koirien silmien väri??

auttakeetyhmää

Mietin,et kun bordercolliella on lähes koko pää valkoinen,niin onko se automaattisesti sinisilmäinen? ( pennut niin pienen pieniä vielä etten voi nähdä vielä )
Voiko pentujen silmien väri muuttua kasvaessa?vai onko ne samanväriset heti auettuaan?

Onko valkopäisillä koirilla kuuroutta?

Varmaan historian tyhmimmät kysymykset,mutta ois kiva jos joku viitsisi vastata.Kiitos.:)

9

8785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalostuksella

      mennä muuttamaan jotain ihan oleellista

    • Tuota rotua en tunne riittävän hyvin,joten ekaan en voi vastata.Mutta ei ole ainakaan kaikilla muilla valkopäisillä/valkoisilla roduilla.

      Voi ja useinmiten normaalisti muuttuu.Jos on siis kyse vaan pikkupentujen "sinisyydestä".

      Mielenkiintoinen kysymys tuo viimeinen.Sanoisin näin,että luin juuri jonkunaikaa sitten artikkelin,jossa kerrottiin tuon ja runsaasti valkoista olevan pään mahdollisista yhteyksistä kuuroutta aiheuttavan geenin yhteydessä.
      Valkoiset,varsinkin tietyissä roduissa,on jo kauan tutkittu/havaittu värillä olevan yhteyttä.Siksi jossain roduissa tehdäänkin kuulotutkimuksia jo pikkupennuille.

      Ei ollut tyhmiä kysymyksiä,toivottavasti ei vastauksiakaan :=))))

      • kasvattaja

        Kuurouden riski on nimenomaan yksilöillä, joilla valkoinen väri ulottuu korvan "päälle" eli korvassa ei ole pigmenttiä. Ja pikkupennuilla on siniset silmät josta se väri sitten vaihtuu yleensä jonkunsävyiseksi ruskeaksi. Sen jälkeen silmien väri ei enää muutu (lukuunottamatta sitä että saattaa vielä jonkun kuukauden ajan esim. tummentua hiukan).

        Sitä en osaa sanoa, onko bordercollieilla aina valkoisen ympäröimä silmä sininen...usein kai näin on?


    • auttekeetyhmää

      Jäin vielä miettimään sitä,että kun ne pennun silmät aukee,niin näkeekö heti,että jollakin pennulla jää silmä siniseksi?Onko se jotenkin paljon vaaleamman sininen alusta alkaen?

      Mitäs jos on bordercollie-cocktail rotuna,onko samat mahdollisuudet syntyä kuuro pentu,jos pää valkoinen juuri korvienkin kohdalta?

      Mä nyt jankkaan ja jankkaan tästä aiheesta,toivottavasti joku jaksaa vastata vielä.Näytitte olevan paremmin perillä tästä asiasta kuin mie.:)

      • kasvattaja

        tuo pigmentin puute korvissa aiheuttaa saman vaivan rodulla kuin rodulla. Ei valkopäinen koira tietystikään ole välttämättä kuuro vaan voi kuulla ihan normaalisti, mutta kuurouden riski on suurempi kuin värillisen pään omaavalla koiralla.

        Tuosta silmien väristä en osaa sanoa että onko siniseksi jäävä silmä eri värinen pennulla...


      • Pukeli 1
        kasvattaja kirjoitti:

        tuo pigmentin puute korvissa aiheuttaa saman vaivan rodulla kuin rodulla. Ei valkopäinen koira tietystikään ole välttämättä kuuro vaan voi kuulla ihan normaalisti, mutta kuurouden riski on suurempi kuin värillisen pään omaavalla koiralla.

        Tuosta silmien väristä en osaa sanoa että onko siniseksi jäävä silmä eri värinen pennulla...

        syntyi kerran mustalle koiralle päästä varpaisiin täysin valkoinen pentu.
        Koirasta ei tullut kuuroa, eikä sinisilmäistä ja turkin värikin muuttui niin, että vaalella pohjalle kasvoi mustia ja harmahtavia raita karvoja. Hieno ja harvinainen turkinväritys, mitä nykyisin on vaikea saada esille...Meille tämän värinen pentu syntyi sattuman oikusta.


      • auttekeetyhmää
        Pukeli 1 kirjoitti:

        syntyi kerran mustalle koiralle päästä varpaisiin täysin valkoinen pentu.
        Koirasta ei tullut kuuroa, eikä sinisilmäistä ja turkin värikin muuttui niin, että vaalella pohjalle kasvoi mustia ja harmahtavia raita karvoja. Hieno ja harvinainen turkinväritys, mitä nykyisin on vaikea saada esille...Meille tämän värinen pentu syntyi sattuman oikusta.

        se on varmaan ollut tosi ihana.:) Minkärotunen on?


      • Nimetön

        Enpä usko,mutta en ole varma.On noita muutamia rotuja,joiden silmien väritys saa/on poikkeavaa.Ne ehkä voisivat tietää.

        On.Siis mahdollisuus.Koska se geenitekijä siellä vaikuttaa (päänalue).


      • Pukeli 1
        auttekeetyhmää kirjoitti:

        se on varmaan ollut tosi ihana.:) Minkärotunen on?

        paimenkoira.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe