Mitä eroa käytännössä on diesel ja bensa kyttöön suunnitelluilla ahtimilla?
Tarkoitus olisi laitta ahdin 1.3 vanhaan bensakoneeseen. Ja noita dieselien ahtimia näyttää olevan liikenteessä aika mukavaan hintaan. Esim vectran 2.0 tdi, audin/VW tdi autoissa oleva Garrett T15.
Kommentteja ja mielipiteitä ko ahtimesta, yms vastaavista vaihtoehdotisa.
diesel vs. bensa ahdin
12
13228
Vastaukset
- Jou
Niin että ne alkaa ahtamaan jo alemmilta kierroksilta, esim. vanha kunnon 6-dieseli kun ei kierrä kuin sen 4500 vitosella joten ahtopaineet otetaan siinä 2000-3000 paikkeilla. Bensakoneet alkaa ahtamaan suurimmat paineet sen jälkeen!!!
- aho
ahtaiskohan diesel alemmilla kierroksilla koska samankokoisessa dieselkoneessa pienempi ahdin kuin vastaavassa bensassa, joten herää aiemmin, eikä ahdin "tukehdu" koska kierrokset eivät nouse korkealle--->pakokaasujen määrä pysyy pienenä?
- Autisti
aho kirjoitti:
ahtaiskohan diesel alemmilla kierroksilla koska samankokoisessa dieselkoneessa pienempi ahdin kuin vastaavassa bensassa, joten herää aiemmin, eikä ahdin "tukehdu" koska kierrokset eivät nouse korkealle--->pakokaasujen määrä pysyy pienenä?
Ei sillä kierrosluvulla ole merkitystä, turboa pyöritetään pakokaasujen energialla (liike/lämpö) eli merkitystä on pakokaasujen määrällä ja virtausnopeudella ja tämä lähinnä riippuu siitä, kuinka paljon polttoainetta poltetaan. Eikä muuten perus henkilöautoturbodielselit "ahda" sen alempana kuin bensaturbotkaan, molemmissa täydet ahdot tulevat vähän alle 2000 kierroksessa. Näin ainakin ajamissani.
Ja ahtimen koko valitaan sen sen perusteella, paljonko sen pitää pystyä siirtämään ilmaa (= aika suoraviivaisesti moottorin teho). Imu ja pakopuolen mitoitus sitten riippuu vähän siitä, mitä ominaisuuksia haetaan.
- -M-
Tuohon 1.3-litraiseen on kyllä kaikki nykydiisselien ahtimet armottoman liian pieniä.
Niistä ei hyötyä tule ja voit jopa rikkoa koneen jos teet "budjetti-turbotusta" vakio-osilla, ahtimen ahtaessa alhaalta (=heti kun kosket kaasuun ja ~80 vauhdissa kokoajan ahdot päällä) sitten korkeammilla kierroksilla kone tukehtuu kokonaan ja sisäiset lämmöt nousee rajusti.- Ahdettu
Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.
Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa. - kkk k14
Ahdettu kirjoitti:
Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.
Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa.Eli oliskohan kaksi kkk k14 ahdinta sopiva paketti 2.5 litraiseen ottomoottoriin, jos tehotavoitteet pidetään alle 300hv:n Mutua tai tietoa?
- Korjaaja
Ahdettu kirjoitti:
Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä? Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa. Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on.
Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille. Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa.Sen verran korjaisin, että AAZ ei ole TDI vaan TD tai ns ekodiesel, jossa on vaivaiset 55 kW. Siinä mallissa turbo on lähinnä päästöjen optimoimiseksi.
- Ahdettu
Korjaaja kirjoitti:
Sen verran korjaisin, että AAZ ei ole TDI vaan TD tai ns ekodiesel, jossa on vaivaiset 55 kW. Siinä mallissa turbo on lähinnä päästöjen optimoimiseksi.
Sen vuoksi siinä olikin se kysymysmerkki kun en muistanut mikä kone se AAZ oli. Satutkos muuten muistamaan, missä VAG:n dieselissä on (oli?) peräti kkk-k26:n? Olen nähnyt kuvan, jossa moinen töröttää pakosarjan perässä ja pitäisi olla vakiovehje. Siinä olisi kanssa hyvät viripotentiaalit :o)
- -M-
quote: "Kerroppas millä perusteella ne dieselien turbot ovat liian pieniä?"
---Eiköhän se ollut jo selvästi sanottu: Dieseleissä on pienet pakopesät jotka ahdistaa moottorin hengitystä ja ilmantuotto on kohtuullisen vaatimattomille hevosvoimille mitoitettu.....
quote: "Ihan saman kokoisia turboja niissä käytetään kuin vastaavatehoisissa ottomoottoreissa."
---jaa? missähän moottorissa???
Olet kuitenkin oikeassa, nimeomaan "samantehoisissa" bensakoneissa KÄYTETTÄISIIN samankokoisia ahtimia (karkeasti mitoitettuna) JOS niitä samantehoisia OLISI!!!!
Oletkos monellakin 90hv tai 115hv bensaturbolla ajellut?
quote: "Ja nykydieseleissähän sitä tehoa on. "
--- :-DDDDDDD vitsi?, trolli? vai silkkaa typeryyttä?
Yhdelläkään nyky-td:llä en ole ajanut joka olisi mitenkään vakuuttanut.......voihan se vika olla tietty minussakin....
quote: "Esim. volkkarin AAZ koneessa (1.9 TDI?) on käytetty KKK-K03 turboa, joka riittänee sinne parinsadan hevosvoiman paikkeille."
---Kuten jo alempana oikaistiin on se moottori eko-td (sinällään mainio osoitus täysin perseestä olevalle td-motille), turbo saattaisi antaa toki sen vajaa 200hv mutta semmoista bensamoottoria ei olekkaan joka sen tuottaisi niin pienellä pakopesällä varustetulla turbolla, varsinkaan mikään budjetti turbomoottori, siellähän sulaa kaikki osat.....
quote: "Samaa turboahan käytetään VAGin 1.8t bensakoneissa ja kaksin kappalein 2.7T koneessa."
---Jos pelkästään 1,9t koneessa on kolmea totaalisesti erimäärän tehoa tuottavaa ahdinta niin meinaat että niistä yksi olisi lyöty johonkin td-moottoriin???
Kannattaisi "asiantuntijana" perehtyä hieman turbotekniikkaan ja huomata mitä tarkoittavat trimmit ja A/R:t, voisi selvitä ne "samojen" ahtimien eroavuudet.....- murre
lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk.
- Tyytyväinen turbo skodan om...
murre kirjoitti:
lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk.
Kokemusta löytyy myös itselläni tästä kyseisestä turbotus hommasta. Ahdin oli mercedes A170 mallista ja merkki oli KKK K03 joka oli tässä kyseisen mersun 1,7 litraisessa diisselissä kiinni. No mersun kone leikkasi kiinni ja turbo säilyi sen verran hyvässä kunnossa että lähetin sen huoltoon ProTurbo merkkiseen liikkeeseen. 2 viikkoa sen jälkee turbo tuli linja-autossa takaisin ja suunnitelmat olivat sellaset että laitan sen vanhaan 130 skodaani kiinni ja siellä se turbo on pysynyt tähän päivään saakka ilman pienintäkään ongelmaa. Kaasuttimena toimii Weberin 40mm tuplakaasari ja dynolappua katsoessa näen lukeman 1bar@155 hevosvoimaa.
- -M-
Jostain kumman syystä en saa vastattua ko. viestin alle niin heitän kommenttini tänne "juureen"...
Quote: "lueskelin teidän väittelyä ja aattelin sotkeutua mukaan...aikoinaan testailtiin ajan kuluksi 2.3td galantin ahdinta 1.0cherryyn.täysin vakio kone 9?puristuksilla ja dellortolla alko ahtamaan 4000 kierroksen jälkeen ja ahto max 0.5/7-7500rpm.oli muuten uskomaton kiertämään...autolla jopa ajettiin ilman ongelmia pari kk. "
---Itsellä kokemus juuri samanlaisesta ahtimesta mutta 2-litraisesta, ahtamaan alkoi pitkälti alle 2000rpm (~1700-1800rpm, ei muista enää tarkkaan...) ja veto oli kuin kuminauhasta...ei semmoista turbopotkua jota ainakin itse kaipaan, yläkierroksilla sitten tukehtui kokonaan.....oikein kierrosluvunrajoitin :-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831429Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671225Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2011209Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2171195Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä104999Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134926Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 77765