Tuplatutkinto

LirumLarum

Valmistun tässä piakkoin YTM:ksi ja minua kiinnostaisi tehdä toinen maisterin tutkinto esim. kasvatustieteestä tai psykologiasta ja tarkoitus olisi hakea eri yliopistoon kuin mistä nyt valmistun. Kertoisitteko jotain toisen maisterin tutkinnon tekemisestä ekan maisterintutkinnon jälkeen? Miten hyvin aikaisemmat opinnot on korvattavissa? Tarvitseeko tehdä vain toisen tutkinnon syventävät opinnot, jos on jo tehnyt valmiiksi cumun aineesta? Jostain olen myös kuullut, että toista gradua ei tarvitsisi tehdä, jos on jo maisteri joltain alalta. Pitääkö tämä paikkaansa?
Kiitos ruhtinaallisesti, jos joku viitsi minua auttaa.

6

2024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykalainen

Olen itse aiemmalta koulutukseltani KTM ja suoritan nyt toista tutkintoa psykologiassa. Pääsykokeiden kautta kuitenkin oli pakko hakea opiskelupaikkaa, mutta pääsykokeissa oli paljon hyötyä aiemmassa koulutuksessa kerätyistä tiedoista.
      En osaa sanoa mitään varmaa juuri sinun tilanteestasi, sillä käytännöt saattavat vaihdella yliopistoittain. Mutta minä olen saanut tosi hyvin hyvityksiä aiemmasta tutkinnosta. Meidän laitoksella on niin, että jos on aiempi maisterin tutkinto ja psykan opinnot tehtynä cumuun asti, voi hakea suoraan maisteriohjelmaan kandivaiheen yli. Jos ei ole cumua, voi tehdä pelkkiä psykan opintoja cumun loppuun asti ja sitten hakea maisterinohjelmaan.

Tilastotieteen sivuaine on kuitenkin pakollinen psykan opiskelijoille. (psykologian testikurssilla olen oppinut ymmärtämään hyvin miksi näin on...) Siitä ei saa hyvityksiä muutoin kuin tilastotieteen laitoksen aiemmista opinnoista. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka minä olin tehnyt kolme kurssia aiemmassa tutkinnossa tilastollista tutkimusta, en saanut siitä suoraan hyvitystä tilastotieteeseen. Ne pitää olla nimenomaan tilastotieteen laitoksen opintoja.

Mutta mitä graduun tulee, niin sitä ei saa korvattua. Jo johonkin tutkintoon hyväksyttyä lopputyötä ei voida hyväksilukea toiseenkin tutkintoon, kun se on kerran jo käytetty toiseen. Eli gradunteko on minullakin edessä. Minusta se on kuitenkin hyvä tulevan työn kannalta, että tulee jotain kosketuspintaa juuri psykologian alan tutkimuksesta. Kasvatustiede on kuitenkin erilaista kuin psykologian tutkimus. Ja lisäksi siinä on mahdollista saada uutta tietoa juuri siltä psykologian sektorilta, johon haluaa erikoistua. (esim. kliininen, kehitys- tai neuropsykologia) Ammattitaidon kannalta hyvä juttu siis.

Tämä ei kuitenkaan siis päde kaikkialla. Olen kuullut, että jossain muualla ollaan nihkeämpiä noiden hyvitysten suhteen.
      Toivottavasti tästä oli kuitenkin jotain apua. onnea jatkoon

• KM ja tuleva PsM

Käsittääkseni kasvatustieteiden maisteri lyhennetään KM, kauppatieteiden maisteri KTM ja psykologian maisteri PsM. Ihan asiaa muuten taisit kirjoittaa, mutta mielestäni olisi hyvä käyttää oikeita lyhenteitä väärinkäsitysten välttämiseksi.

• efeff
        KM ja tuleva PsM kirjoitti:

Käsittääkseni kasvatustieteiden maisteri lyhennetään KM, kauppatieteiden maisteri KTM ja psykologian maisteri PsM. Ihan asiaa muuten taisit kirjoittaa, mutta mielestäni olisi hyvä käyttää oikeita lyhenteitä väärinkäsitysten välttämiseksi.

Miksei edellinen kirjoittaja voisi olla KTM? Tässähän siis puhuttiin ihmisistä, joilla on jo alla joku muu tutkinto, ja sitten lähtevät suorittamaan toista. Olihan itse kysyjäkin YTM.

• KM, PsM, mikä lie
        KM ja tuleva PsM kirjoitti:

Näköjään pieni lapsus tullut, en tarkistanut mitään "virallisia lyhenteitä" juuri kun kirjoittelin vastausta. Tarkoitus oli keskittyä auttamiseen, ei kirjoitusasuun niinkään. Itse sen sijaan näköjään tunnetkin noi lyhenteet paremmin kuin opintojärjestelmät. Näytät olevan sen verran ylimielinen niitä kohtaan, jotka yrittävät auttaa vastaamalla kysymyksiisi, että piti sitten tuohonkin kommentoida. Ihan pelkkä kiitos olisi riittänyt.

• KM, tuleva PsM
        KM, PsM, mikä lie kirjoitti:

Näköjään pieni lapsus tullut, en tarkistanut mitään "virallisia lyhenteitä" juuri kun kirjoittelin vastausta. Tarkoitus oli keskittyä auttamiseen, ei kirjoitusasuun niinkään. Itse sen sijaan näköjään tunnetkin noi lyhenteet paremmin kuin opintojärjestelmät. Näytät olevan sen verran ylimielinen niitä kohtaan, jotka yrittävät auttaa vastaamalla kysymyksiisi, että piti sitten tuohonkin kommentoida. Ihan pelkkä kiitos olisi riittänyt.

Huomasin, että vastaukseni oli tulkittu väärin. En siis ole aloittaja, kommentoin vain ainoastaan ulkopuolisena lyhenteitä. Tarkoitus ei ollut aiheuttaa pahaa mieltä, vaan vain korjata lyhenteitä. Lyhenteitä käytetään yleisesti esim. työpaikkailmoituksissa, joten ihan pilkun viilauksesta ei ollut kysymys.

• KM, tuleva PsM
        efeff kirjoitti:

Miksei edellinen kirjoittaja voisi olla KTM? Tässähän siis puhuttiin ihmisistä, joilla on jo alla joku muu tutkinto, ja sitten lähtevät suorittamaan toista. Olihan itse kysyjäkin YTM.

Päättelin sen lauseesta "Kasvatustiede on kuitenkin erilaista kuin psykologian tutkimus."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe