neurologin tutkimus

ekaa kertaa menossa

Mitä voin odottaa ekalta kerralta? Aikaa 40minsaa. Saanut erikoislähetteen terveyskeskuksen puolelta ja aika ensi kuussa.

Ongelmia silmäsärkyjen kanssa, tuntohäiriöitä, päänsärkyjä jne. Lähetetään, ku ei löydetä syytä terveyskeskus-puolelta.

9

6599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      Tämä: että miten sinne kannattaa pukeutua esim? Pitääkö paita/housut ottaa pois tjn? Rintaliiveillä oleskella tjn?

      • Ex-luulotautinen

        Tavalliset vaatteet käy, joita muutenkin käytät. Pitkienhousujen lahje voisi olla polviin asti nostettava, jos jalkojen refleksit tutkitaan (polvesta, nilkasta).
        Olen joutunut vain ensimmäisellä kerralla ottamaan paidan pois(liivit päällä), kun sairauden syytä selviteltiin. Niin,että varaudu siihenkin.


    • mitä.

      on päättänyt tutkia tai tekee lisätietojen perusteella

      eikä nekään varmaan vielä tiedä...

      onneksi olet saanut lähetteen erikoislääkärille, kaikille ei käy yhtä hyvin

    • Ex-luulotautinen

      Aluksi sinulta kysellään oireita ja niiden alkamis-ja esiintymisaikaa(kannattaa kirjoittaa paperille kaikki oireet etteivät unohdu siinä jännityksessä mainita),koska oireet alkoivat, kauanko ovat kestäneet ja miten ne ilmenevät jne. paljon muuta. Sinulle tehdään melkovarmasti tasapainotesti, tuntotesti, silmien liikeratatesti(vai mikä sen nimi nyt oli, olin viikko sitten ko.testissä ja jo unohdin nimen,höh)tutkitaan refleksit jne.

      Se 40 min. menee todella nopeasti, sillä koko ajan tutkitaan ja kysellään. Neuro haluaa todennäköisesti nähdä miten kävelet, teet nopeat käännökset jne.

      Mikäli neurologi katsoo aiheelliseksi hän kirjoittaa sinulle lähetteen tarkempiin tutkimuksiin mm.mri jne. Tsemppiä tutkimuksiin.

      Itse käyn neuron tutkimuksissa kerran(tarvittaessa useammin)vuodessa ja aina se 40 min.kuluu nopeasti.

      • utelias ja pelokas

        millaisia oireita sulla on ollu jos olet luulotautinen mulla ja kaikenlaisia


      • Ex-luulotautinen
        utelias ja pelokas kirjoitti:

        millaisia oireita sulla on ollu jos olet luulotautinen mulla ja kaikenlaisia

        Käytän tuota ex-luulotautinen-nimeä, koska minua pidettiin tk:a luulotautisena eikä oireitani tutkittu. Minua siis pidettiin tk:a luulotautisena kun näin kaiken kahtena ja valitin myös toisen käteni olevan jatkuvasti puutunut. Nyt minulla on diagnoosi, kyse ei ollutkaan mistään luulotaudista.
        Vasta yksityinen lääkäri(neurologi)otti oireeni tosissaan teki tutkimuksia ja laittoi lähetteen keskussairaalaan.


    • Neurologeissa on eroja

      Hei,

      toivottavasti syy on looginen, sillä muuten neurologi löytää masennus-yms. syyt, koska se niin yleinen diagnoosi.

      Olisitko kopasauttanut pääsi jossain?

      Näköongelmista vielä, toivottavasti pääset
      silmälääkärin pakeille myös jatkolähetteellä.
      Minä olen käynyt silmälääkärillä sekä octobus-näkökenttätutkimuksissa sekä neuro-oftalmologilla.
      Päänsäryt voisivat selittyä silmälääkärin kautta?

      Tuntohäiriöitä... fysiatri tutkii tosi tarkkaan tuntohäiriöt, esim. "höyhenellä" ja tunnustelee kaikki lihakset ja kiinnikkikkeet. Neurologi todennäköisesti vain kopsauttelee vasaralla polveen ja ehkä varpaisiin.

      Jos hyvin käy, voisit päästä MRI-kuvauksiin, josta selviää jonkin verran, onko jotain muutoksia pään sisässä.
      tuntohäiriöitä. Ja paljon muuta.

      Kaikki nämä lisätutkimukset tyssääntyy siihen paikkaan, jos neurologi on sitä mieltä, että olet masentunut.

      Oletko muuten selvittänyt, mikä tämän neurologin erikoisala on ja onko hän pätevä ja asialle omistautunut?

      Edellisen kirjoittajan ehdottama lista vaivoista on tosi hyvä!! Voisit ottaa kopion itsellesi ja antaa toisen lääkärille. Ne diagnoosipaperithan kirjoitetaan jälkikäteen joten siitä voisi olla lääkärille apua ja tietysti itselle.

      Onnea!

    • Jojoko

      Hei, toiminnallisten/funktionaalisten neurologisten häiröiden kanssa kamppailevat. Ne kenellä on neurologisia häiriöitä, mutta ei ole löydetty diagnoosia tai on epäselvyyksiä niin suosittelen, että tulisitte ryhmäämme jota olemme perustamassa. Siellä voisimme jakaa näitä ajatuksia ja ideoita lisää. Tarkoituksena olisi perustaa järjestö, mikäli on paljon sellaisia tarvitseville. Pohjoismaiden ryhmämme on Funktionella neurologiska symptom ja löytyy Facesta.

    • Anonyymi

      Saako housuunpissaaja positiivisen lausunnon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4405
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2438
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      118
      1775
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1412
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      335
      1367
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe