Vuosia sitten löysin jostakin kirjasta katkelman jonku intiaanipäällikön kirjeestä "valkoiselle miehelle". En muista siitä juuri mitään muutakuin että se oli äärettömän kaunista. Enkä kertakaikkiaan saa päähäni missä sen näin enkä ole sitä mistään etsinnöistä huolimatta löytänyt. Osaisiko joku kertoa mistä sen löytäisin? Olisin äärettömän kiitollinen.
intiaanien kirje
8
767
Vastaukset
- t0urist-X
Muistelisin, että ollessani ylä-asteella, koulumme äidinkielen kirjassa oli samanlainen kirje. Jos sinulla on mahdollisuus, niin kyseleppäs mahdollisilta pikku veljiltä ja siskoilta asiaa lisää.
- Elli
Juu, niin olemme kavereidenikin kanssa muistelleet, että jossakin koulukirjassa on ollut ainakin pätkä siitä. Mutta kun ei löydy niin ei. Kertokee joku jos tietää!?!!
- Tuuletar
Kysyin Rakkaalta ystävältäni, *nimi sensuroitu*, joka antoi pari linkkiä ensihätään :))
klikkaa nämä:
http://members.surfeu.fi/k/bull.htm
ja toinen.
http://www.geocities.com/eureka/1103/intiaani.html
Jos ei toimi, laita eureka isolla E:llä :))- Bufalo Bill
Tuo ensimmäinen linkki sisältää sellaista löpinää ettei ikinä voi olla 1800 luvun lopulla eläneen intiaanin kirjoittama.
Olen joskus minäkin lukenut jonkun intiaanipäällikön nimiin pannun kirjoituksen jossa puhuttiin kauniita luonnosta ja yhteiselosta. Kuulemma ei intiaanin kirjoittama, mutta laajalle levinnyt väärennös.
Intiaanit ihmisinä eivät olleet sen parempia eivätkä pahempia kuin muutkaan, he vain elivät äskettäin kivikaudesta tulleessa kulttuurissa jossa luontoa ei tuhottu, kun tekniikka siihen puuttui. Monet intiaanien tavat olisivat meidän mielestämme julmia ja epäoikeudenmukaisia. - Iso Ruma Korppi
"Sitting Bullin puhe" oli akuankka-tason anakronismi! Ei hänen aikanaan vielä tunnettu edes cocacolaa.
Toinen linkki vaikutti jo vähän asiallisemmalta, mutta siitäkin löysin heti yhden virheen: Mustajalkojen omakielinen nimitys on tietääkseni pikanii.Täytyy tarkistaa. Monilla heimoilla on kyllä useita rinnakkaisnimityksiä, kuten chippewa/ojibwa/assiniboine...
Mutta mistä alunperin oli kysymys, mahtoikohan se olla Seattlen puhe v. 1854? Valitettavasti siitäkin tunnetuin versio on aika naiivi väärennös, jonka on kirjoittanut Texasin yliopiston tutkija Ted Perry vasta niin myöhään kuin 1970 johonkin kristillishenkiseen TV-elokuvaan. Lähes alkuperäinen teksti (jota ei koskaan merkitty muistiin aivan sanatarkasti) on joskus julkaistu Suomen Kuvalehdessä... minulla saattaa jossain olla tallessa jotain faktoja, palataan asiaan jos löydän ne.....:) - Elli
Iso Ruma Korppi kirjoitti:
"Sitting Bullin puhe" oli akuankka-tason anakronismi! Ei hänen aikanaan vielä tunnettu edes cocacolaa.
Toinen linkki vaikutti jo vähän asiallisemmalta, mutta siitäkin löysin heti yhden virheen: Mustajalkojen omakielinen nimitys on tietääkseni pikanii.Täytyy tarkistaa. Monilla heimoilla on kyllä useita rinnakkaisnimityksiä, kuten chippewa/ojibwa/assiniboine...
Mutta mistä alunperin oli kysymys, mahtoikohan se olla Seattlen puhe v. 1854? Valitettavasti siitäkin tunnetuin versio on aika naiivi väärennös, jonka on kirjoittanut Texasin yliopiston tutkija Ted Perry vasta niin myöhään kuin 1970 johonkin kristillishenkiseen TV-elokuvaan. Lähes alkuperäinen teksti (jota ei koskaan merkitty muistiin aivan sanatarkasti) on joskus julkaistu Suomen Kuvalehdessä... minulla saattaa jossain olla tallessa jotain faktoja, palataan asiaan jos löydän ne.....:)Intiaanipäällikkö Seattlen puhe "suurelle valkoiselle päällikölle"; tämä on se mitä olen hakenut. Nimi Seattle tuntui niin tutulta. Mutta edelleenkään en sitä löytänyt, joten jään odottelemaan lisävihjeitä! Kiitos!
- Anonyymi
Washingtonin suuri päällikkö lähettää meille sanan, että hän haluaa ostaa meidän maamme. Suuri päällikkö lähettää meille myös ystävyyden sanoja, ja vaikuttaa hyvää tahtoaan meille.
Se on hänelle kunniaksi, sillä me tiedämme että valkoinen mies voi tulla aseiden kanssa ja ottaa maamme, ellemme sitä myy.
Mutta kuinka kukaan voi ostaa tai myydä taivasta yläpuoleltamme, tai maan lämpöä? Koko ajatus on meille outo. Ellemme omista ilman raikkautta tai veden kimallusta, kuinka kukaan voi ne meiltä ostaa?
Jokainen pala tätä maata on pyhä minun kansalleni. Jokainen kiiltävä männynneulanen, jokainen rannan hiekkajyvä, usva hämärtyvässä metsässä, jokainen aukio ja jokainen pörräävä hyönteinen on pyhä kansan muistoissa ja kokemuksissa.
Puissa virtaava mahla kuljettaa mukanaan punaisen miehen muistoja. Siirtyessään tähtien pariin, unohtavat valkoisen miehen kuolleet sen maan, jossa he ensi kerran näkivät päivänvalon.
Meidän kuolleemme eivät unohda tätä ihmeellistä maata, koska se on punaisen miehen äiti. Me olemme osa tätä maata, ja se on osa meitä. Tuoksuvat kukat ovat sisariamme, kauris, hevonen ja mahtava kotka, ne ovat veljiämme. Kallioiset harjanteet, niittyjen rehevyys, ponin ruumiin lämpö ja ihminen - kaikki kuuluvat samaan perheeseen.
Kun siis Washingtonin suuri päällikkö lähettää meille sanan, että hän haluaa ostaa maamme, hän vaatii meiltä todella paljon. Suuri päällikkö sanoo, että hän varaa meille paikan, jossa voimme elää omissa oloissamme, levossa ja rauhassa. Hän olisi meidän isämme, ja me hänen lapsiaan.
Me harkitsemme tarjoustasi ostaa meidän maamme. Mutta se ei ole helppoa, sillä tämä maa on meille pyhä.
Purojen ja jokien kimaltava vesi ei ole vain vettä, vaan se on meidän esi-isiemme verta. Jos me myymme tämän maan, täytyy teidän muistaa, että se on pyhä. Teidän täytyy opettaa lapsillenne, että se on pyhä, ja että jokainen ihmisen ottama kivi järvien kirkkaasta vedestä todistaa minun kansani elämän tapahtumista ja muistoista. Veden solina on minun isoisäni ääni.
Virrat ovat veljiämme, ne sammuttavat janomme. Virrat kantavat kanoottejamme ja ruokkivat lapsemme. Jos me myymme sinulle maamme, teidän täytyy muistaa ja myös opettaa lapsillenne, että virrat ovat veljiämme ja teidän veljiänne, ja teidän tulee kohdella niitä niin kuin veljiänne.
Punainen mies on aina joutunut väistymään etenevän valkoisen miehen tieltä, niin kuin usva häipyy vuorilta aamuauringon noustessa. Mutta meidän isiemme tuhkakin on pyhää. Heidän hautansa on pyhä tanner, ja niin myös nämä kunnaat, ja nämä puut; tämän maan kolkka on pyhitetty.
Me tiedämme, ettei valkoinen mies voi ymmärtää meidän teitämme. Hänelle yksi paikka on yhtä hyvä kuin toinenkin. Maa ei ole hänelle veli, vaan vihollinen, ja kun hän on voittanut sen, hän jatkaa matkaansa.
Isiensä haudat hän jättää taaksensa eikä välitä. Hän ryöstää maan lapsiltaan, siitäkään hän ei välitä. Hänen lastensa perintöoikeudet on unohdettu. Hän kohtelee äitiään maata ja veljeään taivasta kuin tavaroita, joita voi ostaa, ryöstää ja myydä kuin lampaita tai lasihelmiä.
Hänen ahneutensa nielaisee kaiken, ja jäljelle jää vain autio maa. Meidän tapamme eivät ole teidän tapojanne.
Teidän kaupunkienne näkeminen koskee punaisen miehen silmiin. Ei ole hiljaista paikkaa valkoisen miehen kaupungeissa. Ei yhtään paikkaa, jossa voi nähdä silmujen puhkeavan keväisin tai kuulla hyönteisen siipien rahinan. Melu vain loukkaa korvia. Mitä on elämä, ellei voi kuulla haukan yksinäistä huutoa, tai sammakoiden kinastelua yöllä lammen ympärillä?
Intiaani kaipaa lammen kasvien yli suhahtavan tuulen pehmeää ääntä, ja metsän havujen tuoksua tuulessa sateen jälkeen.
Ilma on kallisarvoista punaiselle miehelle, sillä kaikilla elävillä on osansa jokaisessa hengenvedossa; eläimet, puut, ihmiset - kaikki hengittävät samaa ilmaa. Valkoinen mies ei näytä huomaavan ilmaa, jota hän hengittää. Hän on löyhkälle turta, kuin päiviä kuolemaisillaan ollut mies. Jos me myymme sinulle maamme, täytyy teidän muistaa, että ilma on meille kallisarvoista, sillä se jakaa henkensä kaiken sen elämän kanssa, jota se ylläpitää.
Tuuli, joka antoi isoisällemme hänen ensimmäisen hengenvetonsa, ottaa vastaan myös hänen viimeisen huokauksensa. Tuuli antaa myös lapsillemme elämän hengen, ja jos me myymme maamme, täytyy sinun pitää se erillään ja pyhänä paikkana, jonne valkoinen mieskin voi tulla haistelemaan tuulta, jolle niityn kukat ovat antaneet tuoksun.
Me harkitsemme tarjoustanne ostaa maamme. Jos me päätämme hyväksyä sen, minä asetan yhden ehdon: Valkoisen miehen pitää kohdella kaikkia eläimiä alueella veljinään. Olen nähnyt tuhansien puhvelien mätänevän preerialla valkoisen miehen jäljiltä, kun hän ampui ne ohikiitävästä junasta. En voi ymmärtää, miksi juna olisi tärkeämpi kuin elävä puhveli, jonka me tapamme ja syömme vain pysyäksemme hengissä...- Anonyymi
Mitä on ihminen ilman eläimiä? Jos kaikki eläimet olisivat poissa, ihminen kuolisi hengen suureen yksinäisyyteen, sillä mitä tahansa tapahtuu eläimille, tapahtuu ennen pitkää myös ihmiselle. Kaikilla on yhteys. Teidän täytyy opettaa lapsillenne, että maa heidän jalkojensa alla on esi-isiemme tuhkaa niin, että he kunnioittavat maata, joka on kyllästetty heidän kaltaistensa elämällä.
Opettakaa lapsillenne, mitä me olemme opettaneet lapsillemme, että maa on meidän äitimme. Mitä tahansa tapahtuu maalle, tapahtuu myös maan lapsille. Jos ihminen sylkee maata, hän sylkee itseään. Maa ei kuulu ihmiselle, vaan ihminen kuuluu maalle. Kaikki luontokappaleet ovat yhtä kuin veri, joka liittää suvun yhteen. Kaikki luodut ovat yhtä. Ihminen ei kutonut elämän kudosta, hän on vain sen säie. Mitä hän kudokselle tekee, sen hän tekee itselleen.
Mutta me harkitsemme tarjoustasi muuttaa reservaattiin, jonka olet varannut minun kansalleni. Elämme syrjässä ja rauhassa. Ei se paljon merkitse missä asumme päiviemme loppuun. Lapsemme ovat nähneet isiensä nöyryyttävän tappion. Soturimme ovat häpeästä tappion jälkeen vajonneet joutilaisuuteen, ja saastuttaneet itsensä makeilla ruuilla ja kovilla juomilla. Merkitsee kovin vähän missä me vietämme loput päivämme. Niitä ei ole monta.
Vain joitakin talvia vielä, eikä yhtään lasta niistä suurista heimoista, jotka kerran elivät ja asuivat tällä maalla, tai jotka nyt vaeltavat pieninä ryhminä metsissä, ole jäljellä suremassa sen kansan hautojen äärellä, joka kerran oli yhtä mahtava ja toiveikas kuin sinun kansasi nyt. Mutta miksi murehtisin kansani menoa? Heimot koostuvat vain ihmisistä, ei muusta, ja ihmiset tulevat ja menevät kuin meren aallot. Ei myöskään valkoinen mies, jonka Jumala puhuu hänelle kuin ystävä ystävälle, ole mikään poikkeus yhteisestä kohtalostamme.
Yhden asian me tiedämme, asian, jonka valkoinen mies voi joskus tajuta - meillä on yhteinen Jumala.
Te voitte luulla, että omistatte Hänet, niin kuin tahdotte omistaa maamme. Mutta sitä ette voi.
Hän on kaikkien ihmisten Jumala, ja hän tuntee samaa sääliä niin valkoista kuin punaistakin kohtaan.
Tämä maa on Hänelle kallis, ja joka vahingoittaa sitä, halveksii sen Luojaa.
Myös valkoiset katoavat, ehkä ennemmin kuin kaikki muut heimot, sillä joka jatkuvasti likaa oman sijansa, tukehtuu jonain yönä omaan saastaansa. Mutta hukkuessanne te loistatte kirkkaasti sen Jumalan voiman sytyttäminä, joka toi teidät tähän maahan, ja jossain erityisessä tarkoituksessa antoi teille vallan tämän maan ja punaisen miehen yli.
Se tarkoitus on meille mysteeri, sillä me emme ymmärrä, kun puhvelit tapetaan, villihevoset kesytetään, metsien salatut lokerot täyttyvät ihmisjoukoilla, ja kukkuloiden näkymät pilataan rautalangoilla. Missä on tiheikkö? Poissa. Missä on kotka? Poissa. Hyvästit ketterälle hevoselle ja solisevalle joelle? Se on elämän loppu ja lopun alku.
Mutta me harkitsemme ehdotustasi ostaa meidän maamme. Jos me suostumme, teemme sen varmistaaksemme itsellemme reservaatin, jonka olet meille luvannut. Ehkä me siellä voimme elää loput päivämme niin kuin haluamme.
Kun viimeinen punainen mies on kadonnut täältä, ja hänen muistonsa on vain pilven varjo, joka lipuu preerian yli, viipyvät kansani henget näillä rannoilla ja näissä metsissä, sillä ne rakastavat tätä maata, kuin vastasyntynyt rakastaa äitinsä sydämenlyöntejä.
Meidän Jumalamme on sama Jumala kuin teillä. Tämä maa on Hänelle kallis. Jos me myymme sinulle maamme, niin rakastakaa sitä, niinkuin me olemme sitä rakastaneet, ja huolehtikaa siitä, niin kuin me olemme siitä huolehtineet. Pitäkää mielessänne sen kuva sellaisena, kuin se on nyt, kun otatte sen meiltä vastaan. Kaikella voimallanne, kaikella mielellänne, kaikella sydämellänne säilyttäkää se lapsillenne, ja rakastakaa sitä, niin kuin Jumala rakastaa meitä kaikkia. Ehkä meistä joskus tulee veljiä. (Seattlen kirje)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1393569Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen412799Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .402709Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232568Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302545- 1161895
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3241631Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741508Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3161414- 661268