Tähän mennessä olen pärjännyt farkuissa, mutta ne eivät kuitenkaan suojaa säältä ja asfaltilta. Mitä mieltä olette, hankkiako nahka- vai kangasasu? Pitääkö nahka-asu (kunnolla) vettä? Hyviä/huonoja puolia? Pilaantuuko nykyajan nahkakledjut jos ne kastuu useaan kertaan?
Vai onko yksinkertaisesti niin, että kyykkäpyöräilijät ja crossarit/trialistit käyttää kangasta ja custom/bomber-osasto nahkaa?
Nahka- vai kangasasu
12
1870
Vastaukset
- naismotoristi
...on hyvä, sateen kestävä. Ajan customilla.
- CBR1100
Jos olet hankkimassa vain yhtä pukua (ensimmäistä) on se ehdottomasti näihin keleihin oltava vedenpitävä kangasmateriaali. Turvallisuuden kannalta nahka toki kestää ja suojaa paremmin, mutta ei kestä pitempiaikaista sadetta. Hyvälaatuinen kangaspuku ei lepata vauhdissa ja antaa myös suojaa kohtuullisen hyvin vrt. farkut.
Jos paalua on riittävästi taskussa, osta molemmat. - pete
CBR1100 kirjoitti:
Jos olet hankkimassa vain yhtä pukua (ensimmäistä) on se ehdottomasti näihin keleihin oltava vedenpitävä kangasmateriaali. Turvallisuuden kannalta nahka toki kestää ja suojaa paremmin, mutta ei kestä pitempiaikaista sadetta. Hyvälaatuinen kangaspuku ei lepata vauhdissa ja antaa myös suojaa kohtuullisen hyvin vrt. farkut.
Jos paalua on riittävästi taskussa, osta molemmat.Siinä se jo tulikin, eli gore-tex kangaspuku on hyvä valinta aluksi. Kestää pitkään ja suojaa tuulelta ja vedeltä, ja tietenkin kaatuessa. Gore-texissä on sitten eroa veden pitävyydessä verrattuna halvempiin materiaaleihin, eli ei se pieni ekstrahinta ihan tuulesta temmattua ole.
Nahkan kanssa pitää olla mukana sadeasu, vettyy aika pian ja vesi tulee kyllä läpi, mutta suojaa vaurioilta paremmin kuin kangaspuku.
- Brasidas
Ellet endurolla ajele, ottaisin nahan. Suojaa paremmin, ei lepata ja on käyttöä kestävä.
Sadetta pitää jonkin verran, mutta sateen varalta voit kuitenkin hankkia päällevedettävän sadeasun, josta lisäkustannus on n. 50 euroa. Muutamakaan kastuminen ei pilaa pukua, vaikka tämä varmaan riippuu puvun laadusta. Ei haittaa ainakaan Alpinestarsia.
...ai niin. Miten niin kyykyssä käytettäisiin gorea? Eiköhän nahka nimenomaan kyykkyyn kuulu... - New guy
und danke. Siispä gore-kauppaan mars, kun ei nahan puolustajia löydy. Kiits kiits.
PS. Nahkarotsi on kyllä 100% coolimman näköinen kuin goret. Mutta sateellakin täytyy ajella. - Suomipoika
Gore suojaa sateelta ja Nahka suojaa asfaltilta...
Tämähän yksi ikuisuus kysymys kun molemmissa on hyvät puolet, mutta itse päädyin Goreen- bikerbabe
Ajattelin ensin että ei ikinä nahkapukua...mutta kun sellaisen sain ensi kerran päälle, koin sen aika miellyttäväksi. Nyt en vaihtaisi mistään hinnasta pois. Jos sataa, se kestää hyvin pieniä sateita, ei ole heti niin märkä kuin gore kovassa sateessa, mutta sitten jos kastuu niin kuulema on ns. entinen eli voi ´muuttua kovaksi. Siksi on nahkan hoitotuotteita joilla hoidetaan pari kertaa kesään..ja pysyy hyvänä.Niin ja jos märkä pyörä ei haittaa nahassa kun farkut kastuu sitten heti.Päälle on helppo pukea sadeasu...viileällä suojaa viimalta, lämpimällä sopivan viileä, mutta en suosittele jäämään kauppa ostoksille se päällä kovin pitkäksi aikaa..taatusti tulee hiki ja kunnon sellainen. Itse koen turvallisen tunteen kun puku päällä. Olen duuniiin kulkenut muutaman kerran farkuissa, silloin ok..mut vähänkin pidemmälle haluan heti laittaa nahkapuvun..tulee sairaan paljon turvallisempi olo, jos vaikka sattuu että asfaltin pinta kutsuu.. palovammat ovat ihan helv..kipeitä hoitaa..Gore ehkä saattaa ilman vaihdollisesti olla parempi mutta minä vilukissana rakastan nahkapukuani ja nahkan tuoksu eteisessän on mieltä virkistävä..kokeile jos tuttuja..itse olen ollut gore: Sinisalo päällä ja helv. hyvä kylmällä ilmalla, nahkassa tarvii olla n. 10 astetta niin on kiva olla.molemmat olisi hyvä tilanteen mukaan..
kesäterveisin: Bikerbabe
- motoman
todettu on gore suojaa sateelta, nahka asfaltilta.
Itse käytän gorea, kaupassa ei lämpimänä paivänä ainakaan tule vilu ;-) ,mutta pyörän päällä helvt.. hyvä.
Mainittakoon että takissa jonka ostin on mm. kynärpäät "vahvistettu" kevlarilla joten suojaa asfaltilta yhtähyvin kuin nahka.
Mulla "naku" katupyörä.
Kaveri ajaa customilla nahkat päällä mutta reissussa ainat goret mukana...
Tuntuu tietysti välillä typerältä laitta 10min. työmatkoille etc. goret päälle kun farkuillakin pärjää lämpösellä kelillä,
MUTTA jos ottaa lipat............ - proo
Tietysti nahkaa prätkäilyyn.
Jotain tasoa ja laatua sentään kehiin.
Textiilit ovat tarkoitettu pilkkimiseen ovat rumia eivätkä kestä. - Lende
Ehdottomasti annan ääneni nahkapuvulle! Se on mukava päällä, hengittää, ei oo kauhean kuuma mutta ei myöskään kylmä. Ja helpompi silmälle kuin gore, makuasioita tietenkin mutta hyvännäköistä gorepukua ei ole vielä eteen sattunut.
Nahka pysyy kunnossa kun sitä välillä hoitaa, kunnon perusrasvaus esim. kerran vuodessa, ja siinä välillä vähän pyyhkäisee jollain vaikka nahkabalsami- tai swargegarätillä.
Eihän se mikään muovivaate ole eli sateella tarvitsee kyllä jonkun rukkapuvun suojaksi. Mutta pikkusateet ei tuu läpi. Eikä nahkapuku pilalle mee jos se kastuu. Kunhan ei laita kuumaan saunaan sitten kuivumaan, vaan ihan ilmavasti huoneenlämmössä antaa kuivua ja sit vähän silavaa pintaan taas.
Mulla on sama mp-asun nahkapuku ollut jo lähes parikymmentä vuotta, ja aina vaan se on yhtä hyvä ja siistinäkin pysynyt näillä vähäisillä huoltotoimenpiteillä. Eli: kahta en vaihda: mp-asun pukua ja...?
Kaatumisista ei ole kokemusta, mutta kyllä kilparadoilla vähemmän noita gorepukuja kuskeilla näkee... nahkassa ne RR:t ajetaan. - Brasidas
Mikäli lopulta päädyt nahkaan kannattaa katsoa saako puvun takin ja housut yhdistettyä toisiinsa vetoketjulla. Ainakin pidemmällä matkalla ja radalla ominaisuudesta on hyötyä, joko mukavuutena tai lisääntyneenä turvallisuutena.
Toinen seikka joka kannattaa huomioida on puvun vuoret ja niiden mitoitus. Itselläni oli yllätys, että ainakin joissakin Dainesen takeissa on hihojen sisällä täyspitkät vuoret, kun Alpinestarsin takissani on vain vuorattu liivi (molemmissa nämä lämmikkeet ovat tietenkin irrotettavia). Varmaan täyspitkät hihat vuorissa ovat noin viiden asteen lämpötiloissa hyvä asia. Toisaalta, kymmenen asteen kieppeillä "liivi" saattaa olla parempi.
Ehkä yksi vähemmän käsitelty seikka nahkapuvuissa on tuuletusreiät. Käyttämässäni Alpinestarsin "Stunt"-takissa on hartioiden etuosaan stanssattu lukuisia noin millin halkaisijaltaan olevia tuuletusreikiä. Tämä parantaa merkittävästi ajomukavuutta lämpötilan lähestyessä kahtakymmentä astetta tai mennessä sen yli. - YsiR
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. ja tää kuuluu samaan sarjaan. Mun mielipide että gore parempi päällä, mutta nahka suojaa kaatuessakin, sekän nahkan eduksi voi lukea myös vakaan ajon, ei lepattele viimassa.... Ja mitää tekemistä sillä onko C vai K-pyörä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119