Olen pienestä asti haaveillut toimittajan ammatista ja suunnitellut lähteväni yliopistoon lukemaan tiedotusoppia, journalistiikkaa, suomen kieltä tmv. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä opiskeluja AMK:n viestintäpuolella - tämä sen vuoksi, että AMK:ssa on harjoitteluja, jotka saattavat mahdollistaa ns. suhteiden syntymisen sekä sieltä voisi saada paremmin käytännön työkokemusta toimittajan ammatista (josta voisi olla hyötyä tulevaisuudessa?). Kuitenkin itselläni on käsitys, että medianomeja (AMK) koulutetaan ihan liikaa, eikä kaikille riitä työpaikkoja. Toisaalta, riittääkö kaikille yliopistokoulutuksen saaneille toimittajillekaan työtä?
Onko kellään tietoa/mielipiteitä siitä, että kannattaisiko toimittajaksi (tarkoitan siis lehtiin kirjoittelevaa journalistia) haluavan pyrkiä yliopistoon vai ammattikorkeakouluun? Myös muut aiheeseen liittyvät kommentit ovat tervetulleita :)
Toimittajaksi yliopiston vai AMK:n kautta?
7
7273
Vastaukset
- FM-Englanti
Kirjoittavaksi journalistiksi haluavan kannattaa pyrkiä yliopistoon.
Yliopistossa voi työkokemuksen kartuttamisen aloittaa vaikka yliopiston yo-lehdessä ja esim. oman ainejärjestön järjestölehden leivissä ja sitten jossakin vaiheessa esim. kesätoimittajana jossakin maakuntalehdessä tai miksei isommissakin lehdissä. Toimittajan töitä haettaessa kysytään yleensä/lähes poikkeuksetta aiempia juttunäytteitä.
Yliopisto-opintojen ohessa on mahdollisuus hyvin tehdä töitä freelancerina, koska yliopisto-opinot ovat sen verran vapaita. Kirjoittamisen ohessa, opinnoissa kannattaa myös valita "teknisempiä" kursseja, siis esim. digivalokuvausta, tietotekniikkaan liittyviä juttuja (kuvankäsittely, websivujen teko/päivittäminen jne.). Näitä täytyy nykypäivänä toimittajan osata. Lisäksi toimittajalla täytyy tietenkin olla laaja yleissivistys, jota voi yliopistossa kartuttaa sivuaineiden puitteissa.
Sinänsä muuten viestintä/journalistiikka tms. ei vielä avaa tietä toimittajan uralle. Tärkeämpää todellakin on, että löytyy sitä harrastuneisuutta, siis niitä juttunäytteitä. - Poison.
Yksi varteenotettava vaihtoehto on suorittaa pääaine jossain muussa aineessa, ja ottaa journalistiikan yms. opintoja sivuaineeksi. Etenkin jos mielit töihin ulkomaille. Tärkeää on myös tuottaa niitä juttuja, pelkkä koulutus ei tänä päivänä enää useimmiten takaa mitään.
- Jei
Kysymyksesi on ikuinen kiistakapula toimittajien keskuudessa. Saman pohdinnan kävin itsekin aikoinani läpi. Mielestäni molempien väylien kautta voi valmistua hyvin työllistyväksi toimittajaksi.
Medianomi on käsitteenä yhtä epämääräinen kuin pelkkä maisteri. Toimittajakoulutusta tarjoavat ammattikorkeakouluista vain Haaga-Helia (kirjoittavat toimittajat), Stadia (radio- ja tv-toimittajat), Turun Diak (monimediatoimittajat) sekä Oulun amk. Näistä oppilaitoksista valmistuneet työllistyvät hyvin.
Lopulta kyse on siitä, millaisen osaamispaketin itse itselleen kokoaa. Toimittajan tietotaidon saa sekä yliopistossa että ammattikorkeassa. Työpaikoista kilpailtaessa oleellisempaa on, mitä muuta tiedät ja osaat. Yliopistossa erityisosaamista saa sivuaineiden kautta ja amk:ssa vapaavalintaisilla opinnoilla.
- Kirjavaan sakkiin kuuluva
Toimituksissa työskentelee kirjavaa sakkia: on pappia, medianomia, humanistia ja ties mitä. Kunhan osaa hommansa, oli koulutus mikä vaan, pärjää varmasti.
- katkis
Itse päätin hakea yliopistoon, koska yleisesti oon kuullut, että jos Tampereelta tai Jyväskylästä valmistuu, ei varmasti jää ilman oman alan töitä! En oikein luota tuohon medianomi-nimikkeeseen juuri sen takia, että heitä koulutetaan niin paljon. Ja yleisesti kai yliopistopaperit arvostetummat, vaikka amk:ssa ja opistoissa käytäntöä enemmän painotetaankin.
- kertookaapas
yliopistossa harjoittelujaksoja yms?
- yossa
kertookaapas kirjoitti:
yliopistossa harjoittelujaksoja yms?
Yliopistossa on maisterin tutkinnossa 3kk työharjoittelu. Myös kandin tutkintoon voi sisällyttää työharjoittelun, jos jostain paikan löytää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019