mitä on epilepsia?

tietämätön utelias 21 v.

toivosin että joku lyhkäsesti valottais asiaa. entisellä lapsuudenystävälläni on epilepsia, enkä oo kehdannu myöntää, etten tiiä mitä se tarkottaa. enkä häneltä myöskään suoraan aio kysyä.
eli, mistä semmosen voi saada? jonkun sairauden kauttako? kestää ilmeisesti koko eliniän? vaikuttaako normaaliin elämään? mimmonen on kohtaus jos semmosen saa?
ystäväni myös käyttää runsaasti välillä alkoholia. vaarallista lääkityksen kanssa?
ja vielä, mitä tehdä, jos joku saa kohtauksen?
kiitos, jos joku jaksaa vastata. =)

8

1854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • two dogs

se on lyhyesti sanottuna sähkötoiminnan häiriö aivoissa joka voi aiheuttaa kouristuksia mutta ainakin tajunnan hämyrtyminen on yleistä no se voi olla perinnöllistä tai sen voi saada onnettomuudesta jos lyö päänsä tai myös alkoholin liika käyttö voi aiheuttaa sen ja myöskään alkoholi ei sovi epileptikolle liiallisesti käytettynä että älä siis ihmettele jos kaverisi ei ole kovin halukas lähtemään yökerhoihin ryyppäämään sillä niissä on niitä vilkkuvaloja jotka voi aiheuttaa kohtauksen

• epileptikko

Epilepsia on lievä aivosähkötoiminnan häiriö,joka ilmenee monenlaisina kohtauksina. Yleisin niistä on tajuttomuus-kouristuskkohtaus,jossa ihmiseltä menee jalat alta muutamaksi minuutiksi,on tajuton ja kouristelee. Toiseksi yleisin on tajunnanhämärtymiskohtaus,jossa ihmisellä seisoo silmät päässään,eikä hän ole tietoinen ympäristöstään. Hän saattaa toistaa jotain mekaanista liikettä,esim. nypiskellä vaatteitaan,maiskutella,purra käsiään. Sitten vähän näiden ensiavusta. Tajuttomuus-kouristuskohtauksen saanutta henkilöä täytyy katsoa,ettei hän satuta itseään,mutta ei saa kuitenkaan estää kouristuksia. Pään alle olisi hyvä laittaa jotain pehmeää,kuten tyyny,joku vaate tsm. Kaikkein tärkeintä on kääntää henkilö kylkiasentoon,jotta hengitys kulkee normaalisti. Sitten tajunnanhämärtymiskohtauksen ensiapu on tämmöinen,että pitää katsoa,ettei henkilö lähde mihinkään karkuun,mutta älä kuitenkaan estä häntä liikkumasta,sillä hän todennäköisesti vastustaa sinua. Sitten on muunki laisia kohtauksia,mutta nämä kaksi ovat niitä yleisempiä. Epilepsian voi saada kuka tahansa terve ihminen. Se voi tulla jonkun sairauden,onnettomuuden,puusta tippumisen seurauksena...syitä on monia. Ambulanssi pitää soittaa silloin,jos mikä tahansa kohtaus kestää yli 15 minuuttia,jos kohtauksen saa ensimmäistä kertaa,tai jos kohtauksen saanut henkilö on loukannut itsensä kohtauksen aikana. Epilepsian kesto vaihtelee paljon. Joillakin kestää eliniän,jotkut taas paranee siitä. Se riippuu paljolti siitä,minkä tyyppinen epilepsia on,kuinka nopeasti saadaan kohtaukset hallintaan jne. Epilepsiaa hoidetaan lääkkeillä ja säännöllisillä elämäntavoilla. Eli pitää nukkua riittävästi,syödä hyvin,liikkua oman jaksamisen mukaan,ei tupakkaa,ei huumeita,alkoholia kohtuullisesti,tarkemmin sanottuna 1-3 lasillista,mielummin ei sitäkään ollenkaan. Alkoholi ja lääkkeet eivät missään nimessä sovi yhteen. Voit sanoa sille ystävällesi,että ei ota alkoholia ollenkaan,tai jos hän välttämättä haluaa,niin ottaa vain sen 1-3 lasillista,niin kuin tuolla mainitsin. Epilepsiaa hoidetaan myös kirurgisesti eli epilepsialeikkauksella. Ensin kuitenkin kokeillaan eri lääkkeitä ja niiden yhdistelmiä ja vasta sitten harkitaan leikkausta,jos epilepsia on niin vaikea,että kohtauksia tulee säännöllisestä lääkehoidosta huolimatta,eikä niitä saada muilla keinoin hallintaan. Leikkauksessa kuin leikkauksessa on omat riskinsä,niin senkin takia epilepsialeikkaustakaan ei heti ensimmäisenä harkita. Sanonpa vielä sen,että kuka tahansa voi auttaa epilepsiakohtauksen saanutta. Kohtauksen antaminen ei vaadi erityistaitoja. Useimmilla epilepsia potilailla on ranneke tai kaulariipus mukana,jossa lukee epilepsia. Siitä näkee,että sairastaa epilepsiaa. Epilepsia ei hirveästi vaikuta normaaliin elämään. Muutamia rajoituksia kuitenkin on. Uimaan ei saa yksin mennä,vaan pitää olla joku valvoja sen varalta,jos epilepsiaa sairastava saa kohtauksen järvessä tai uimahallissa,niin on joku auttamassa häntä. Sitten on muutamia kiellettyjä ammatteja,joihin epilepsiaa sairastavat ei saa mennä. Niitä ovat mm. lentäjä,raskaiden aineiden kuljetusammatit,en nyt muista mitä muita niitä on,mutta nämä ainakin. Jotkut epileptikot eivät saa ajaa autoa,koska jos kolari sattuu kohtauksen takia,siitä joutuu itse maksamaan kaikki aiheutuneet kustannukset. Lääkäri on se,joka määrää ajokiellon epileptikoille,jos hän näkee tilanteen sellaisena. Epileptikko saa matkustella,kunhan ottaa riittävän määrän lääkkeitä mukaan ja kertoo sairaudestaan muille,jos saa kohtauksia. Epileptikoilla on oma liitto,jonka toimintaan he voivat osallistua. Liitto järjestää muun toiminnan lisäksi kuntoutuskursseja,joihin epileptikot voivat hakea. Kursseista saa elämyksiä ja voi vaihtaa kokemuksia sairaudestaan muiden kanssa. Kuntoutuskursseilla epilepsia yhdistää kaikkia osapuolia. Tässä tuli paljon asiaa,toivottavasti jaksat lukea. Jos jotain jäi kertomassa,niin kysy ihmeessä. Minä vastaílen epilepsia kysymyksiin 18 vuoden kokemuksella.

• Utelias..

nyt tuli tarvittavaa tietoa. tosin ystäväni alkoholinkäyttöön en kai pahemmin pysty vaikuttaa. hän haluu elää normaalin nuoren elämää, johon kuuluu myös ryyppääminen. eikä se siihen muutamaan lasilliseen yleensä jää..

• Olen itse epileptikko

Korjaus yhteen asiaan. Tiedän asian olevan nykyään näin: jos mikä tahansa kohtaus kestää viisi minuuttiakin, täytyy kutsua jo ambulanssi. Itselleni tulee Epilepsialehti ja olen lukenut siitä asianlaidan olevan näin. Hämmästyin itsekin asiaa, kun kohtauksen kesto ambulanssin soittoon on vähentynyt vuosien varrella vähitellen viidestätoista minuuutista viiteen minuuttiin. Yhdessä vaiheessa kohtaus sai kestää kymmenen minuuttia ennen kuin piti soittaa ambulanssi. Minulla on ollut epilepsia aivan vauvasta lähtien. Minut on viety sairaalaan/terveyskeskukseen monta kymmentä kertaa kohtausten takia. Ei kohtaukset ole olleet todellakaan mitään herkkua, mutta niiden kanssa on ollut vain pakko oppia elämään, koska ei niitä minulta eikä monilta muiltakaan ole saatu kokonaan pois. Minä olen kuulemma suomen pahimpia epilepsiatapauksia. Ainakin näin ovat sanoneet minulle suoraan esim. Andreo Larsen, joka on hoitanut ja tutkinut minua suomen monien muiden parhaimpien lääkäreiden kanssa joskus aikoja sitten HYKSin Lastenlinnassa. Tätä ennen olin hoidossa HYKSin Lastenklinikalla, jossa lääkärinäni oli Pirkko Santavuori. Tämä on niin pitkä tarina, ettei sitä jaksa eikä voi heti kokonaan kirjoittaa. :) Mutta muistan erittäin hyvin nämä kaikki lääkärit ja tunnen erittäin suurta kiitosta ja kunnioitusta heitä kohtaan. Jos nyt kukaan näistä lääkäreistä näkee tätä kirjoitustani tai edes muistaa minua, niin kiitän erittäin paljon siitä, mitä teitte minun vuokseni enkä unohda teitä ikinä. :) Olen lukenut jo vuosia sitten tekemäänne kirjaa nimeltä Epilepsia. Se on erittäin hyvä ja täynnä tarvittavaa tietoa. Se kannattaa lukea, jos haluaa epilepsiasta tietoa. :) Se on Andreo Larsenin ja Matti Iivanaisen kirjoittama kirja ja monet muut suomen parhaimmat lääkärit ovat olleet mukana sen tekemisessä. Haluaisin tuon kirjan omakseni jostain, mutta en ole mistään sitä kuitenkaan saanut. :( Olen nykyään jo naimisissa ja sukunimeltä Sintonen, mutta laitan nyt tämän nimeni vielä tämän kerran tyttönimelläni. Terveisin. Matleena Lappi :)

• Olen itse epileptikko
        Olen itse epileptikko kirjoitti:

Korjaus yhteen asiaan. Tiedän asian olevan nykyään näin: jos mikä tahansa kohtaus kestää viisi minuuttiakin, täytyy kutsua jo ambulanssi. Itselleni tulee Epilepsialehti ja olen lukenut siitä asianlaidan olevan näin. Hämmästyin itsekin asiaa, kun kohtauksen kesto ambulanssin soittoon on vähentynyt vuosien varrella vähitellen viidestätoista minuuutista viiteen minuuttiin. Yhdessä vaiheessa kohtaus sai kestää kymmenen minuuttia ennen kuin piti soittaa ambulanssi. Minulla on ollut epilepsia aivan vauvasta lähtien. Minut on viety sairaalaan/terveyskeskukseen monta kymmentä kertaa kohtausten takia. Ei kohtaukset ole olleet todellakaan mitään herkkua, mutta niiden kanssa on ollut vain pakko oppia elämään, koska ei niitä minulta eikä monilta muiltakaan ole saatu kokonaan pois. Minä olen kuulemma suomen pahimpia epilepsiatapauksia. Ainakin näin ovat sanoneet minulle suoraan esim. Andreo Larsen, joka on hoitanut ja tutkinut minua suomen monien muiden parhaimpien lääkäreiden kanssa joskus aikoja sitten HYKSin Lastenlinnassa. Tätä ennen olin hoidossa HYKSin Lastenklinikalla, jossa lääkärinäni oli Pirkko Santavuori. Tämä on niin pitkä tarina, ettei sitä jaksa eikä voi heti kokonaan kirjoittaa. :) Mutta muistan erittäin hyvin nämä kaikki lääkärit ja tunnen erittäin suurta kiitosta ja kunnioitusta heitä kohtaan. Jos nyt kukaan näistä lääkäreistä näkee tätä kirjoitustani tai edes muistaa minua, niin kiitän erittäin paljon siitä, mitä teitte minun vuokseni enkä unohda teitä ikinä. :) Olen lukenut jo vuosia sitten tekemäänne kirjaa nimeltä Epilepsia. Se on erittäin hyvä ja täynnä tarvittavaa tietoa. Se kannattaa lukea, jos haluaa epilepsiasta tietoa. :) Se on Andreo Larsenin ja Matti Iivanaisen kirjoittama kirja ja monet muut suomen parhaimmat lääkärit ovat olleet mukana sen tekemisessä. Haluaisin tuon kirjan omakseni jostain, mutta en ole mistään sitä kuitenkaan saanut. :( Olen nykyään jo naimisissa ja sukunimeltä Sintonen, mutta laitan nyt tämän nimeni vielä tämän kerran tyttönimelläni. Terveisin. Matleena Lappi :)

Minäkin vastailen epilepsiakysymyksiin. Olen sairastanut epilepsiaa jo yli 29 vuotta. Minulla on erittäin vaikea epilepsia eikä sitä ole saatu kokonaan poistettua millään lääkkeellä, vaikka olen joskus syönyt samanaikaisesti jopa neljää eri epilepsialääkettäkin. Kohtauksia olen saanut elämäni aikana jo tuhansia. Halusin päästä maailmasta pois jo 6-vuotiaana, koska en meinannut kestää kohtausten määrää millään. Sain silloin kuukauden aikana yli 400 kohtausta. Onneksi tilanteeni on nyt tällä hetkellä paljon parempi: saan nykyään kuukaudessa 20-30 kohtausta, vaikka syön nyt samanaikaisesti kolmea eri epilepsialääkettä. Ne lääkkeet ovat Neurotol Slow 200mg, Lamictal 100mg ja Keppra 500mg. Näitä otan päivässä yhteensä 10 tablettia. Tiedän sen, ettei sitä epilepsiaa minulta tulla ikinä saamaan pois. Minua tutkittiin leikkausta varten 3 ja puoli vuotta. Tutkinnot aloitettiin joskus vuonna 1986-87. Siihen ei nähty mahdollisuutta silloin. Nyt vuoden sisällä leikkauksesta on puhuttu, mutta tutkintoja ei aloitettu, koska minulle kokeiltiin tuota uutta lääkettä nimeltä Keppra, joka alkoi selvästikin auttamaan. Tunnen nyt olevani epilepsian kannalta elämäni parhaimmassa kunnossa. :) Niin, jos haluatte lisää tietoa epilepsiasta, kyselkää ihmeessä. Minulta saa vastauksia helposti. Kaikille hyvää kesän ja muutenkin ihanaa elämän jatkoa! :)

• two dogs
        Utelias.. kirjoitti:

nyt tuli tarvittavaa tietoa. tosin ystäväni alkoholinkäyttöön en kai pahemmin pysty vaikuttaa. hän haluu elää normaalin nuoren elämää, johon kuuluu myös ryyppääminen. eikä se siihen muutamaan lasilliseen yleensä jää..

voisit mainita ystävällesi että joillain ihmisillä ryyppääminen voi aiheuttaa ongelmia eli rajuja kohtauksia ja kouristuksia joissa voi loukata itsensä tiedän kyllä kokemuksesta että tiukkaa voi tehdä lopettaa kännien juonti olin itse 20 kun sairastuin ja nyt olen 21 joten kai kaikkeen tottuuu ja pakkohan se on hyväksyä että terveys voi vaatantua

• two dogss

joo kommentteja edelliseen vastaajaan oikeassa olet tosin tupakointi kielto ihmetyttää ainakin minun lääkäri ei siitä ole puhunut joten eiköhän si liene samanalainen riski kaikille

• Pirkko

Olen kysynyt lääkäreiltä tupakointini vaikutuksesta ja kaikkien vastauksena on ollut että sillä ei ole mitään väliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe