Kilpailukammo

Kauhea

Joo, juttu on sellainen, että haluaisin kilpailla tokossa ja koirakin on koulutettu ja osaa kaikki liikkeet. Mutta en uskalla mennä kilpailuun, kun kammoan muita kilpailijoita ja pelkään, että jospa koira kuitenkin luistaa hanskasta ja pilaa toistenkin koirien suorituksen. Ja siinä sitten muitten ohjaajien vihat niskassa. Olen lukenut kaikkea, että on epäreilua mennä kisaan koiran kanssa, joka ei ole 100% hanskassa, mutta mistä pirusta sen tietää, eihän näistä koskaan voi ihan 100% varma olla. Onko se toko-kisa tosiaan niin tiukka-pipoista, kuin olen kuullut?

4

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Mielstäni koskaan ei mistään eläimestä voi sanoa, että on 100 prosenttisesti käskyn alla ja hanskassa.. Ei edes poliisikoirista, joita ammattiihmiset on kouluttanut vuosia. Koira toimii aina vaistonsa varassa. Jos koira toimii sinulla toko kentällä treeneissä niin luota siihen ettei se sitä edes ehkä älyä että on kilpailutilanne. Kaveri kisaa koiransa kanssa tokoa ja voin sanoa, että kyllä niitä kisoja seuranneena sattuu itse kullekin vahinkoja, eikä kukaan siitä voi itseensä ottaa! Leikkimielistähän tuon toko toiminnan pitäisi periaatteessa olla ja ainakin täällä meillä päin onkin ja vaikka kilpailut otetaankin totisemmin kuin tavalliset treenit, niin ei siellä toisten kurkussa olla, jos toisen koira tekeekin jonkun virheen ja "pilaa" muiden suorituksen. Jos koirasi on kiltti eikä agressiivinen, jotta sinun tarvitsisi pelätä sen hyökkäävän jonkun koiran/ohjaajan/tuomarin kimppuun..

    • No ei tosiaan mistään elukasta voi sanoa 100 prossasti mitään.

      Mutta lähtökohtana on hyvä pitää se,että ainakin voi olettaa ja tietää koiran olevan niin hanskassa,että se ei lähde litomaan.
      Ei toko nyt ryppyotsaista pitäisi olla,mutta kyllä se harmittaa,jos joku selkeesti out of control koira tulee kentälle,ja pilaa oman suorituksen.Sillä kun voi nuoren koiran kanssa olla kuitenkin kauaskantoisia seurauksia.
      Myöskin on aina vaara se,että jos se koira lähtee toisen koiran luo,niin tilanteesta johtuen on myös tappelun paikka uhkaava.Ja niitä kun ei pitäisi päästä tapahtumaan.

      Kokeenomaisia tilanteita voi vaikka harjoitella kaverien kanssa,ja jos kentällä käy treenaamassa,niin kyllä sielläkin aika hyvin näkee,missä koiran kanssa mennään.

    • Itseltä

      meni halut treeneihinkin, kun kentällä pantiin luu kurkkuun, kun koira jonkun kerran pääsi käsistä. Eikä siis mikään agressiivinen koira, vaan ainoastaan sosiaalinen. Eipä huvita enää mennä haukkuja hakemaan. Treenakkoon rauhassa siinä kinkeri-piirissään. Nimitin kilpakoirani seurakoiraksi, ja onhan meillä niinkin hauskaa.

      • minä vaan

        Todella tympeetä, että jossain paikoissa ollaan tollaisella lynkkaus asenteella mukana. Meillä onneksi ei tuommoista ole, mutta en kyllä itse lähtis kokeeseen jos en olis saanut treenejä meneen läpi niin että koira tottelee kun tauti. Sitten kun koira tottelee niin hyvin, niin voi hyvillä mielen mennä, mutta edelleen ei sitä koskaan voi elukans kanssa satavarma olla.. Ei ap eikä kukaan muukaan ja muuta on ihan turha väittää. ;) Ja jos on vielä epävarma itsensä tai koiran suhteen niin treenata vielä kentällä muutama kuukausi ja mennä sitten, eihän tässä elämässä ole niin kiire... Ainakin niin aina toivoisi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe