voiko olla?

.....

Minulla epäillään keliakiaa ja heti kun olin käynyt veri kokeissa ajattelin kokeilla gluteenitonta ruokavaliota vähän aikaa, tätä olen noudattanut kohta kaksi vuorokautta ja voiko se vaikuttaa jo näin aikaisin? olen kuin talviunesta herännyt, pirteä kuin peipponen, eikä mahaankaan satu. ihottumaa on vielä mutta ei ainakaan leviä enää... siis voiko muutos olla näin nopeaa?

11

1448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä!

      Lopeta nyt hyvä ihminen gluteeniton ruokavalio. JOS siis haluat keliakia-diagnoosin ja KELAN:n ruokavaliokorvauksen. Gluteenittomalle ruokavaliolle ei saisi siirtyä ominpäin ennen tähystystä. Toivottavasti tiesit sen.

      Aloittamasi dietti on jo saattanut korjata tuhoja ohutsuolessa.

      • alk.peräinen

        Hyvä kun kerroit, koska en ollenkaan tiennyt, sairaanhoitaja minulle nimittäin sanoi että voi itse kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Mutta en yhtään epäile, että asiantuntemus siellä päässä olisi puutteellista. tosin jos menen mahalaukun tähystykseen se on vasta kuukauden tai kahden päästä, onko siltikin tarpeellista lopettaa kokeilu heti?


      • keliaakikko vm 71
        alk.peräinen kirjoitti:

        Hyvä kun kerroit, koska en ollenkaan tiennyt, sairaanhoitaja minulle nimittäin sanoi että voi itse kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Mutta en yhtään epäile, että asiantuntemus siellä päässä olisi puutteellista. tosin jos menen mahalaukun tähystykseen se on vasta kuukauden tai kahden päästä, onko siltikin tarpeellista lopettaa kokeilu heti?

        Lopeta gluteeniton ruokavalio hyvissä ajoin ennen tähystystä, eiköhän viikko siihen riitä? Joku joka tietää voisi paremmin kommentoida tuota. Jos olet gluteenittomalla ruokavaliolla niin tähystys näyttää että keliakiaa ei ole koska suoli on jo voinut ehtiä riittävästi korjaantua. Näin et saa Kelan korvausta, etkä välttämättä erikoisruokavaliota kaikissa paikoissa.
        Ikävää on se, että joudut sitten kärsimään vatsakivuista ja muista oireista ennen tähystystä vaikka tietäisitkin miten korjata olosi!


    • ihan totta

      joo kyllä se niin on,olo paranee oikeastaan heti kunhan haitalliset aineet ovat poistuneet elimistöstä ja lisää et niitä mistään saa,itselläni keliakia todettu verestä,3 viikon dietin jälkeen vastaaineita ei enää ollut,en ole käynyt tähystyksessä enkä siis saa kelan hurjaa 21 euron korvausta,sillä joutuisin vaihtamaan tavalliselle ruoalle ennen koetta ja valitettavasti en uskalla siihen leikkiin ryhtyä,koska olen ollut gluteenittomalla dietillä jo 2 vuotta,ja jos jostain gluteenia olen joskus murusenkin saanut niin olo on aivan kauhea!! keliakia sairautena ei ole aivan hirveän vaikea jos vain noudattaa diettiä,on todellapaljon ihan tavallisia elintarvikkeita joita voi keliaatikkokin syödä,karkeista eineksiin,esim kandy king irtokarkeissa lukee sisältääkö ne gluteenia,fazerin sivuilta löydät hyvin tietoa,riisimuroja voi syödä ja esim piirakoiden ja kakkujen leipominen on tosihelppoa vaihtaa vain jauhon jyttejauhoon ja käyttää sitä 30% vähemmän kuin vehnäjauhoa ja hyvää on,saarioisen tuotteissa on hyvät merkinnät onko gluteenia vai ei...jos koet että oireet loppuvat dietin ansiosta,etkä niin perusta tuosta keölan korvauksesta niin jatka ihmeessä diettiä,mutta täytyy muistuttaa että mitä kauemmin dietti jatkuu,sen herkemmäksi elimistö gluteenin suhteen tulee,eli jos haluat tähystykseen tee se heti sillä pitkän dietin jälkeen tavallisesta ruoasta saattaa seurata sairaala reissu...iloista kevään odotusta sinulle kuitenkin ja voimia

      • alk.peräinen

        kiitos kaikille paljon vastauksista. olen nyt vielä vähän aikaa gluteenittomalla, koska mahdollinen tähystys olisi vasta kuukauden kahden päästä... että kokeillen nyt jos tuo ihottumakin lähtisi, mutta lopetan dietin kyllä hyvissä ajoin, koska tarvitsen sen kelan tuen jos minulla satuu olemaan keliakia... mutta kiitos kaikille vastauksista.


      • ei dietille!
        alk.peräinen kirjoitti:

        kiitos kaikille paljon vastauksista. olen nyt vielä vähän aikaa gluteenittomalla, koska mahdollinen tähystys olisi vasta kuukauden kahden päästä... että kokeillen nyt jos tuo ihottumakin lähtisi, mutta lopetan dietin kyllä hyvissä ajoin, koska tarvitsen sen kelan tuen jos minulla satuu olemaan keliakia... mutta kiitos kaikille vastauksista.

        Joo ja ihan lääkärinkin tulevaisuudessa hyvä tietää,että sairastat
        keliakiaa!Meinaa tässä liuta liitännäissairauksia(kokemusta on),joita ei välttämättä älytä etsiä,jos ei oo lääkärin tekemää diagnoosia.Minun
        suositus:älä aloita gluteenitonta diettiä ennen
        tähystystä missään nimessä!Lääkäri varmaan samaa mieltä...


      • taigis
        ei dietille! kirjoitti:

        Joo ja ihan lääkärinkin tulevaisuudessa hyvä tietää,että sairastat
        keliakiaa!Meinaa tässä liuta liitännäissairauksia(kokemusta on),joita ei välttämättä älytä etsiä,jos ei oo lääkärin tekemää diagnoosia.Minun
        suositus:älä aloita gluteenitonta diettiä ennen
        tähystystä missään nimessä!Lääkäri varmaan samaa mieltä...

        Olen samaa mieltä, älä aloita sitä diettiä vielä, sinnittele, sinnittele. Jos nyt olet pari kuukautta gluteenittomalla ja sitten viikon normaalilla ennen tähystystä niin todennäköisesti se on liian vähän aikaa. Ainakaan todellista tulosta ette silloin suolesta saa.
        Ikävää on se, että jono tähystykseen on noin pitkä, ja todella uskomatonta ja typerää se, että edelleenkin terveydenhoitohenkilökunta päästää suustaan tuollaisia sammakoita ja kehoittaa kokeilemaan diettiä ennen tähystystä!!
        Tämä on vähän sellainen ikuisuusasia, valitettavasti!


      • alk.peräinen
        taigis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, älä aloita sitä diettiä vielä, sinnittele, sinnittele. Jos nyt olet pari kuukautta gluteenittomalla ja sitten viikon normaalilla ennen tähystystä niin todennäköisesti se on liian vähän aikaa. Ainakaan todellista tulosta ette silloin suolesta saa.
        Ikävää on se, että jono tähystykseen on noin pitkä, ja todella uskomatonta ja typerää se, että edelleenkin terveydenhoitohenkilökunta päästää suustaan tuollaisia sammakoita ja kehoittaa kokeilemaan diettiä ennen tähystystä!!
        Tämä on vähän sellainen ikuisuusasia, valitettavasti!

        Joo päätin nyt pitkin kynsin luopua dietistä... parempi näin, että tulee sitten selkeät vastaukset. kiitos kaikille vastanneille paljon! nyt taidan vetäistä ruisleipää!


      • ''''
        alk.peräinen kirjoitti:

        Joo päätin nyt pitkin kynsin luopua dietistä... parempi näin, että tulee sitten selkeät vastaukset. kiitos kaikille vastanneille paljon! nyt taidan vetäistä ruisleipää!

        Pyydä rauhoittavaa ennen tähystystä, se on muuten aika ikävä toimenpide :( ikinä en menisi uudelleen...


      • viisasta????
        '''' kirjoitti:

        Pyydä rauhoittavaa ennen tähystystä, se on muuten aika ikävä toimenpide :( ikinä en menisi uudelleen...

        ruveta nyt pelottelemaan tähystyksellä. Ei se ole niin kamalaa, vähän inhottava, kyllä siitä hengissä selviää ilman rauhoittaviakin (minä ainakin). Kommentit sen jälkeen ovat yleensä: no, ei se nyt niin paha ollutkaan.


      • Toinen ok toinen ei
        '''' kirjoitti:

        Pyydä rauhoittavaa ennen tähystystä, se on muuten aika ikävä toimenpide :( ikinä en menisi uudelleen...

        tähystyksen tekijästä. Siis kuinka taitava lääkäri on - ei sen kummempaa. Kahdesta oma kokemus, useammasta vain avustajana nähnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe