raakaruokinta..

tiinu-

Tarkoitus olisi aloittaa kissan raakaruokinta tässä piakkoin. Olen lueskellut aika paljon kaikenlaisia juttuja kissojen raakaruokinnasta. Vielä on jonkun verran epäselvyyksiä

En ole ihan ymmärtänyt, että kuinka suuria annoksia ruokaa tulisi sitten antaa. Kissani on ylipainoinen, mistä tiedän mikä on sellainen sopiva laihduttava määrä ruokaa?

Ja sitten siitä ruokinnasta, jotain tällaista olen suunnitellut:
Antaisin kissalle monipuolisesti erilaisia lihoja (kanaa, nautaa, sikaa yms) ja lisään teelusikallisen munankuorijauhetta kiloon lihaa. Silloin tällöin sisäelimiä, sydäntä useamminkin. Kerran viikossa annan kalaa. Ilmeisesti suolaakin pitäisi lisätä ruokaan? Välillä jotain viljaa sisältävää ruokaa mahan toiminnan ylläpitämiseksi, mutta mitä ja kuinka usein? Ja tosiaan, olen aika varma ettei kissa suostuisi mitään lihaisia luita popsimaan, joten kalsiumia tarvitsisi jostain. Riittääkö se munankuorijauhe vai pitääkö vielä jotain muutakin? Maitotuotteita, juguttia tai juustoa ehkäpä? Pirskattia olen ostanut valmiiksi, kuinkahan usein sitä kannattaisi antaa?

Eniten minua huolettaa se kalsiumin saanti, liian vähän kalsiumia on haitaksi ja liian paljon on haitaksi.. mistä tiedän saako kissa sitä tarpeeksi?

12

4485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissanomistaja

      Suolaa ei saa lisätä mihinkään kissan ruokaan. Kuitenkin pidät esillä kuivamuonaa, niin siinä on suolaa ihan tarpeeksi.

      Viljaa ei kissat syö (vai oletko joskus nähnyt kissan vetävän heinänkortta?)

      Maitotuotteista sen verran, että kissan vatsa ei kestä laktoosia suuria määriä.
      Yhdessä pirskatti -tabletissa on kalsiumia 100 mg. Ihan riittävä kun ko. tabletteja annetaan joka päivä mikä lukee siinä KÄYTTÖOHJEESSA jos sen viitsisi lukaista läpi.

      • tiinu-

        "Suolaa ei saa lisätä mihinkään kissan ruokaan. Kuitenkin pidät esillä kuivamuonaa, niin siinä on suolaa ihan tarpeeksi."

        eri lähteistä olen lukenut ja monissa sanotaan että suolalisäys voi olla tarpeen jos antaa luutonta lihaa. Ja nimenomaan sen takia olen siirtymässä raakaruokintaan, koska viljaa sisältävä kuivaruoka saa kissan vain lihoamaan. Joten kuivaruokaa ei ole tarkoitus antaa, ei missään nimessä ainakaan 24/7. Puhun siis nyt raakaruokinnasta, en sekaruokavaliosta jossa voi antaa sitä sun tätä ja kuivaruokaa pidetään esillä

        "Viljaa ei kissat syö (vai oletko joskus nähnyt kissan vetävän heinänkortta?)"

        Oletko koskaan kuullut kissanruohosta, joka on yleensä vehnää? Kuivaruuat sisältävät usein viljaa, tuossa kissani nykyisessäkin kuivaruuassa on vehnää... että tuota joo

        "Yhdessä pirskatti -tabletissa on kalsiumia 100 mg. Ihan riittävä kun ko. tabletteja annetaan joka päivä mikä lukee siinä KÄYTTÖOHJEESSA jos sen viitsisi lukaista läpi."

        ja eri lähteissä taas sanotaan eri tavalla. Joissakin sanotaan että annetaan kuureina, joissakin silloin tällöin, joissakin päivittäin.. Ja kyllä, olen lukenut käyttöohjeet

        Yksi sanoo toista ja toinen toista, mielipiteitä on laidasta laitaan. Hankala tietää mikä se oikea ruokintatapa sitten olisi mihinkin asiaan liittyen. Eläinlääkäritkään tiedä mitään


      • ...

        Et taida ymmärtää mitä raakaruokinnalla(=barffaus) tarkoitetaan.

        Raakaruokinnalla oleva kissa ei syö mitään teollista ruokaa, eli raksujakaan ei ole tarjolla.

        Itse en lisäile suolaa kissoille erikseen, vaan annan silloin tällöin esim. juustoa siivun, pari.
        Kissakin tarvitsee suolaa, niin kuin jokainen eläväinen, tosin minimaalisia määriä. Liika suola on pahasta.

        Kissa on on lihansyöjä, mutta tarvitsee kuituakin vatsan toiminnan ylläpitämiseen. "Puuron" tarve vaihtelee jonkin verran, mutta määrät on aina aika pieniä. Meillä syödään noin kerran, kaksi viikossa seipuuroa, minkä ohjeen löytää Maarun kotisivuilta
        http://personal.inet.fi/koti/maaru/

        Ja ruohonkorsista puheenollen; kissat tosiaankin vetelevät ruohoa ja jokaisella kissalla tulisikin olla saatavilla jotakin vihreää popsittavaa suolen puhdistusta varten, kauran oras ehkä parasta.

        Toiset luottavat pirskatin kalkkimääriin, toiset ei.. Meillä toistaiseksi on syöty täysi annos pirskattia (nelikiloiselle kaksi tablettia päivässä) päivässä, mutta suunnitteilla olisi ottaa käyttöön ja suhteuttaa munankuorijauhe, koska kalkki määrä pirskatissa lienee minimaalinen barffikissalle.
        Liika kalkki ei myöskään ole terveellistä.

        Pirskattia ei ole ensimmäisenä suunnattu raakaruokinnalla oleville, joten LUKUTAITOKAAN ei aina auta.

        Myöskään kaikki muut teolliset kalkkivalmisteet ei toimi barffarilla, koska sisältävät usein myös fosforia :/ . Kananmunankuorijauhe lienee paras vaihtoehto, kunhan annostukset hallitsee.

        Maitotuotteista(hapanmaitotuotteista) kissat yleensä kestää hyla (vähälaktoosisia tai laktoosittomia) tuotteita, mutta kalkin saantia ei kannata niiden varaan jättää. Maitotuotteet yleensä sisältää niinikään fosforia, joten hyöty on likimain plusmiinusnolla. Lisäksi maitotuotteet aiheuttavat helposti hammaskiveä.

        Meillä syöpötellään maustamattomia jugurtteja, raejuustoa ja ab-piimää silloin tällöin, kun se on niin mahottoman hyvää ja ehkäpä se vatsallekin tekee ihan hyvää.


      • minneli'
        tiinu- kirjoitti:

        "Suolaa ei saa lisätä mihinkään kissan ruokaan. Kuitenkin pidät esillä kuivamuonaa, niin siinä on suolaa ihan tarpeeksi."

        eri lähteistä olen lukenut ja monissa sanotaan että suolalisäys voi olla tarpeen jos antaa luutonta lihaa. Ja nimenomaan sen takia olen siirtymässä raakaruokintaan, koska viljaa sisältävä kuivaruoka saa kissan vain lihoamaan. Joten kuivaruokaa ei ole tarkoitus antaa, ei missään nimessä ainakaan 24/7. Puhun siis nyt raakaruokinnasta, en sekaruokavaliosta jossa voi antaa sitä sun tätä ja kuivaruokaa pidetään esillä

        "Viljaa ei kissat syö (vai oletko joskus nähnyt kissan vetävän heinänkortta?)"

        Oletko koskaan kuullut kissanruohosta, joka on yleensä vehnää? Kuivaruuat sisältävät usein viljaa, tuossa kissani nykyisessäkin kuivaruuassa on vehnää... että tuota joo

        "Yhdessä pirskatti -tabletissa on kalsiumia 100 mg. Ihan riittävä kun ko. tabletteja annetaan joka päivä mikä lukee siinä KÄYTTÖOHJEESSA jos sen viitsisi lukaista läpi."

        ja eri lähteissä taas sanotaan eri tavalla. Joissakin sanotaan että annetaan kuureina, joissakin silloin tällöin, joissakin päivittäin.. Ja kyllä, olen lukenut käyttöohjeet

        Yksi sanoo toista ja toinen toista, mielipiteitä on laidasta laitaan. Hankala tietää mikä se oikea ruokintatapa sitten olisi mihinkin asiaan liittyen. Eläinlääkäritkään tiedä mitään

        Ensinnäkin on todella hyvä että olet huomannut markettien mössöjen vain lihottavan ja olet päätynyt raakaruokintaan.

        Toiseksi, kokonaan barffaukseen siirtyminen tarkoittaa myös että kissa saa myös lihaisia luita, broikun siipiä, kauloja jne. saadakseen tarpeelliset vitamiinit ja luissa olevan parhaan mahdollisen kalkkilisän ym. hivenaineet.

        Vaikka siirryt raakaruokintaan saattaa olla että tasapainoisen vitamiini ja hivenaineiden saannin kanssa on ongelmia, kuten itse sanoit ei kissasi välttämättä ala narskuttamaan luita.

        Voin vain kertoa oman kokemukseni en niinkään nyt ole tyrkyttämässä neuvoja. Minulla on ollut useampia kisuja ja kaikki ovat pentuvaiheen jälkeen, tosin tämä viimeinen jo 4 kk ikäisenä, siirtyneet raakaruokintaan, mutta...., yhdellekään niistä ei ole kelvannut siivet senparemmin kuin kaulatkaan joten olen joutunut turvautumaan lisävitamiineihin sekä laadukkaisiin eläinlääkäriltä ostettuihin nappuloihin joita esim tämä viimeisin kisu saa n. desilitran viikossa, niissähän on myös hivenaineita joita ei pirskatista löydy.

        Tässä meidän ruokalista. Joka päivä n. 5-6 pikkuista ateriaa (pentu vielä 8kk) erilaisia lihoja, broikkua listalla eniten, päivittäin kalaa (viikkoannos n. dl jaettuna seitsemälle päivälle) joskus juustoa (vain aamupala kelpaa) herkkuna silloin tällöin kokolihaleikkeitä. Ja lisänä siis nuo kalapohjaiset herkän vatsan nappulat (max dl/vk)

        Joka aamu ja ilta pirskatti tabletti sekä kaksi kertaa viikossa munankuorijauhetta (n. ½tl kerta)
        Omega 3 saanti on aika vähäistä kun pääruokana on raa'at lihat, joten puoli tl lohiöljyä joka toinen päivä. Pitää turkin upeana.

        Näillä olen pärjännyt kissojeni kanssa eikä yhdelläkään ole ollut virtsakiviä, sairastelut ovat olleet tosi minimissä.

        Sitten vielä...ei kannata ottaa aivan hirveää stressiä kissan ruokinnasta, toki parasta jokainen haluaa lemmikilleen tarjota mutta kuitenkin maalaisjärki kehiin. Ylenpalttinen muiden laatimien ruokaohjeiden seuraaminen ei välttämättä ole hyväksi omalle kissallesi. Ne ovat yksilöitä kuten me ihmisetkin. Varmasti löydät hyvän ruokavalion lemmikillesi kunhan seuraat sen kehitystä, turkin kuntoa, hampaiden kuntoa yms. Ylivitamisointi ei sekään ole hyväksi.

        onnea matkaan!


      • kissanomistaja
        ... kirjoitti:

        Et taida ymmärtää mitä raakaruokinnalla(=barffaus) tarkoitetaan.

        Raakaruokinnalla oleva kissa ei syö mitään teollista ruokaa, eli raksujakaan ei ole tarjolla.

        Itse en lisäile suolaa kissoille erikseen, vaan annan silloin tällöin esim. juustoa siivun, pari.
        Kissakin tarvitsee suolaa, niin kuin jokainen eläväinen, tosin minimaalisia määriä. Liika suola on pahasta.

        Kissa on on lihansyöjä, mutta tarvitsee kuituakin vatsan toiminnan ylläpitämiseen. "Puuron" tarve vaihtelee jonkin verran, mutta määrät on aina aika pieniä. Meillä syödään noin kerran, kaksi viikossa seipuuroa, minkä ohjeen löytää Maarun kotisivuilta
        http://personal.inet.fi/koti/maaru/

        Ja ruohonkorsista puheenollen; kissat tosiaankin vetelevät ruohoa ja jokaisella kissalla tulisikin olla saatavilla jotakin vihreää popsittavaa suolen puhdistusta varten, kauran oras ehkä parasta.

        Toiset luottavat pirskatin kalkkimääriin, toiset ei.. Meillä toistaiseksi on syöty täysi annos pirskattia (nelikiloiselle kaksi tablettia päivässä) päivässä, mutta suunnitteilla olisi ottaa käyttöön ja suhteuttaa munankuorijauhe, koska kalkki määrä pirskatissa lienee minimaalinen barffikissalle.
        Liika kalkki ei myöskään ole terveellistä.

        Pirskattia ei ole ensimmäisenä suunnattu raakaruokinnalla oleville, joten LUKUTAITOKAAN ei aina auta.

        Myöskään kaikki muut teolliset kalkkivalmisteet ei toimi barffarilla, koska sisältävät usein myös fosforia :/ . Kananmunankuorijauhe lienee paras vaihtoehto, kunhan annostukset hallitsee.

        Maitotuotteista(hapanmaitotuotteista) kissat yleensä kestää hyla (vähälaktoosisia tai laktoosittomia) tuotteita, mutta kalkin saantia ei kannata niiden varaan jättää. Maitotuotteet yleensä sisältää niinikään fosforia, joten hyöty on likimain plusmiinusnolla. Lisäksi maitotuotteet aiheuttavat helposti hammaskiveä.

        Meillä syöpötellään maustamattomia jugurtteja, raejuustoa ja ab-piimää silloin tällöin, kun se on niin mahottoman hyvää ja ehkäpä se vatsallekin tekee ihan hyvää.

        että tuo kissanruoho on sitä varten, että kissa voisi oksennuttaa esim. karvapallot pois, eli mitään ravitsemuksellista hyötyä siitä ei ole.

        Mulla oli viime kesänä pitkänkin aikaa sisäkissalla kissanruohoa tarjolla. Ohi käveli vaan reteesti.


      • ...
        kissanomistaja kirjoitti:

        että tuo kissanruoho on sitä varten, että kissa voisi oksennuttaa esim. karvapallot pois, eli mitään ravitsemuksellista hyötyä siitä ei ole.

        Mulla oli viime kesänä pitkänkin aikaa sisäkissalla kissanruohoa tarjolla. Ohi käveli vaan reteesti.

        Ruoho auttaa puhdistamaan, oksentaa kissa sen pois tai ei.

        Kissa voi olla hyvinkin tarkka, että minkälaista ruohoa syö. Toisille kelpaa leveämpi verso, toisille ohuempi, toisille maissi, toisille vehnänoras. Toiset ei syö ehkä lainkaan, se on kissan oma valinta.

        Varokaa kukkakaupoissa myytäviä "kissanruohoja" ovat myrkyllisiä!


      • tietämätön¨¨
        ... kirjoitti:

        Ruoho auttaa puhdistamaan, oksentaa kissa sen pois tai ei.

        Kissa voi olla hyvinkin tarkka, että minkälaista ruohoa syö. Toisille kelpaa leveämpi verso, toisille ohuempi, toisille maissi, toisille vehnänoras. Toiset ei syö ehkä lainkaan, se on kissan oma valinta.

        Varokaa kukkakaupoissa myytäviä "kissanruohoja" ovat myrkyllisiä!

        Laitoin myös meidän pennulle ruohoa kasvamaan pieneen purkkiin. Tulos oli se että se veti ja nyppi kunnes sai koko paakun lattialle ja rupesi sitten leikkimään sillä.
        Olisiko ruohon pitänyt leikata ja laittaa lautaselle?


      • kokeilla
        tietämätön¨¨ kirjoitti:

        Laitoin myös meidän pennulle ruohoa kasvamaan pieneen purkkiin. Tulos oli se että se veti ja nyppi kunnes sai koko paakun lattialle ja rupesi sitten leikkimään sillä.
        Olisiko ruohon pitänyt leikata ja laittaa lautaselle?

        syökö niin siistimmin.

        Meillä kissat järsivät mieluummin suoraan ruukusta ja joskus meilläkin nuorempi innostuu tekemään siivoa multapaakulla.


    • omilleni

      Minulla 5 kissaa ja olen omille kerranpäivässä (Illalla)mikrossa lämmintänyt rasvaista vispautuvaa kuinnon kermaa.Ovat tykänneet, muun ruuan lisäksi. Ja nukkuuvat hyvin yönsä.

      • Tärkeää

        Karva ongelmia ei ole ollut.Ovat kaunis turkkisia.Ei heti ongelmat korjaannu. Ottaa aikaa.


    • Possuliina-annastiin

      "Varokaa kukkakaupoissa myytäviä "kissanruohoja" ovat myrkyllisiä! "

      Millähän ihmeen perusteella näin olisi? Ilmoita ihmeessä viranomaisille tällainen räikeä rikos, jos sinulla on siitä parempaa tietoa, tuohan on aivan törkeää.

      • on se..

        Ikävä kyllä näin on tapahtunut, että myynnissä on kissaruohona oikeasti kissoille myrkyllisiä kasveja. Näistä on tehty ilmoituksia, mutta silti niitä ajoittain putkahtelee myyntiin. Sädekaislaa on mm. myyty kissanruohona ja se on myrkyllinen. Tarkkana siis kun ostaa kissoilleen syötäväksi kasveja.

        Parhaan kissanruohon saa kun itse kasvattaa kauraa, vehnää, ohraa, maissia (leveämpää) jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      260
      2501
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      187
      1599
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe