Tarkoitus taivuttaa 2 mm alumiinilevyyn reunaan 90-asteen kantit. Onko kanttikone ainoa vaihtoehto vai miten pajavasara (esim. puuvaimennuksella) toimii? Murtaako?
2mm alumiinilevyn taivutus
11
21191
Vastaukset
- lllllllll
ihan siitä että mitä laatua se alumiini, jos se on esim jotain näistä merivedenkestävistä niin useimpia niistä laaduista voi taivuttaa kyllä ilman mitään vaaraa katkeamisesta, jos se on eloksoitua niin sitäkin voi kyllä taivuttaa mutta eloksointi kyllä katkeaa.
voi taivuttaa vaikka sillä vasaralla mutta se jälki nyt ei varmasti ole kummonen, kanttikone ja särmäyspuristin on oikeita työkaluja siihen.- Alumaakari
Alumiinissa toimitustila vaikuttaa oleellisesti taivutukseen. Pehmeä taipuu mukavasti, kova murtuu, muut tilat siltä väliltä. Toimitustila myös muuttuu luonnollisen vanhenemisen myötä. Samoin holtiton trukkikuski levyjä siirrellessään voi tietämättään aiheuttaa muokkauslujittumista!
- ja väsyy
Alumaakari kirjoitti:
Alumiinissa toimitustila vaikuttaa oleellisesti taivutukseen. Pehmeä taipuu mukavasti, kova murtuu, muut tilat siltä väliltä. Toimitustila myös muuttuu luonnollisen vanhenemisen myötä. Samoin holtiton trukkikuski levyjä siirrellessään voi tietämättään aiheuttaa muokkauslujittumista!
siksi monet vanhat alu-veneet on pommeja,, siis lohkeaa käsiin !
- ei tosiaan ole alu-vene ikuinen.... - ja vettyy
ja väsyy kirjoitti:
siksi monet vanhat alu-veneet on pommeja,, siis lohkeaa käsiin !
- ei tosiaan ole alu-vene ikuinen....siksi monet vanhat lasikuitu-veneet on pommeja,, siis murenee käsiin !
- pläkkäri
Alumaakari kirjoitti:
Alumiinissa toimitustila vaikuttaa oleellisesti taivutukseen. Pehmeä taipuu mukavasti, kova murtuu, muut tilat siltä väliltä. Toimitustila myös muuttuu luonnollisen vanhenemisen myötä. Samoin holtiton trukkikuski levyjä siirrellessään voi tietämättään aiheuttaa muokkauslujittumista!
Muokkauslujittuminen sekä "vanhenemislujittuminen" ovat tyypillisesti ominaisia 2000-sarjan kupariseosteisille, ns lentokonealumiineille (duralumiini). Käsittääkseni 5000- sarjan alumiinit eivät muokkauslujitu, eivätkä karkaistu. Sitä paitsi, 2000-sarjan alumiinit ovat kovin korroosioalttiita.
Normaali toimitustila esim. 2024-rakennealumiisissa on T3 (temper 3). Varastossa tämä tämä karkenee, ajasta riippuen vaikka T5-kovuuteen. Jos tätä materiaalia aiotaan työstää suureen lujuuteen, kappale pitää "uunittaa", ja sitten vasta työstää. Muuten materiaali murtuu.
-pertti
- Kiipeilyhiiri
Olen itsekin tuskaillut siistien taivutusten parissa ja lopulta välähti ideoiden idea!
-Tein rälläkällä taivutuslinjan sisäpuolta pitkin matalan uran, jolloin peltiin syntyy heikko kohta! Nyt kun sitä lähtee taivuttamaan vaikka kakkosnelosten välissä, niin se taittuu täsmälleen tätä heikoimpaa kohtaa pitkin! Ilman tätä uraa taitoksista tuppaa tulemaan ilman kunnon välineitä enemmän tai vähemmän pyöreitä ja epätäsmällisiä, mutta uralla saa aikaan ammattimaisen vaikutelman!
Jopa paksuja 5mm peltejä taivuttelee mennen tullen tällä menetelmällä, jotka muuten olisivat täysin mahdottomia tee se itse -taapertajallle!
Tarvittavan uran syvyys on ehkä jotain 1/4 - 1/3 pellin paksuudesta.
Tietysti pelti heikkenee uran kohdalta hieman, mutta useimmat sovellukset sietävät kyllä tämän! Mitä syvempi ura, sen helpompi taivuttaa, joten uran syvyyttä pitää suhteuttaa tarvittavaan lujuuteen ja taivutuksen helppouteen.
Ja jos kyseessä on kotona hitsattava materiaali, johon alumiini nyt ei ehkä kuulu, niin taivutuskohdan voi vahvistaa hitsaamalla!
Mitäs sanotte? :)- okokokok
Sanoisin että lujuus heikkenee oleellisesti, ehdottomasti hitsattava se sisäkulma, joku syyhän siinä on alunperinkin jos käytetään jotain tiettyä ainevahvuutta.
Pienempi homma taitaa olla kun käyttää särmäyspuristimessa kappaletta. - Kiipeilyhiiri
okokokok kirjoitti:
Sanoisin että lujuus heikkenee oleellisesti, ehdottomasti hitsattava se sisäkulma, joku syyhän siinä on alunperinkin jos käytetään jotain tiettyä ainevahvuutta.
Pienempi homma taitaa olla kun käyttää särmäyspuristimessa kappaletta.... mutta usein kotinikkari tyytyy siihen mitä nurkista löytyy, jolloin ei tule mietittyä pitääkö pellin olla lujuudeltaan 2, 3 vai 4 millistä! :) -Otetaan sitä mikä tuntuu riittävän vahvalta urista huolimatta!
Ydinvoimaloita ei tietenkään pidä ryhtyä rakentamaan näillä konstein!!
Tarkoittamassani tapauksessa hitsaus tulee kyseeseen vain silloin, kun pellin on oltava lujuuden vuoksi tietyn paksuista, mutta silti taivutettavissa kotikonstein! Esim. plotteritelineitä rakennettaessa voi siis ottaa hieman paksumpaa tavaraa, jolloin ura ei heikennä lopputulosta, mutta taivutuksesta saa siistin!
- alubonito
minä menisin, jos tarvisi kantata, alan miehet kanttaa käsikantilla sopivat kantit, tulee siivon näköiset, eikä varmaan maksa maltaita.
- kanttaaja
Kiitos vinkeistä.
Eikös normi rautakauppa alumiinilevy mene merikäytössä kun sen maalaa?
- Nuuttimuikkunen
Kutsutaanko tuommoista ura-taivutus-systeemiä nuuttaamiseksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831