Mitä tekemistä kissalle?

aatubööbi

Minulla on n. ½vuotias kollikissa. Se nukkuu yöt ja päivät, ei lähes koskaan leiki tai ylipäätänsä ole hereillä. Mitenkä saisin kissan aktiivisemmaksi, että se tekisi muutakin kuin vaan nukkuisi? Kissallani on oma huone, jossa se haluaa viettää suurimman osan ajastansa, ei oikein vetäydy muihin huoneisiin.

Kissa nukkuu myös sylissä. Käyn pihalla sen kanssa päivittäin ja olen n. 15 min siellä, mutta heti kun tulemme sisälle, se menee nukkumaan.
Mitä virikkeitä / mitä voisin tehdä että kissa tekisi muutakin kuin nukkuisi? Sanokaa jotain tekemistä kissalle sen huoneeseen.

25

4122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissan emäntä

      Onko kissallasi raapimapuu, kiipeilypuu tai eri korkeuksilla tasoja joille kissa pääsee kiipeämään?

      Moni kissa haluaa leikittäjän tai kissakaverin, yksin ei leikkiminen maistu.

      Kissanraksuja voi laittaa aktivointipalloon joita saa lemmikkikaupoista. Oma kissani pyörittelee aktivointipalloa. Myös tyhjään talous- tai WC-paperirullaan voi laittaa vaikka raksuja joita kissa voi sitten pyydystää rullaa pyörittelemällä.

      Oma kissani ty

      Kissanminttua saa lemmikkikaupoista. Kaikkiin kissoihin se ei tehoa, mutta jotkut kissat voivat siitä aktivoitua. Omalla kissallani on sellainen kestävä purtava ja potkittava lelu johon välillä suihkutan spraymuodossa olevaa kissanminttua.

      • Kissan emäntä

        Painoin vahingossa lähetä-näppäintä liian aikaisin, jäi tuo yksi kappale kesken.

        Oma kissani tykkää puuvillaisesta vyöstä jolla kissaa leikitän ja kissasta on kivaa metsästää vyötä. Olen hankkinut myös kissalle pehmeästä materiaalista ns. tunnelin, mutta kissa ei oma-aloitteisesti sitä näy käyttävän, joskus yhdessä leikkiessämme suostuu sinne hetkeksi menemään kun houkuttelen jollakin lelulla.


      • Anonyymi

        Mulla ensimmäinen kollikissa. Laiska leikkimään. Leluja varmaan sata. On vinkuvaa hiirtä ja keppileluja. Keppileluilla se leikkiii mutta vaan selällään. On se muuten huipputyyppi. Pesuvati on sen lempipaikka.


    • ajatus:

      Meillä tykätään pahvilaatikoista. Kaikenkokoiset käyvät, niihin on kiva mennä leikkimään. Ja laatikon pohjalle vaikka nahkahiiri. Hiiren heittely on myös suosittua, heti ryntää joku sen perään. Lisäksi kissat tykkäävät siitä, että niille jutellaan. Joskus otan kissan syliin ja laulan ja vähän tanssinkin. Tuntuvat tykkäävän siitäkin.

      Ulkoilureissuja voisitte ehkä pidentää.

      Kissakaveri olisi kuitenkin se paras aktivoija. Myös perusterveydentila kannattaa tarkistuttaa vaikka leikkauksen yhteydessä.

      • Anonyymi

        Meilläkin tykätään pahvilaatikoista jaa jos vieras jättää laukkunsa esille, sen sisältö tutkitaan tarkkaan.

        Soololla ei toistaiseksi ole kissaa kaverina, mutta koira, chihu on.
        k,akaveria, mutta koira on ja ne ovat parhaita ystäviä keskenään. Juoksevat sellaista rallia peräkkäin, että paremmasta ei väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläkin tykätään pahvilaatikoista jaa jos vieras jättää laukkunsa esille, sen sisältö tutkitaan tarkkaan.

        Soololla ei toistaiseksi ole kissaa kaverina, mutta koira, chihu on.
        k,akaveria, mutta koira on ja ne ovat parhaita ystäviä keskenään. Juoksevat sellaista rallia peräkkäin, että paremmasta ei väliä.

        Kommentoit taas tosi vanhaan ketjuun.
        Aloita mielummin uusi keskustelu.

        Ei vanhan kirjotuksen kirjottajat tule lukemaan sinun viestiäs.Joten heille kommentointi,on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoit taas tosi vanhaan ketjuun.
        Aloita mielummin uusi keskustelu.

        Ei vanhan kirjotuksen kirjottajat tule lukemaan sinun viestiäs.Joten heille kommentointi,on turhaa.

        Kyllä näitä vanhojakin aloituksia luetaan.


    • edno

      Kissakaveri on varmaan paras aktivoija. Mutta voit opettaa kissalle myös temppuja, kokeile agilityä tai muita puuhasteluja.

      Tosin kissat nukkuvat kyllä talvella enemmän kun kesällä. Etenkin nyt kun on niin pimeää ja synkkää.

      • on tälläinen

        Toinen kissa kaveriksi olisi paras vaihtoehto.

        Meillä on kaksi 7kk ikäistä kissaa eivätkä ne ole aloittajan kuvailevia luonteeltaan...


    • Kissanraksu

      Oma kissani tykkää siitä kun heitän kissanraksun lattialle ja kissa säntää metsästämään raksua, näitä sitten meillä heitellään ja kissa juoksee pyydystämään. :)

      • aatubööbi

        Kitos vinkeistä jokaiselle. Eläinkaupassa on yhtä kissanminttusumutetta, ja sitä ajattelin ostaa ja sumuttaa kissamme leluihin. Kokeilen lähes kaikkia antamianne vinkkejä.

        Kissalla on raapimispuu ja tasoja joille kiivetä. Kyllä ne herraa joskus kiinnostaa, mutta enää ne ei tunnu miltään, ainakaan kissani mielestä.


      • tarvii kaverin
        aatubööbi kirjoitti:

        Kitos vinkeistä jokaiselle. Eläinkaupassa on yhtä kissanminttusumutetta, ja sitä ajattelin ostaa ja sumuttaa kissamme leluihin. Kokeilen lähes kaikkia antamianne vinkkejä.

        Kissalla on raapimispuu ja tasoja joille kiivetä. Kyllä ne herraa joskus kiinnostaa, mutta enää ne ei tunnu miltään, ainakaan kissani mielestä.

        Mulla samoin puoli vuotias kissaneiti. Tähän ei esmes kissanminttu vaikuta millään tavalla.
        Mutta tämäkin leikkisi yhdessä minun kanssa vaikka kuinka monta tuntia, mutta yksikseen helposti menee nukkumaan.
        Eli kissa kaipaa seuraa.


    • tiituska80

      Mulla on kohta 2v kollikissa ja vauhtia kyllä riittää..

      Suosikkilelu on pehmeä, pomppiva pallo, jolla kissa leikkii yksin kikkailen tai kantaa mulle heiteltäväksi. Leluhiiret saavat myös kyytiä ja kaikki paperitollot, kivensirut, kukkien lehdet, wc-papehylsyt..

      Ikkunasta kissani tykkää katsella lintuja ja ihmisiä.

      Mulla on myös muutamia pahvilaatikoita, jotka olen sulkenut kokonaan ja tehnyt pieniä kolon alkuja. Niitä kissa sitten repii isommaksi ja köllöttelee laatikoissa "vaanimassa" tai nukkumassa.

      Raapimispuu, kirjahyllyt ja lipastojen päälliset on myös ollut pakko tyhjentää kissan kiipeily- ja oleilupaikoiksi.

      Mieluiten kissani kyllä leikkii mun kanssa, eli kantaa palloa heitettäväksi ja joululahja "onki" on lemppari yhteisiin leikkihetkiin. Myös sängyn petaus on kiva leikki, eli kissa piiloutuu peiton alle ja mun täytyy tökkiä peiton päältä möyrijää ;)

      Aika halvalla ja helpolla saa kissalle virikkeitä ja intoa leikkeihin..

      • ;)))

        Nemi on juuri samanlainen möyrijä :))


    • kiukiu

      Meilläkin aikanaan nuori kollikissamme oli hyvin laiska leikkimään itekseen. Kyllä se leikki kun sitä leikitti, mutta yksin ja huomiotta kun sen jätti, niin rupesi nukkumaan. Ehkä tälläiset kissat ovat loppujen lopuksi hyvinkin seurallisia ja kaipaavat sosiaalista kontaktia joko ihmiseen tai toiseen eläimeen.
      Leikitimme kissaamme monilla eri leluilla. Parhaimmat lelut olivat turkispäällysteiset "rapinahiiret" eli hiirilelut, joiden sisällä oli jotain helmiä joista syntyi rapiseva ääni.
      Pahvilaatikot ovat edelleen ykkössuosikkeja. Mitä pienempi pahviloota, sitä kivempaa siihen on sulloutua lelun kanssa pyörimään. Erilaiset huiskat on myös kissojen mieleen, jos vain omistaja jaksaa niitä pyöritellä.
      Opetimme kissalle myös temppuja makupalojen kanssa. Tälläiset päivittäiset koulutushetket ovat kissankin mieleen. Opetin sen myös noutamaan lelujaan (tai kissa opetti meidät oikeastaan..).
      Mutta tähän mennessä paras lääke on ollut kissakaverin hankkiminen. Päivät menee kamun kanssa leikkiessä ja yöt nukutaan nätisti vierekkäin. Aina vaan ei ole mahdollista hankkia toista kissaa, niin silloin auttaa juuri monenlaiset aktivoivat lelut ja ihan kissan kanssa "jutustelu" :)

    • Lovely_CATS

      Meidän 6kk vanha kollikissa tykkää juosta laser-valon perässä.Tottakai täytyy olla varovainen ettei osu silmiin,mutta sitä tuskin tapahtuu kun kissahan tuijottaa lattiaan.

    • kis kis kis

      Kissoille on erilaisia "älypelejä" alan liikkeissä saatavilla. Kannattaa käydä vaikka netin kautta tutkimassa olisiko siellä omalla kullanmurulle sopivaa puuhasteltavaa... Itse joskus hankin kissalleni Zooplussasta sellaisen älypelin josta voi metsästää raksuja.

      • 2 eri rotua

        Minä olen ostanut kissoilleni koirien niitä helpompia älypelejä.
        Hyvin nekin toimii, tosin ensin jouduin käytössä hieman opastamaan, mutta nyt ei ole mitään probleemaa!


    • Nemi 13

      Voisit laittaa sille oman tyynyn ja siihen narulla hiiren roikkumaan, tai tekisit pahvilaatikosta sille mökin ja tapetoisit sen ulkoa, ja tekisit paljon ikkunoita, Nemi ainaki tykkäs. Ja sit olis että laittaisit sille viihtyisän raapimispuun, ja jättäisit sille aina pari lelua, ja jos sinulla on radio, niin laita se päälle sille, nimittäin aina kun Nemi jää yksin sillä on radio päällä, tsi jotain ton tyylistä. :)

    • Mirri :3

      Minun kissani ainakin tykkää siitä kun hänelle opettaa temppuja, kissani on syntynyt 2013, ja osaa istu, tassu, maahan, kieri, pyöri, ja sitten ku menen selälle maate ja nostan jalat ilmaan niin se tykkää olla siellä jalkojeni päällä (yhden tai kahden, sen saat itse päättää) Ja oletko kokeillut pyöräilyä? :D Kissani tykkää siitä kun laitan tyynyn Jopon jopparille, mustekaloilla kiinni ja kissani niitten päälle, käytän flexiä ja ohjaan pyörää yhdellä kädellä toinen käsi takana flexissä kiinni, ettei se vain tipu. ♥

      • 19.1.2008 20:25

        Tosi huono :(


    • Sinappikone

      Netflix päälle ni kissat viihtyy

      • Anonyymi

        "Netflix päälle ni kissat viihtyy"

        Meidän kissa yritti kerran napata kuvaruudusta teletappeja mutta nolostui kun huomasi että se onkin vilunkipeliä. Jäi yhteen kertaan se projekti.


    • ulkomaailmastavirikkeitä

      Asutteko omakotitalossa? Jos asutte, voisiko kissalle rakentaa sellaisen ulkoilutarhan, mistä hän ei pääse karkaamaan?

    • Anonyymi

      Siis käsitinkö asian niin että kissasi oleskelee vain yhdessä huoneessa- vaikkei ole teljettynä sinne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe