Ruokailuryhmän kunnostus?

ziippadiippadaa

Eli meillä olisi sellainen mäntynen 6 henkilön pöytä ja tuolit. Aika karmeessa kunnossa on. Onko kova homma hiota ja lakata tai petsata? Mitä ainetta siihen sitten voisi käyttää että siitä saisi tumman esim.pähkinän värisen? Vai tuleeko halvemmaksi heittää menemään ja ostaa uus.

2

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saat siitä hienon

      yks vaihtoehto on että viet nuo lähimpään Ammattiopistoon laitettavaksi. Tekevät todella edullisesti ja yleensä todella hyvää jälkeä. Heillä on pelit ja vehkeet. Tosin tuossa voi mennä useita viikkoja, ku eivät ehdi välttämättä heti tekemään.

      Itse opiskelen amiksessa, ja vein pöytäni aluksi puupuolelle, ja näytin siä puupuolen-opettajalle. Se anto mulle työkalun millä raavin lakat pois (ettei hiomapaperi tukkeudu). Kun lakat oli irroitettu
      Opettaja näytti mulle miten leveä-nauhahiomakone toimii, ja sillä sitten hiosin hujauksessa pinnan tasaiseksi. sen jälkeen epäkeskohiomakoneella hiosin kyljet, ja yläjyrsimellä reunoihin alkuperäiset pyöristykset. Nämä ei maksanu mitään.
      Suraavaksi kannoin pöydän maalauspuolelle, ja näytin minkä värin haluan pintaan. Sieltä sanottiin että OK. n.10e maksaa aineet. Eli pintaan tuli tumma petsi, ja monta kerrosta jotain uretaanilakkaa, mikä todella kestävää.

      Ei tuo itsetehtynäkään mahdoton ole. Suosittelen hankkimaan kunnon hiomakoneen. Muista kaapia lakat pois ennen hiontaa. Pintaan ensin petsi. Esim pähkinä. ´Mitä useampi kerros niin sitä tummempi. Petsin kuivuttua lakkaat tuon kiiltävällä tai puolikiiltävällä lakalla. Lakkakerroksia kannattaa laittaa useita. 2-6

    • harrastaja1

      mäntyhän tarkoittaa useimmiten uudehkoa ja suhteellisen edullista ryhmää. Kuitenkin koska omasta työstä ei tarvits emaksaa niin vaivan lisäksi rahaa ei kamalasti kulu.

      Kun mietit sitä väriä niin kokeile nyt ennen puhtaaksi hiomista eri sävyjä. Mäntyhän on vaalea kun se on hiottu, mutta vuodessa alkaa keltainen lyödä läpi. Tietenkin johonkin alle mieluiten vaikka ei sieltä ole kaikkein tummimmillaan niin suuntaa näet.

      Toinen vaihtoehto on ottaa sävytetty lakka tai petsilakka joista valitaan oikea sävy kartan mukaan. Niissä on suojaa niin että se hidastaa ainakin kellastumista ja jopa estää sitä. Tasaisin väri on niillä helpoin saada, vaikka halvimpia ei ole, mutta..

      Niin j apelkkä petsaushan ei riitä se on vain värjäävä käsittely ja sen päälle on aina lakattava. Mahdollisimman himmea lakka joka vasta atarkoitustaan olematta tahmea antaa siisteimmän tuloksen. Kiiltävä kun näyttää jokaisen siveltimenvedon tarkkaan. Ja pensselissä ei kannata säästää. Pestyllä siveltimellä ei pinnasta saa kukaan kaunista. Ja mahdollisimman paksu ja tiheä suti on helpoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe