Ammattiopisto Luovi

mitä mitä mitä

Onko kokemuksia koulusta ja opetuksesta?

83

13354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulus

      Sehän on se entinen Merikosken ammattioppilaitos...erityisopetus ollut siellä iät ajat...

      • Anonyymi

        Taitaa olla juu. Ja ainakin ammatillisella puolella Luovi taitaa nyt olla Suomen isoimpia erityiskouluja.


      • Anonyymi

        Saanko minä hakemus luona? Sopi koulun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saanko minä hakemus luona? Sopi koulun?

        Mutta etkös sinä olla insinööri tai aivokirurgi?


    • entinen oppilas

      Siellä saa kunnon opetusta, hyvä ruoka ja mukavat opettajat

      • tuula

        poikani opiskelee eka vuotta ,luovissa pienet ryhmät ei ennen ikinä ole menestynyt koulussa näin hyvin kuin nyt kivat opettajat muutoksiin valmiita jos vaikka joku oppiaine ei mene perille se räätälöidään sopivaksi että kaikki pysyvät samalla viivalla kukaan ei jää jälkeen eikä yksin avustaja aina luokassa suosittelen mutta sinne ei pääse kaikki vaan se on erityis oppilaitos


      • LuOVI

        Luovista siis ei saa normaalia todistusta, vaan "sovelletun"


      • Eläkeukko.Oulussa
        tuula kirjoitti:

        poikani opiskelee eka vuotta ,luovissa pienet ryhmät ei ennen ikinä ole menestynyt koulussa näin hyvin kuin nyt kivat opettajat muutoksiin valmiita jos vaikka joku oppiaine ei mene perille se räätälöidään sopivaksi että kaikki pysyvät samalla viivalla kukaan ei jää jälkeen eikä yksin avustaja aina luokassa suosittelen mutta sinne ei pääse kaikki vaan se on erityis oppilaitos

        Eli mennään siis sen heikoimman aineksen tahtiin. Onnea valitsemallanne tiellä; me muut emme jääneet jurnuttamaan heikoimman ehdoilla 1960 -luvulla ja siksi saankin nyt työeläkettä 2500 euroa käteen. Jo 15. vuosi lopuillaan; Sipilän ja muitten siionistien ansiota on, ettei eläke ole noussut. Silti vielä pärjäillään kun osataan sovittaa menot tulojen mukaan.


      • Anonyymi
        LuOVI kirjoitti:

        Luovista siis ei saa normaalia todistusta, vaan "sovelletun"

        Kyllä, vaikka kuten jo joku kirjoitti, että mitään erityistyöelämää ei ole. Ammatilliset perustutkinnot ilmeisesti on mukautettavissa, ainakin ne tavat millä tutkinnon perusteet täyttyvät. Ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja ei voi mukauttaa, mikä on varmaan syynä siihen, että Luovin koulutustarjontaa on lähinnä perustutkinnot ja valmentavat koulutukset. AT ja EAT ovat sellaisia että näyttökokeiden tekeminen joko onnistuu tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, vaikka kuten jo joku kirjoitti, että mitään erityistyöelämää ei ole. Ammatilliset perustutkinnot ilmeisesti on mukautettavissa, ainakin ne tavat millä tutkinnon perusteet täyttyvät. Ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja ei voi mukauttaa, mikä on varmaan syynä siihen, että Luovin koulutustarjontaa on lähinnä perustutkinnot ja valmentavat koulutukset. AT ja EAT ovat sellaisia että näyttökokeiden tekeminen joko onnistuu tai sitten ei.

        Olipa kyseessä Luovi tai normi amis niin aika moni päätyy niin sanotusti Avotyötekijäksi. joita ohjataan entisessä Varuskunnan pesulassa toimivassa kipinän toimintakeskuksessa Joka taas kelpuuttaa vaan ja ainoastaan lestafirmoja. Mihin he sijoittavat näitä Ns Avotyötekijöitä.


      • Anonyymi
        tuula kirjoitti:

        poikani opiskelee eka vuotta ,luovissa pienet ryhmät ei ennen ikinä ole menestynyt koulussa näin hyvin kuin nyt kivat opettajat muutoksiin valmiita jos vaikka joku oppiaine ei mene perille se räätälöidään sopivaksi että kaikki pysyvät samalla viivalla kukaan ei jää jälkeen eikä yksin avustaja aina luokassa suosittelen mutta sinne ei pääse kaikki vaan se on erityis oppilaitos

        En ymärtänyt, miksi ei voi koulu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, vaikka kuten jo joku kirjoitti, että mitään erityistyöelämää ei ole. Ammatilliset perustutkinnot ilmeisesti on mukautettavissa, ainakin ne tavat millä tutkinnon perusteet täyttyvät. Ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja ei voi mukauttaa, mikä on varmaan syynä siihen, että Luovin koulutustarjontaa on lähinnä perustutkinnot ja valmentavat koulutukset. AT ja EAT ovat sellaisia että näyttökokeiden tekeminen joko onnistuu tai sitten ei.

        Onko kursi ammatti hitsau , tänään alloita?


      • Anonyymi
        LuOVI kirjoitti:

        Luovista siis ei saa normaalia todistusta, vaan "sovelletun"

        ei pidä paikkaansa.
        Samaan tapaan kuin muissakin amm. oppilaitoksissa, voidaan Luovissakin mukauttaa ammattitaitovaatimusten arviointia. Silloin annetaan mukautettuja arvosanoja.

        Mutta jos mukautuksia ei ole, on todistus ei eroa muitten oppilaitosten antamista t. ope


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa.
        Samaan tapaan kuin muissakin amm. oppilaitoksissa, voidaan Luovissakin mukauttaa ammattitaitovaatimusten arviointia. Silloin annetaan mukautettuja arvosanoja.

        Mutta jos mukautuksia ei ole, on todistus ei eroa muitten oppilaitosten antamista t. ope

        Vaikka saisikin normaalin todistuksen merkonomi- tai datanomiopiskelijana Luovista, niin kyllä se sana "ammattiopisto Luovi" särähtää työnantajien korvaan. Minua liikuntavammaisena yritettiin tyrkätä tuonne opiskelemaan merkonomiksi yli 10 vuotta sitten. Pistin vastaan opolle ja hain tavalliseen ammattikouluun merkonomipuolelle, jossa hyvin pärjäsin. Samanlaista vääntämistä oli peruskoulussa opettajien kanssa, kun minut haluttiin laittaa erityisluokalla koska minuahan olisi kuitenkin kiusattu. Pah, ei kiusattu yleisopetuksen puolella. Kyllä siinä moni uteli lapsena, että mitä tuolla pyörätuolilla voi tehdä ja olisi haluttu testata, miten se kulkee :D Toki joku saattoi vittuilla, mutta lopulta se vahvisti.


    • Rainbow21

      Millasta porukkaa siellä opiskelee? Joutuuko heleposti silmätikuksi vai onko siellä kaikki enempi ja vähenpi persoonallisia... Kiinnostava paikka

      • Anonyymi

        Kaikista Luovilaisista ei voi edes päällepäin sanoa, että miksi ovat Luovissa opiskelemassa? Osasta näkee selvemmin, että ovat enemmän tai vähemmän autettavia, eivätkä tulisi pärjäämään tavallisessa koulussa tai tavallisella luokalla varmaan koskaan. Ainakin logistiikkapuolella ihan tavallisen oloisia nuoria tyttöjä ja poikia, joilla voi olla jotain oppimisen ongelmia tai vastaavia. Opettajina oli entisiä rekkakuskeja, joten rennompaa meininkiä saa hakea. Varmana on linjakohtainen asia, kuinka vammaisia tai sairaita opiskelijaporukka on.

        Mun kokemus siis perustuu koulutuskokeiluun, koska harkitsin hakemista kouluun. Koulutuskokeilusta on jo muutamia vuosia aikaa.


    • asiakkaana

      kävin työnpuolesta kahvilla oulun keskustassa sijaitsevassa luovin omistuksessa olevassa kahvilassa viime syksynä, silloin siellä oli ``kohtelias ja sievä poika`` myyjänä en nyt tiiä oliko hän oppilas vain työntekijä =)

    • OSAO osaako?

      Ketjun aloittajalle: oletko OSAOn palveluksessa?

      :))

      • pessimisti eipety

        ei ku taitaa olla LUOVIn, vaikuttaa pahankerran siltä...... ja tuohon yltiöoptimismiin ekan vuoden alussa: kaikki liitot saavat kolhuja; niin tämäkin!


    • Entinen opiskelija

      Mainio koulu: laadukas opetus ja välittävä ilmapiiri. Oma opintieni antoi paljon enemmän kuin pelkän tutkinnon. Muistelen aikaa lämmöllä.

      • Anonyymi

        Näin juuri. On suorastaan harmi, ettei kaikki työnantajat ymmärrä erilaisuutta. Vaan saatetaan suoraan tuoda erityiskouluvastaisuus ilmi. Kai se johtuu siitä, että suomessa palkkauskulut on isot, ja jos väärän ihmisen palkkaa töihin, siitä saattaa raju lasku tulla firmalle. Minäkin olen erityiskouluvastaisuuteen törmännyt, ja se lienee yksi syy siihen, että päädyin normiamikseen, koska homma normiamiksessa toimi.

        Luulen että jos yrittäjät ja potentiaaliset työnantajat pääsisivät tutustumaan Luoviin tai muihin erityiskouluihin, ja ottaisivat vaikka työharjoitteluun erityiskoululaisia, niin saattaisi mielipiteet muuttua. Kyllä varmasti Luovistakin voi tulla pärjääviä ja hyviä työntekijöitä :). Ei siitä kauaa ole kun katsoin, että Luovissakin on tulossa jotain tutustumispäiviä taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri. On suorastaan harmi, ettei kaikki työnantajat ymmärrä erilaisuutta. Vaan saatetaan suoraan tuoda erityiskouluvastaisuus ilmi. Kai se johtuu siitä, että suomessa palkkauskulut on isot, ja jos väärän ihmisen palkkaa töihin, siitä saattaa raju lasku tulla firmalle. Minäkin olen erityiskouluvastaisuuteen törmännyt, ja se lienee yksi syy siihen, että päädyin normiamikseen, koska homma normiamiksessa toimi.

        Luulen että jos yrittäjät ja potentiaaliset työnantajat pääsisivät tutustumaan Luoviin tai muihin erityiskouluihin, ja ottaisivat vaikka työharjoitteluun erityiskoululaisia, niin saattaisi mielipiteet muuttua. Kyllä varmasti Luovistakin voi tulla pärjääviä ja hyviä työntekijöitä :). Ei siitä kauaa ole kun katsoin, että Luovissakin on tulossa jotain tutustumispäiviä taas.

        Ei lestojen tarvitse kuullema ymmärtää erilaisuus on heille halpa työvoimaa


    • oppija

      Luovi On Hengitysliitto Helin. Oppilaitos Jossa tarjotaa opetusta Niille oppilaille jotka tarvitsevat Tukea opiskeluun. esim Kehitysvammaiset tai jos on Liikuntavamma tai Jos jokin Oppiaine esim Matematiikka ei suju Niin voi hakea Opiskelemaan LUoviin. Itse olen käynyt kyseistä koulua muhoksella. tosi hyvä koulu.

      • Anonyymi

        Eli siis matuille? Niitä ainakin parveilee tupakalla siinä jalkakäytävällä. Ja kun heikoimman eväillä mennään, niin... Enpä sano enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis matuille? Niitä ainakin parveilee tupakalla siinä jalkakäytävällä. Ja kun heikoimman eväillä mennään, niin... Enpä sano enempää.

        No maahanmuuttajilla voi olla hankaluutta vaikka kielen oppimisen kanssa. Suomessakin, ja ylipäätään kaikissa maissa voi olla hankalaa kielitaidottomana työllistyä. Se on ihan heidän omaksi parhaakseen että oppivat kieltä. Sama olisi meillä edessä ulkomaille muuttaessa. Joten ei mun ajatukseni mitään rasistisia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis matuille? Niitä ainakin parveilee tupakalla siinä jalkakäytävällä. Ja kun heikoimman eväillä mennään, niin... Enpä sano enempää.

        Ne on insinöörejä ja aivokirurgeja.


    • ex-sosiofoobinen

      Itse oon kärsinyt sosialiaalisten tilanteiden pelosta, niin minulle suositeltiin tuota Luovia. Oon myös as-piirteinen.

      Toki oisin päässyt normiamiksenkiin, mutta sosiaalisten tilanteiden pelkoni esti sen. Koin siis ammattiopisto Luovin sopivaksi vaihtoehdoksi. Aloitettiin valmentavasta, eihän sosiofobisella ollut paljoakaan mahdollisuuksia ammatteihin.

      Parissa vuodessa tuli opittua sosiaaliset taidot, ja olin tokana vuonna valmis hakemaan haluamalleni alalle - Luoville tietenkin. Opiskelen tällä hetkellä kyseisessä koulussa merkonomiksi viimeistä vuotta, valmistuminen on siis lähellä.

      Kuvittelin itsekin, että 2 3 vuotta menee hukkaan erityisammattikoulussa, mutta mulla on jo työpaikka tiedossa. Tiedän, että luovilaiset ei tahdo oikein työllistyä, vaikka olisi kuinka työkykyä ja motivaatiota. Onhan se toki työnantajan asenteesta kiinni, palkkaako erityisammattikoulun käynyttä (erityisesti keharit joutuu tuon ennakkoluulon kohteeksi). Ajattelin silloin itsekin, että ois ollut parempi hakea ne "huonot" paperit normiamiksesta kuin hyvät Luovista. Toisin kävi mun kohdalla. Toivottavasti muillekin luovilaisille osuu samanlainen onni kuin mulle.

      Olen todella tyytyväinen Luovin henkilökuntaan, sillä heidän ansiosta oon voittanut pelkoni ja pystynyt jatkamaan eteenpäin. Oulun Luovi on koulu, missä opiskelen. Taitaa olla Luoveista parhaita, mitä nyt oon kuullut. Muista taas kuullut kauhukuvia (etenkin Liperin).

      Uskon, että varmasti täällä pyörivät ajattelee musta tyyliin "Vitun vajakki". Ensinnäkin, Luovi ei ole pelkästään kehitysvammaisille. Minullakin on siis eri syy, miksi päädyin kyseiseen kouluun. Myös ADHD, CP-vamma, paniikkihäiriö ja dysfasiakin on syy hakea Luoviin.

      • Anonyymi

        Ihan mahtavaa, että olet löytänyt ymmärtävän työnantajan itsellesi! Joo, varmaan kehitysvmmaisuus on asia, joita kaikki työnantajat ei ymmärrä. Suurin syy lienee tiedon puute vammaisuudesta. Ja onhan kehitysvammaisuuttakin varmaan erilaista - osa on autettavia, osta pärjää itsenäisemmin.


    • Tavis mumeli

      Lainaus;

      Uskon, että varmasti täällä pyörivät ajattelee musta tyyliin "***** vajakki". Ensinnäkin, Luovi ei ole pelkästään kehitysvammaisille. Minullakin on siis eri syy, miksi päädyin kyseiseen kouluun. Myös ADHD, CP-vamma, paniikkihäiriö ja dysfasiakin on syy hakea Luoviin.

      Hyvä kun toi esille tämän.

      Luvilla voi siis opiskella ihan sut' terveetkin ihmiset , heillä on vain jokin vamma tai sairaus, jonka takia voivat opiskella luovilla.
      Siellä kehitysvamma puolellakin jakauma on laaja , on lievästi ja vaikeasti kehitysvammaisia nuoria.

      JA et ole vajakki, vaan erityinen nuori.
      Sinulla on todennäköisesti taitoja joita tällainen tavis ei edes hallitse.

      • kaikkia sitä on

        Henkilökunta tekee omia hommia koulun tarvikkeilla ja opiskelija voimin.
        Onko kukaan laskenut hävikkiä.


      • Kleks poks
        kaikkia sitä on kirjoitti:

        Henkilökunta tekee omia hommia koulun tarvikkeilla ja opiskelija voimin.
        Onko kukaan laskenut hävikkiä.

        Meneppä nääräkäs niitä kyniä laskemaan liivittääkö joku viivottimia ja piirteleekö ilman lupaa tussilla...


      • Anonyymi

        Opiskelee ihan tavallisia ihmisiä myös. Ite kans toista vuotta luovilla perustutkintoa opiskelemassa ja syy minulle oli hakea luoviin ahdistushäiriön takia, joka estää tavan amiksen käynnin. Tunnen paljon ihmisiä jotka opiskelevat normi amiksessa ja eivät ajattele minusta mitään että vajakki yms vaan pitävät ihan tavallisena ihmisenä


    • Juuuuuuuuuuu

      Työllistyminen vaikeaa jopa normaalilla ihmisellä. Ihmisiä kohdellaan samalla tavalla sairauksista riippumatta.
      Asuntolassa ei saa olla rauhassa mikä meinaa sitä että ohjaajat on ylisosiaalisia ja rajoituksia tehdään mm rahan kanssa. Alkoholisoituneet täysikäiset joutuu ongelmiin asuntolassa vaikka olisi puhtaan paperit.

      • Anonyymi

        Kehoitan pysymään kaukana näistä erityiskouluista. Suomessa on ihan retuperällä erityisopetus, joka palvelee suurimmaksi osaksi heikompaa ainesta. Lukihäiriö ei itsestään tee ihmisestä vajaaälyistä ja sen takia ei pidä karsia normaaliopetuksen sisältöä, vaikka oppiminen voi vaatia sitten työtä. Kuitenkaan tässä elämässä ei ole helpotuksia holhouksen alaisena olemisen lisäksi, vaan vaatimukset ovat todella kovat. Kyllä siinä ihminen jää jalkoihin, jos ei osaa täyttää lomakkeita ja ymmärrä annettuja ohjeita töissä.


      • Anonyymi

        Ja olisi kyllä helvetin loukkaavaa, jos mua normaaliälyistä kohdeltaisiin lukivaikeuksien takia kuin jotakin holhokkia rahan käytön suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehoitan pysymään kaukana näistä erityiskouluista. Suomessa on ihan retuperällä erityisopetus, joka palvelee suurimmaksi osaksi heikompaa ainesta. Lukihäiriö ei itsestään tee ihmisestä vajaaälyistä ja sen takia ei pidä karsia normaaliopetuksen sisältöä, vaikka oppiminen voi vaatia sitten työtä. Kuitenkaan tässä elämässä ei ole helpotuksia holhouksen alaisena olemisen lisäksi, vaan vaatimukset ovat todella kovat. Kyllä siinä ihminen jää jalkoihin, jos ei osaa täyttää lomakkeita ja ymmärrä annettuja ohjeita töissä.

        Kyllä, erityiskoulut kannattaa suosiolla jättää niille jotka niistä oikeasti hyötyvät. Osalle varmasti eläkepaperit on hyvä vaihtoehto, ei nykypäivän työelämä ole kaikkia varten. Suoritettu tutkinto saattaa kuitenkin elämänlaatua nostaa, vaikka työllistyminen heikommalle ainekselle saattaa ollakkin jopa ylivoimaista. Kuka esimerkiksi palkkaa ajokortitonta kiinteistönhoitajaa, jolla ei ole mahdollisuutta edes traktorikorttia saada?


    • Tartti

      Olin yhellä kurssilla ja opettaja osasi käyttää monistuskonetta ja autonavigaattoria. Jee.

    • Saispa-upottaa

      Ihan helvetin seksikkäitä työntekijöitä.

      • Kärkeä-kastanut

        Upotin Luovin työntekijään viikonloppuna.


    • Nekku1234

      Moi on luovi oulu hyvä käydä . Koulussa

      • Anonyymi

        Olet jo varmaan valmistunut Luovista :). Mutta voin uskoa sen, että Luovi on hyvä koulu sille, jolla on tarve erityisopetukselle. Ja voihan olla, että Luovista myös valmistuu ihan osaaviakin tekijöitä työelämään, jos työnantajat vain antaisivat mahdollisuuden näyttää osaamisensa :). Osalla työnantajista kun tuntuu tuota erityiskoulupelkoa olevan. Ja se erityiskoulupelko juontaa juurensa varmasti tietämättömyydestä.

        Ehkä se erityiskoulusta valmistunut ei ole huono, vaan työnantaja on tietämätön, jos ei palkkaa töihin. Joten Luovi on hyvä koulu käydä, jos sille on perusteet ja tarve :).


    • Naurunalainen

      Luovi oli vielä 2007-2010 ok, sitten siellä vissiin kilahti asuntolassa kusi kalloon jollakin

      • Anonyymi

        Kannattaa muistaa että Luovillakin on useampia asuntoloita eri toimipisteiden yhteydessä: Imatra, Alavus, Joensuu, Helsinki, Kempele, Kokkola, Kuopio.. Joten iso toimija on, ja toimintaa muuallakin kuin Oulussa ja Muhoksella. Niin, ja onhan mainittu Kempelekkin Oulun huudeilla.


    • Paanu1975

      Minulla ei ole aikuisten Telma ollu odotusten mukainen eli omalle kohdalle pettymys. Kävin vielä tutustumassa viime keväänä siihen ryhmään ja sanoin opettajalke että en halua kyseiseen luokkaan ensi vuonna niin pantiinpahan. Eri kurssille oli tarkoitus mennä kokonaan eli en ole tyytyväinen lopputulokseen.

      • Anonyymi

        No henkilökemiat on kyllä tärkeitä. Ei kaikki voi kaikesta tykätä, se on toki ymmärrettävää. Kun oikea koulutus ja hyvät tyypit sun kohdalla löytyy, niin varmaan voi mieli sen jälkeen muuttua :). Toki sua olisi voitu kuunnella paremmin.


    • Anonyymi

      No vuonna 2017 oli YT:t. Alkoi suunniteltu puhdistus ja parhaat työntekijät laitettiin pihalle. Luovi mainostaa että heillä on Erityinen tehtävä:

      Meillä on missio: haluamme kaikkien löytävän väylän työhön ja hyvään elämään. Rohkea työyhteisömme toteuttaa erityistä tehtäväämme suurella sydämellä. Teemme kaikkemme sen eteen, että jokainen luovilainen tiedostaa ja muistaa joka päivä, kuinka merkityksellinen ja erityinen hänen työpanoksensa on.

      Jotenkin tulee ironinen kuva koko puljusta. Ei kiitos!

      • Anonyymi

        Puolueellinen työilmapiiri johon kasvoi nk. "kahvikuppikunta" joiden kautta tehtiin päätöksiä joihin kaikki ei voineet koskaan osallistua. Laitettiin pellolle osaavaa väkeä joilla oli pitempi työkokemus ko. työpaikassa kuin niillä jotka jäi , itseasiassa jäävät olivat osa niitä joita potkitut olivat heitä alussa työhön perehdyttäneet.

        Asiakkailta joille työtä tein ja joita palvelin sain parhaimman motivaation työhöni, en kolleekoilta.

        Lisäksi sikamaisesti piti vielä kertoa kaikki oma osaaminen jääville ennenkuin sai kenkää.

        Perusteellisesti kenkää sai se vanhempi kokeneempi väki, jäi sellainen kuva että johtaja sai mitä oli aina halunnutkin; se porukka sai jäädä jotka hän oli alunperin värvännyt


      • Anonyymi

        Erityiskoulujen papereilla voi pyyhkiä perseensä. Pelkän lukihäiriön tai fyysisen vamman takia ei pidä mennä nuihin mukaan. Todistuksesta tulee taakka työllisyyttä ajatelleen ja ne pienetkin mahdollisuudet työllistyä vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityiskoulujen papereilla voi pyyhkiä perseensä. Pelkän lukihäiriön tai fyysisen vamman takia ei pidä mennä nuihin mukaan. Todistuksesta tulee taakka työllisyyttä ajatelleen ja ne pienetkin mahdollisuudet työllistyä vähenee.

        Samaa mieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Mitään erityistyöelämää ei ole. En ymmärrä, miksi joku normaaliälyinen, vaikkapa nyt lukihäiriöiseksi diagnosoitu tai fyysisesti vammainen, hakeutuu nuihin erityiskouluihin. Niiden opetussuunnitelma palvelee enemmänkin kehitysvammaisia, jotka tekee pääasiassa leikkityötä.

        Mielestäni se on loukkaavaa normaaliälyistä kohtaan olla jossain kehitysvammaisten ryhmässä. En ole yhtään ihmeissäni, miksi sitten moni yhdistää erityis- sitä ja tätä aina kehitysvammaisuuteen, kun halutaan olla niin poliittisesti korrekteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään erityistyöelämää ei ole. En ymmärrä, miksi joku normaaliälyinen, vaikkapa nyt lukihäiriöiseksi diagnosoitu tai fyysisesti vammainen, hakeutuu nuihin erityiskouluihin. Niiden opetussuunnitelma palvelee enemmänkin kehitysvammaisia, jotka tekee pääasiassa leikkityötä.

        Mielestäni se on loukkaavaa normaaliälyistä kohtaan olla jossain kehitysvammaisten ryhmässä. En ole yhtään ihmeissäni, miksi sitten moni yhdistää erityis- sitä ja tätä aina kehitysvammaisuuteen, kun halutaan olla niin poliittisesti korrekteja.

        Eli sinulle tuollainen koulu olisi hyvä ei normaaliälyisille?


      • Anonyymi

        Yyteet erityiskoulussa kuulostaa siltä, että ei hyvä heilu. Luulisi että jos erityisnuoret halutaan saada työllistymään, niin silloin erityisopetukseen olisi panostettava. Yyteekierros Luovista ei kuulosta toiminnan parantamiselta. Ehkä toiminnan taloudellisuus hetkellisesti paranee hyvinvoinnin kustannuksella. Ja pahoinvointi lisääntyy, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yyteet erityiskoulussa kuulostaa siltä, että ei hyvä heilu. Luulisi että jos erityisnuoret halutaan saada työllistymään, niin silloin erityisopetukseen olisi panostettava. Yyteekierros Luovista ei kuulosta toiminnan parantamiselta. Ehkä toiminnan taloudellisuus hetkellisesti paranee hyvinvoinnin kustannuksella. Ja pahoinvointi lisääntyy, kiitos.

        Säästösyistä erityiskoulujen ja - luokkien lakkauttaminen on tietysti huono juttu, mutta pitäisi katsoa asioita tapauskohtaisesti eikä diagnoosin mukaan. Ei lapsen koulumenestyksen tulisi siitä kärsiä, että istuu vain pyörätuolissa tai on lukihäiriöinen. Käytännössä vammaisten opetus on heikompien ehdoilla menevää, eikä lahjakkaille anneta lisäopetusta. Kauniisti puhutaan yksilöllisestä opetuksesta, mutta totuus on ihan muuta.

        Vammaisena henkilönä (viittaan tällä nyt kuulo- tai liikuntavammaan) töiden saaminen on jo hankalaa, ja jo sillä koulupohjalla on painoarvoa miettiessä jatko-opintoja, joiden kautta sitten opiskelee itselleen ammatin tai suuntautuu lukion jälkeen tieteiden tekemiseen. En nyt väitä, että vammaisena henkilönä heti saisi työpaikan normaalin ammattikoulun tai yliopiston todistuksella, mutta helpottaa jo jonkun verran ja löytyy edes yksi työnantaja, joka voisi antaa mahdollisuuden nähtyään normaalikoulun todistukset. Toki niitä töitä ei ole tänä päivänä edes vammattomillekaan.

        Omilleni vanhemmilleni oli ihan selvää, että menin samaan peruskouluun kuin omin jaloin kävelevät sisarukset. Tämä oli 2000-luvun alkua. Viranomaiset ehdotti sitä harjaantumiskoulua (jollaisista tosin ei enää puhuta) , joka tarkoittaa samaa kuin erityiskoulu, jossa kaikki oppilaat olisivat olleet kehitysvammaisia. Minkälaisen mallioppimisen olisin saanut tuolta? Olisin varmaan tullut täysin kehittymättömäksi enkä olisi oppinut pitämään puoliani ja tekemään monia asioita itsenäisesti, joihin vain kykenen. Tuli siellä tavallisessa koulussa kilpailtua muilla avuilla kuin jaloilla: kirjaviisaudella. Yseistä ja kympistä jotkut oppilaat olivat katkeria ja syyttivät avustajaani, vaikkei avustaja ollut edes tunneilla eikä koetilanteissakaan mukana. Onneksi moni sentään tuli toimeen kanssani ja joitain kavereita sain. Enemmän koin kiusaamista erityisluokkalaisilta, jotka olivat käymässäni isossa luokissa tuntihäiritsijöitä. Onneksi puoliani pidettiin ja itsekin opin pitämään puoleni ja haukku ei tee haavaa mulle.

        Normaaliälyistä vammaista ei pidä kasvattaa pehmeästi ja ylisuojella, vaan heidän tulee oppia, että tämä on maailma ja tässä yhteiskunnassa ei ole helpotuksia, vaan maailma on enimmäkseen vammattomien, joiden ehdoilla tämä yhteiskunta pyörii. Jos yhteiskunnassamme koko väestö olisi kehitysvammaisia, niin mehän eläisimme alkukantaisia aikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yyteet erityiskoulussa kuulostaa siltä, että ei hyvä heilu. Luulisi että jos erityisnuoret halutaan saada työllistymään, niin silloin erityisopetukseen olisi panostettava. Yyteekierros Luovista ei kuulosta toiminnan parantamiselta. Ehkä toiminnan taloudellisuus hetkellisesti paranee hyvinvoinnin kustannuksella. Ja pahoinvointi lisääntyy, kiitos.

        Viimeisimmät YT:t pidettiin Luovissa 2017, eli 4 vuotta sitten. Silloin sain sieltä kenkää 16 vuoden työrupeaman jälkeen. Muutamaa kuukautta YT:tä ennen pääjohtaja kehui kaikille että jokainen saa olla ihan huoletta Luovilla töissä eläkeikään saakka, no toisin kävi. Ehkäpä hän kuitenkin jo aavisti että 90 saa kohta kenkää ja lujaa.

        Harmittaa kovasti kuinka sain Luovilla hyvän työkokemuksen ja opin tuntemaan paikat ja tehtävät ja itsekin jo kuvittelin että saan olla eläkkeelle saakka siellä. Oma pomo pakotti kertomaan osaamiseni nuoremmille että minusta ei sitten enää olisi hyötyä. Aika mulkkumaista touhua. Pomo joka ei koskaan kirjoitellut viimeisimpään sähköpostiini jossa kyselin kuulumisia. Ei ollut se kunnon reilu pomo.

        No taloon sai jäädä vanhempi mutta vähemmän työvuosia Luovilla kerryttänyt kolleeka jota opetin alussa hänet talon tavoille. Toivottavasti hän saa hyvät eläkepäivät!


    • Anonyymi

      Ei voi kehua Lappeenrannan Luovia, hain sinne ja opinto ohjaaja sanoi, että yli 10v b-lausunto käy. Eihän se sitten mihinkään riittänyt, hylky tuli. Ihme käytöstä sanon minä!

      • Anonyymi

        Vaikea ottaa kantaa että kenen virhe, koska ei tapausta tunne sen tarkempaa. Tietty uudempi lausunto olisi varmaan aina parempi, mutta en mä Luovin valintaperusteita tunne. Ja ne sanamuodot on tärkeitä, jos joku sanamuoto lausunnossa on sellainen ettei puolla sun valintaasi, niin se riittää siihen etteivät valitse opiskelemaan Luoviin. Mullahan kävi niin, että hylky tuli yhden tietyn lausunnossa ilmenneen sanamuodon takia. Heti kun toimitti uuden lausunnon mistä kävi ilmi että tilanne muuttunut, niin ääni kellossa muuttui. Tämä hylky tuli silti, vaikka olin hyvin menneessä koulutuskokeilussakin käynyt.


    • Anonyymi

      Opettajina on vittumaisimmat lehmät mitkä ei anna sun valmistua tai työllistyä harjoittelupaikkoihin jos vain satut silmätikuksi. Anna jumala armoa jos myöhästyt kerran niin ne saatanan apulais naiset tekee kaikkensa asemassaan tehdäkseen sun elämästä helvettiä. Älkää hakeko ouluun liiketalouden puolelle!!! mutta jos on pakko ja haette niin sanokaa että ette mene SIRPAN luokalle. Se on se demoni joka syö aamiaiseksi kehareitten kyyneliä ja kolleegojen sielut! Älkää hakeko tänne, se tulee olemaan virhe!

      • Anonyymi

        Luovin tarjoamat koulutukset kannattaa unohtaa, jos on vain yksi aine yksilöllistetty (vaikkapa matematiikka) tai on fyysisesti rajoittunut/lukihäiriöinen/hahmotushäiriöinen, jotka ei vielä vaikuta ihmisen älyllisiin suorituksiin, vaikka toki ne voi hämätä testaajia kognitiivisissa testeissä. Niiden koulujen opetussuunnitelmat palvelee eniten heikompia, joiden ehdoilla sitten mennään ja normaaliälyiset ja lahjakkaat saa sitten jäädä ilman haastetta.

        Työnantajat helposti ohittavat, jos huomaavat papereiden olevan Luovilta, vaikka tutkinnon suorittanut olisi vain fyysisesti rajoitteinen. Siinä sitten vaikeutuu mahdollisuudet työllistyä normaalipalkkaiseen työhön tai sitten päätyy avustaviin töihin, koska opiskelijan oletetaan olevan heikkolahjainen tai kehitysvammainen.

        Näitä erityisammattikouluja vain pidetään pystyssä, jotta keksittäisiin kehitysvammaisille tekemistä kolmeksi vuodeksi, koska laki niin sanoo eikä tarvitse jäädä neljän seinän sisälle. Ne koulut on pelkkiä lastentarhoja. Tuskin olisi IKEA:n perustajasta, jolla oli lukihäiriö, tullut yrittäjää, jos olisikin käynyt erityiskoulua koko elämänsä. Todennäköisesti olisi päätynyt työkyvyttömyyseläkkeelle tai avustaviin töihin, jos tie olisi ollut toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luovin tarjoamat koulutukset kannattaa unohtaa, jos on vain yksi aine yksilöllistetty (vaikkapa matematiikka) tai on fyysisesti rajoittunut/lukihäiriöinen/hahmotushäiriöinen, jotka ei vielä vaikuta ihmisen älyllisiin suorituksiin, vaikka toki ne voi hämätä testaajia kognitiivisissa testeissä. Niiden koulujen opetussuunnitelmat palvelee eniten heikompia, joiden ehdoilla sitten mennään ja normaaliälyiset ja lahjakkaat saa sitten jäädä ilman haastetta.

        Työnantajat helposti ohittavat, jos huomaavat papereiden olevan Luovilta, vaikka tutkinnon suorittanut olisi vain fyysisesti rajoitteinen. Siinä sitten vaikeutuu mahdollisuudet työllistyä normaalipalkkaiseen työhön tai sitten päätyy avustaviin töihin, koska opiskelijan oletetaan olevan heikkolahjainen tai kehitysvammainen.

        Näitä erityisammattikouluja vain pidetään pystyssä, jotta keksittäisiin kehitysvammaisille tekemistä kolmeksi vuodeksi, koska laki niin sanoo eikä tarvitse jäädä neljän seinän sisälle. Ne koulut on pelkkiä lastentarhoja. Tuskin olisi IKEA:n perustajasta, jolla oli lukihäiriö, tullut yrittäjää, jos olisikin käynyt erityiskoulua koko elämänsä. Todennäköisesti olisi päätynyt työkyvyttömyyseläkkeelle tai avustaviin töihin, jos tie olisi ollut toinen.

        Voi olla näinkin mitä sanoit. Senverran noi erityiskoulut kalskahtaa normitallaajan korvaan. Jos pärjää normiamiksessa, niin normiamis kannattaa.


    • Anonyymi

      Onko?

      • Anonyymi

        Juu on se ihan hyvä koulu, jos sulla on joku peruste hakemiselle. Jos olet normaali oppija niin men normiamikseen silloin, jottei työnantajat ala vieroksumaan tutkintoasi.


      • Anonyymi

        Ja hyvä varmasti muistaa, että oppijoitakin on erilaisia. Ei kukaan meistä ole samanlainen. Jollekin Luovi sopii ja on hyvä, jollekkin toiselle ei.

        Työnantajien erityiskouluvastaisuus on toisaalta ikävää ja toisaalta ymmärrettävää. Huono tai väärä rekrytointi on todella kallis meikäläisten Suomessa, joten työnantajat haluavat olla varmoja kenet palkkaavat töihin. Siksi erityiskoululainen saattaa jäädä palkkaamatta jos muuta työvoimaa on tarjolla.

        Toi yllä mainittu työnantajajuttu on varmaan isoin näkökulma mikä kannattaa huomioida erityiskouluun hakiessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hyvä varmasti muistaa, että oppijoitakin on erilaisia. Ei kukaan meistä ole samanlainen. Jollekin Luovi sopii ja on hyvä, jollekkin toiselle ei.

        Työnantajien erityiskouluvastaisuus on toisaalta ikävää ja toisaalta ymmärrettävää. Huono tai väärä rekrytointi on todella kallis meikäläisten Suomessa, joten työnantajat haluavat olla varmoja kenet palkkaavat töihin. Siksi erityiskoululainen saattaa jäädä palkkaamatta jos muuta työvoimaa on tarjolla.

        Toi yllä mainittu työnantajajuttu on varmaan isoin näkökulma mikä kannattaa huomioida erityiskouluun hakiessa.

        Juu, tuonne Luoviinhan riittää syyksi selkävika. Luulisi tuollaisen koulun vaativan enemmän kuin jonkun selkävian tai astman. On varmaan mahtavaa olla yhteiskunnan passattavana, vaikka olisi astmaatikko.


    • Anonyymi

      Olen koulutuskokeilussa ollut Luovin Muhoksen yksikössä. Voisi kuvitella että tällä palstalla on vaikka minkälaista huutelijaa, mutta ihan asiallisia ja varmasti oikeanlaisiakin kommentteja tästä löytyy. Esimerkiksi totta voi olla toi, että osa työnantajista ohittavat nämä, joiden tutkintopaperit on erityiskoulusta. Kaikilla ei ole ymmärrystä saati sympatiaa erilaisuutta kohtaan. Myös itse olen törmännyt erityiskouluvastaisuuteen mahdollisen työnantajan kanssa jutellessa. Aika ikävää kyllä perusteeton erityiskouluvastaisuus. Tuntuu että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet asioihin.

      Tästä päästään itse asiaani, eli kokemukseen erityisamiksesta, Muhokselta Luovista. Ainakaan logistiikkapuolen oppilaista ei voinut päällepäin nähdä, että miksi käyvät erityiskoulua. Opettajat oli jopa rentoja, ja homma toimi. Logistiikkapuolen selkein ero normiamikseen oli ehkä pienemmät ryhmät. Voi olla että eniten sairaat oli ohjattu muualle kuin logistiikalle ihan jo ajokortin terveysvaatimusten takia. Porukka ihan oikeasti ajoi BC ja BECE kortteja myös Luovissa.

      Niistä sairasta, Luovin asuntolassa sitten saattoi nähdä enemmän vammaisia ja apua tarvitsevia. Lopulta päädyin menemään normiamikseen syystä että se oli selvästi lähempänä

      • Anonyymi

        Palaan kommentoimaan omaa vastaustani, että Muhos on Oulun huudeilla. Oulun toimipisteessä olen syömässä tainnut käydä. Oulun toimipisteen opettajista ja opetuksen tasosta mulla ei ole sen enempää kokemusta. Varmaan ihan ok paikka se Oulukin, jos vain kiinnostava ammattiala löytyy, sekä opiskelukaverit on ok. Sitä mä en muista ulkoa, että miten eri ammattialat jakautuu Oulun ja Muhoksen välillä, vai onko peräti samojakin näissä toimipisteissä?


      • Anonyymi

        Vaikka mulla on lukihäiriö keskivaikeana, niin päädyin silti tavalliseen ammattikouluun opiskelemaan logistiikkaa hyvin arvosanoin. Vaatii vain kovaa työtä. Mä en olisi koskaan mennyt minnekään Luoville. En vaikka maksettaisiin. Onneksi kukaan ei sitä ole sentään ehdottanut, mutta tuntuu että helposti tuijotetaan diagnoosia kuin toimintakykyä.

        Varmasti erityiskouluilla on paikkansa mutta kyllä esimerkkinä eräs liikuntavammainen kaverini turhautui siellä, kun opetus meni heikompien ehdoilla ja hitaassa tahdissa. Suurin osa opiskelijoistakin oli kehitysvammaisia. Lähtikin äkkiä sieltä pois ja vaihtoi normaaliin ammattikouluun, jossa asia on hoidettu hyvin eikä ole syrjitty opettajienkaan osalta. Kaveri itse on kertonut kuinka erityisammattikoulussa opettajien kohtelu oli tylyä ja normaaliälyisellekin lässytettiin kuin pikku lapselle ja kohdeltiin kuin kehitysvammaista. Ei tuollainen kouluympäristö kasvata kenestäkään ihmistä.


    • Anonyymi

      Ketkä muistaa sen telaketjulepakon luovin oulun asuntolasta?

    • Anonyymi

      Eikä kannata tehdä hakemusta koska eräs Tanner sujuneen psykologi työntää ne paperi silppurii. Niin on käynyt aika monelle. Eli josset satu olemaan lesta, partavauva, tai yöntimppa niin jakoja ei sulla oo

    • Anonyymi

      Aikalailla päivähoitopaikka ja henkilökunnan himmailupaikka. Järjetön rahamäärä veronmaksajilta, jonka HELI Ry käyttää aika suurelta osin muuhun kuin opetukseen (opetusluvat Heli ry:llä, jonka kautta raha kiertää)

      Vaikka sinulta pyydetään mielipiteitä ja kannanottoja esimiesten taholta, niin kantsii olla suu supussa, muuten alkaa nälviminen, eriarvoinen kohtelu ja lopulta jos itse et tajua lähteä, niin olosi tehdään niin hankalaksi että lähdet. Viimeistään jokavuotisilla yt- neuvotteluilla lähöt valkenee.

      • Anonyymi

        Juuri sen takia kehoitan kiertämään leikkikoulut kaukaa, jos on vain lukihäiriö tai fyysinen vamma. Persettä silläkin tutkintotodistuksella pyyhkii.


      • Anonyymi

        Vrt vuoden 2017 YT


    • Anonyymi

      Itse menin Luoville automaattisesti kun vietin koko lapsuuden vanhassa "Merikartanon koulun" erityiskoulussa aspergerin ja heikon matematiikan takia, oli vapautta valita Osao myös, mutta oletin että säästäisin opettajat ja itseni ongelmilta ja menen sinne minne minunkaltaiseni henkilön tulisi kuulua.

      No, kolmen vuoden ajan olin opettajan silmätikku ainoastaan sosiaallisten vaikeuksien takia, vaikka englannin taitoani ja aikataulujen noudattamistani yliarvostettiin, minua kohdeltiin kuin ryhmän pikku poikaa keittiöpäivinä.

      Milloin ikinä tahansa tuli joku pikku virhe tai argumentti, opettaja aina huokailu ärsyyntymisestä ja ohjasi tiskiin, myös sen jälkeen kun tuli sössöttämään korvaraiskaus etäisyydelle ja ohjasi kädestä pitäen enemmän kun antoi toistaa valvonnan alla. Esim taikinan teossa.

      Nyt oon vaihtanut alaa ja lähtenyt Osaolle yrittämään saada normaalitodistus ja vähän jotakin lisää oppia lukio opintojen puolelta parantaakseni pelkästään vain omaa pään työkalupakkia.

    • Anonyymi

      Kannattaako mun mennä Osaoon vai Luoviin? Olen käynyt normaali amiksen liiketoiminnan koulutuksen matikka oli vain helpotettu mutta koko peruskoulun ajan olin erityisluokalla syynä ADHD.

      • Anonyymi

        Jos pärjäät ADHD:n kanssa niin kummassakin onnistuu.


      • Anonyymi

        Saat todennäköisesti oikeita töitä Osaon todistuksella ja enemmän vastuita. Luovista kyllä saa hienon tittelin, mutta käytännössä osaaminen on ihan muuta. Persettä silläkin todistuksella pyyhkii.


    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi Luovilta voi valmistua moni ammattinimikkeellä esim. Sähköasentaja, tai merkonomi todistus tulee ohjaajan täydellä avustuksella. Osaako sähköasentaja tehdä ihan oikeesti sähköhommia itsenäisesti. Voiko hänet palkata sähkömieheksi esim. rakennuksille. Merkonomeista tulee hyllyn täyttäjiä. Harvalla Luovista valmistuneilla merkonomi on valmiudet itsenäiseen työhön. Oli aika jolloin
      Merkoskelta valmistui oikeaa amattillista väkeä työmarkkinoille. Luovi saa hyvät rahat huonokuntoisidta oppilaista. Mitä enemmän vikoja ja vaivoja löytyy, sitä enemmän rahaa ropisee Luoville. Olis hyvä järjestää valmistuneille oppilaille opinnäyte ulkopuolisille valvojille. Minkä jälkeen olis hyvä miettiä mikä on oikea ammattinimike. Ei ole opiskelijallekaan oikeen jos joutuu hakemaan töitä saadulla hienolla ammattinimikkellä, minkä on hankkinut ohjaajan avustuksella. Työelämässä on vaikeaa selviytyä yksin. Maksaako yhteiskunta taas uuden opiskelupaikan Luovissa. Tai voisko kysyä. Maksaako yhteiskunta uuden hoitopaikan Luovissa. Onhan se sellainen mukava lintukoto.

      • Anonyymi

        Jos on vain lukivaikeus, lievä autisminkirjo tai liikuntavamma, niin kannattaa kiertää kaukaa Luovit yms. Luovista saatu merkonomin tutkinto johtaa vain kaupan hyllyttäjän hommiin, vaikka rahkeet riittäisi enempäänkin. Opetus menee todellisuudessa heikompien ehdoilla.


    • Anonyymi

      Luovilla on Rauhanyhdistyksen miehiä . Kaikki ilkeät käytökset ja huonot kohtelut työyhteisössä annetaan anteeksi Sunnuntaina. Parempi olla hiljaa jos ei osa mielistellä. Mielistely vie pitkälle eläjepäiviin asti. Pitää olla kiitollinen ja hiljaa ja hymyä huuleen. Myökyttely on varma keino. Silloin kukaan ei voi sanoa syyttäväsit mitä mun tuli sanottua. Pitää Pitää oma pesä puhtaana niin palkintoja satelee. Onhan se sellainen tekopyhä paikka.

    • Anonyymi

      ainaki kalliita autoja ne ostaa sinne ns edustuskäyttöön ja sitten ne jää seisomaan niille sijoilleen ku kukaa ei saa käyttää niitä jos ei satu johtoportaassa kenties olemaan

    • Anonyymi

      Mieluummin hankkii "huonot" paperit tavallisesta ammattikoulusta kuin hyvät Luovista. Ei se tavallinen T1 tutkintotodistuksessani ole haitannut työllistymistä, kun ne loput hyvät arvosanat ilman helpotuksia paikkaa yhtä huonoa arvosanaa.

    • Anonyymi

      Mikä kursi nyt alka?

    • Anonyymi

      Minulla on kokeimus alan hitsau metallin. Haluan tullen opia koulussa hitsausta ammatti, toivoa sovitaan lupa työhön.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe