rover 75

ostajako

Olen aikeissa ostaa rover 75 mutta kinostaa tietää onko autossa paljon bmw tekniikkaa? esim moottori moottori on v6 2l ja vuosimalli 2002 tai 2000

54

18846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roveristi

      75:ssa Roverissa on bemariosaa alustassa, etenkin taka-aksilassa.

      Kaikki moottorit on Roverilta, poislukien dieseli joka on lainattu bemarilta.

      Tuo 2.0 V6 on mainio moottori, lievästi janoinen kaupunkiajossa, kun 154hv kiikuttaa suht raskasta autoa, mutta ei nyt niin paha mitä olettaisi.

      Mutta kerrassaan mainio, ja mahtava auto :)

      • DSI Barnaby

        75 on loistava auto ja kaiken lisäksi vielä tyylikkään näköinenkin. Tekniikka toimii hyvin ja pysyy parhaiten kunnossa, kun autoa huoltaa tuon Haynesin www.ago.fi erinomaisen huolto-oppaan (ago 23€, alfamer 30€) kanssa. Jos vikoja ilmenee, kuten alla, syy löytyy penkin ja ratin välistä.


    • vielä roveisti

      Jos haluaa erittäin epäluotettavan auton niin silloin suosittelen rover 75:sta, muuten en. Varaosat on aivan hirvittävän kalliita, jos niitä on ylipäätään maassa.
      Rover 75 2.0 v6 club autom 2001 115tkm.
      Haljonnut
      moottorin joku tuuletin 700€
      kannentiiviste 2000-4000€ ei vilä tarkempaa tietoa kun en ole saanut takaisin vein auton korjaamolle 11.1.2008!!!!!!
      Vasemman takapyörän laakeri 700€
      Vasemman takapyörän joku toinen laakeri 300€
      tukivarret 350€/kappale
      Ajotietokone ei toiminut, johdot piti puhdistaa.
      Lisäjarruvalo putosi
      oikean puolen a-pilarin verhous ei pysy, vasemmalta a-pilarista tulee ärsyttävä ääni jolloin sitä on painettava jotta se menee hetkeksi pois.
      Kaikki huollot on maksanut vähintään 700€.
      varaosat jotka eivät ole maassa niiden toimitus ajat ovat eittäin pitkiä.
      Osta joku muu

      • Roveristi

        Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä missä firmassa olet huollattanut Roveria...?


      • vielä roveisti
        Roveristi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä missä firmassa olet huollattanut Roveria...?

        huoltorep helsingin lauttasaaressa.


      • Sisyfos1
        vielä roveisti kirjoitti:

        huoltorep helsingin lauttasaaressa.

        Tuo paikka lienee kallis. Minulla on karvaita kokemuksia Roverin merkkihuollosta Turussa. Hinnat saattavat olla aivan hirvittäviä. Suosittelen huollattamista jossain, ehkä pienessäkin liikkeessä,
        joka vaikuttaa rehelliseltä ja pätevältä. Sellaisiakin nimittäin on. Olen itse päätynyt tällaiseen ratkaisuun nykyisen autoni kohdalla,
        joka on vm.-93 lexus, vaikka kritiikkini ei koskekaan Kaivokselan lexus-huoltoa.
        Rover 75 on mielestäni ulkonäöltään erittäin hieno. Sisätiloista annan ehkä vieläkin korkeamman arvosanan. Kerran pääsin tutustumaan ison Jaguarin
        sisätiloihin ja hämmästyksekseni huomasin, että
        ne ne eivät yltäneet muotoilun puolesta Roverin tasolle, vaikka hienot olivatkin.


      • Sucks
        vielä roveisti kirjoitti:

        huoltorep helsingin lauttasaaressa.

        Eivät ota vastuuta työstään. Useampi brittiautojen ystävä sanoo samaa. Oli nestekaasun pumppausta autoon, niin seuraavana päivänä auto oli jo samalla korkeudella eli maksoin turhasta. Ja kun pyysin rahoja pois, niin alkaa syyttämään minua asiasta ja pyytävät unohtamaan asian??? Helppo heidän sanoa, kun epäonnistuivat täydellisesti! Eivät oikeasti osaa brittiautoja sen paremmin kuin muita autoja. Siis ei mitään eroa, ei kannata maksaa lähes 100 euron tuntihintaa. Parempi tilata varaosat suoraan Ebaysta tai britanniasta, säästät rahaa ja joku pikku huoltofirma vaihtaa osat.

        Yhden kaverin autoon asennettiin polttoainetoimista lisälämmitintä. No auto näkyi sitten Helsingissä ajelemassa pillurallia samana iltana. Helkkarin kallis vielä.


      • Rover mies!
        Sucks kirjoitti:

        Eivät ota vastuuta työstään. Useampi brittiautojen ystävä sanoo samaa. Oli nestekaasun pumppausta autoon, niin seuraavana päivänä auto oli jo samalla korkeudella eli maksoin turhasta. Ja kun pyysin rahoja pois, niin alkaa syyttämään minua asiasta ja pyytävät unohtamaan asian??? Helppo heidän sanoa, kun epäonnistuivat täydellisesti! Eivät oikeasti osaa brittiautoja sen paremmin kuin muita autoja. Siis ei mitään eroa, ei kannata maksaa lähes 100 euron tuntihintaa. Parempi tilata varaosat suoraan Ebaysta tai britanniasta, säästät rahaa ja joku pikku huoltofirma vaihtaa osat.

        Yhden kaverin autoon asennettiin polttoainetoimista lisälämmitintä. No auto näkyi sitten Helsingissä ajelemassa pillurallia samana iltana. Helkkarin kallis vielä.

        Sä olet ilmeisesti asioinut Pulkkisen kanssa? Juu hän on autokauppias henkeen ja vereen. Hän yrittää päästä niin, että rahaa otetaan, mutta mitään ei takaisin makseta. Meeppä asioimaan sen Hyväojan kanssa. Hän on palveluhenkinen ja asiakkaan puolella. Varmasti olisit takuuseen saanut jos olisit hänen pakeille mennä. Kerrottakoon muuten sekin, ettei Suomessa ole kuin KAKSI Rover korjaamoa. Jos se sun kaveris vei sen autonsa jonnekkin nyrkkipajalle, niin sillähän ei mitään takuuta ole... Huoltorepillä on suomen parhaat testerit britti auto korjaamojen keskuudessa! Otetaan ny vaikka esimerkki: Rover 75 lampun vaihto. kuulostaa yksinkertaiselta, mutta jos viet nyrkkipajalle jolla on sama homma ollut aikaisemmin niin he eivät ota autoa lainkaan vastaan. Karaasissa lampun vaihtoon menee puolisen tuntia, mutta Huoltorepissä reilu 10 minuuttia!!! Roverin lampun vaihtoon tarvitaan sorminäppäryyttä. Se ei ole mikään virkuukoukku, vaan lamppu vaihdetaan rengaskotelossa siaitsevan kotelon kautta. Sen jälkeen sielä on vielä labyrintti ja klipsejä joita pitää pitää ylhäällä kokolampun vaihdon. Muualla sössivät ja päästävät sen klipsin irti ja joutuvat sen jälkeen kaivamaan sitä klipsiä uudestaan. Hintava paja on sen vuoksi, että he käyttävät vain alkupetäisiä britti osia, eikä biilteeman tusina tavaraa...


      • 75
        Rover mies! kirjoitti:

        Sä olet ilmeisesti asioinut Pulkkisen kanssa? Juu hän on autokauppias henkeen ja vereen. Hän yrittää päästä niin, että rahaa otetaan, mutta mitään ei takaisin makseta. Meeppä asioimaan sen Hyväojan kanssa. Hän on palveluhenkinen ja asiakkaan puolella. Varmasti olisit takuuseen saanut jos olisit hänen pakeille mennä. Kerrottakoon muuten sekin, ettei Suomessa ole kuin KAKSI Rover korjaamoa. Jos se sun kaveris vei sen autonsa jonnekkin nyrkkipajalle, niin sillähän ei mitään takuuta ole... Huoltorepillä on suomen parhaat testerit britti auto korjaamojen keskuudessa! Otetaan ny vaikka esimerkki: Rover 75 lampun vaihto. kuulostaa yksinkertaiselta, mutta jos viet nyrkkipajalle jolla on sama homma ollut aikaisemmin niin he eivät ota autoa lainkaan vastaan. Karaasissa lampun vaihtoon menee puolisen tuntia, mutta Huoltorepissä reilu 10 minuuttia!!! Roverin lampun vaihtoon tarvitaan sorminäppäryyttä. Se ei ole mikään virkuukoukku, vaan lamppu vaihdetaan rengaskotelossa siaitsevan kotelon kautta. Sen jälkeen sielä on vielä labyrintti ja klipsejä joita pitää pitää ylhäällä kokolampun vaihdon. Muualla sössivät ja päästävät sen klipsin irti ja joutuvat sen jälkeen kaivamaan sitä klipsiä uudestaan. Hintava paja on sen vuoksi, että he käyttävät vain alkupetäisiä britti osia, eikä biilteeman tusina tavaraa...

        Lampun vaihto...
        Ja itsellä menee kolme minuuttia!
        Hitto sehän on ku sonninotsassa!
        renkaat kääntää ääriasentoon edestä pois, luukku auki,suojakumi pois, klipsi auki, poltin pois, uusi tilalle. Klipsi kiinni, suojakumi paikoilleen, ja luukku kiinni. Hitsit ku tarvii insinjööriä...


      • Anonyymi

        Tulihan se sieltä, että aina löytyy joku kenellä, oli mikä merkki hyvänsä, niin vikoja löytyy ihan tuhottamasti. Jos kuuntelet näitä niin älä koskaan osta autoa. Itsellä ollut 35v. aikana yli 15 eri merkkistä auto ja kaikki on toiminut odotettavasti, ajomääristä riippuen.


      • Anonyymi

        Taitaa olla hauskaa huoltmon jotajalla urpo makaa lomat


      • Anonyymi
        Roveristi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä missä firmassa olet huollattanut Roveria...?

        Itsellä oli Rover 620 ja nyt 75. 620:llä ajoin 186tkm eikä pienintä vikaa ollut. Nyt löysin 136tkm ajetun 75 mallin. Aika näyttää niten tällä pärjää talvet. Ostin uudehkon retkeilyauton jolla en raaski talvella ajaa. Nyt sain roverin edullisesti (2021). Ostin uudet talvirenkaat vanteineen ja jakopään huolto. Auto maksoi vain 2500€. Renkaat ja jakopää 1350€. Renkaat alut 740€ ja jakopää remppa 504€. Auto on säilynyt erittäin siistinä eikä ruostetta. Erinomainen ajettava, hiljainen ja lämmin on ensituntumalta. Kulutus pieni 1.8 koneella. Matka-ajossa 6L/100km. (Mitattu kahdella eri tavalla). Katsotaan miten jatkossa rover 75 käyttäytyy.


      • Anonyymi
        Rover mies! kirjoitti:

        Sä olet ilmeisesti asioinut Pulkkisen kanssa? Juu hän on autokauppias henkeen ja vereen. Hän yrittää päästä niin, että rahaa otetaan, mutta mitään ei takaisin makseta. Meeppä asioimaan sen Hyväojan kanssa. Hän on palveluhenkinen ja asiakkaan puolella. Varmasti olisit takuuseen saanut jos olisit hänen pakeille mennä. Kerrottakoon muuten sekin, ettei Suomessa ole kuin KAKSI Rover korjaamoa. Jos se sun kaveris vei sen autonsa jonnekkin nyrkkipajalle, niin sillähän ei mitään takuuta ole... Huoltorepillä on suomen parhaat testerit britti auto korjaamojen keskuudessa! Otetaan ny vaikka esimerkki: Rover 75 lampun vaihto. kuulostaa yksinkertaiselta, mutta jos viet nyrkkipajalle jolla on sama homma ollut aikaisemmin niin he eivät ota autoa lainkaan vastaan. Karaasissa lampun vaihtoon menee puolisen tuntia, mutta Huoltorepissä reilu 10 minuuttia!!! Roverin lampun vaihtoon tarvitaan sorminäppäryyttä. Se ei ole mikään virkuukoukku, vaan lamppu vaihdetaan rengaskotelossa siaitsevan kotelon kautta. Sen jälkeen sielä on vielä labyrintti ja klipsejä joita pitää pitää ylhäällä kokolampun vaihdon. Muualla sössivät ja päästävät sen klipsin irti ja joutuvat sen jälkeen kaivamaan sitä klipsiä uudestaan. Hintava paja on sen vuoksi, että he käyttävät vain alkupetäisiä britti osia, eikä biilteeman tusina tavaraa...

        Lampun vaihto Roveriin on tapaamistani autoista 23kpl kaikista helpoin. Pyörä linkkuun ja luukkuauki pyöräkotelosta josta vaihto on erittäin helppo. Itsellä meni n.5 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä oli Rover 620 ja nyt 75. 620:llä ajoin 186tkm eikä pienintä vikaa ollut. Nyt löysin 136tkm ajetun 75 mallin. Aika näyttää niten tällä pärjää talvet. Ostin uudehkon retkeilyauton jolla en raaski talvella ajaa. Nyt sain roverin edullisesti (2021). Ostin uudet talvirenkaat vanteineen ja jakopään huolto. Auto maksoi vain 2500€. Renkaat ja jakopää 1350€. Renkaat alut 740€ ja jakopää remppa 504€. Auto on säilynyt erittäin siistinä eikä ruostetta. Erinomainen ajettava, hiljainen ja lämmin on ensituntumalta. Kulutus pieni 1.8 koneella. Matka-ajossa 6L/100km. (Mitattu kahdella eri tavalla). Katsotaan miten jatkossa rover 75 käyttäytyy.

        Hei! Minulla 75 2l v6. Olen etsinyt länsirannikolta jakohihnan vaihto korjaamoa. Onko suositella tietysti edillista korjaamoa. T.jori puntanen rauma


      • Anonyymi

        Itsellä ollut pari, 620 ja 75. Nuo hinnan ihmetyttää.. takapyörän laakeripaketin vaihdoin ja siihen tuli abs-magneettirengas 74€. Kannetiivistesarja maksaa hieman yli 100€. Jos tiivisteen vaihtaa niin kannataa kansi oikaista myös.. ei ole kallis. Itsetehtynä hintaa tulee n.250-300€. Korjaamolla n.500-600€.
        Huollotovat maksaneet 150-400€ riippuen miten laaja.


      • Anonyymi
        Sisyfos1 kirjoitti:

        Tuo paikka lienee kallis. Minulla on karvaita kokemuksia Roverin merkkihuollosta Turussa. Hinnat saattavat olla aivan hirvittäviä. Suosittelen huollattamista jossain, ehkä pienessäkin liikkeessä,
        joka vaikuttaa rehelliseltä ja pätevältä. Sellaisiakin nimittäin on. Olen itse päätynyt tällaiseen ratkaisuun nykyisen autoni kohdalla,
        joka on vm.-93 lexus, vaikka kritiikkini ei koskekaan Kaivokselan lexus-huoltoa.
        Rover 75 on mielestäni ulkonäöltään erittäin hieno. Sisätiloista annan ehkä vieläkin korkeamman arvosanan. Kerran pääsin tutustumaan ison Jaguarin
        sisätiloihin ja hämmästyksekseni huomasin, että
        ne ne eivät yltäneet muotoilun puolesta Roverin tasolle, vaikka hienot olivatkin.

        Olen samaa mieltä 75 on todella tyylikäs ja sisältä hienosti viimeistelty. Ajettavuus aivan loistava. Itsellä vielä massattu ja äänieritetty, niin olipahan hiljainen peli. Nytkin meillä on kolme uudenkarheaa autoa ja niitä on ollut yli kaksikymmentä. Rover on ehdottomasti yksi hiljaisimmista ellei hiljaisin, tyylikkäin mielestäni mitä olen omistanut. No Corvette oli tietysti hieno, mutta ei sekään niin mukava. Roverilla ei tiennyt edes ajavansa soratiellä, kun kuopat eivät tuntuneet eikä kivien ropina. Rengasäänistä ei ole tietoakaan.


      • Anonyymi
        Sucks kirjoitti:

        Eivät ota vastuuta työstään. Useampi brittiautojen ystävä sanoo samaa. Oli nestekaasun pumppausta autoon, niin seuraavana päivänä auto oli jo samalla korkeudella eli maksoin turhasta. Ja kun pyysin rahoja pois, niin alkaa syyttämään minua asiasta ja pyytävät unohtamaan asian??? Helppo heidän sanoa, kun epäonnistuivat täydellisesti! Eivät oikeasti osaa brittiautoja sen paremmin kuin muita autoja. Siis ei mitään eroa, ei kannata maksaa lähes 100 euron tuntihintaa. Parempi tilata varaosat suoraan Ebaysta tai britanniasta, säästät rahaa ja joku pikku huoltofirma vaihtaa osat.

        Yhden kaverin autoon asennettiin polttoainetoimista lisälämmitintä. No auto näkyi sitten Helsingissä ajelemassa pillurallia samana iltana. Helkkarin kallis vielä.

        Auto johon on yksi helpoimmista vaihtaa lamput ;) luukku auki pyöräkotelosta ja ei sen helpompaa vaihdettavaa.


    • Rover tutuksi

      Terve!

      Lainaan aikaisemmin kirjoittamaani tekstiä (keskustelija kysyi "Jaguar S, vai Rover 75"):

      Niin, kuinka aloittaisin...
      Luit varmaan näiden tietämättömien kommentit Hondaroverista ja muusta. Jaguarista en osaa sanoa mitään, mutta puolitoista vuotta (25 tkm) Roverin omistaneena voin kertoa että se on mukava auto. Varaosien hinnoista en osaa sanoa muuta kuin että raidetangon pään olen joutunut vaihtamaan keväällä 2007. Osa maksoi 38 euroa. Muuta ei ole tarvinnut vaihtaa. Alussa en itsekään tiennyt Rover 75:stä mitään, joten keräsin tietoja netistä. Kuulin myös huhuja "kansiongelmista", joten soitin Huoltorep-nimiseen yritykseen ja Espoossa olevaan toiseen yritykseen, jonka nimeä en nyt muista (nyt muistan että se oli Karaasi). Kerroin että olen ostamassa Roveria ja kysyin kansiongelmista. Molemmista kuulin saman tarinan ja sen jälkeen selvitin kiikarissa olevan Roverin tilanteen ja ongelma oli siltä osin ok. Suosittelen soittamaan esim. Huoltoreppiin!

      Tässä "vähän" tietoa autosta :)...

      Rover 75 esittely

      Kesäkuun puolivälissä 99 Suomessa esiteltävä Rover 75 on ylellinen auto ylempään keskiluokkaan. Rover 75:n valtti on sen yksilöllisyys. Autossa yhdistyvät moderni teknologia ja klassinen tyylikkyys. Rover 75:ssä on vaalittu perinteisten Rover-mallien yksityiskohtia ja toteutettu ne elegantisti aitoon brittihenkeen.

      Oikea Rover
      Rover 75 on ensimmäinen Roverin malli yli kahteen vuosikymmeneen, joka on suunniteltu ja toteutettu alusta asti Rover Groupin suunnittelukeskuksessa Gaydonissa, Warwickshiressä. Auto valmistetaan Rover Groupin Oxfordin tehtailla.
      Isokokoiseen (pituus 4,75 m) Rover 75:een mahtuu erittäin mukavasti neljä aikuista. Vaikka auto on kooltaan suuri, se on silti riittävän näppärä ja helposti ohjattava; mukavan turvallinen ja suorituskykyinen niin maantiellä kuin kaupungissakin.

