ALS

Ja juopottelu.

Mitenkähän ALS ja juopottelu sopivat yhteen? Henki menee kuitenkin muutamassa vuodessa, joten ajattelin että viinaa kiskomalla ei tarvitsisi kitua niin pitkään.

Ja raittiussaarnoja en rupea lukemaan, tarvitsen tietoa koska en omista haulikkoa.

9

4660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee-e

tietoa itsestäsi löydät täältä (kuten varmaan fiksuna tiesitkin)
      http://www.lihastautiliitto.fi/index.php?mid=143.

ja "Mitenkähän ALS ja juopottelu sopivat yhteen? "

mitä siihen pitäis sulle vastata, jotta olisit tyytyväinen ?

jos olet sitä mieltä, että juopottelu on hieno ja mahtava asia, jopa saavutettu etu antamassa kaikkea positiivista omaan ja läheistenkin elämään, niin juo ihmeessä .

olet kai täysi-ikäinen ja -järkinen, joka päättää omista tekemisistään ? mitä tuota kyselemään !

• karmeaa

Jos kuvittelet, että itsensä juominen hengiltä on kivaa tai helppoa, niin erehdyt.

Alkoholissa on se paha/hyvä puoli, että ihminen yleensä sammuu ennen kuin ehtii saada kuolettavan määrän alkoholia elimistöönsä. Tietenkin se voi vahingossa onnistuakin, mutta tuskin oikein yrittämällä.

Pitempään juominenkin aiheuttaa kyllä kuoleman, mutta se kuolema ei ole armelias poisnukkuminen, vaan jokin kivulias ja tuskallinen kuolema jonkin liiallisen alkoholin aiheuttaman sairauden avulla. Silloin pettäisi joko sydän tai sisuskalut.

Oikeastaan sammuminen pakkasella hankeen taitaa olla ainoa helppo tapa lähteä viinan avulla. Kenties myös kännissä hukkuminen.

Muuten kirjoituksesi oli käsittämätön itsesäälin purkaus.

• Mitä ihmeen tiukkapipoja.

Totta, ryven itsesäälissä just nyt. Oletettu elin aikani 2-5 vuotta. Nyt jo liikkuminen mennyt kehnoksi, sitten sähkötuoliin ja loppuvaiheessa letkuihin sairaalaan. Tauti voi olla perinnöllinen, siksi en ole lisääntynyt.

Jutun pointti oli nimenomaan se, että tiedossa oleva kuolinsyyni ei ole ollenkaan mieleeni ja mietin muitaq vaihtoehtoja.

Kirjoituksesi oli periaatteessa asiapitoinen, vaikutti vain että Sinä olet katkera jostakin.

• karmeaa
        Mitä ihmeen tiukkapipoja. kirjoitti:

Totta, ryven itsesäälissä just nyt. Oletettu elin aikani 2-5 vuotta. Nyt jo liikkuminen mennyt kehnoksi, sitten sähkötuoliin ja loppuvaiheessa letkuihin sairaalaan. Tauti voi olla perinnöllinen, siksi en ole lisääntynyt.

Jutun pointti oli nimenomaan se, että tiedossa oleva kuolinsyyni ei ole ollenkaan mieleeni ja mietin muitaq vaihtoehtoja.

Kirjoituksesi oli periaatteessa asiapitoinen, vaikutti vain että Sinä olet katkera jostakin.

Alkuperäinen viestisi ei ollut yhtä asiallinen kuin tämä vastineesi.
        Oletin, että halusit siinä uhitella ja riistää itseltäsi hengen juomalla. Siksi halusin vain kertoa, että itsemurha juomalla ei ole lainkaan miellyttävä kokemus, ei uhrille itselleen eikä tämän läheisille. Eikä itsemurha muutenkaan ole mikään vaihtoehto.

Itse elän lisäajalla, sillä minun pitäisi olla jo menehtynyt päihteisiin.
        Siksi olen oppinut elämään kuin viimeistä päivää, siis vain yhden päivän kerrallaan. Yritän tehdä tästä päivästä tärkeän ja omalla tavallaan ainutlaatuisen, sellaisen, että sen kannatti ottaa vastaan ja elää.
        Myös vaimoni elää toista elämäänsä, hän on toipunut syövästä.

Meistä kukaan ei tiedä sitä hetkeä, jolloin joutuu täältä erkanemaan. Sinä voit hyvinkin olla hengissä vielä silloinkin, kun minä jo elän vain muistoissa.
        Ymmärrän masennuksen tai toivottomuuden, joka saattaa ajoittain kalvaa mieltäsi, mutta niitä tuntemuksia vastaan sinun on kuitenkin tapeltava. Muutoin elämäsi maan päällä muuttuu hiljalleen raskaaksi, sekä itsellesi että muille.

Toivottavasti sinulla on kuitenkin muutama hyvä ystävä, joiden kanssa voit käsitellä tilannettasi. Muutoin vääjäämätöntä kuoleman lähestymistä on vaikea hyväksyä, ja sen kuitenkin sinun on pakko tehdä, kuten monen muunkin ihmisen.

Sinulla ja minulla on elämässämme se ero, että sinä tiedät sen loppuvan muutaman vuoden kuluttua, minä en tiedä milloin se päättyy.
        Silti me molemmat voimme elää siten että jokainen jäljellä oleva päivä olisi elämisen arvoinen.
        Kun kuolemme, meistä jää jäljelle vain muisto, ja se on se meidän iankaikkinen elämämme. Me itse voimme vaikuttaa siihen, millainen muisto tuo ihmisten mielissä on, millainen on meidän ikuinen elämämme.

Toivon sinulle viisautta ja voimaa elää oikein elämäsi.

• ei ollutkaan...
        karmeaa kirjoitti:

Alkuperäinen viestisi ei ollut yhtä asiallinen kuin tämä vastineesi.
        Oletin, että halusit siinä uhitella ja riistää itseltäsi hengen juomalla. Siksi halusin vain kertoa, että itsemurha juomalla ei ole lainkaan miellyttävä kokemus, ei uhrille itselleen eikä tämän läheisille. Eikä itsemurha muutenkaan ole mikään vaihtoehto.

Itse elän lisäajalla, sillä minun pitäisi olla jo menehtynyt päihteisiin.
        Siksi olen oppinut elämään kuin viimeistä päivää, siis vain yhden päivän kerrallaan. Yritän tehdä tästä päivästä tärkeän ja omalla tavallaan ainutlaatuisen, sellaisen, että sen kannatti ottaa vastaan ja elää.
        Myös vaimoni elää toista elämäänsä, hän on toipunut syövästä.

Meistä kukaan ei tiedä sitä hetkeä, jolloin joutuu täältä erkanemaan. Sinä voit hyvinkin olla hengissä vielä silloinkin, kun minä jo elän vain muistoissa.
        Ymmärrän masennuksen tai toivottomuuden, joka saattaa ajoittain kalvaa mieltäsi, mutta niitä tuntemuksia vastaan sinun on kuitenkin tapeltava. Muutoin elämäsi maan päällä muuttuu hiljalleen raskaaksi, sekä itsellesi että muille.

Toivottavasti sinulla on kuitenkin muutama hyvä ystävä, joiden kanssa voit käsitellä tilannettasi. Muutoin vääjäämätöntä kuoleman lähestymistä on vaikea hyväksyä, ja sen kuitenkin sinun on pakko tehdä, kuten monen muunkin ihmisen.

Sinulla ja minulla on elämässämme se ero, että sinä tiedät sen loppuvan muutaman vuoden kuluttua, minä en tiedä milloin se päättyy.
        Silti me molemmat voimme elää siten että jokainen jäljellä oleva päivä olisi elämisen arvoinen.
        Kun kuolemme, meistä jää jäljelle vain muisto, ja se on se meidän iankaikkinen elämämme. Me itse voimme vaikuttaa siihen, millainen muisto tuo ihmisten mielissä on, millainen on meidän ikuinen elämämme.

Toivon sinulle viisautta ja voimaa elää oikein elämäsi.

....ns. asiallinen, en yhtään ihmetellyt sen sävyä ja sen sisältämää mustaa huumoria. Mielestäni täällä on turha hurskastella, kun itselllä ei tuollaista diagnoosia ole.
        Jos itse saisin ALS-diagnoosin miettisin ihan samoja asioita. Ps. lähisukulaisella on ALS.

• alkup.

Koska kukaan ei ottanut minkäänlaista kantaa varsiaiseen kysymykseeen, esimerkiksi lääkityksen osalta, pitänee tiedustella asiaa seuraaavalla neurologi käynnillä.

• saat asiantuntijatietoa

Sorry aukko sivistyksessäni, mutta oli ihan pakko googlata, mitä ALS tarkoittaa. Nyt tiedän, myös lääkehoidosta löytyi mainintoja. Täysin maallikkona ensimmäinen epäily tuli alkoholin ja hermostoon vaikuttavien lääkkeiden yhteensopivuudesta. Toisaalta, onko mahdollista, että alkoholi heikentäisi lääkkeen tehoa, kuten esim. psyykenlääkkeiden kohdalla tapahtuu.

Neurologisi on varmaan paras asiantuntija tähän kysymykseen.

• Anonyymi

Jos lääkettä ei ole niin alkoholi ja huumeet on kyllä ehdottomasti paras vaihtoehto.
      Moraalisaarnaajille saa nauraa vapaasti.

• Anonyymi

Moi
      Mulla epäillään Alsia ..kun sukurasite 2 veljee ja sisko nyt 2viikkoo diagnosin saaaneena.Miten te "tautiset"pärjäilette ??Mitä kuuluu yleensä ??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe