Se on aivan tosi, kyllä saa silmät auki heti aamusta, kun pulahtaa avantoon! Piristää ja laittaa veren kiertämään !
Avanto uinti piristää
26
1021
Vastaukset
- AIVAN varmasti
kun pulahtaa jääkylmään veteen ,tarkoituksella tai sitten vahingossa putoaa jokeen, taatusti heräät jos olet nukuksissa.
- pakkasakka
Ei sitä sovi umpiunessa l'hteä avantoon , tippuu vielä vaikka vahingossa sinne !
- haihtuu
pika-pikaa jos sattuu veressa olemaan ,vaikka paljonkin...
- Otto-Vaan
Jokunen vuosi sitten suunnittelin alkavani avanto
pulikoijaksi sukulaisten houkuttelemana.
Kehuivat kovasti miten flunssatkin pysyy loitolla.
Minua askarrutti kuitenkin silloin äkillinen
aloittaminen keskellä talvea.Joten siihen lopahti se yritys.- pakkasakka
Tule sie meille tänne ISO KIVEN juurelle , niin mennään yhdessä. Ei se niin kamalaa ole , pistää sukat jalkaan ja pipon päähän , niin ei tunnu kylmältä lainkaan (nauraa hihittää). Ja ei siellä ekoina kertoina tartte kauaa viihtyä ... Vai mitä sanoo Otto-Vaan? Terveisin pakkasakka!!
jo vuosia harrastanut avantouintia 2-3 kert.viikossa.
Terveenä hän on ainakin pysynyt ja mikä minulle on extraa, niin iho on kuin samettia, oikein miellyttävää.
Kannattaa aloittaa jossain seurassa/kerhossa jossa on sauna ja hyvää seuraa lauteilla.:)
Minä kuolisin, jos pitäisi jäiseen veteen mennä, mutta olen kyllä varma, että sillä on fyysistä ja psyykkistä nautintoa ja hyötyä aivan niiden hyvinvoinnin kannalta.
Kohtahan on taas sm- kisat Jyväskylässä, jos en väärin muista. Sinne taas vaimokin on lähdössä ja ainoastaan "norppa"-sarjaan, eli uimaan 25m ilman ajanoyttoa.
Mutta ne iltabileet!:))- pakkasakka
emw34 kirjoitti:
Terveenä hän on ainakin pysynyt ja mikä minulle on extraa, niin iho on kuin samettia, oikein miellyttävää.
Kannattaa aloittaa jossain seurassa/kerhossa jossa on sauna ja hyvää seuraa lauteilla.:)
Minä kuolisin, jos pitäisi jäiseen veteen mennä, mutta olen kyllä varma, että sillä on fyysistä ja psyykkistä nautintoa ja hyötyä aivan niiden hyvinvoinnin kannalta.
Kohtahan on taas sm- kisat Jyväskylässä, jos en väärin muista. Sinne taas vaimokin on lähdössä ja ainoastaan "norppa"-sarjaan, eli uimaan 25m ilman ajanoyttoa.
Mutta ne iltabileet!:))Olekko sie edes käynny yrittämässä ? Ei se niin kamalaa ole , laita vaikka varpaat ekana sinne veteen ! Kaikkea kivaa sinne Jyväskylän tapahtumaan ja iloista illan viettoa Sinulle ja vaimolle .
- Otto-Vaan*
pakkasakka kirjoitti:
Tule sie meille tänne ISO KIVEN juurelle , niin mennään yhdessä. Ei se niin kamalaa ole , pistää sukat jalkaan ja pipon päähän , niin ei tunnu kylmältä lainkaan (nauraa hihittää). Ja ei siellä ekoina kertoina tartte kauaa viihtyä ... Vai mitä sanoo Otto-Vaan? Terveisin pakkasakka!!
Pelkkä ajatus jo palelee, nyt on parempi paeta lämpimän peiton alle.:)*pistää varmuudeksi pipon päähän ja sukat jalkaan*
pakkasakka kirjoitti:
Olekko sie edes käynny yrittämässä ? Ei se niin kamalaa ole , laita vaikka varpaat ekana sinne veteen ! Kaikkea kivaa sinne Jyväskylän tapahtumaan ja iloista illan viettoa Sinulle ja vaimolle .
Ei minusta todellakaan ole avantoon, hyvä kun heinäkuussa uskallan järveen uimaan.
Juu, enkä minä sinne kisoihin lähde esiliinaksi, saa vaimo nauttia harrastuksen tuomasta extrasta.
En ole lainkaan mustis ja vaimolla on omat juttunsa joihin hän harkintansa mukaan lähtee ja tekee mitä parhaaksi näkee.
Mukava on elää hänen kanssan tätä arkea, kun hän saapuu kotiin; joskus väsyneenä, mutta ah' niin onnellisena.
Ihan vakavasti sanoen.
Meillä luottamus toistemme harkintakykyyn on aivan "sata" ja on mukava elää sellaisen vapaan ihmisen kanssa joka voi, osaa ja saa nauttia myös omissa jutuissaan ilman huonoa omaatuntoa tai fiilistä siitä, minkähänlainen vastaanotto kotona odottaa.- Otto-Vaan*
emw34 kirjoitti:
Mutta ne iltabileet!:))Minäkin pelkään että kylmä kangistaa.:)
Voipi olla liian vaarallista ainakin äkkiseltään,
pitäisi syksystä pikku hiljaa aloittaa opettelemaan. Otto-Vaan* kirjoitti:
Minäkin pelkään että kylmä kangistaa.:)
pitäisi syksystä pikku hiljaa aloittaa opettelemaan.kuulemma niin paha homma kuin näyttää!
Missä vaimokin käy uinnilla, siellä käy mm. ulkolaisia turisteja ja kaikki ovat sen ensi koettelemuksen kestäneet.
Se on myös noin porukka harrastuksena mitä parhainta yhdessäoloa, koska saunassa ei saa puhua esim politiikkasta yms.
Noin kaksi tuntia menee saunomiseen ja uimiseen ts.noin viisi kuusi uinti/ saunakertaa.- pakkasakka
Otto-Vaan* kirjoitti:
Minäkin pelkään että kylmä kangistaa.:)
pitäisi syksystä pikku hiljaa aloittaa opettelemaan.Miehän pyysin sinua tulemaan meille sen ISON KIVEN juureen , harjoitellaan vaikka kesäkuussa ko järvi on vielä jäässä , mutta aurinko lämmittää ja nuri on vihreää !!! Saa tulla emw.kin ja kaikki muut!
pakkasakka kirjoitti:
Miehän pyysin sinua tulemaan meille sen ISON KIVEN juureen , harjoitellaan vaikka kesäkuussa ko järvi on vielä jäässä , mutta aurinko lämmittää ja nuri on vihreää !!! Saa tulla emw.kin ja kaikki muut!
kyllä ja mielelläni, mutta ei mua heikkoa saa veteen houkutella, eikä se ainakaan helppoa olisi, se houkuttelu!:)
- Otto-Vaan*
emw34 kirjoitti:
kyllä ja mielelläni, mutta ei mua heikkoa saa veteen houkutella, eikä se ainakaan helppoa olisi, se houkuttelu!:)
Kesällä mottoni on ollutkin.
Minä en alle 20:ä asteiseen veteen muniani laske.:) - pakkasakka1
emw34 kirjoitti:
Eikös se kalojen narraminenkin ole hauskempaa silloin ko vähä hanttiin laittaa....
- pakkasakka2
Otto-Vaan* kirjoitti:
Kesällä mottoni on ollutkin.
Minä en alle 20:ä asteiseen veteen muniani laske.:)No sitten sie et kyllä voi ikuna, et edes kesällä uida meidän järvessä. Heinäkuun lopulla jos vesi on 10 asteista , niin sanomma , että onpa lämmin vesi! Mutta, yrittänyttä ei laiteta.
- pakkasakka3
Otto-Vaan* kirjoitti:
Pelkkä ajatus jo palelee, nyt on parempi paeta lämpimän peiton alle.:)*pistää varmuudeksi pipon päähän ja sukat jalkaan*
Hyv yötä pipopää ja sukkajalka !!!
- Sinimarjanen
varmasti piristäisikin. Onhan se tuolla ulkoilualueella järvi,
mihin voisi täällä mennä. Eipä taitaisi paljon tarvita jäätä hakata, kun
jo avannon saa, taitavat siksi heikkoja ne nyt olla.
Ajattelin vain noita sisämaan järvien jäitä.:)- pakkasakka
Meillä tehdään avanto moottorisahalla , ko on tuota jäätä päässy kertymään!
niinkuin mainoksessa sanottiin.
Ihanko omalta pihalta pääset avantoon?
Minäkin kävisin vaikka joka aamu, jos ei tarvitsisi ajella pitkää matkaa pikku-pulahduksen vuoksi. Aina tilaisuuden tullen käyn avannossa aamuisin, mutta niitä tilaisuuksia on valitettavan harvoin. Ehkä viikonloppuna pääsen taas luonnon vesiin aamu-uinnille, saapa nähdä joko ovat kunnolla jäätyneet.
Sisareni käy joka aamu, ja miehensä on yleensä rakentanut avannon ympärille lumilinnan. Avanto pysyy pumpun avulla avoimena ja ainakin pahimmilla pakkasilla siihen laitetaan styrox-eristeinen kansi päälle. Siellä on toistaiseksi paras avanto ja sauna, missä olen päässyt käymään.
Nautiskelkaa te, joilla on siihen tilaisuus. Muistan kuulleeni, että avantouinnilla olisi erityisesti meidän ikäluokkamme naisten hormoonitoiminnallekin hyvä vaikutus.
Hyvää oloa ja reipasta mieltä se ainakin antaa jokaiselle. Tosin se on kaukana sinne mennessä, mutta korvautuu sitten monin kertaisesti ylösnoustua. ;))- pakkasakka
No, aivan tuosta ala pihalta pääsee, ei ole matka eikä mikkää. Ja net jää palaset kyllä käy katteeks, vaikka igluun siihen ympärille. En kyllä ole rakentanut , ko niin paleltanut uinnin jälkeen. Ai niin , voishan sen iglun rakentaa ennen uintiakin. Kas ko olen ollut hassu ko en aiemmin huomannut!
- Otto-Vaan*
Vantaan Kuusijärvellä on avanto uinti paikka ja siellä Helsingin
puolellakin pitäis olla useampikin.(kavereitten kertomaa) - pakkasakka1
Otto-Vaan* kirjoitti:
puolellakin pitäis olla useampikin.(kavereitten kertomaa)En niin varmaan tiennyt , enkä tidä vieläkään! Taitaa olla niiin kaukana tuo Vantaa ja Kuusijärvi ja entäs sitten se alas pudonnut Helsinki ???? Katsompa kartalta , jos joku kerta talven aikaan siine päin osun , niin tiedän mistä etsiä!
Otto-Vaan* kirjoitti:
puolellakin pitäis olla useampikin.(kavereitten kertomaa)aina sielläpäin ajellessani uimassa tai ulkoilemassa. Avantoon menoa olen joskus ajatellut, muttei ole ollut uimapukua mukana. Melontaseurallakin on meren rannalla omansa, mutta mikään paikka ei ole sopivasti työmatkan varrella. Helsingin lähiympäristössä on paljon avantouintipaikkoja ja taitaa tulla lisääkin, kun harrastus yleistyy. Ja alkaahan kaikissa uimahalleissa olla jo kylmävesiallas, ja niitä käytän joka kerran. Suosittelen muillekin.
Kun Kuusijärvi oli työmatkalla vain pienen ylimääräisen mutkan takana, niin kävin parina kesänä siellä joka päivä töistä tullessa, vaikka olisin ollut ihan muuhunkin suuntaan muuten menossa. Kuusijärvi on ihan kiva paikka ja siellä on Suomen Ladun toimipistekin.
Läpinäkymättömiin vesiin ei tee mieleni pulahtaa eikä sinilevien vuoksi enää niin usein tule uitua kuin aikaisemmin.
sitten lähettävä avannontekoon, nyt se olisikin helppoa, - jäätä on vain hieman yli 10 sm.
En ole koskaan uinut avannossa, ja tekisi mieleni kokeilla sekin herkku :)- Anskuliini
mutta nyt on sen viimekesäisen moottorisahaurheilun jäljiltä koko oikia kinttu niin kylmän arka ettei oo avantoon asiaa.
Villasukkaa vaan villasukan päälle vaikkei oo edes kylymä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192552
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau561941Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.221632- 1291508
- 681283
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3521217Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?711167- 891045
- 88929
- 127900