diesel vs. bensa ahdin

HHz

Mitä eroa käytännössä on diesel ja bensa kyttöön suunnitelluilla ahtimilla?

Tarkoitus olisi laitta ahdin 1.3 vanhaan bensakoneeseen. Ja noita dieselien ahtimia näyttää olevan liikenteessä aika mukavaan hintaan. Esim vectran 2.0 tdi, audin/VW tdi autoissa oleva Garrett T15.

Kommentteja ja mielipiteitä ko ahtimesta, yms vastaavista vaihtoehdotisa.

12

13414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jou

      Niin että ne alkaa ahtamaan jo alemmilta kierroksilta, esim. vanha kunnon 6-dieseli kun ei kierrä kuin sen 4500 vitosella joten ahtopaineet otetaan siinä 2000-3000 paikkeilla. Bensakoneet alkaa ahtamaan suurimmat paineet sen jälkeen!!!

      • aho

        ahtaiskohan diesel alemmilla kierroksilla koska samankokoisessa dieselkoneessa pienempi ahdin kuin vastaavassa bensassa, joten herää aiemmin, eikä ahdin "tukehdu" koska kierrokset eivät nouse korkealle--->pakokaasujen määrä pysyy pienenä?


      • Autisti
        aho kirjoitti:

        ahtaiskohan diesel alemmilla kierroksilla koska samankokoisessa dieselkoneessa pienempi ahdin kuin vastaavassa bensassa, joten herää aiemmin, eikä ahdin "tukehdu" koska kierrokset eivät nouse korkealle--->pakokaasujen määrä pysyy pienenä?

        Ei sillä kierrosluvulla ole merkitystä, turboa pyöritetään pakokaasujen energialla (liike/lämpö) eli merkitystä on pakokaasujen määrällä ja virtausnopeudella ja tämä lähinnä riippuu siitä, kuinka paljon polttoainetta poltetaan. Eikä muuten perus henkilöautoturbodielselit "ahda" sen alempana kuin bensaturbotkaan, molemmissa täydet ahdot tulevat vähän alle 2000 kierroksessa. Näin ainakin ajamissani.

        Ja ahtimen koko valitaan sen sen perusteella, paljonko sen pitää pystyä siirtämään ilmaa (= aika suoraviivaisesti moottorin teho). Imu ja pakopuolen mitoitus sitten riippuu vähän siitä, mitä ominaisuuksia haetaan.


    • -M-

      Tuohon 1.3-litraiseen on kyllä kaikki nykydiisselien ahtimet armottoman liian pieniä.
      Niistä ei hyötyä tule ja voit jopa rikkoa koneen jos teet "budjetti-turbotusta" vakio-osilla, ahtimen ahtaessa alhaalta (=heti kun kosket kaasuun ja ~80 vauhdissa kokoajan ahdot päällä) sitten korkeammilla kierroksilla kone tukehtuu kokonaan ja sisäiset lämmöt nousee rajusti.

      • Ahdettu

        Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.

        Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa.


      • kkk k14
        Ahdettu kirjoitti:

        Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.

        Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa.

        Eli oliskohan kaksi kkk k14 ahdinta sopiva paketti 2.5 litraiseen ottomoottoriin, jos tehotavoitteet pidetään alle 300hv:n Mutua tai tietoa?


      • Korjaaja
        Ahdettu kirjoitti:

        Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.

        Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa.

        Sen verran korjaisin, että AAZ ei ole TDI vaan TD tai ns ekodiesel, jossa on vaivaiset 55 kW. Siinä mallissa turbo on lähinnä päästöjen optimoimiseksi.


      • Ahdettu
        Korjaaja kirjoitti:

        Sen verran korjaisin, että AAZ ei ole TDI vaan TD tai ns ekodiesel, jossa on vaivaiset 55 kW. Siinä mallissa turbo on lähinnä päästöjen optimoimiseksi.

        Sen vuoksi siinä olikin se kysymysmerkki kun en muistanut mikä kone se AAZ oli. Satutkos muuten muistamaan, missä VAG:n dieselissä on (oli?) peräti kkk-k26:n? Olen nähnyt kuvan, jossa moinen töröttää pakosarjan perässä ja pitäisi olla vakiovehje. Siinä olisi kanssa hyvät viripotentiaalit :o)


    • -M-

      quote: "Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä?"
      ---Eiköhän se ollut jo selvästi sanottu: Dieseleissä on pienet pakopesät jotka ahdistaa moottorin hengitystä ja ilmantuotto on kohtuullisen vaatimattomille hevosvoimille mitoitettu.....

      quote: "Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa."
      ---jaa? missähän moottorissa???
      Olet kuitenkin oikeassa, nimeomaan "samantehoisissa" bensakoneissa KÄYTETTÄISIIN samankokoisia ahtimia (karkeasti mitoitettuna) JOS niitä samantehoisia OLISI!!!!
      Oletkos monellakin 90hv tai 115hv bensaturbolla ajellut?

      quote: "Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on. "
      --- :-DDDDDDD vitsi?, trolli? vai silkkaa typeryyttä?
      Yhdelläkään nyky-td:llä en ole ajanut joka olisi mitenkään vakuuttanut.......voihan se vika olla tietty minussakin....

      quote: "Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille."
      ---Kuten jo alempana oikaistiin on se moottori eko-td (sinällään mainio osoitus täysin perseestä olevalle td-motille), turbo saattaisi antaa toki sen vajaa 200hv mutta semmoista bensamoottoria ei olekkaan joka sen tuottaisi niin pienellä pakopesällä varustetulla turbolla, varsinkaan mikään budjetti turbomoottori, siellähän sulaa kaikki osat.....

      quote: "Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa."
      ---Jos pelkästään 1,9t koneessa on kolmea totaalisesti erimäärän tehoa tuottavaa ahdinta niin meinaat että niistä yksi olisi lyöty johonkin td-moottoriin???
      Kannattaisi "asiantuntijana" perehtyä hieman turbotekniikkaan ja huomata mitä tarkoittavat trimmit ja A/R:t, voisi selvitä ne "samojen" ahtimien eroavuudet.....

      • murre

        lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk.


      • Tyytyväinen turbo skodan om...
        murre kirjoitti:

        lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk.

        Kokemusta löytyy myös itselläni tästä kyseisestä turbotus hommasta. Ahdin oli mercedes A170 mallista ja merkki oli KKK K03 joka oli tässä kyseisen mersun 1,7 litraisessa diisselissä kiinni. No mersun kone leikkasi kiinni ja turbo säilyi sen verran hyvässä kunnossa että lähetin sen huoltoon ProTurbo merkkiseen liikkeeseen. 2 viikkoa sen jälkee turbo tuli linja-autossa takaisin ja suunnitelmat olivat sellaset että laitan sen vanhaan 130 skodaani kiinni ja siellä se turbo on pysynyt tähän päivään saakka ilman pienintäkään ongelmaa. Kaasuttimena toimii Weberin 40mm tuplakaasari ja dynolappua katsoessa näen lukeman 1bar@155 hevosvoimaa.


    • -M-

      Jostain kumman syystä en saa vastattua ko. viestin alle niin heitän kommenttini tänne "juureen"...


      Quote: "lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk. "
      ---Itsellä kokemus juuri samanlaisesta ahtimesta mutta 2-litraisesta, ahtamaan alkoi pitkälti alle 2000rpm (~1700-1800rpm, ei muista enää tarkkaan...) ja veto oli kuin kuminauhasta...ei semmoista turbopotkua jota ainakin itse kaipaan, yläkierroksilla sitten tukehtui kokonaan.....oikein kierrosluvunrajoitin :-D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      40
      3460
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      13
      2848
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2524
    4. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1997
    5. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      57
      1938
    6. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      16
      1911
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      54
      1831
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      55
      1583
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1498
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      13
      1224
    Aihe