Scania EGR

ScanVo

Miten on mahdollista että Scania pystyy saamaan Euro-vitoset läpi ilman Adblueta?

Ymmärrän että tämä XPI-systeemi korkeine syöttöpaineineen on yksi suuri osatekijä.

Mutta miksi ei muut (MAN kylläkin myöhemmin) yritä saada pois tätä "kusipönttöä"

Vai onko nämä ADbluen kannatajat sittenkin oikeilla jäljillä?
Tietävätkö he jotakin mitä Scania ja MAN ei ole havainnut testata? Luulisi että sellaiset jätit kun Mersu ja Volvo suurine resursseineen olisivat testanneet kaikkea mahdollista?

Scania saa kuitenkin suuren edun tuodessaan EGR/XPI-systeemin markkinoille.

33

9437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen?

      mikä on juju?Jos Scania on onnistut,ainakin
      sillä on ratkaiseva etu.Onhan korkea syöttöpaine
      muillakin moottorivalmistajilla.Henkilöauto puolellakin MB,Volkswagen;Audi,Psa(peugeot)joutuvat käyttää ABlueta Dieselmoottoreissa.

    • -------

      Vaikea sanoa. Ehkäpä Scania on vaan onnistunut kehittelyssään paremmin kuin muut. Onhan Scania ollut edelläkäviä jo polttoaine taloudessakin.
      Muutenkin tuntuu että ADblue:ta ollaan hautaamassa, koska ympäristön kannalta ajatus oli nurinkurinen...

      • tirtokin

        Ai että Adblueta hautaamassa? Tuskinpa haudataan, koska vaatimukset tulevaisuudessa vain tiukkenee.Scanian systeemihän ei ole mikään niin ihmeellinen, ettei kaikki jätit pysty sitä käyttämään. Ja ilmeisesti Catillakin on omansa. Mitä tulee näihin vertailuihin, niin näyttää ureaa käyttävät olevan huomattavasti pienempi ruokaisia. Itse ajan ilman lisäaineeta liikkuvaa Scaniaa ja eniten huolestuttaa tämän systeemin kestävyys iän myötä. Saattaa olla paljon korjattavaa, jos tämä systeemi alkaa poikia.

        Eikös Volvon saa EGR-tekniikalla halutessaan.


      • muisti lyhyt
        tirtokin kirjoitti:

        Ai että Adblueta hautaamassa? Tuskinpa haudataan, koska vaatimukset tulevaisuudessa vain tiukkenee.Scanian systeemihän ei ole mikään niin ihmeellinen, ettei kaikki jätit pysty sitä käyttämään. Ja ilmeisesti Catillakin on omansa. Mitä tulee näihin vertailuihin, niin näyttää ureaa käyttävät olevan huomattavasti pienempi ruokaisia. Itse ajan ilman lisäaineeta liikkuvaa Scaniaa ja eniten huolestuttaa tämän systeemin kestävyys iän myötä. Saattaa olla paljon korjattavaa, jos tämä systeemi alkaa poikia.

        Eikös Volvon saa EGR-tekniikalla halutessaan.

        Eihän se Egr mikään scanian keksintö ole!Usassa ja Japanissa jo lähes 30 vuotta ollut.
        Esim Volvolla jo D 16 ,600 hv,ilman ureaa.
        Mutta,esim.laiva- ja yms. käyttävät jo ureaa,en tiedä miksi.Luulis laivaan olevan helpompaa rakentaa Erg systeemi.(tilaa ,ja painosta ei tartte välittää.


      • kävijä

        hmm.Turbot,intercoolerit,korkeapaineruiskutus,
        moniventtiilikansi,nämäkö oli scaniassa ensimmäisemä?heh.Edellämainitut keksinnöt
        vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta,sitä kautta saastumista.


    • susi jo syntyessään

      Ajatellaampa asia egr vs Ad blue näin, 2 ukkoa tekee normaalia päivätyötä mutta toinen vaan syö kaiken oman paskansa. Kyllä ad blue on kaikenkaikkiaan huomattavasti järkevämpi ja toimintavarmenpi järjestelmä. Tuoden lisä plussana pienemmän polttoaineen kulutuksen ja suuremman tehon. Egr sitä vastoin karstaa itsensä iän myötä tukkoon ja taas vaihdetaan kalliita osia

      • kartsalla

        Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
        Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
        Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin.


      • ad blues
        kartsalla kirjoitti:

        Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
        Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
        Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin.

        Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta


      • edelliselle
        ad blues kirjoitti:

        Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta

        -eihän sitä ajossa voi mitenkään huomatakaan, millä tekniikalla euronormit on saavutettu
        -yhdysvalloissa tiukimmatkin päästönormit saavutetaan ilman lisäaineita, oltiinpa heidän kulttuuristaan sitten muuten mitä mieltä tahansa


      • EGR
        ad blues kirjoitti:

        Minä olen ajanut vuoden alusta urea autolla,kokemus yllätttävän positiivinen.Moottori vastaa kaasuun kuin silloin ennen,en näe ainakaan vielä mitään syytä moittia,tosin kilsoja vasta 7000.Pakokaasujen kierrätyksen puhtaudesta en tiedä,mutta lämmöt kai se suurin ongelma on?Luin jonkun artikkelin jostain lehdestä(en muista mikä)niin eikös R:äänkin jouduttu rakentamaan maskin taakse kaikki uudestaan?? Jenkkien ihannoimiseen kommenttia sen verran että sitä maata on turha esikuvana pitää??? Siellä käyneenä väittäisin että yliarvostettu takapajula!!! Olen muuten ajanut Sisulla suurimman osan ajourastani,ja en ole pitänyt kovin huonona autona,joskaan en ole Sisufanaatikko.Mutta rohkenen väittää että nykyiset suuret ongelmat siellä johtuu pakokaasu kierrätyksestä ja tekniikan monimutkaisuudesta

        Sisun ongelmat juuri uusissa pillarin koneella varustetuissa on johtunu Egr:stä. Syö paljon polttoainetta ja on suuria ongelmia auton elektroniikassa.


      • sisun
        EGR kirjoitti:

        Sisun ongelmat juuri uusissa pillarin koneella varustetuissa on johtunu Egr:stä. Syö paljon polttoainetta ja on suuria ongelmia auton elektroniikassa.

        pillari c 15 systeemiä.Kyllä oli melkoinen risukasa.Kaks turboa ja piuhoja,letkuja,sytystulpia ym. ympätty.Kukahan
        tuomosta korjaa puolen millin km jälkeen ja mitä maksaa?
        Skanian systeemi siistimmän näkönen.


      • meisselimies
        kartsalla kirjoitti:

        Vai karstaa EGR-moottori itsensä. Heh, kaikenlaisia uskomuksia. Eipä taitaisi kellään olla varaa tuoda moista markkinoille.
        Jenkit ajaa ilman adBlueta, Man siirtyy lisäaineettomaan ja lehtitiedon mukaan Scanian V8 tulee aikanaan euro6-versionakin ilman lisäaineita.
        Toki adBluella on kiistämättömät etunsa, mutta auton ostajat taitavat laskea toisin.

        Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.


      • huhuja
        meisselimies kirjoitti:

        Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.

        Ei karstaa. Jos karstaisi, ei toimisi!
        Meiltä jäätyi sähkövikaisesta Actrosista adBlue. Kallis paukku (ei varaosia Suomessa) ;ei varaa toiseen moiseen.


      • ongelmia
        huhuja kirjoitti:

        Ei karstaa. Jos karstaisi, ei toimisi!
        Meiltä jäätyi sähkövikaisesta Actrosista adBlue. Kallis paukku (ei varaosia Suomessa) ;ei varaa toiseen moiseen.

        Meillä on 330 000 tkm ajettu egr-ärräläinen ja ongelmia riittää. On nimittäin tullut laskua tähänkin peliin. Talossa on myös uudempi vastaava ja sekin oli jo joulun alla pajalla ihmeteltävänä systeemin vikojen takia.


      • hyytyy
        ongelmia kirjoitti:

        Meillä on 330 000 tkm ajettu egr-ärräläinen ja ongelmia riittää. On nimittäin tullut laskua tähänkin peliin. Talossa on myös uudempi vastaava ja sekin oli jo joulun alla pajalla ihmeteltävänä systeemin vikojen takia.

        ärrälainen.Äkisti.sitten taas kulkee kuin ei mitään olis.Auto uusi(80000km)Epäillään tuota Egrää.


      • aina sopii
        hyytyy kirjoitti:

        ärrälainen.Äkisti.sitten taas kulkee kuin ei mitään olis.Auto uusi(80000km)Epäillään tuota Egrää.

        Meillä samanlaisia ongelmia kahdessakin Mannissa. Toinen euro3, toinen euro4 ...eikä kummassakaan EGR:ää


      • ongelmia
        aina sopii kirjoitti:

        Meillä samanlaisia ongelmia kahdessakin Mannissa. Toinen euro3, toinen euro4 ...eikä kummassakaan EGR:ää

        Scanian egr-systeemissäkin tuntuu näitä ongelmia riittävän. Pahinta on, että asioita ei saada kuntoon merkkikorjaamollakaan. Takkua takun jälkeen. Meille tulee seuraavat kaksi auto ureaalla. Kokeilumielessä toivotaan korjaamokäyntien vähenevän.


      • ureaa tankkiin
        ongelmia kirjoitti:

        Scanian egr-systeemissäkin tuntuu näitä ongelmia riittävän. Pahinta on, että asioita ei saada kuntoon merkkikorjaamollakaan. Takkua takun jälkeen. Meille tulee seuraavat kaksi auto ureaalla. Kokeilumielessä toivotaan korjaamokäyntien vähenevän.

        Se on vähän pakkokin hankkia ureavehje, sillä täysperäajoon (=yli 400kW) ei liene muita vaihtoehtoja tarjollakaan.


      • varma,
        ureaa tankkiin kirjoitti:

        Se on vähän pakkokin hankkia ureavehje, sillä täysperäajoon (=yli 400kW) ei liene muita vaihtoehtoja tarjollakaan.

        Ilmeisesti joo. Parempaa toivotaan, mutta vielä ei ole kokemusta ureavehkeistä. Mainitsemastasi teholuokasta, että Volvollla kai on lisäaineeton kone yli Scanian tehojen. Me ollaan Scania ja Mersu talo, mutta nämä egr-Scaniat ovat olleet kovin vikaisia.


      • EGR KARSTOTTUU
        meisselimies kirjoitti:

        Kyllä egr karstaa. Se on kiistaton tosiasia, vaikka muuta yrität väittääkin. Me asentajina toivomme, ettei V8 Scania tule egr-tekniikalla. Todennäköisesti silloin tulee myös paljon ongelmia. Ja onhan sekin fakta todettava, että luvattiinhan V8 euro 5 koneellakin ilman lisäaineita.Säiliö siellä kyljessä sitten kuitenkin oli.

        Asentajana tiedän henkilöauto puolelta että egr tuottaa ongelmia.


      • kuorma-autoissa
        EGR KARSTOTTUU kirjoitti:

        Asentajana tiedän henkilöauto puolelta että egr tuottaa ongelmia.

        Kyllä se karstoittuu kuorma-autoissakin.Nämä egr-koneet ovat osoittautumassa melkoisiksi korjaamopommeiksi.


      • eegeeärrät
        kuorma-autoissa kirjoitti:

        Kyllä se karstoittuu kuorma-autoissakin.Nämä egr-koneet ovat osoittautumassa melkoisiksi korjaamopommeiksi.

        Melkoisiksi korjaamopommeiksi ovat osoittautuneet jo nämä meidän ureavehkeet.


    • siirtyvät adBlue´hen
    • yrittää saada

      lisäaineen pois ja uudes 500 sitä ei ole. mut muuten se nyt on volvo edelleen..

      • vaan on

        vaihtoehto!!Tiedoksi vaan,että Volvolla on myös
        raskaanluokan ureavapaa kone D 16/600hv/640hv!!

        Jos pyytää tarjousta uudesta Volvosta(teho luokka tuo 400-500hv.Saa molemilla koneilla!


    • egr

      Ei se toimi scanialla se egr. monet on palauttanut autoja takas kun eivät vedä ja syövät pirusti.

      • tarkennusta

        Ja keitähän nämä `monet´ ovat?


      • Antti84
        tarkennusta kirjoitti:

        Ja keitähän nämä `monet´ ovat?

        Mä ajan säännöllisesti Scanialla (uusilla R480 ja vanhoilla 144) ja pakko sanoa että n. miljoonan ajettu 144G-460 vetää vähintään yhtä hyvin ku nämä uudet R480 Scaniat. Talossa on muutama euro3 R470-Scania ja nämäkin vetää paremmin ku euro4 R480-Scaniat. Nämä vanhat 144-scaniat vastaan heti kaasuun mut nämä R480 miettii hetken ja sitte vasta alkaa vetää. Ja lämmön nousu on ongelma. Esim. Petomäessä R480:n lämpömittari on lähes aina N-merkin yläpuolella jos kone joutuu kunnolla töihin. Aikanaan tuli koeajettua nämä urea-V8 Scaniat ja toivon ettei EGR tule V8-Scaniaan ellei huomattavaa parannusta tapahdu.


      • penapa
        Antti84 kirjoitti:

        Mä ajan säännöllisesti Scanialla (uusilla R480 ja vanhoilla 144) ja pakko sanoa että n. miljoonan ajettu 144G-460 vetää vähintään yhtä hyvin ku nämä uudet R480 Scaniat. Talossa on muutama euro3 R470-Scania ja nämäkin vetää paremmin ku euro4 R480-Scaniat. Nämä vanhat 144-scaniat vastaan heti kaasuun mut nämä R480 miettii hetken ja sitte vasta alkaa vetää. Ja lämmön nousu on ongelma. Esim. Petomäessä R480:n lämpömittari on lähes aina N-merkin yläpuolella jos kone joutuu kunnolla töihin. Aikanaan tuli koeajettua nämä urea-V8 Scaniat ja toivon ettei EGR tule V8-Scaniaan ellei huomattavaa parannusta tapahdu.

        johtuu ehkä siitä että nää euro 3- 4 :set ei vedä mihinkään vaikka kuluttaa aivan sikana


    • Sörr

      Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

    • Kusikaanimo

      On saanu kyllä kusivehkeittenki kans tapella

      • Kusi.Haisee

        Onneksi sähkörekat tulevat, ei tarvi kusenkanssa tapella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe