Kummatkohan mahtavat olla parempi hankinta talvikumeiksi?
Nankang SV-1 vai Hankook W300? Rengaskoko on 225/40-18 ja autona uusikoppainen Volvo S40.
Nokian RSi on ainoa hitamman nopeusluokan kitka tuohon kokoluokkaan, mutta maksaa 980€/kierros, kun näitä muita saa 300€ halvemmalla.
Onko kokemuksia?
Nankang SV-1 vs. Hankook W300
20
6994
Vastaukset
- oku
harkita pienempää rengaskokoa. Suomen teillä ja nopeuksilla noin isot renkaat ovat pelkkää typeryyttä. Ominaisuudet ovat kehnot ja hinta korkea. 16tuumaa on käytännössä suurin käytännöllinen rengas tuon kokoluokan autoon.
Eri asia on tietysti, jos ajelee pelkästään saksassa, jossa tiet on huippuluokkaa ja nopeudet vielä paikoin vapaita.- Kitkat 225/40-18
No ei kiinnosta harkita pienempää kokoa.
Kesälläkin on samankokoiset alla ja pk-seudun "talvi" on kuin kesäkeliä.
Ominaisuudet kehnot? No ei... matalaprofiilisella ajosta voi naatiskella paremmin kuin donitseilla, rampit ja mutkat mennään sujuvammin kuin korkeammilla profiileilla. - kiinnostaa...
Kitkat 225/40-18 kirjoitti:
No ei kiinnosta harkita pienempää kokoa.
Kesälläkin on samankokoiset alla ja pk-seudun "talvi" on kuin kesäkeliä.
Ominaisuudet kehnot? No ei... matalaprofiilisella ajosta voi naatiskella paremmin kuin donitseilla, rampit ja mutkat mennään sujuvammin kuin korkeammilla profiileilla.niin miksi mietit ensimmäiseksi renkaiden hintaa? Oletko varma, että nuo halvemmat esim. kestää yhtä pitkään tai edes niin pitkään, että tulevat käytössä halvemmiksi? Miten renkaat pärjänneet testeissä niiden ominaisuuksien osatesteissä, jotka sinua kiinnostaa (siis nimenomaan ajo-ominaisuuksiin liittyvien osa-alueiden osalta, ei hinnan ja ulkonäön).
Onko halpa matala-profiilirengas parempi kuin kallis korkeampi-profiilinen? Mikä osuus on sadekelin/loskakelin (suorantien) ajo-ominaisuuksilla uraisella tiellä laskelmissasi (talvella sataa - kapeilla renkailla voi)? Onko vesi-/loskaliirrolla mitään merkitystä? Onko tärkeintä se, että kuivalla kelillä pystyy ajamaan vähemmällä huojumisella mutkan, vaikka sateella joutuisi suoralla tiellä ajamaan lätäköitä kierrellen ja merkittävästi hitaammin kuin kapeilla renkailla? Pitempien reissujen keskinopeus kelistä riippumatta kiinnostavaa vai taajama-ajon kuivankelin maksiminopeudet?
Ei välttämättä saa itselleen sopivia suosituksia, kun kysyy muilta ihmisiltä. Itsehän sinun pitää päättää mitä haluat. Jos haluat halvat renkaat, niin hinta ratkaisee. Jos haluat ajo-ominaisuuksia, niin haluamasi ajo-ominaisuudet ratkaisee - ei silloin renkaan ostohintaa katsota. Jos haluat kompromissin ostohinnan ja ajo-ominaisuuksien suhteen, niin taas tulee erilainen ominaisuusvalikoima, mitä joudut hakemaan. Renkaiden kestävyys voi muuttaa ostohinnaltaan kalliin renkaan halvemmaksi kuin halvan, mutta voihan se kukkaron päivän tilanne ratkaista senkin, että ostetaan halvempi, vaikka se tulisi kalliimmaksi käyttää. - Kumia enempi tai vähempi
Tietyn auton vaihtoehtoiset renkaat ovat käytännössä samankokoisia tuumakoosta riippumatta. Se tuumakoko nimittäin on vanteen koko eikä renkaan.
Isommalla vanteella (16 tuumaa -- 18 tuumaa), pyörässä on enemmän metallia ja vähemmän kumia ja ilmaa. Mutta renkaan halkaisija ja ympärysmitta pysyy kokoajan likimain samana. - fhfhfhfhfhfhfh
Kumia enempi tai vähempi kirjoitti:
Tietyn auton vaihtoehtoiset renkaat ovat käytännössä samankokoisia tuumakoosta riippumatta. Se tuumakoko nimittäin on vanteen koko eikä renkaan.
Isommalla vanteella (16 tuumaa -- 18 tuumaa), pyörässä on enemmän metallia ja vähemmän kumia ja ilmaa. Mutta renkaan halkaisija ja ympärysmitta pysyy kokoajan likimain samana.Korkealla vanteellarengas on pienempi, matalempi. Toisaalta leveällä vanteella rengas on leveämpi eli isompi.
- ulkonäköä vai ominaisuuksia
Eikö se kuitenkin olisi järkevämpää hommata jotkut 16 tuumaiset peltivanteet ja niille ihan laaturenkaat? Todennäköisesti ainakin ajo-ominaisuudet olisivat paremmat. En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, että ostetaan hieno auto sekä kalliit ja näyttävät vanteet, mutta renkaiksi valitaan halvimmat mahdolliset.
Mitä noihin itse renkaisiin tulee, niin Hankook ainakin tekee renkaita jotka omassa hintaluokassaan ovat ihan kohtuullisia. Nankangista ei ole kokemusta. Autolehtien talvirengastesteistä saattaisi löytyä tietoa noistakin renkaista.- seikat!!!
16-tuumaisilla vanteilla on huomattavasti edullisempaa toteuttaa pieni jousittamaton massa, verrattuna 18-tuumaisiin. Mutta oletettavasti tässä tapauksessa ei olla ollenkaan kiinnostuttu rengas&vanne yhdistelmän painosta, koska silloin renkaan hinnalla ei olisi merkitystä. Kevyet 18-tuumaiset vanteet olisi kuitenkin niin kalliit, ettei siinä tarvitsisi miettiä renkaita hinnan vaan ajo-ominaisuuksien perusteella. Halpa, mutta komea, 18-tuumainen vanne, on painava ja tuottaa totaalisesti erilaisen ajotuntuman kuin kevyen vanteen kanssa on mahdollista saavuttaa. Ulkonäön ollessa ratkaisevin seikka, kannattaakin valita noista kahdesta renkaasta se, jonka kuvio miellyttää eniten silmää. Ei kannata testejä turhaan lukea, kyllä molemmat varmasti toimii, jos niitä saa kaupassa myydä.
- kääh
Niin, onhan ne tosi siistit ne mustat 16 pellit, ei helevetti.. tai siihen vielä jotku tosisiistit anttilan pylymiinit.. Jotku ihmiset ei tajua auton ulkonäölle mitään.. sama homma taitaa mennä oman ulkonäön kans. vaikka släbärit jalassa seurahuoneelle menossa.
- samanlaisia ovat
kummatkin "renkaat" ovat mustia ja lähes pyöreitä. Siihen sitten yhtäläisyydet oikeiden renkaiden kanssa loppuvatkin.
Suosittelen että käyt pikaisesti lähimmässä uimahallissa. Saunassa huomaat että kaikilla on ihan yhtä pieni pippeli kuin sinullakin joten et tarvitse ylikokoisia kumeja autonkaan alle.
Talvikäytössä paras normaalikokoinen merkkirengas maksaa ihan saman verran kuin kuin ylikokoinen paska mutta se oikeasti pitääkin talvikeleillä jos sellaisia vielä tulee. - käyttäjä
Itselläni nuo Nankang kitkat 225/45/17 käytössä ja oikein mukavilta vaikuttavat, nopeusluokka H.
Ei pito ongelmia, on hiljaiset kuin aamutossut, en keksi syytä miksi ostaisin yli puolet kalliimpia merkkirenkaita ja rahoittaisin näitä optiomiljonäärejä silkasta hyväntekeväisyydestä.- TKS
Hei,
itselläni on kanssa Nankang SV-1 225/50/17 V.
hiljaiset
riittävä pito talvikeleillä
edulliset
-suuntavakavuudessa ei pärjää parhaille talvirenkaille - Hevonen..
TKS kirjoitti:
Hei,
itselläni on kanssa Nankang SV-1 225/50/17 V.
hiljaiset
riittävä pito talvikeleillä
edulliset
-suuntavakavuudessa ei pärjää parhaille talvirenkailleSuomalaisen autoilijan taskubiblian TM:n 2005 talvirengastestissä SV-1 kipusi yllättäen keskikastiin jättäen taakseen sellaiset renkaat kuin Bridgestone Blizzak ws-50, ja Goodyear Ice navi:n.
Ilmeisesti testitulos oli niin (markkinoita)hämmentävä, että SV-1:stä ei huolittu sitten seuraavina vuosina testattavaksi ollenkaan.
- ...
Turha itkeä sitten että ei ole rahaa kunnon renkaisiin.
205/55/16 on täysin riittävä. - Kitkat 225/40-18
Noista laatukumien hinnoista, ajo-ominaisuuksista ja kestävyydestä:
Aiemmin autossani oli Nokian RSi:t, 225/45-17, hinta 1000€/kierros. Olivat kuluneet 3 mm vajaassa talvessa, eli kesto oli melko onneton näillä etelä-Suomen sulilla asfalteilla. Ajo-ominaisuuksiltaan melkoinen "löllerö".
Hankookit ovat nyt alla ja tuntuvat todella hyviltä, paljon hiljaisemmat kuin Noksut.
Keski-Eurooppakitkahan ovat erityisen hyvät loskaliirto-ominaisuuksiltaan, joten tuskin lumipöpperössäkään tulee ylettömiä vaikeuksia, jäätä taas näillä selkosilla ei ole kuin parina päivänä vuodessa, eli niiden perusteella en renkaitani valitse.
Laitan palautetta vielä näistä kumeksista ja niiden liukkaan kelin ominaisuuksista jos sellaisia vielä tänä talvena tulee :)- Kitkat 225/40-18
Tänänä tuli kurvailtua n. 50 km pitkin päivää pk-seudun teillä. Jäätynyttä asfalttia, pakkautunutta lunta ja hyvin toimivat. Ei ongelmia sivuttaispidossa, ei jarrutuksissa, ei kiihdytyksissä.
Tuntuivat monella tapaa paremmilta kuin edelliset RSi:t. - 730d
Kitkat 225/40-18 kirjoitti:
Tänänä tuli kurvailtua n. 50 km pitkin päivää pk-seudun teillä. Jäätynyttä asfalttia, pakkautunutta lunta ja hyvin toimivat. Ei ongelmia sivuttaispidossa, ei jarrutuksissa, ei kiihdytyksissä.
Tuntuivat monella tapaa paremmilta kuin edelliset RSi:t.Joskus kysyin TM:ltä että mikä versio Nankangista oli talvirengastestissä. Eivät osanneet siihen vastata, mikä oli aika outoa.
Nankangin SV-1 rengasta on ainakin kahta versiota: Winter Plus ja Nordic. Olisiko sitten tuo Nordic-versio hiukan enemmän suunnattu pohjoismaiden oloihin. Kumpaa versiota täällä on porukat tilanneet?
Itselläni olisi tarkotus tilata ensi talveksi renkaat koossa 235/55r17 ja tuo Nankang Winter Plus näyttäisi olevan houkutteleva vaihtoehto, kun tuota Nordic versiota ei tuossa koossa saakaan.. - jusuplus1984
730d kirjoitti:
Joskus kysyin TM:ltä että mikä versio Nankangista oli talvirengastestissä. Eivät osanneet siihen vastata, mikä oli aika outoa.
Nankangin SV-1 rengasta on ainakin kahta versiota: Winter Plus ja Nordic. Olisiko sitten tuo Nordic-versio hiukan enemmän suunnattu pohjoismaiden oloihin. Kumpaa versiota täällä on porukat tilanneet?
Itselläni olisi tarkotus tilata ensi talveksi renkaat koossa 235/55r17 ja tuo Nankang Winter Plus näyttäisi olevan houkutteleva vaihtoehto, kun tuota Nordic versiota ei tuossa koossa saakaan..mulla ollut pari talvea michelinin kitkat 235/60/16 vuodelta 2001 ja hyvin pärjännyt,kuluneet millin tai pari vaikka ajo on välillä mitä se on takavetosella.kahva edellä kun on menon malli.auton painokin vaan vaikuttaa aika paljon.mulla henkilöauton omapaino 2070 ja siskolla n.1300 ja voin sanoa että turvallisemmalta tuntu oma auto ku siskon jossa on 215 uudenveroset nastat.paino tekee paljon.löytyy kans yks satsi 18 vanteita jouten ja miettiny kans jos hommais niille hankookin icebearit.nokiat kuulemma kuluu aika nopeesti
- 330d
Toisilla on vain autoissa vakiona niin isot jarrut, että minimi vannekoko on 17" :)
- viestissä päivämäärä
Täytyikö sun kaivaa ikivanha kysymys esiin, että pääsit sanomaan että sulla on isot jarrut? Hyvin sä vedät. Onko imusarjan läpät tallessa?
- Niinpäsniin
Serkkuni pohjoisessa Suomessa ajaa Mersullaan työmatkaa joka päivä n. 100 km. Meni ostamaan Nokialaisia, koska hänen mielestään muut eivät kuitenkaan osaa talvirenkaita tehdä. Paikallisella ainoalla rengasliikkeellä ei kuitenkaan ollut nokialaisia haluttua kokoa varastossa. Rengaskauppias sitten sai myydyksi Hankookit periaatteella, että tuo takaisin jos ei pelaa. Serkkuni sanoo nyt, että korealaiset yllättivät hänet ikään kuin housut kintuissa. Renkaat ovat hänen mielestään aivan yhtä hyvät kuin nokialaiset, mutta lähes puolta halvemmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047