      Tyylikkyyttä ja puhdaslinjaisuutta
      Rover 75:n persoonallisuus alkaa ulkomuodosta, joka on tyylikäs ja nykyaikainen paluu Roverin juurille. Monet, tarkasti suunnitellut yksityiskohdat, esimerkiksi kromin hienovarainen käyttö, sävähdyttävät.
      Tyylikäs muotoilu jatkuu sisätiloissa, joissa on yhdistetty perinteisiä materiaaleja - kromia, nahkaa ja aitoa puuta - mutta nykyaikaisella tavalla.
      Matkustusmukavuutta korostavat vielä lukuisat lisävarusteet, kuten integroitu puhelinjärjestelmä, kaksi vaihtoehtoista navigointijärjestelmää, konserttitasoinen äänentoistojärjestelmä ja ilmastointiautomatiikka.

      Johtavaa suunnittelua
      Rover 75:n kehittämisessä on käytetty täysin uutta teknologiaa. Autosta on saatu selvästi entistä jäykempi käyttämällä suurlujuusterästä 40 prosentissa rakenteista. Pohjalevy on jopa 2,5 kertaa jäykempi kuin Rover 75:n edeltäjässä. Korin jäykkyys parantaa turvallisuuden lisäksi matkustusmukavuutta: Rover 75 on luokkansa hiljaisimpia autoja, jossa tuulen, tien ja moottorin äänet on onnistuttu vähentämään minimiin.

      Ylellistä ajomukavuutta
      Todellinen ajomukavuus muodostuu helppokäyttöisistä säätimistä, erinomaisesta näkyvyydestä ja kuljettajan jatkuvasti saamasta huomaamattomasta palautteesta. Rover 75 kertoo koko ajan kuljettajalleen missä mennään, auton ajotuntuma on todella hyvä.
      Kaikki säätimet ovat kojelaudassa helposti käsillä. Sähkölasit, lämmitettävät peilit ja erittäin tehokas lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmä lisäävät ajomukavuutta. Tyylikkään ja toimivan mittariston taustaväri on klassinen sampanja. Pimeässä mittariston valaistus on pehmeän oranssi.
      Kuljettajan on helppo säätää itselleen mieleinen ajoasento. Ohjauspyörässä on sekä korkeus- että pituussäätö. Kuljettajan istuimessa on puolestaan sekä korkeus- että ristiselänsäätö. Rover 75:ssä voi mukavasti matkustaa viisi henkeä, mutta varsinaisesti auto on suunniteltu neljälle matkustajalle perinteisessä matkailuhengessä.
      Mittaristo, mukavuusvaarustelu ja käytännöllisyys ovat kaikki kohdallaan, mutta vasta toimiva ja mukava alusta sekä dynaaminen ohjaus nostavat Rover 75:n todelliseksi nautiskeluvälineeksi niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Auton ohjaus on tarkka ja looginen, ajomukavuus pehmeä.
      Rover 75:ssä on levujarrut kaikissa pyörissä sekä nelikanavainen ABS-jarrujärjestelmä. Yhdessä elektronisen jarruvoiman säädön (EBD) kanssa kuljettajan on helppo maksimoida jarrujen teho erilaisilla teillä ja kuormilla.

      Moottorivaihtoehdot vaativaan makuun
      Rover 75:een on saatavilla neljä eri moottoria. 24-venttiiliset KV6-moottorit on saatavana joko 2- tai 2,5-litraisina. Useimmat moottorin osat ovat joko täysin uusia tai ne on suunniteltu uudelleen. Pienemmässä moottorissa on tehoa 110 kW (150 hv) ja isommassa 130 kW (177 hv). Molemmissa moottoreissa huipputeho saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Vääntöarvot ovat vastaavasti 185 tai 240 Nm 4000 k/min.
      Kolmas moottorivaihtoehto on 1,8 litran K-sarjan muunnelma, joka on jo osoittanut olevansa yksi parhaista olemassa olevista 4-sylinterisistä moottoreista. Rover 75:ssä se kehittää tehoa 88 kW (120 hv) 5500 k/min ja vääntöä 160 Nm 4000 k/min.
      Neljäs moottori on BMW:n 2-litrainen, vallankumouksellinen common rail- tekniikkaa hyödyntävä suorasuihkutusdiesel. Moottorin teho on 85 kW (116 hv) 4000 k/min, ja 260 Nm vääntö jo 2000 kierroksella minuutissa.
      Kaikki moottorivaihtoehdot on saatavilla joko automaatti- tai käsivalintaisella vaihteistolla, jotka molemmat ovat kokonaan uusia. Manuaalivaihteisto tulee Getragilta, BMW:n vaihteistojen toimittajalta. Se on 5-vaihteinen.
      Automaattivaihteisto tulee puolestaan JATCO:lta (Japanese Automatic Transmission Company), ja on 5-vaihteinen. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja taloudellisempaa. Vaihteiston voi valita toimimaan joko normaalisti, urheilullisesti tai talviolosuhteissa. Kuljettaja voi yksinkertaisesti sovittaa automaatin toiminnan suoraan ajo-olosuhteisiin. Vaihteisto tietää myös, milloin auto on kiipeämässä mäkeä ylös tai rullaamassa alaspäin. Näin vaihteisto moottorijarruttaa alamäessä sen sijaan, että se etsisi isompaa vaihdetta.
      Toimivaa turvallisuutta
      Rover 75:n ajo-ominaisuudet takaavat auton ennustettavan käyttäytymisen ja sitä kautta erinomaisen ajoturvallisuuden. Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt, takamatkustajien niskatuet sekä esikiristimet ja voimanrajoittimet kaikissa turvavöissä huolehtivat matkustajien eheydestä, jos jotain tapahtuu. Nämä kaikki kuuluvat vakiovarusteena jokaiseen Rover 75 -malliin.
      Toisenlaista turvallisuutta tuovat puolestaan voimakas hälytinlaite ja käynnistyksenesto, jotka niinikään ovat vakiovarusteina kaikissa malleissa. Ovien lukitus ja hälytyksen aktivointi tapahtuu helposti kauko-ohjaimella.
      Yhdistämällä moottoreita, verhoilua ja lisävarusteita Rover 75 voidaan räätälöidä juuri omistajansa elämäntyylin sopivaksi.
      Rover 75-vaihtoehdot:
      * 4 huippumoottoria; 1.8, 2.0 ja 2.5 bensiinimoottorit ja 2.0 dieselmoottori
      * 5-vaihteinen, joko manuaali- tai automaattivaihteisto kaikkiin moottoreihin
      * 17 ulkoväriä
      * 5 sisäverhoilua
      * yli 20 tehtaalla lisättävää lisävarustetta ja 100 jälleenmyyjän tarjoamaa lisävarustetta

      Classic varustelu: 4 x airbag, ABS, sähkölasit edessä, lämmitettävät sähköpeilit, radiokasettisoitin, kuusi kaiutinta, kuljettajan istuimen korkeuden ja ristiselän tuen säätö, kauko-ohjattu keskuslukitus, varashälytin (periferia), ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja käsijarrun kahva, nahkapäällysteisiä, raitisilma-suodatin, takakyynärnoja, matkustajan mukiteline edessä, ohjauspyörän korkeuden- ja etäisyyden säätö, taittuva takaistuimen selkänoja, ajovalopesurit, istuimenlämmittimet ja ETC elektroninen luistonvalvonta (V6-moottoriset mallit)
      Club varustelu: edellisten lisäksi ATC-ilmastointiautomatiikka, 15” alumiinivanteet, sähkölasit myös takana, mukitelineet myös takana, istuimissa Speckle-veluuriverhoilu, valaistut peilit häikäisynsuojissa
      Connoisseur varustelu: edellisten lisäksi nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, ristiselän tuen säätö molemmissa etuistuimissa, sumuvalot, 15” erikoismalliset alumiinivanteet, kromipeilit

      Kiihtyvyys 0-100 km/h (man/aut)
      1.8 2.0 V6 2.5 V6 2.0 CDT
      11.6/13.2 10.2/11.6 8.8/9.5 11.7/13.2
      EU-kulutus l/100 km (man/aut)
      1.8 2.0 V6 2.5 V6 2.0 CDT
      7.8/10.1 9.4/11.1 9.7/11.6 5.7/markkinoilla 12/99


      Vertailua
      Tässä vapaamuotoinen juttu Jaguar Monthly-lehdessä julkaistusta vertailusta. Lehden mukaan Rover kilpailee asiakaskunnasta Jaguar S-typen kanssa, vaikka se paremminkin on tulevan Jaguar X-400:n kokoluokkaa. No onhan Rover aikaisemminkin kilpaillut samasta asiakaskunnasta, pidettiinhän Roveria 50-luvulla jopa köyhän miehen Rolls-Roycena ja 60-luvulla P6 malli kilpaili urheilullisuudella Jaguarin MKII sarjaa vastaan, sekä P5B malli oli Englannin pääministerin auto vielä Thatcherin aikaan, jonka jälkeen Jaguar on saanut edustusviran.
      Varsinaiseen lehden vertailuun, jossa Rover 75:sta kehuttiin varsin paljon. Tässä väitetään että Rover ei ole pystynyt luomaan ulkonäöllisesti onnistunutta autoa. No tämähän on katsojan silmästä kiinni ja ensiesittelyssä useat haukkuivat Jaguaria samasta ja niin sanotulla RETRO- tyylillä (vanhan näköinen) yritetään paikata asiaa. Myös kromin käyttöä on joidenkin mielestä liikaa. Eiköhän tuo ole kateutta. Kyllä kromi on paljon parempaa kuin nuo mauttomat mustat Volvo/Saab puskurit, listoitukset jne.
      Varustelutasoltaan Rover on aina ollut aikansa muihin autoihin verrattuna hyvä, eikä se tässä vertailussa häviä yhtään paljon kalliimmalle Jaguarille. Voidaan tietenkin sanoa että Jaguarin hinta tulee siitä, että se on pidempi, leveämpi ja korkeampi, sekä onhan siinä paljon suurempi moottori. Suorituskyvyssä Jaguar on selvästi parempi. Täytyy ihmetellä mihin Roverin suorituskyky on hävinnyt, olihan P6, SD1 ja 800 tehoiltaan ja suorituskyvyiltään aikalaisiinsa verrattuna hyvät.
      Ajo-ominaisuuksiltaan ei mielestäni Rover 75 ole mitenkään edeltäjäänsä parempi, mutta olihan Rover 800 siinä erittäin hyvä. Tästä seikasta ei vaan ole kukaan viitsinyt 800:sta kehua. Sitä vain haukuttiin Hondaksi, jota se ei taatusti ollut. Jos ette usko, niin 5 min ajokokeilu Suomen talvikelillä todistaa, että Roverilla pääsee eteenpäin ja Hondalla vain sutii.
      Sisustuksesta Rover 75 saa kehuja sekä yksityiskohdista joissa on onnistuttu. Onhan Roverin sisustuksessa sitä ehtaa herrasmies-klubihenkeä ja yksityiskohdista voi mainita lukuisat lokerikot ja erikoiset mittarit, jotka päiväsaikaan ovat niin hurmaavan vanhanaikaiset, mutta kun valo laitetaan päälle, nämä mittarit muuttuvat hyper-moderniksi väri-valo-esityksiksi. Vaatii totuttelua. Jaguarin sisustus on siisti, mutta vähän tylsä. Esim Fordilta lainatut katkaisijat ja muut nippelit. Tavaratilan suhteen ovat kummatkin autot mielestäni huonoja, ahtaita. Tässä Rover on ehkä käytännöllisempi, mutta siinä on vain kokonaan taittuva takapenkki, joka ei todellakaan ole tätä päivää.
      Valinta näiden kahden erittäin hyvän auton välillä riippuu varmasti yksilön mieltymyksistä. Jos haluaa urheilullisuutta, niin Jaguar on se oikea, kun taas Rover on ehkä kuitenkin enemmän vanhemman herrasmiehen auto. No onhan siinä tietysti myös hinta- ja arvostuskriteerit, mutta jätän ne kullekin itse mietittäväksi.
      Rover 75:sta on vertailtu myös muihin automalleihin/-merkkeihin, kuten esim. LEXUS. Tästä voitte lukea Teknikens Värld- lehdestä, jossa vertailun päätteeksi ROVER merkkiä esiteltiin usean sivun verran.

      Menestys maailmalla
      Alkukesästä 99 markkinoille tullut Rover 75 on ollut menestys kaikkialla maailmassa.
      Se on jo saanut englantilaisen What Car -lehden Car of the Year -palkinnon. Auto Express -lehden Diesel Car of the Year -palkinnon.
      Rover 75 on myös niiden viiden auton joukossa, jotka ovat ehdolla ensi vuoden eurooppalaiseksi autoksi (European Car of the Year 2000).
      World Car 1999
      Euroopan, Amerikan, Aasian ja Australian johtavat autotoimittajat ovat äänestäneet Rover 75:n tämän vuoden maailman autoksi. World Car 1999 -palkinto julkistettiin tänään.
      Arviointikriteereinä valinnassa käytettiin autojen muotoilua, suunnittelun yhtenäisyyttä ja laatua, joissa Rover 75 oli selvästi ylivoimainen. Tämä oli jo toinen kerta, kun BMW-konsernin auto voitti arvostetun World Car -palkinnon. Vuoden 1996 voittaja oli BMW:n 5-sarja.
      Roverin puolesta palkinnon otti vastaan John Parkinson, Brand Director. Hän kertoi olevansa ilahtunut palkinnosta ja maailmanlaajuisesta tunnustuksesta. Parkinsonin mukaan Rover 75 on brandin lippulaiva, joka johtaa Roverin uutta tulemista.
      Kultainen ohjauspyörä
      Autoalan ammattilaisista koostuva arvovaltainen raati on äänestänyt ylellisen englantilaisvalmisteisen Rover 75:n tämän vuoden Kultainen ohjauspyörä -palkinnon voittajaksi. Saksalaisen Bild am Sonntag -lehden vuosittain myöntämä, arvostettu palkinto jaettiin nyt 24:nnen kerran. Se luovutettiin Rover-toiminnoista vastaavalle BMW-konsernin johtajiston jäsenelle, Werner Sämannille, 10. marraskuuta Berliinissä.
      Palkinnon sai 2,5 litraisella V6-moottorilla ja viisinopeuksisella automaattivaihteistolla varustettu Rover 75. Sen arvioitiin olevan aivan omaa luokkaansa erityisesti hinta-laatu-suhteen, taloudellisuuden, sisätilojen suunnittelun ja ajomukavuuden suhteen.
      Rover 75 on yhdestoista Kultaisen ohjauspyörän voittanut BMW-konsernin auto. Se on myös ensimmäinen englantilaisvalmisteinen auto, jolle palkinto on myönnetty.

      Rover 75 luokkansa kaunein auto
      Englantilaisvalmisteinen Rover 75 on valittu Milanossa pidetyssä Maailman kaunein auto -kilpailussa (L´automobile piu bella del mondo) ylemmän luokan perheautojen sarjan voittajaksi.
      Jo seitsemättä kertaa järjestettävästä Maailman kaunein auto -kilpailusta on vuosien varrella muodostunut merkittävä kulttuuritapahtuma automuotoilun maailmassa. Tällä kertaa kauneimman auton tittelistä kilpailivat 38 uutta mallia. Voittajat valitsee kansainvälinen, suunnittelijoista, arkkitehdeistä, taiteilijoista ja autohistorioitsijoista koostuva raati, jonka puheenjohtajana tänä vuonna toimi Bruno Alfieri.
      Maailman kaunein auto -kilpailun voittajat ovat esillä ensi vuoden maaliskuussa Milanossa avattavassa kansainvälisessä Design in Motion 2000 -suurnäyttelyssä.

      Rover 75:n voittokulku jatkuu!
      Brittiläisen autoteollisuuden parhaita perinteitä edustava, laadukas ja yksilöllinen ylemmän keskiluokan perheauto Rover 75 on saanut tunnustusta autonvalmistusmaana tunnetussa Japanissa, jossa se on vastikään valittu vuoden tuontiautoksi. Rover 75 voitti kovatasoisen kilpailun huomattavalla piste-erolla seuraavaan kilpailijaan, eli Audi TT:hen. Mm. Jaguar S type sijoittui kuudenneksi.


      Rover 75 esittely, osa 2

      Retro-look on päivän sana automuotoilussa. Rover 75 suorastaan henkii vanhoja brittiarvoja. Juuri niihin saksalaisomistaja BMW on satsannut miljardeja.

      Takaisin kromin valtakuntaan
      Rover 75:n kehittely aloitettiin vuonna 1994 puhtaalta paperilta. Jo silloin oli selvää, ettei sen kaltaisiin kompromisseihin, joihin jouduttiin Hondan ja British Aerospacen kaudella, tarvitsisi taipua. Resurssit olivat toiset.
      BMW:n teknistä tukea ja komponentteja hyödynnettiin alusta- ja korisuunnittelussa. Niinpä mm. saksalaisvalmistajan kokemus nykyaikaisen CAN-väyläarkkitehtuurin eli ns. multiplex-sähköjärjestelmän suunnittelussa on ollut erinomaisena avuna.
      Tämä ei luonnollisesti tehnyt Rover 75:stä saksalaista. Tähtäimenä oli mukavuus- ja tyylipainotteinen etuvetoinen – ei takavetoinen, ajamisen iloon, urheilullisiin ja meneviin ihmisiin vetoava BMW.
      Haluttiin tehdä toisenlainen laatuauto, jonka olemus ei olisi kopioitavissa. Ja varsin hyvin siinä suhteessa on onnistuttu.
      Kaikki alkaa tänä päivänä pohjalevystä. Rover 75:n tuliterä pohjalevy on 2,5 kertaa vanhojen 600/800 -mallien vastaavaa jäykempi. Siinä vankka perusta turvallisuutta, alhaista äänitasoa ja täsmällistä akselistotuentaa ajatellen.

      Äänettömyyttä
      Kokemus alkuun ajamastamme 2.0 V6 -mallista on melun suhteen kuvaava. Pieni kuutoskone ei ole mikään voimanpesä, mutta kehrää eteenpäin tosi siivosti. Kone venyy vetoon kuin kuminauha aivan alimmilta, reilut 1 000 r/min käyntinopeuksilta.
      Nopeuden noustessa korva kiintyy ääniin. Suhinat etuovien yläkulmissa erottuvat lievinä. Mutta entäpä tuo sivuhurina moottorin äänessä? Moottoritienopeuksilta on hetken kuluttua pakko hiljentyä asian äärelle.
      Tovi joutokäyntiä, ennen kuin sytyttää. Käsisäätöinen ilmastointilaite! Kylmäkone nollille, ja epämääräisyydellään häirinnyt ääni on tiessään.
      Sitten onkin uusi aprikoinnin aihe. Miten moinen hurina erottui äänestä moottoritienopeudessa? Mikäs muu kuin alhainen taustaäänitaso sen selittää. Keskustelu käy suuremmillakin nopeuksilla ääntä korottamatta

      Brittiläisyyttä
      Ensituntuma uusbrittiläiseen laatuun ei siis ole hullumpi. Runsas kromin kiilto korissa antaa koristeellisen vaikutelman. Kromia on keulasäleikössä, kromia on kylkilistoissa ja sitä on ovenkahvoissa. Varustelluimmassa versiossa jopa ovipeilit ovat kromatut.
      Kiiltävää listoitusta on joka puolella luomassa tunnelmaa. Ja kuin eleganttina alaviitteenä, etuoven alareunassa viirumainen mallimerkintä. Perässä joka kohoaa brittityyliin - vai pitäisikö sanoa jaguarmaisesti, yksinkertaisesti tyylitelty 75-merkintä.
      Tarkka katse huomaa autosta toiseen siirryttäessä hiuksen hienoja eroja takaluukun sovituksissa. Roverin edustajien mukaan loppuviilaukset tehdään vielä tuotantomalleihin, joissa mm. etuovien tiivistystä parannetaan suhinoitten eliminoimiseksi.

      Retrohenkeä
      Brittiläisyyttä tyypillisimmillään edustaa puukoristus. Kojelauta upotettuine vaaleapohjaisine mittaritauluineen sekä kapeine, kiiltävine kehyksineen ja suuttimineen on Rover 75:n erikoisrakenne. Liikaa retroa?
      Enpä tiedä. Mittari- ja kellotaulut ovat tosin kuin vanhasta Könni-kellosta repäistyt, mutta selkeälukuiset.
      Lakatun puupintamaiseman luonnonläheisyydestä voi myös kiistellä, mutta se on erittäin persoonallinen ratkaisu tässä luokassa. Kaikissa versioissa kojelauta on demokraattisen samankaltaisesti pähkinäpuurunkoinen (kehys vaihteenvalitsimen ympärillä muovia).
      Ja mikä tärkeintä, vaihtelevat espanjalaistiet osoittivat, ettei tämä uus-vanha rakenne osoittanut minkäänlaisia ääntelyn merkkejä.

      Kolme K-konetta
      Hypähdys pienestä V6-mallista nelosmallin puikkoihin panee taas pohtimaan. K-sarjan 1.8-16V -perusmoottori kehittää "vain" 88 kW:n tehon, kun taas kaksilitrainen KV6-kone hyrrää 6 500 kierroksellaan täydet 110 kW. Silti autot tuntuvat varsin tasavahvoilta.
      Selityksiä on siis haettava pienemmiltä kierroksilta. Papereista löytyykin tieto, että nopeusvälillä 50-80 km/h kummankin vedätysaika nelosvaihteella on sama. 1.8- ja 2.0-mallien kokonaisvälitykset ovat samat. Kuutoskone kelaa kaulaa vasta kierroksilla: esimerkiksi seisova satanen taittuu sillä 1,4 sekuntia (10,2 /11,6 s) ripeämmin.
      Nelosmalli tuntuu kevyesti ohjautuvalta. Peruskäytökseltään kummatkin ovat sopivan aliohjaavia. Nopea ohjaus saa kuitenkin keulapainoisemman kuutosmallin ottamaan sivuheitot terävämmin. Kaksilitraisen alustaviritys on muutenkin raskassoutuisempi joustoissa.

      Järkevämpi nelonen
      Toisaalta kuutoskoneen äänessä on jotain bemarimaisen vetoavaa soundia. Kuminauhamaisen puhtaalla alaväännöllä on myös puolensa. Mutta jos hintakynnys V6-luokkaan on kymmeniä tuhansia markkoja, päätyy suositus neloskoneen puolelle.
      K-sarjan kruunaa suurempi 2,5 litran V6-moottori. Rover 75 -tuotantoon sovittaminen teetätti koneeseen lukuisia muutoksia. Lähes 90 prosenttia moottorin osista uusittiin vääntöjäykkyyden lisäämiseksi ja suursarjavalmistuksen tehostamiseksi.
      Nyt iso KV6-moottori antaa täydet 130 kW. Nykymittoihin "kostein" (puolimärin) sylinteriputkin varustetut ja kerrosrakenteisen äänettömät K/ KV -moottorit kasvoivat jo 1990-luvun puolivälissä. Kaksilitrainen muunnos V6-moottorista on kuitenkin uusi..

      Kolme varustetasoa
      Kaikkiin neljään Rover 75 -moottorivaihtoehtoon on saatavana joko viisivaihteinen käsivalintainen (nyt Getrag 283 BMW-tapaan) ja automaattinen (Jatco entiseen Honda-tapaan) vaihteisto.
      Meillä tulee tarjolle täysi mallisto, joka käsittää kolme varustetasoa (Classic, Club ja Connoisseur). Hinnat asettunevat jonnekin BMW 3-sarjan tasolle, sillä perusmallin hinnan toivotaan alkavan ykkösellä.
      Suomessa perusvarustukseen kuuluu eteen taittuva takaistuimen selkänoja, neljä turvatyynyä (sivupäätyynyt lisävaruste), ABS-jarrut, lämmitettävät etuistuimet, ajovalojen pesimet ja takasumuvalo. V6-malleissa luistonesto on vakiojärjestelmä.

      Rover 75 historiaa

      Rover 75 on ylemmän keskiluokan auto, jota Rover valmisti Longbridgessa Birminghamissa. Autosta tehtiin myös farmarimallia nimeltään Rover 75 Tourer. MG valmisti myös autosta omia versioitaan MG ZT ja MG ZT-T (tourer). Autojen tuotanto loppui vuonna 2005 kun MG Rover meni konkurssiin. Kiinalaisten Nanjing ja SAIC yritysten on kuitenkin määrä alkaa valmistaa 75:sta tulevaisuudessa. SAIC-yhtiön valmistamaa autoa markkinoidaan nimellä Roewe 750.

      Historia
      Rover 75 julkaistiin BMW omistuksen aikana vuonna 1998, se oli sekä Rover 600- että 800-sarjojen korvaaja. Auto on lähes kokonaan Roverin suunnittelua, kuitenkin autossa oleva keskitunneli johti sen vertaamiseen takavetoiseen BMW 5-sarjaan. Edessä on MacPherson-joustintuet ja taka-akselilla käytetään monivarsituentaa.
      Auto sai nopeasti kiitosta ominaisuuksistaan, ajomukavuudesta ja ulkoisesta ja sisäisestä muotoilusta. Muotoilusta vastasi Richard Woolley (suunnitteli myös Rover 600:sen). Kritiikkiä se sai lähinna liian retromaisesta mutoilusta, jota pidetiin merkkinä auton suuntaamisesta iäkkäämmille ostajille. Auto voitti kuitenkin erilaisia kaunein auto kilpailuja.
      Autoa valmistettiin alunperin Cowleyssa, Oxfordissa. Vuonna 2000 Rover Groupin hajottua ja erottua BMW:stä siirrettiin tuotanto Longbridgeen. Vuonna 2001 esiteltiin farmarimalli Rover 75 Tourer, jota seurasi nopeasti MG:n ZT- ja ZT-T-versiot.
      Tammikuussa 2004 esiteltiin facelift, joka vähensi hiukan retromaista olemusta. Suurimmat muutokset olivat keulan ja perän muotoilussa. Tämä sai aikaan erilaisia reaktioita lehdistön piiristä. Muutama kuukausi myöhemmin Geneven autonäyttelyssä esiteltiin myös V8-moottorinen malli, jossa on myös erilainen etumaski. Pitkällä akselivälillä varustettu malli esiteltiin Birminghamissa samana vuonna. Sitä kutsutaan nimellä Rover 75 Vanden Plas. Siinä moottorivaihtoehdot olivat 2.5 V6, 2.0 TD (131 hv) sekä V8.
      Moottorit
      1.8 16V (1796 cm3) 88 kW (120 hv) @ 5500 r/min, 160 Nm @ 4000 r/min
      1.8 Turbo (1796 cm3) 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min, 215 Nm @ 2100 r/min
      2.0 V6 (1991 cm3) 110 kW (150 hv) @ 6500 r/min, 185 Nm @ 4000 r/min
      2.5 V6 (2497 cm3) 130 kW (177 hv) @ 6500 r/min, 240 Nm @ 4000 r/min
      4.6 V8 (4601 cm3) 191 kW (260 hv) @ 5000 r/min, 410 Nm @ 4000 r/min
      2.0 CDT (1951 cm3) 85 kW (116 hv) @ 4000 r/min, 260 Nm @ 2000 r/min
      2.0 CDTi (1951 cm3) 96 kW (131 hv) @ 3500 r/min, 300 Nm @ 1900 r/min

      Rover 75


      Valmistaja ja valmistusmaa MG Rover Group,
      Iso-Britannia
      Valmistusaika 1998–2005

      Luokka
      ylempi keskiluokka

      Kori
      4-ovinen sedan
      5-ovinen farmari

      Moottori
      R4, V6, V8

      Huippunopeus 188–242 km/h
      Kiihtyvyys 6,8–12,3 s (0–100 km/h)
      Iskutilavuus
      1796–4601 cm3
      Teho
      85–191 kW
      Kulutus 6,1–11,1 l/100 km (yhd.)
      Voimanvälitys etuveto, takaveto

      Hintaluokka 32.500–53.700 € (1999)
      Edeltäjä Rover 600
      Rover 800

      Saman luokan autoja MG ZT
      Opel Omega B
      Roewe 750
      Saab 9-5
      Volvo S70

      Mitat
      Pituus: 4745 mm
      Leveys: 1778 mm
      Korkeus: 1427 mm
      Akseliväli: 2745 mm
      Raideleveys (e/t): 1505 mm
      Omamassa: 1390–1595 kg
      Tavaratila: 432 l
      Polttoainesäiliö: 65 l

      Mallit
      1999–2004
      Classic
      Classic SE
      Club
      Club SE
      Connoisseur
      Connoisseur SE
      Vanden Plas

      2004–2005 (facelift)
      Classic
      Connoisseur
      Connoisseur SE
      Contemporary
      Contemporary SE
      Vanden Plas

      NETTIAUTOSSA OLLUT ESITTELY:

      Koeajossa: Rover 75 1,8 Club (30.9..2005)

      Rover oli Englannin viimeinen, itsenäinen autotehdas. Vielä 90 luvun lopulla sen omisti BMW ja kehittelytahti oli huima. Vuonna 1999 markkinoille tuotiin 75, jota uuden vuosituhannen alkuun asti myytiin myös Suomessa. Ahneat sijoittajat, huono kannattavuus ja ennakkoluulot ajoivat kuitenkin BMW:n myymään Roverin, jolloin sen maahantuonti Suomessa loppui. Roverin tytäryhtiön, Minin tuonti kuitenkin jatkui, sillä kannattavana yksikkönä BMW halusi pitää sen. Rover ei kuitenkaan enää BMW:n tuen loputtua pystynyt toipumaan talousvaikeuksistaan. Uusia malleja ei ollut varaa kehitellä, rahat olivat loppu. Viimeisenä vetona 75:stä tehtiin facelift, mutta Roverin harmiksi se oli jo tullessaan vanhanaikainen. 2005 syksyllä Rover painui konkurssiin, jolloin kiinalainen autotehdas Jianling osti tuotemerkin. Alkuperäinen 75 on edelleen kuitenkin hyvä auto ja edullinen ostaa juuri konkurssin vuoksi, joten kävimme tutustumassa perusvarusteiseen, käytettyyn 1.8 Clubiin.

      Sisätilat
      75:n sisätilat ovan hienostuneet. Vaalea sisustus ja keskikonsolin jalopuut yhdistettynä muhkeista istuimista aina nahkaiseen ohjauspyörään luovat arvokasta tunnelmaa. Auto tuntuu itseään kalliimmalta. Ajoasento on rauhallinen, eikä innosta urheilulliseen ajotapaan. Kaikki kontrollit ovat varsin hyvin käsillä, mutta koska kaikki nippelit ovat tehty vain tätä mallia ajatellen ja muotoilijat ovat saaneet varsin vapaat kädet, joutuu tiettyjä katkaisijoita etsimään tovin. Totuttuaan 75:een ei mielellään enää autosta nousisikaan. Istuimet ovat muuten mukavat, mutta sivuttaistuki on vaisu ja istuinosa turhan lyhyt. Niin edessä kuin takanakin on väljät tilat joiden ansiosta 75:lla matkustaa mielellään pidempiäkin matkoja.


      Tavaratila
      Tavaratila on työkseen ajavalle kohtuullisen tilava, mutta lastausaukko ja lastauskorkeus aiheuttavat harmia.

      Laatua ja luotettavuutta
      BMW:n johto on varmistanut sen, että Rover 75 oli aikanaan ja on vielä käytettynäkin laadukas ja luotettava auto. Tekniikkakaan ei ole niin erikoista, etteikö sitä voisi normaali korjaamo korjata. Suomesta tosin löytyy myös Roveriin erikoistuneita putiikkeja, kuten Karaasi Espoossa tai Huoltorep Helsingissä. Myös Lohjan Laatuautot ymmärtävät Rovereiden päälle.

      Ajettavuus, moottori
      Päällimmäisenä mieleen painui 75:n äänettömyys sekä tunnokas ajettavuus. Moottori on käyntiääneltään hiljainen ja vaihteet menevät päälle solakasti. Ilmastointia ei perusmallissa valitettavasti ole, joten jos jokin, niin se ainakin verottaa ajomukavuutta. Alusta on tarkka, mutta suodattaa pienet nypytykset taidokkaasti. Suorastaan loistava ajaa, olisiko kenties BMW:n insinööreillä ollut näppinsä pelissä?
      Varustelu, mukavuus ja turvallisuus
      Ajomukavuutta lisää entisestään vielä hyvä audio, vaikkakin kasettipesällä. Soitin on päältäpäin BMW:stä tuttu, joten CD-vaihtajalla äänentoisto-ongelman saa todennäköisesti ratkottua. Muuten varustelu on varsin hyvää, vaikka kulunut aika näkyykin turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen määrässä.

      Ylläpitokustannukset
      Roverin varaosat toimittaa Xpart, jolle Rover aikoinaan ulkoisti varaosavalmistuksen. Näinollen huollot eivät ole ongelma tehtaan kaatumisesta huolimatta. Osien hinnat saattavat tosin olla korkeita, eikä Roveria ole helppo myydä eteenpäin. Jos Roverin valmistus käynnistyy uudestaan, saattaa tilanne olla parempi, mutta tällä hetkellä kun mietitään arvon alenemista, osien hintoja ja saatavuutta sekä asiantuntevien huoltojen sijainteja, ei Rover juuri tällä hetkellä ole ehkä kovin järkevä hankinta. Toisaalta kuka näitä asioita aina järjellä miettii, sillä varsinkin autokauppiaat tietävät, että suurin osa autokaupoista tehdään loppujen lopuksi pääosin tunteella.

      Loppusanat
      Käytettyä laatuautoa etsivälle Rover 75 voi olla vaihtoehto, jos budjetti on tiukka, mutta haluaa jotain erikoista. Ripeään arvonalenemiseen ja huollon saatavuusongelmiin kannattaa silti varautua. Itse autossa ei kuitenkaan ole suurempaa vikaa ja onhan 75 ehkä yksi tämän hetken kauneimpia sedaneita mitä tien päällä liikkuu. Kannattaa ainakin käydä koeajolla, mikäli sopiva yksilö tulee vastaan.

      Hiljaisuus
      Ajettavuus
      Mukavuus ja varustelu
      Hintataso
      - Ylläpitokustannukset varauksin
      - Huoltoverkosto
      - Ei takuita uudenkarheillakaan Rovereilla



      Rover 75 - Euro NCAP – Rover 75

      8.6.2001 Lähde: Autoliitto/Euro NCAP

      Rover 75 on erittäin lujarakenteinen auto, joka suojaa matkustajansa hyvin. Päätä suojaava sivuturvatyyny ei ole vakiovarusteena, mutta jos olisi, Rover 75:llä olisi hyvät mahdollisuudet saavuttaa viiden tähden tulos. Ainoat pistemenetykset Rover 75:lle tulivat etutörmäystestissä, jossa kuljettajan rintakehään kohdistui kova kuormitus. Korin jäykkä rakenne aiheuttaa suuria kuormituksia turvarakenteille ja yksi turvaistuin vaurioitui törmäyksessä. Turvaistuimen valmistaja Britax ilmoitti, että testissä käytetty istuin oli suorituskykynsä äärirajoilla.


      Riskialueet

      Etutörmäys
      Etuturvavyöt on varustettu turvapysäyttimillä ja esikiristimillä. Näistä huolimatta kuljettajan rintakehään kohdistui melko kova rasitus. Polvia ympäröivän alueen erinomainen muotoilu ja osien pehmeys suojaa polvia ja reisiä. Jalkatila säilytti muotonsa hyvin, nilkkojen ja jalkojen loukkaantumisriski oli pieni. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa kaksipisteturvavyötä paremmin.

      Sivutörmäys
      Sivutörmäystestissä ei pistemenetyksiä. Rover 75:n vakiovarusteisiin ei kuitenkaan kuulu päätä suojaavaa sivuturvatyynyä, eikä auto näin ollen saa kahta saatavilla olevaa pistettä. Roverin kustannuksella toteutettu pylvästesti osoitti, että lisävarusteturvatyynyllä päänsuoja on hyvä.

      Lasten turvaistuin
      Matkustajan turvatyyny saattaa olla vaaraksi matkustajan paikalle sijoitettuun turvaistuimeen kiinnitetylle lapselle. Rover 75:n vakiovarusteinen matkustajan turvatyyny vaatii asianmukaiset varoitusmerkinnät. Autossa on kuitenkin ainoastaan vaikeaselkoiset tarrat kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä. Rover paneutuu kuitenkin tähän ongelmaan ja on ilmoittanut asentavansa kunnolliset varoitusmerkinnät aurinkolippoihin. Kolmivuotiaan Britax Club Class Universal -turvaistuin vaurioitui törmäyksen voimasta. Roverin ja Britaxin ilmoituksen mukaan istuinta on uudistettu tutkimusten jälkeen, eikä vastaava enää toistu. Puolitoistavuotiaan lapsen istuin oli identtinen, mutta selkä menosuuntaan asennettu.

      Törmäys jalankulkijaan
      Erittäin jäykkä etupää ei helpota jalankulkijoiden asemaa törmäyksissä. Ainoa hiukan suojaava alue on konepelti, lapsen päähän kohdistuvissa osumissa.


      Tässä siis testejä ja esittelyjä. Älä välitä muiden jyrkistä kommenteista. Moni huutelee muutenkin tietämättömyyttään paljon tässä maassa. Päättele itse ja tee omat valintasi. Sinähän sen auton (oli se merkki sitten mikä hyvänsä) kuitenkin ostat ja maksat ja mikä varmasti parasta: AJAT.

      ETTÄ TÄMMÖISTÄ :).

      • vielä rooveristi

        Auton monet ominaisuudet ovat kyllä erinomaisia, mutta laatu on ainakin kohdallani ollut erittäin huono. Ei ole muuten tullut vieläkään se kannentiiviste maahan. Ei kukaan satu tietämään että mistä muualta kuin englanista tulee niitä varaosia, tai missä niitä valmistetaan?


      • Rover-omistaja myös
        vielä rooveristi kirjoitti:

        Auton monet ominaisuudet ovat kyllä erinomaisia, mutta laatu on ainakin kohdallani ollut erittäin huono. Ei ole muuten tullut vieläkään se kannentiiviste maahan. Ei kukaan satu tietämään että mistä muualta kuin englanista tulee niitä varaosia, tai missä niitä valmistetaan?

        Onko Roverisi muuten "Suomi-auto"?


      • vielä roveristi
        Rover-omistaja myös kirjoitti:

        Onko Roverisi muuten "Suomi-auto"?

        ei ole.Huoltorep toi kyseisen auton maahan reilu kolmevuotta sitten silloin auto oli ajettu vähän yli 20tkm.Tuotu saksasta.


      • elegantti ilmestys

        Olipa siinä aika tietopaketti Rover 75,ta, kiitos.harmi kun noita ei
        enään tehdä.


      • ruott
        vielä rooveristi kirjoitti:

        Auton monet ominaisuudet ovat kyllä erinomaisia, mutta laatu on ainakin kohdallani ollut erittäin huono. Ei ole muuten tullut vieläkään se kannentiiviste maahan. Ei kukaan satu tietämään että mistä muualta kuin englanista tulee niitä varaosia, tai missä niitä valmistetaan?

        kuinka saan rover 75 jäähdytysletkun vaihdettua purkamatta koko moottoria ?? vast. [email protected]


    • vielä rooveristi

      Kannentiivste on vuotanut jotkut laakerit on moottorista mahdollisesti menneet kun on päässyt jäähdytysnestettä sinne.Uusi mootori mahdollisesti tiedossa. Ei kannata ostaa roveria!!

      • English Rose

      • liisavan tapio

        erkin auto n audi kannentiiviste on murtunut ja siksi hän myy viimeisen autonsa ja kusettaa asiakkaita. mutta nyt loppuu häneltäkin kusetus.jobbarit joensuussa herkkia ja syystäkin if eikä muuttkaa usko km määriin autoissa ne oon muutettu samoin ym-auto, auto aatamila.


    • Jukka

      Moro!

      Itse ostin ennakkoluulottomasti moisen reilu vuosi sitten ja en voi muuta kuin kehua!
      Tämä on vielä sitä "parjattua" 1,8 versiota.

      Vuoden korjaus kustannukset. Ostettaessa oli taka jouset poikki, ja katkeamis jäljistä päätelleen olleet vuosia. Hinta 80e pari. Sytytys johdot, 8e.(tarvike) Siinä kaikki. Aivan loistava auto kaikin puolin.
      Huolto historia uudesta asti tuli mukana ja minusta se oli todella lyhyt. Se "peikko" kannentiiviste, oli vaihdettu, eikä se minua säikäytä, eikä ongelmia tuohon suuntaan ole ilmennyt. Sanovat että kun se on kerran oikein vaihtanut metallisin ohjaritappein ongelma on pois.
      Minulla on myös Jaguar XJ6 ja minusta Rover ei häpeä yhtään jagen rinnalla, päinvastoin. Tyyli on osattu yhdistää moderniin käytännöllisyyteen taidokkaasti. Mitä tehoihin tulee, on sama jos Roverilla lähtee ajamaan toiseen suuntaan, mutta se on taas toinen juttu.

      Osien hinnoissa on hirveitä eroja, riippuu mistä ostaa. Joskus osan saa ulkomailta tilaamalla puolet halvemmalla kotiovelle toimitettuna. Harraste autojen osia hankkiessa olen sen huomannut...

    • Pasteur

      Tourer CDTi moottorilla polttelisi ja sellaisen ajattelin Saksasta tilata, kunhan saan vanhan autoni pois alta.

      Tässä nyt olikin jo paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta jäi vielä kiinnostamaan, että millaisia huoltoja Roverille tarvitsee teettää - mitä siis ei itse voi tehdä.

      Tällainen ainakin lienee jakohihnan vaihto. Mikä on R75 jakohihnan vaihtoväli ja paljonko tuon vaihtaminen maksaa?

      Entä mistä tuo kannattaisi ostaa/tuotattaa? Itse ajattelin ottaa paradisecar:sta, koska siellä on Rover tuntemusta ja ehkä siten tulisi hyvä kuntoinen yksilökin. Lisäksi sen kautta toimii myös huolto.

      BTW: Tämän kuun alun uutisten mukaan briteissä on alettu valmistaa MG mallia, jonka pitäisi syksyllä puskea ulos tarkoin valituille jälleen myyjille. Mitään varsinaista tehtaan avausta ei kuitenkaan ole julkistettu.

      (Niin ja mikäs se tämä kansi-mörkö oli?)

      • Epäilevä2

        Jos auto on vielä suunniteltukin Englannissa, niin tekniikkaa vähänkin tuntevat henkilöt eivät sotke näihin näppejään. Saarivaltion edistyksellisyys tekniikan saralla oli joskus edellisen vuosisadan alkupuolella.


      • Rover Seiskaviis
        Epäilevä2 kirjoitti:

        Jos auto on vielä suunniteltukin Englannissa, niin tekniikkaa vähänkin tuntevat henkilöt eivät sotke näihin näppejään. Saarivaltion edistyksellisyys tekniikan saralla oli joskus edellisen vuosisadan alkupuolella.

        Älä suotta epäile. Jos joku haluaa ostaa Roverin, ei se sinun epäilylläsi miksikään muutu.


    • Grover75

      Seiskafemma on aivan eriomainen auto ja persoonallisen tyylikäs. Omani olen hakenut monien muiden tavoin Englannista, josta niitä saa halvalla. Tuolla www.ago.fi Haynesin huolto-oppaalla auton hoito sujuu kuin tyhjää vain. Varaosat ovat halpoja, ja vain joissakin vaikeammissa töissä ei ole omat taidot riittäneet ja on tarvittu korjaamon apua. Tavallinen luotettava Autoasi- tai muu hyvä korjaamo selviää töistä hyvin, ei siihen tarvita mitään Lohjan Laatuvaunuja tai muitakaan muka "erikoiskorjaamoja", joiden ainoa tavoite on härski rahastus.

    • 0400 342265

      MG ZT vm.2002 aj. 106tkm sedan (Rover 75)

      Soita 0400 342265

      • kiinostunuunuut

        Olisko jotain kuvia, hintaa tai mitään muuta tietoa autosta?


      • Tuleva Roveristi
        kiinostunuunuut kirjoitti:

        Olisko jotain kuvia, hintaa tai mitään muuta tietoa autosta?

        Kiitos kaikille näistä valaisemista tiedoista.

        Podentällä hetkellä todella kovaa Rover 75 kuumetta. Kiikarissa alle 100000 ajettu valioyksilö.


      • connoisseur
        Tuleva Roveristi kirjoitti:

        Kiitos kaikille näistä valaisemista tiedoista.

        Podentällä hetkellä todella kovaa Rover 75 kuumetta. Kiikarissa alle 100000 ajettu valioyksilö.

        joko on löytynyt?


    • rooverii

      Englanti-nimisestä saaresta ei kai ole tullut mitään käyttökelpoista tai kunnollista?

      Vai onko?

      • klassikko75

        Mulla 2 vuotta ollut 75:n 2.5 v6 moottorilla.Aivan erinomainen auto.Klassisen kaunis ja tyylikäs auto.Huoltoasioissa, kerran vuodessa, kannattaa käyttää aivan tavallisia autoasi tms.firmoja tai vaihtoehtoisesti hankkia itse mahdollisesti tarvittavat varaosat Englannista.Brittiautojen erikoisliikkeissä,kuten esim.Paradise Car,huoltojen ja perusvaraosien hinnoittelu on ERITYISEN KALLISTA.

        Esimerkiksi www.bsmotors.com sivuilta saat kaiken tarvittavan tilattua parissa päivässä suoraan kotiisi ja hinnat on aivan toiselta planeetalta kuin esimerkiksi tämä "erikoisliike Paradise".
        Sinänsä Rover ei kaipaa sen kummempaa huoltoa kuin muutkaan autot, joten jos saat kunnon huoltohistorialla varustetun Suomi-roverin,niin ostat pois. Saat vastinetta rahallesi,premium varustelua ja samaan hintaan naapurit kateelliseksi


      • connoisseur
        klassikko75 kirjoitti:

        Mulla 2 vuotta ollut 75:n 2.5 v6 moottorilla.Aivan erinomainen auto.Klassisen kaunis ja tyylikäs auto.Huoltoasioissa, kerran vuodessa, kannattaa käyttää aivan tavallisia autoasi tms.firmoja tai vaihtoehtoisesti hankkia itse mahdollisesti tarvittavat varaosat Englannista.Brittiautojen erikoisliikkeissä,kuten esim.Paradise Car,huoltojen ja perusvaraosien hinnoittelu on ERITYISEN KALLISTA.

        Esimerkiksi www.bsmotors.com sivuilta saat kaiken tarvittavan tilattua parissa päivässä suoraan kotiisi ja hinnat on aivan toiselta planeetalta kuin esimerkiksi tämä "erikoisliike Paradise".
        Sinänsä Rover ei kaipaa sen kummempaa huoltoa kuin muutkaan autot, joten jos saat kunnon huoltohistorialla varustetun Suomi-roverin,niin ostat pois. Saat vastinetta rahallesi,premium varustelua ja samaan hintaan naapurit kateelliseksi

        Mulla on 2.5 v6 75 ollut jo useita vuosia, tuotin aikoinaan paradisecarsin kautta.
        Vein AD-autohuoltoon jakohihnojen vaihtoon, sain ajan ja hinnan, mutta ilmoittivat sitten, ettei homma onnistukaan ja hain auton pois. Paradisecars teki työn miltei samaan hintaan. Lähiaikoina vaihdatin siellä myös termostaatin, koppa alkoi tihkuttaa. Samalla korjattiin ajoittain ontuva käynti, vika 1. sylinterin puolassa.
        Ei se varmaan kaikkein halvin korjaamo ole, mutta merkkituntemus on ihan hyvä.


      • Rooverillapääsee
        connoisseur kirjoitti:

        Mulla on 2.5 v6 75 ollut jo useita vuosia, tuotin aikoinaan paradisecarsin kautta.
        Vein AD-autohuoltoon jakohihnojen vaihtoon, sain ajan ja hinnan, mutta ilmoittivat sitten, ettei homma onnistukaan ja hain auton pois. Paradisecars teki työn miltei samaan hintaan. Lähiaikoina vaihdatin siellä myös termostaatin, koppa alkoi tihkuttaa. Samalla korjattiin ajoittain ontuva käynti, vika 1. sylinterin puolassa.
        Ei se varmaan kaikkein halvin korjaamo ole, mutta merkkituntemus on ihan hyvä.

        Toi Paradisen merkkituntemus on ihan samaa kun millä tahansa muulla verstaalla. Varaosien hinnat ne vetää ihan hatusta ja lähentelee silkkaa ahneutta.ebaystä taikka tuolla ylempänä manitusta sivusta saa kaiken ja merkittävästä halvemmalla,joten sinne Rekijoen perämettään ei kannata rahojaan kantaa.


      • connoisseur
        Rooverillapääsee kirjoitti:

        Toi Paradisen merkkituntemus on ihan samaa kun millä tahansa muulla verstaalla. Varaosien hinnat ne vetää ihan hatusta ja lähentelee silkkaa ahneutta.ebaystä taikka tuolla ylempänä manitusta sivusta saa kaiken ja merkittävästä halvemmalla,joten sinne Rekijoen perämettään ei kannata rahojaan kantaa.

        Olen kyllä reppukaupalla sinne perämettään rahoja kantanut, muutama vuosi sitten ostin sieltä Triumph Spitfiren. Kuitenkin tuntuu, että olen saanut rahoille vastinetta.


      • classic75
        connoisseur kirjoitti:

        Olen kyllä reppukaupalla sinne perämettään rahoja kantanut, muutama vuosi sitten ostin sieltä Triumph Spitfiren. Kuitenkin tuntuu, että olen saanut rahoille vastinetta.

        Tosta linkistä löytää kaikki 75;n osat,ja kokemuksesta voin sanoa että hinta tippuu 2/3 osaa siittä mitä toi Paradise hinnoittelee.Ei se tyhmä ole joka kysyy vaan joka...

        http://www.rimmerbros.co.uk/SubCategory--Rover-75--m-1616


      • connoisseur
        classic75 kirjoitti:

        Tosta linkistä löytää kaikki 75;n osat,ja kokemuksesta voin sanoa että hinta tippuu 2/3 osaa siittä mitä toi Paradise hinnoittelee.Ei se tyhmä ole joka kysyy vaan joka...

        http://www.rimmerbros.co.uk/SubCategory--Rover-75--m-1616

        Nyt menee selittelyn puolelle. Tiedän Rimmerbrosin, mutta en ole hankkinut maksuvälinettä sellaiseen kauppaan. Roveriin on niin vähän tarvinnut varaosiin satsata ja tavalliset huolto-osat löytyy motonetista tai biltemasta. Onkohan niin, että Paradisen hinnatkin ovat erilaisia ns. vakioasiakkaille ja satunnaisille kävijöille. Esim. puola oli 20e. Mulla on vielä hiukan intressejä käyttää kotimaisia pienyrittäjiä. Ja Rooverillapääsee:n kanssa olen eri mieltä merkkituntemuksesta, kokemuksena se aikaisemmin mainitsemani AD-korjaamon tapaus.


      • lantikka1
        connoisseur kirjoitti:

        Nyt menee selittelyn puolelle. Tiedän Rimmerbrosin, mutta en ole hankkinut maksuvälinettä sellaiseen kauppaan. Roveriin on niin vähän tarvinnut varaosiin satsata ja tavalliset huolto-osat löytyy motonetista tai biltemasta. Onkohan niin, että Paradisen hinnatkin ovat erilaisia ns. vakioasiakkaille ja satunnaisille kävijöille. Esim. puola oli 20e. Mulla on vielä hiukan intressejä käyttää kotimaisia pienyrittäjiä. Ja Rooverillapääsee:n kanssa olen eri mieltä merkkituntemuksesta, kokemuksena se aikaisemmin mainitsemani AD-korjaamon tapaus.

        Maksuvälinettä ei tarvii Rimmerbrossiin.Sillä asialla on turha hämätä. Lasku sieltä tulee niin kuin muustakin kaupasta,jonka voi sitten vaikka pankin tätillä maksattaa.Muuta ei tarvita kun tilillä katetta,ja tässä tapauksessa merkittävästi vähemmän kuin tällä Paradisella.
        Kotimaisten pienyrittäjien käyttäminen on tottakai suositeltavaa,mutta näissä Roverien varaosahinnoissa ei ole suomalaisen pienyrittäjän osuutta sentin vertaa, muuta kuin lisätty kohtuuttoman kovat katteet, ja sittä ei kannta kenenkään maksaa. Työn osuus on sitten eri juttu, ja sehän aina jää Suomeen.
        Ja vapaushan on sitten itse kullakin valita,minne rahansa laittaa. Tarjosin perustellun vaihtoehdon.


      • connoisseur
        lantikka1 kirjoitti:

        Maksuvälinettä ei tarvii Rimmerbrossiin.Sillä asialla on turha hämätä. Lasku sieltä tulee niin kuin muustakin kaupasta,jonka voi sitten vaikka pankin tätillä maksattaa.Muuta ei tarvita kun tilillä katetta,ja tässä tapauksessa merkittävästi vähemmän kuin tällä Paradisella.
        Kotimaisten pienyrittäjien käyttäminen on tottakai suositeltavaa,mutta näissä Roverien varaosahinnoissa ei ole suomalaisen pienyrittäjän osuutta sentin vertaa, muuta kuin lisätty kohtuuttoman kovat katteet, ja sittä ei kannta kenenkään maksaa. Työn osuus on sitten eri juttu, ja sehän aina jää Suomeen.
        Ja vapaushan on sitten itse kullakin valita,minne rahansa laittaa. Tarjosin perustellun vaihtoehdon.

        Kiitos vinkistä, täytyy tsekata, oon ollu siinä luulossa, että esim. Rimmerbrosilta tilattaessa pitää olla luottokortti. Mun Roverin osalta jakohihnojen vaihto ja termostaatin vaihto nimenomaan ovat melko työllistäviä hommia. Oma aika ei riitä, kun on tullut hommattua noita harrastekulkuvälineitä. Ovat mielestäni mukavampia ja helpompia rassattavia nämä vanhat autot ja vaikka uudemmat mp:t.


      • John Bull
        connoisseur kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, täytyy tsekata, oon ollu siinä luulossa, että esim. Rimmerbrosilta tilattaessa pitää olla luottokortti. Mun Roverin osalta jakohihnojen vaihto ja termostaatin vaihto nimenomaan ovat melko työllistäviä hommia. Oma aika ei riitä, kun on tullut hommattua noita harrastekulkuvälineitä. Ovat mielestäni mukavampia ja helpompia rassattavia nämä vanhat autot ja vaikka uudemmat mp:t.

        Rimmerbros on halpa ja luotettava varaosien ostopaikka.


    • 300000 mittarissa

      Onpa täällä tarinaa Roverista, Rouskusta meillä perheen kesken.

      Huoltorepissä väitettiin muutama vuosi sitten, kun auto tuli minulle yhtä ja toista!!

      Kuten, että Suomen Rovereita huolletaan vain heillä yms, yms!

      Olen ajellut omallani ( 75, vm. 2000, 2l ) useamman vuoden kelillä kuin kelillä, kertaakaan lämmittämättä konetta pakkasaikana.

      Kilometrejä on kertynyt kuukautta kohti noin 2000.

      Löysin edullisen, taitavan ja nopean huoltajan sille Sastamalasta, jossa asun ja osat ostan yleensä Karaasilta, josta on vain positiivisia kokemuksia.

      Terkkuja vaan miehille sinne

    • TeslaCoil

      Ja sitten heräsin kun lakanat olivat märät.

      TESLA Bruuuhahaha!

      • roo1

      • Roveristi wannabe

    • Hirsmies

      Olen ajanut Rover 75 D. vm 2000 nyt 206000 km. Se on selkeästi paras auto mitä minulla on koskaan ollut ( n. 30 autoa tähän mennessä). Sääli vaan, että olen siitä luopumassa juuri tänään...auto on manuaalilaatikolla ja siinä syy, vaimoni polvi ei enää tykkää kytkimen polkemisesta. Toivottavasti Rover saa hyvän uuden kodin ja näkee vielä ainakin toisen mokoman maanteitä!

      • Hirsmies

        Niin, vielä siitä Roverin ja muidenkin brittien huollosta. Olen käyttänyt hollolalaista Laatuvaunu Oy:tä vuodesta 1993 alkaen ja olen tyytyväinen. Edes 160 km:n matka huoltoon ei ole ollut esteenä. Suosittelen!


    • Anonyymi

      Muaon aina hämännyt tuossa autossa kun on 3 etuvaloa, ovelan näköinen.

    • Anonyymi

      MINULLA VIIKON AJALTA KOKEMUKSIA. AIRBAC VALO PALOI JO OSTAESSA MISSÄ VIKA. IROITETTU PENKIT JA KUIVATTU LATTIA JA MATOT. SIVUTÖRMÄYS ANTURIT MYÖS. tESTERI HERJAA TAKAPENKIN TURVAVYÖN KIRISTIMIÄ...MISSÄ NE ON KUN NIILLE.... vöille ei tule mitään johtoja edes taakse.

    • Anonyymi

      Minulla MGTZ T 2.5ja airback valo palaa. Iroitin keskikonssollin minkä alta paljastui bacn boxi ja mikkä ihmeellisintä! Kuusi johdonpäätä joihin oli kytketty lasikanta polttimot.Miksi ihmeessä? MITÄ NIIHIN JOHTOIHIN OIKEASTI KUULUU TULLA?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      131
      3700
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1875
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1671
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1382
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      116
      1230
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      92
      1218
    7. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1099
    8. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      31
      1087
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      67
      985
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      101
      965
    Aihe