moiii asiantuntijat , auto on 91 vm hilux 4x4 ja tuntuu laiskalle kun laittaa peräkärrin perään niin attelin laittaa turbon kun nurkkiin joskus on jäänyt tuollainen garrett 3 mallinen turbo , ei kylläkään muistikuvaa missä se on ollut kiinni aikoinaan mutta onko kellään toyota miehellä kokemuksii miten tuollainen potkii hilugsin koneessa?
asiallisia kommentteja kiitos ja paljokohan tollanen kone kestää painetta..
nettiautossa kylläkin oli yhen kilon paineilla joku takatuuppari hilu mut tiedä siitä sen enempää.
hilux vapari / turbo
12
8379
Vastaukset
- >>TurbotOn<<
AKE kertoo seuraavaa turbon jälkiasennuksesta==> 1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.
2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.
Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.
3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).
Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).
Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.
4) Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.- enempi
kyllä mä tuon tiedän mut kokemuksia ja ei mulla tee tuskaa tuon katsastuksen kanssa kun työpaikalla sekin onnistuu mut kokemuksia kehiin..
- pienin huoli
enempi kirjoitti:
kyllä mä tuon tiedän mut kokemuksia ja ei mulla tee tuskaa tuon katsastuksen kanssa kun työpaikalla sekin onnistuu mut kokemuksia kehiin..
Koska jo vanhan intiaanien käyttämän sanonnan mukaan ko. tapauksissa pitää olla yksi lappu konttorille, yksi lappu kavereille ja yksi lappu itselleen...
- Vanha Intiaani
pienin huoli kirjoitti:
Koska jo vanhan intiaanien käyttämän sanonnan mukaan ko. tapauksissa pitää olla yksi lappu konttorille, yksi lappu kavereille ja yksi lappu itselleen...
Mitähän nämä laput tarkoittavat tässä tapauksessa?
- ex sä snaijaa pönde
Vanha Intiaani kirjoitti:
Mitähän nämä laput tarkoittavat tässä tapauksessa?
No kysy vanhalta intiaanilta, pölhö!
- ammattilainen
Nyt ensin peruasiat,eli diisel moottotorien ahtimet on pakopesältään siiviltään erilaisia kun bensakoneen ahtimet varsinkin garretin TB03 sarjan kohdalla.
Dieselmoottorin näiden vanhempien etukmmion moottoreiden pakokkasun lämpä on pinempi kun bensa koneen joten kun lämpö on yhtäkuin massa virtaus se vaatii turbiini siiveltä perältä erilaista mitoistusta,lisäksi diesel moottorin kapeampi vetoalua ja ko moottorissa voidaan ahtopaine nostaa ja pitääkin huomattavasti alempaa siis piemmillä kierroksilla.
Pelkän ilmamäärän lisäys ei tuo voimaa vaan myös polttoainetta pitää olla vastaavasti ememmän.
Eli opimi ratkaisu on juuri ko moottoria varten rakennet turbo ja ruiskutus pumpun muutos ko adinta varten.
Mimulata jäi hiacen pakusta ko tarkoitukseen tehty turbo/pakosarja joitain muita osia vielä taitaa olla jäjellä1
Maxs paine noin 0,7 kg cm lämmöt rupeaa nousemaan suuremmilla painella tehoilla tarvitsee tehokkamman jäähdyttäjän.
Muut kärryn vetoon sekin riittää tuottaa yli 100 hv ja vääntöä 1,5 kertaa vapariin verratuna.näitä on tehty myös Hiluxsiin,voimaa noi 1000 r/min ylöspäin eikä tarvitse kierrättää- turboa1
niin no turbo pakosarja olisin vaille ja mielellään sopisi 2l2 koneeseen eli ei 2lt koneen pakosarja..
- ammattilainen
turboa1 kirjoitti:
niin no turbo pakosarja olisin vaille ja mielellään sopisi 2l2 koneeseen eli ei 2lt koneen pakosarja..
Pakosarja käy vanhempaan Hiace/hilug 2.4 l dieselmoottoriin.
En osaa sanoa käykö se uudempiin moottoreihin.
Tietty turbon voi sovittaa myös välikappaleen
avulla omaan pakorjaan muutama tehty niinkin Hiluksiin jossa tilaa vähän ememmän
[email protected] - myisi.
ammattilainen kirjoitti:
Pakosarja käy vanhempaan Hiace/hilug 2.4 l dieselmoottoriin.
En osaa sanoa käykö se uudempiin moottoreihin.
Tietty turbon voi sovittaa myös välikappaleen
avulla omaan pakorjaan muutama tehty niinkin Hiluksiin jossa tilaa vähän ememmän
[email protected]et sä myisi sitä pakosarjaa ..?
myisi. kirjoitti:
et sä myisi sitä pakosarjaa ..?
Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulle- sarja1
ramiro kirjoitti:
Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulleen tarvisisi kuin sen pakosarjan ,, hitsipilli ja kaasupillit pysyy kädessä että kun vaan olisi pelkkä pakosarja jossa on ollu turbo kiinni niin sen vain tarvitsen , täytyy varmaan sekin tehä itse kun ei löydy tehdastekoista sarjaa mistään ja noi öljy ym muut letkut tulee mallia omavalmiste..
- Kalle67
ramiro kirjoitti:
Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulleOnko sulla vielä turbo ja muut kolskeet tallella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175720
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252829- 432631
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452240Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332206Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141588- 381430
- 1701334