttää iho kuivuu joten pitää rasvata usein suu kuivuu siihen ruokaöljyä.Muuten maistuu ruoka vaikka maku välillä häipyykin lääkeiden ansiosta:Paino ei paljon ole pudonnut ja ulkoilukin onnistuu voinnin mukaan.Pahoinvointia ei ole ollut.
- pävö
Hän kävi uudestaan juuri kuvissa ja sai kuulla että lääkke oli kutistanut kasvaimia puolella ja pienimmät hävinneet kokonaan,Toivossa hyvä elää...
- kevät jo
pävö kirjoitti:
Hän kävi uudestaan juuri kuvissa ja sai kuulla että lääkke oli kutistanut kasvaimia puolella ja pienimmät hävinneet kokonaan,Toivossa hyvä elää...
Minkälainen olo hänellä on nyt, onko kasvaimet edelleen pienentyneet?
- ok nyt
Minulta leikattiin munuaissyöpä 8 vuotta sitten, 43 vuotiaana.
Ei muita hoitoja.
Mitään muita oireita ei ollut, kun painon tunne kyljessä.
Nyt kaikki hyvin.
Vielä 2 vuotta kontrolleja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759