vancomysin kuuri

millainen?

onko kukaan syönyt vancomysin kuurin?

onko millainen elimistölle, oletko sietänyt sen hyvin vai onko todella raju? mitä haittavaikutuksia oli.

10

6739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      Kyllä vankomysiini on erittäin raju antibiootti sen vuoksi, että se on hyvin laajakirjoinen ja sitä ei käytetä juurikaan mm. sen sivuvaikutusten takia muuta kuin pakkotilanteissa. En usko, että vankomysiiniä on suunkautta otettavassa muodossa vaan lääkitys annetaan sairaalassa suonensisäisesti. Mistä moinen kiinnostus???

      • aloittajalta

        kiitos vastauksesta,

        minulle ollaan tuputtamassa sitä seuraavaksi clostridium difficleen, koska syön kolmatta metronidatsoli kuuria, enkä tiedä auttaako tämä.

        kuulema sen saa kotiinkin pillereinä. en sitten tiedä..

        mihin sinä söit sitä? millaiset on sivuvaikutukset?


      • vanko

        Ensinnäkin vankomysiinia on sekä suonensisäisesti että suunkautta annettavaa. Suunkautta otettuna sitä käytetään clostridium difficile ripulin hoitoon. Suunkautta otettuna vankomysiinin haittavaikutukset ovat lievemmät kuin toisen clostridiumiin käytetyn lääkkeen metronidatsolin tai suonensisäisesti annetun vankomysiinin. Suunkautta annettava vankomysiini ei imeydy ruoansulatuskanavasta ja sen takia miedommat haittavaikutukset. Clostridiumiin ei anneta IV vankomysiinia koska se tehoaa clostridiumiin vain suun kautta annettuna. Vankomysiini on erittäin laajakirjoinen antibiootti ja sitä ei mahdollisen antibioottiresistenssin muodostumisen vuoksi käytetä jossei ole pakko. Eli ensisijaisesti metronidatsoli jos puhutaan clostridium difficilen hoidosta ja nimenomaan suunkautta otettavasta vankomysiinista.


      • kun ei tajunnut
        vanko kirjoitti:

        Ensinnäkin vankomysiinia on sekä suonensisäisesti että suunkautta annettavaa. Suunkautta otettuna sitä käytetään clostridium difficile ripulin hoitoon. Suunkautta otettuna vankomysiinin haittavaikutukset ovat lievemmät kuin toisen clostridiumiin käytetyn lääkkeen metronidatsolin tai suonensisäisesti annetun vankomysiinin. Suunkautta annettava vankomysiini ei imeydy ruoansulatuskanavasta ja sen takia miedommat haittavaikutukset. Clostridiumiin ei anneta IV vankomysiinia koska se tehoaa clostridiumiin vain suun kautta annettuna. Vankomysiini on erittäin laajakirjoinen antibiootti ja sitä ei mahdollisen antibioottiresistenssin muodostumisen vuoksi käytetä jossei ole pakko. Eli ensisijaisesti metronidatsoli jos puhutaan clostridium difficilen hoidosta ja nimenomaan suunkautta otettavasta vankomysiinista.

        eli siis ymmärsinkö oikein:

        vancomysiini (suun kautta clostridiumin hoitoon) on siedettävämpi lääky kuin metronidatsoli?

        mikä on IV vancomysiini? onko siis se suonenkautta annettava.

        onko vancomysiini SUUN kautta myös erittäin laajakirjoinen, joka aiheuttaa antibiootti resistanssia?


      • vanko
        kun ei tajunnut kirjoitti:

        eli siis ymmärsinkö oikein:

        vancomysiini (suun kautta clostridiumin hoitoon) on siedettävämpi lääky kuin metronidatsoli?

        mikä on IV vancomysiini? onko siis se suonenkautta annettava.

        onko vancomysiini SUUN kautta myös erittäin laajakirjoinen, joka aiheuttaa antibiootti resistanssia?

        Kyllä suunkautta otettava vankomysiini on siedettävämpi kuin metronidatsoli. Metronidatsolihan voi pitkään käytettynä olla neurotoksinen = aiheuttaa hermostollisia ongelmia mutta ei ole yleistä. IV tarkoittaa juuri suonensisäistä annostelua. Vankomysiiniä kokeillaan monesti jos metronidatsoli ei tepsi. Clostridium difficilessä niiden on todettu olevan yhtä tehokkaita, mutta aina on yksilöllisiä eroja eli jompi kumpi voi sopia paremmin. Riskinä (pieni) on saada vankomysiinresistenttejä enterokokkeja (VRE) mutta jos saat lääkkeen kotioloissa samanlaista riskiä ei ole kuin sairaalassa sekä jos näitä VRE tulee niin kuulemma poistuvat elimistöstä 2-3 kk:ssa.


      • fat-butterfly
        aloittajalta kirjoitti:

        kiitos vastauksesta,

        minulle ollaan tuputtamassa sitä seuraavaksi clostridium difficleen, koska syön kolmatta metronidatsoli kuuria, enkä tiedä auttaako tämä.

        kuulema sen saa kotiinkin pillereinä. en sitten tiedä..

        mihin sinä söit sitä? millaiset on sivuvaikutukset?

        Heippa, kohtalotoveri!

        Sama se on minullakin tilanne. Nyt alkaa neljäs lähes perättäinen metrod. kuuri cd: hen, Flagyl. Ja sitä just lääkäri sanoi, että kokeillaan nyt vielä ensiavuksi Flagylia, mutta sitten täytyy kokeilla vancomysiiniä, mutta osastolla, sillä olen saanut suoneen ( iv ) annettuna siitä anafylaktisen / rajun allergisen reaktion ja lääkäri sanoi, että sen ei pitäisi tablettina imeytyä ja näin aiheuttaa allergista reaktiota.

        Jos se ei auta, sitten tulee kyseeseen / harkittavaksi ULOSTEEN SIIRTO, jota vielä tehdään harvakseltaan Suomessa, eikä lääkärit ole oikein valmiita siihen. Lääkärini oli kysellyt kollegoiltaan juuri tuosta asiasta. Cd: n hoito on hankalaa.

        Eikä säännöllinen maitohappobakteerien käyttö ole sitä ehkäissyt, eikä auttanut hoidossa antibiootin rinnallakaan ( Precosa, joka on hiivavalmiste, voi auttaa joitakin cd potilaita antibiootin rinnalla sen hoidossa ) .

        Ensimmäisessä ulostenäytteessä kasvoi cd - toksiineja ja diagnoosi oli selvä. Sain osastolla Flagylin ja olin iv - nesteytyksessä kuivumisen takia. Ja toisen kerran, 2 viikkoa ed. kuurin loppumisesta sain uuden Flagyl - kuurin, eikä otettu näytettä kun oireet oli selvät. Ja kolmannella kerralla, nyt tammikuun alussa oli näyte negatiivinen. Mutta kuivuin taas ja olin tipassa. Ja tähystyksessä näkyi selkeä tulehdus ja koepalat vahvistivat sen. Ristiriitaista, mutta näin.

        Ei ripuli ole pois Flagylinkaan aikana, mutta rauhoittuu että voi jopa olla hetken ulkona tai käydä nopeasti kaupassa. Vatsan turvotus ( 30 cm ), kivut ja krampit ei ole hellittäneet.

        Onko muuten lääkäri sanonut ruokavaliosta? Minulle sanottiin että niitä asidofilus - jugurtteja ja gefilus - piimää. Ja kun ehdotin näitä ravintovalmisteita nestemäisessä muodossa, ei lääkäri suostunut vedoten siihen, että tarvitsee paljon energiaa, kun ripuloi. Kuituja olenkin käyttänyt ihan reilusti / normaalisti.

        Kaikkea hyvää vointia Sinulle! Ystävällisin terveisin Fat - Butterfly


      • kohtalontoveri
        fat-butterfly kirjoitti:

        Heippa, kohtalotoveri!

        Sama se on minullakin tilanne. Nyt alkaa neljäs lähes perättäinen metrod. kuuri cd: hen, Flagyl. Ja sitä just lääkäri sanoi, että kokeillaan nyt vielä ensiavuksi Flagylia, mutta sitten täytyy kokeilla vancomysiiniä, mutta osastolla, sillä olen saanut suoneen ( iv ) annettuna siitä anafylaktisen / rajun allergisen reaktion ja lääkäri sanoi, että sen ei pitäisi tablettina imeytyä ja näin aiheuttaa allergista reaktiota.

        Jos se ei auta, sitten tulee kyseeseen / harkittavaksi ULOSTEEN SIIRTO, jota vielä tehdään harvakseltaan Suomessa, eikä lääkärit ole oikein valmiita siihen. Lääkärini oli kysellyt kollegoiltaan juuri tuosta asiasta. Cd: n hoito on hankalaa.

        Eikä säännöllinen maitohappobakteerien käyttö ole sitä ehkäissyt, eikä auttanut hoidossa antibiootin rinnallakaan ( Precosa, joka on hiivavalmiste, voi auttaa joitakin cd potilaita antibiootin rinnalla sen hoidossa ) .

        Ensimmäisessä ulostenäytteessä kasvoi cd - toksiineja ja diagnoosi oli selvä. Sain osastolla Flagylin ja olin iv - nesteytyksessä kuivumisen takia. Ja toisen kerran, 2 viikkoa ed. kuurin loppumisesta sain uuden Flagyl - kuurin, eikä otettu näytettä kun oireet oli selvät. Ja kolmannella kerralla, nyt tammikuun alussa oli näyte negatiivinen. Mutta kuivuin taas ja olin tipassa. Ja tähystyksessä näkyi selkeä tulehdus ja koepalat vahvistivat sen. Ristiriitaista, mutta näin.

        Ei ripuli ole pois Flagylinkaan aikana, mutta rauhoittuu että voi jopa olla hetken ulkona tai käydä nopeasti kaupassa. Vatsan turvotus ( 30 cm ), kivut ja krampit ei ole hellittäneet.

        Onko muuten lääkäri sanonut ruokavaliosta? Minulle sanottiin että niitä asidofilus - jugurtteja ja gefilus - piimää. Ja kun ehdotin näitä ravintovalmisteita nestemäisessä muodossa, ei lääkäri suostunut vedoten siihen, että tarvitsee paljon energiaa, kun ripuloi. Kuituja olenkin käyttänyt ihan reilusti / normaalisti.

        Kaikkea hyvää vointia Sinulle! Ystävällisin terveisin Fat - Butterfly

        hei!

        sinulla on siis jo neljäs kuuri? minkä ajan sisällä? minulla kyllä ripuli rauhoittuu metronidatsonilla, mutta kun kuuri loppuu niin kolmen päivän perästä taas alkaa. syön myös tuota precoza valmistetta, minulle se on sopinut ihan ok, tosin tuntuu että se tekee suolen toiminnan erilaiseksi: yhtenä päivänä ei tule mitään, toisena käyn neljästi tai viidesti kakalla.

        sinulla kuulostaa rajummalta, miten voit kotona ollessa? pitäisikö meidän vaihtaa vaikka s-posti osoitteita tai käytätkö meseä tms? voisi olla kiva vaihtaa ajatuksia kun ahdistaa.

        lääkäri sanoi ruokavaliostani, että syö normaalisti. olen silti vähentänyt hiivojen käyttöä, eli syön pelkästään täysjyväpastaa tai täysjyvä tuotteita, hiivatonta leipää, gefilus mehuja, viiliä, pakastemarjoja, luonnonjugurttia ja lähinnä jotain helpposulavia lihoja kuten kanaa, kalaa. en perunaa ollenkaan. se tuntuu muutenkin sellaiselta liimamaiselta, tuntuu että peruna ei ole hyväksi suolistolle, en tiedä onko tai ei mutta tuntuu siltä.

        koitan syödä terveellisesti ja monesti päivässä. ja öljyjä. olen menettänyt painoa aika paljon, vaikka olen muutenkin pieni.

        ilmoita jos sulla on joku yhteystieto, ja muutkin jotka tätä sairastavat, yhteistietoja kehiin vaikka s-postin kautta minulle niin saadaan vertaistukea.

        [email protected]


      • JennaKias
        kohtalontoveri kirjoitti:

        hei!

        sinulla on siis jo neljäs kuuri? minkä ajan sisällä? minulla kyllä ripuli rauhoittuu metronidatsonilla, mutta kun kuuri loppuu niin kolmen päivän perästä taas alkaa. syön myös tuota precoza valmistetta, minulle se on sopinut ihan ok, tosin tuntuu että se tekee suolen toiminnan erilaiseksi: yhtenä päivänä ei tule mitään, toisena käyn neljästi tai viidesti kakalla.

        sinulla kuulostaa rajummalta, miten voit kotona ollessa? pitäisikö meidän vaihtaa vaikka s-posti osoitteita tai käytätkö meseä tms? voisi olla kiva vaihtaa ajatuksia kun ahdistaa.

        lääkäri sanoi ruokavaliostani, että syö normaalisti. olen silti vähentänyt hiivojen käyttöä, eli syön pelkästään täysjyväpastaa tai täysjyvä tuotteita, hiivatonta leipää, gefilus mehuja, viiliä, pakastemarjoja, luonnonjugurttia ja lähinnä jotain helpposulavia lihoja kuten kanaa, kalaa. en perunaa ollenkaan. se tuntuu muutenkin sellaiselta liimamaiselta, tuntuu että peruna ei ole hyväksi suolistolle, en tiedä onko tai ei mutta tuntuu siltä.

        koitan syödä terveellisesti ja monesti päivässä. ja öljyjä. olen menettänyt painoa aika paljon, vaikka olen muutenkin pieni.

        ilmoita jos sulla on joku yhteystieto, ja muutkin jotka tätä sairastavat, yhteistietoja kehiin vaikka s-postin kautta minulle niin saadaan vertaistukea.

        [email protected]

        Miten keishalla menee?


    • Anonyymi

      Saan paraikaa vancomysiinoä IV:nä kotisairaalan toimesta. Juuri kävin oksemtamassa. Jatkuva yököttää olo, ruoka ei maistu, laihtunut olen niin, että nahka roikkuu ryppyinä. Sairaalassa sain ravintoterapeutin laatiman ruokavalion, ei sekään juuri auttanut. Söin, tai pikemmin join niitä inhottavia teho juomia, proteiinipitoisia. Olen ollut jo yli kolme viikkoa tipassa, kotisairaala käy neljästi vrk:ssa ja oys:ssa meni kolme viikkoa. Minulla on mrsa l. sairaalabakteeri polvileikkauksien jäljiltä. Pitäisi jaksaa hakea potilasvahinkokorvausta, kunhan tämä karsea kuuri loppuu. Toisena antib. menee tablettina rimapen. Tosi rankka tämä lääkitys, mutta kestettävä vain on, kai tämä joskus loppuukin. Voimia muille samassa tilanteessa oleville.

    • Anonyymi

      Minulla oli clostridium difficile vuonna 2019, kesti 7 kk, kunnes tehtiin ulosteensiirto. Ennen sitä joka kuukausi flagyl tai vankomysiini kuuri, aina kun kuuri loppui parin päivän päästä cd villiintyi. Ulosteensiirron jälkeen pysyi poissa 3 vuotta. Nyt taas samat oireet ja ripuli ollut 4 päivää. Tytär haki apteekissa imodiumia ja osmosalia, kokeilen noita pari päivää, jos ei auta niin pitää saada labraan lähete. Toivottavasti ei ole CD kamala tauti, saattaa jopa tappaa 😐

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe