Miten on mahdollista että Scania pystyy saamaan Euro-vitoset läpi ilman Adblueta?
Ymmärrän että tämä XPI-systeemi korkeine syöttöpaineineen on yksi suuri osatekijä.
Mutta miksi ei muut (MAN kylläkin myöhemmin) yritä saada pois tätä "kusipönttöä"
Vai onko nämä ADbluen kannatajat sittenkin oikeilla jäljillä?
Tietävätkö he jotakin mitä Scania ja MAN ei ole havainnut testata? Luulisi että sellaiset jätit kun Mersu ja Volvo suurine resursseineen olisivat testanneet kaikkea mahdollista?
Scania saa kuitenkin suuren edun tuodessaan EGR/XPI-systeemin markkinoille.
Scania EGR
33
10124
Vastaukset
- ihmettelen?
mikä on juju?Jos Scania on onnistut,ainakin
sillä on ratkaiseva etu.Onhan korkea syöttöpaine
muillakin moottorivalmistajilla.Henkilöauto puolellakin MB,Volkswagen;Audi,Psa(peugeot)joutuvat käyttää ABlueta Dieselmoottoreissa. - -------
Vaikea sanoa. Ehkäpä Scania on vaan onnistunut kehittelyssään paremmin kuin muut. Onhan Scania ollut edelläkäviä jo polttoaine taloudessakin.
Muutenkin tuntuu että ADblue:ta ollaan hautaamassa, koska ympäristön kannalta ajatus oli nurinkurinen...- tirtokin
Ai että Adblueta hautaamassa? Tuskinpa haudataan, koska vaatimukset tulevaisuudessa vain tiukkenee.Scanian systeemihän ei ole mikään niin ihmeellinen, ettei kaikki jätit pysty sitä käyttämään. Ja ilmeisesti Catillakin on omansa. Mitä tulee näihin vertailuihin, niin näyttää ureaa käyttävät olevan huomattavasti pienempi ruokaisia. Itse ajan ilman lisäaineeta liikkuvaa Scaniaa ja eniten huolestuttaa tämän systeemin kestävyys iän myötä. Saattaa olla paljon korjattavaa, jos tämä systeemi alkaa poikia.
Eikös Volvon saa EGR-tekniikalla halutessaan. - muisti lyhyt
tirtokin kirjoitti:
Ai että Adblueta hautaamassa? Tuskinpa haudataan, koska vaatimukset tulevaisuudessa vain tiukkenee.Scanian systeemihän ei ole mikään niin ihmeellinen, ettei kaikki jätit pysty sitä käyttämään. Ja ilmeisesti Catillakin on omansa. Mitä tulee näihin vertailuihin, niin näyttää ureaa käyttävät olevan huomattavasti pienempi ruokaisia. Itse ajan ilman lisäaineeta liikkuvaa Scaniaa ja eniten huolestuttaa tämän systeemin kestävyys iän myötä. Saattaa olla paljon korjattavaa, jos tämä systeemi alkaa poikia.
Eikös Volvon saa EGR-tekniikalla halutessaan.Eihän se Egr mikään scanian keksintö ole!Usassa ja Japanissa jo lähes 30 vuotta ollut.
Esim Volvolla jo D 16 ,600 hv,ilman ureaa.
Mutta,esim.laiva- ja yms. käyttävät jo ureaa,en tiedä miksi.Luulis laivaan olevan helpompaa rakentaa Erg systeemi.(tilaa ,ja painosta ei tartte välittää. - kävijä
hmm.Turbot,intercoolerit,korkeapaineruiskutus,
moniventtiilikansi,nämäkö oli scaniassa ensimmäisemä?heh.Edellämainitut keksinnöt
vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta,sitä kautta saastumista.
