suositusten mukaisesti kaksikertaa viikossa? Oli ihan pakko kalalle persona kysyä, kun itse en juuri muuta ilkeä syödäkään. Millaista kalaa syöt, jos syöt ja miten laitettuna, maustettuna?
Syötkö
9
1022
Vastaukset
- tulivuori86
syö kalaa, viimeksi söin öö... reilu viikko takaperin kalaa.
en oo koskaan ollut kovin perso kalalle enkä koskaan oo kauhiasti sitä tykännyt syödä - lohen ystävä
nyt ovat alkaneet maistumaan kalapuikot ja perunamuussi. Turskaa teki rakkaana menneellä viikolla. Lohta voisin syödä vaikka missä muodossa mutta vaikeaa ja hyvälaatuista on vaikea löytää ellei lähde pidemmälle "kalaan". :) Mutta sitten syön omega 3:sia päivittäin!
- kahdesti viikossa..
... alkuraskauden aikana savukala ällötti todella kovasti, nyt sekin menee. Oma kalaruokavalioni koostuu seuraavista vaihdellen:
- savustettu lohi / siika (savustamme itse)
- "fish and chips" eli paneroitua valkoista kalaa, esim. turskaa tai pangasusfileetä, ranskalaisia ja paksu sitruunaviipale
- sushia takuutuoreesta lohesta (otin tämän takaisin menuuseen kun marraskuussa sain kuulla että tuore, raaka kala ei sisällä erityisempiä tautiriskejä)
- kalakeitto, esim. lohesta ja tai valkoisesta kalasta
- paistettu kuha (taivaallista kermakastikkeessa :))
- grillattu/paistettu tonnikala (harvemmin, se kun ei ole kovin eettistä ruokaa...)
- lohikiusaus/janssonin kiusaus (megahelppo tehdä isommallekin porukalle)
- lohipasta
Olen itse aika perso kalalle ja välttelen punaista lihaa. Myöskään einekset/puolivalmisteet kuulu meidän perheen ruokavalioon, joten tällaisilla on hyvin tultu toimeen. Kalasta saa yllättävän paljon erilaisia herkkuja helpostikin - ja kun vielä ostaa sitä laatua mikä on tarjouksessa, ei tule niin kalliiksikaan. - Rainora
Mielelläni söisin enemmän kalaa, mutta se on niin kallista, ja rahat nyt ovat vähän vähissä...
Kyllä toki viikottain syön kalaa.
Mielestäni muuten suositus kahdesti viikossa on aika alakanttiin, kun ottaa huomioon, kuinka paljon päivässä tulisi saada välttämättömiä omega-3 -rasvahappoja. Saahan niiden esiasteita öljyistä, mutta niiden hyötysuhde on huono ja usein se öljyjenkin syöminen jää vähemmälle... Toisaalta kala on nykyään täynnä kaikenlaisia ympäristömyrkkyjä.
Itse syön useimmiten purkkimakrillia tai sitten lohta hapankermassa. Koulussa tai töissä tulee välillä syötyä jotain paneroitua pakastekalaa, joka on kuivaa ja rasvatonta. Sitä en erityisemmin arvosta, kuin proteiininlähteenä.
Minulla on käytössä apteekin omega-3-kapselit. - ainakin
kerran viikossa kalaa, tosin en kovin monipuolisesti. Tonnikalaa,lohta ja seitä kuuluu ruokavaliooni. Kalapuikkoja syön, sitten lohimurekepihvejä, kalakeittoa (sei, lohi), lohta kermakastikkeessa, tonnikalamakaroniltk, uunissa lohta jne.
- ja paljon
Enimmäkseen kylläkin graavikalaa ja kylmäsavustettua lohta. Suolaa tietysti tulee turhan paljon mutta hyvältä maistuu.
- ???
Tiesitkö, ettei kypsentämätöntä kalaa pitäisi syödä raskaana ollessa?
Minulta lääkäri kielsi heti graavilohen ja muun ei kypsennetyn kalan syönnin. Siinä on melko suuri listeriavaara. Tuo pöpö ei kuole suolatessa. - höpö taas
??? kirjoitti:
Tiesitkö, ettei kypsentämätöntä kalaa pitäisi syödä raskaana ollessa?
Minulta lääkäri kielsi heti graavilohen ja muun ei kypsennetyn kalan syönnin. Siinä on melko suuri listeriavaara. Tuo pöpö ei kuole suolatessa.... on aivan perätön väite että raakaa kalaa ei saisi syödä raskausaikana. Sekoitat varmaan siihen, että vakuumiin pakattua kalaa, esim. kylmäsavulohta ei suositella. Riski on pakkaustavassa, ei siinä että kala olisi raakaa. Tuore, raaka kala on graavattuna tai esim. sushissa oikein hyvää ja tervellistä ravintoa myös raskaanaoleville!
- vähintään kerran kuussa
kalaa.
Itse olen tehnyt uunilohta. Ihan vain ostanut kaupasta vaikkapa 0,5-1 kg palan tuoretta Norjan lohifileetä ja maustanut sen reilusti suolalla ja lisäksi mustapippurilla, tai maustepippuriseoksella, tai sitruunapippurilla, pienellä määrällä sitruunan mehua, sipulirenkailla ja ehkä ruokakermaa päälle viellä. Nam!
Sitten ollaan syöty pari kertaa savu silakoita ja tonnikalaa tulee syötyä aika usein. Niitä ei tarvitse edes maustaa. Kalapuikot menevät myös silloin tällöin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek194913Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5262537Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1462117Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.182069- 191705
- 821624
- 1461515
- 1131121
- 127894
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40869