- susi jo syntyessään
Ajatellaampa asia egr vs Ad blue näin, 2 ukkoa tekee normaalia päivätyötä mutta toinen vaan syö kaiken oman paskansa. Kyllä ad blue on kaikenkaikkiaan huomattavasti järkevämpi ja toimintavarmenpi järjestelmä. Tuoden lisä plussana pienemmän polttoaineen kulutuksen ja suuremman tehon. Egr sitä vastoin karstaa itsensä iän myötä tukkoon ja taas vaihdetaan kalliita osia
- kartsalla
Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin. - ad blues
kartsalla kirjoitti:
Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin.Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta
- edelliselle
ad blues kirjoitti:
Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta
-eihän sitä ajossa voi mitenkään huomatakaan, millä tekniikalla euronormit on saavutettu
-yhdysvalloissa tiukimmatkin päästönormit saavutetaan ilman lisäaineita, oltiinpa heidän kulttuuristaan sitten muuten mitä mieltä tahansa - EGR
ad blues kirjoitti:
Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta
Sisun ongelmat juuri uusissa pillarin koneella varustetuissa on johtunu Egr:stä. Syö paljon polttoainetta ja on suuria ongelmia auton elektroniikassa.
- sisun
EGR kirjoitti:
Sisun ongelmat juuri uusissa pillarin koneella varustetuissa on johtunu Egr:stä. Syö paljon polttoainetta ja on suuria ongelmia auton elektroniikassa.
pillari c 15 systeemiä.Kyllä oli melkoinen risukasa.Kaks turboa ja piuhoja,letkuja,sytystulpia ym. ympätty.Kukahan
tuomosta korjaa puolen millin km jälkeen ja mitä maksaa?
Skanian systeemi siistimmän näkönen. - meisselimies
kartsalla kirjoitti:
Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin.Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.
- huhuja
meisselimies kirjoitti:
Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.
Ei karstaa. Jos karstaisi, ei toimisi!
Meiltä jäätyi sähkövikaisesta Actrosista adBlue. Kallis paukku (ei varaosia Suomessa) ;ei varaa toiseen moiseen. - ongelmia
huhuja kirjoitti:
Ei karstaa. Jos karstaisi, ei toimisi!
Meiltä jäätyi sähkövikaisesta Actrosista adBlue. Kallis paukku (ei varaosia Suomessa) ;ei varaa toiseen moiseen.Meillä on 330 000 tkm ajettu egr-ärräläinen ja ongelmia riittää. On nimittäin tullut laskua tähänkin peliin. Talossa on myös uudempi vastaava ja sekin oli jo joulun alla pajalla ihmeteltävänä systeemin vikojen takia.
- hyytyy
ongelmia kirjoitti:
Meillä on 330 000 tkm ajettu egr-ärräläinen ja ongelmia riittää. On nimittäin tullut laskua tähänkin peliin. Talossa on myös uudempi vastaava ja sekin oli jo joulun alla pajalla ihmeteltävänä systeemin vikojen takia.
ärrälainen.Äkisti.sitten taas kulkee kuin ei mitään olis.Auto uusi(80000km)Epäillään tuota Egrää.
- aina sopii
hyytyy kirjoitti:
ärrälainen.Äkisti.sitten taas kulkee kuin ei mitään olis.Auto uusi(80000km)Epäillään tuota Egrää.
Meillä samanlaisia ongelmia kahdessakin Mannissa. Toinen euro3, toinen euro4 ...eikä kummassakaan EGR:ää
- ongelmia
aina sopii kirjoitti:
Meillä samanlaisia ongelmia kahdessakin Mannissa. Toinen euro3, toinen euro4 ...eikä kummassakaan EGR:ää
Scanian egr-systeemissäkin tuntuu näitä ongelmia riittävän. Pahinta on, että asioita ei saada kuntoon merkkikorjaamollakaan. Takkua takun jälkeen. Meille tulee seuraavat kaksi auto ureaalla. Kokeilumielessä toivotaan korjaamokäyntien vähenevän.
- ureaa tankkiin
ongelmia kirjoitti:
Scanian egr-systeemissäkin tuntuu näitä ongelmia riittävän. Pahinta on, että asioita ei saada kuntoon merkkikorjaamollakaan. Takkua takun jälkeen. Meille tulee seuraavat kaksi auto ureaalla. Kokeilumielessä toivotaan korjaamokäyntien vähenevän.
Se on vähän pakkokin hankkia ureavehje, sillä täysperäajoon (=yli 400kW) ei liene muita vaihtoehtoja tarjollakaan.
- varma,
ureaa tankkiin kirjoitti:
Se on vähän pakkokin hankkia ureavehje, sillä täysperäajoon (=yli 400kW) ei liene muita vaihtoehtoja tarjollakaan.
Ilmeisesti joo. Parempaa toivotaan, mutta vielä ei ole kokemusta ureavehkeistä. Mainitsemastasi teholuokasta, että Volvollla kai on lisäaineeton kone yli Scanian tehojen. Me ollaan Scania ja Mersu talo, mutta nämä egr-Scaniat ovat olleet kovin vikaisia.
- EGR KARSTOTTUU
meisselimies kirjoitti:
Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.
Asentajana tiedän henkilöauto puolelta että egr tuottaa ongelmia.
- kuorma-autoissa
EGR KARSTOTTUU kirjoitti:
Asentajana tiedän henkilöauto puolelta että egr tuottaa ongelmia.
Kyllä se karstoittuu kuorma-autoissakin.Nämä egr-koneet ovat osoittautumassa melkoisiksi korjaamopommeiksi.
- eegeeärrät
kuorma-autoissa kirjoitti:
Kyllä se karstoittuu kuorma-autoissakin.Nämä egr-koneet ovat osoittautumassa melkoisiksi korjaamopommeiksi.
Melkoisiksi korjaamopommeiksi ovat osoittautuneet jo nämä meidän ureavehkeet.
- siirtyvät adBlue´hen
- yrittää saada
lisäaineen pois ja uudes 500 sitä ei ole. mut muuten se nyt on volvo edelleen..
- vaan on
vaihtoehto!!Tiedoksi vaan,että Volvolla on myös
raskaanluokan ureavapaa kone D 16/600hv/640hv!!
Jos pyytää tarjousta uudesta Volvosta(teho luokka tuo 400-500hv.Saa molemilla koneilla!
- egr
Ei se toimi scanialla se egr. monet on palauttanut autoja takas kun eivät vedä ja syövät pirusti.
- tarkennusta
Ja keitähän nämä `monet´ ovat?
- Antti84
tarkennusta kirjoitti:
Ja keitähän nämä `monet´ ovat?
Mä ajan säännöllisesti Scanialla (uusilla R480 ja vanhoilla 144) ja pakko sanoa että n. miljoonan ajettu 144G-460 vetää vähintään yhtä hyvin ku nämä uudet R480 Scaniat. Talossa on muutama euro3 R470-Scania ja nämäkin vetää paremmin ku euro4 R480-Scaniat. Nämä vanhat 144-scaniat vastaan heti kaasuun mut nämä R480 miettii hetken ja sitte vasta alkaa vetää. Ja lämmön nousu on ongelma. Esim. Petomäessä R480:n lämpömittari on lähes aina N-merkin yläpuolella jos kone joutuu kunnolla töihin. Aikanaan tuli koeajettua nämä urea-V8 Scaniat ja toivon ettei EGR tule V8-Scaniaan ellei huomattavaa parannusta tapahdu.
- penapa
Antti84 kirjoitti:
Mä ajan säännöllisesti Scanialla (uusilla R480 ja vanhoilla 144) ja pakko sanoa että n. miljoonan ajettu 144G-460 vetää vähintään yhtä hyvin ku nämä uudet R480 Scaniat. Talossa on muutama euro3 R470-Scania ja nämäkin vetää paremmin ku euro4 R480-Scaniat. Nämä vanhat 144-scaniat vastaan heti kaasuun mut nämä R480 miettii hetken ja sitte vasta alkaa vetää. Ja lämmön nousu on ongelma. Esim. Petomäessä R480:n lämpömittari on lähes aina N-merkin yläpuolella jos kone joutuu kunnolla töihin. Aikanaan tuli koeajettua nämä urea-V8 Scaniat ja toivon ettei EGR tule V8-Scaniaan ellei huomattavaa parannusta tapahdu.
johtuu ehkä siitä että nää euro 3- 4 :set ei vedä mihinkään vaikka kuluttaa aivan sikana
- Sörr
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
- Kusikaanimo
On saanu kyllä kusivehkeittenki kans tapella
- Kusi.Haisee
Onneksi sähkörekat tulevat, ei tarvi kusenkanssa tapella!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101621- 1671561
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231278Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901154Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su143938- 89809
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184772Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud205743