Olimme marraskuussa Aurinkomatkojen järjestämällä matkalla Dominikaanisessa Tasavallassa Punta Canassa. Hotelliluokitus oli *****-, joten oletuksena oli hienot puitteet ja kaksi viikkoa luksusta. Toisin kuitenkin kävi.
Matkalla lentokentältä hotelliin matkatavaramme sullottiin metalliseen häkkyrään, jota ei hyvälläkään tahdolla voi sanoa edes perävaunuksi ja usean matkustajan laukut rikkoutuivat tämän kuljetuksen aikana. Jo kärryn pakkausvaiheessa kuljettaja käytti tarpeetonta "väkivaltaa" survoessaan laukkuja kyytiin. Myös matkustajilta irtosi kauhun kiljahduksia vajaan tunnin ajon aikana, ja sai todella pelätä henkensä puolesta.
Hotelliin saapuessamme saimme huoneen, joka luokitukseltaan vastasi korkeintaan kahden tähden luokitusta. Huone ei ollut Aurinkomatkat Oy:n esitteen mukaisesti tilava, valoisa eikä tyylikkäästi sisustettu, vaan kulunut, tunkkainen, pieni ja pimeä koppi rakennuksen alimmassa kerroksessa. Siellä ei olisi mahtunut purkamaan edes matkalaukkua.Koko huone ja erityisesti kylpyhuone oli puutteellisesti siivottu ja kylpyamme oli jopa likainen. Myös pyyhkeet olivat valmiiksi likaisia.
Terassin ovi oli jossain vaiheessa murrettu eikä sitä saanut edes kunnolla lukkoon. Hotellin turvallisuuspalvelun mukaan kaksi oven karmiin ruuvattua ruuvia pystyivät ehkäisemään huoneeseen tunkeutumisen, eikä ovien korjaamiseksi tehty mitään. Näkymä terassilta oli järkyttävä; pihassa lojui muoviroskaa, tupakan tumppeja ja kuollutta kasvijätettä, eikä vastannut ainakaan meidän käsitystämme viiden tähden hotellista. Huoneisiin tulvi vettä kaikista mahdollisista saumoista sekä katon läpi ja nurkissa vilisti myös torakoita. Nukuimme ensimmäisen yön likomärässä sängyssä; kaiketi katto oli vuotanut juuri sängyn kohdalta. Aurinkomatkat Oy:n esitteen ja netissä olevien kuvien mukainen huonekuvaus ei siis pitänyt millään tavalla paikkaansa.
Seuraavana aamuna koko seurue keskusteli asiasta paikallisen oppaan kanssa, ja kertoi että hotellista ei edes löydy tilaamaamme luokituksen mukaista huonetta. Koko suomalaisryhmä päätyi kuitenkin vaihtamaan huoneet paremmiksi, jotta loppuloma olisi pelastettu edes jotenkin. Tämän vaihdon jouduimme itse maksamaan (~370 Eur). Myös tässä tasokkaassa (?) huoneessa siivous tökki, ja kaikki oli sellaista nuhruista. Tähän sähläykseen meni kohtuuttomasti lomastamme hukkaan, joka luonnollisestikin harmittaa kovasti.
Myös kohde itsessään oli pettymys, joka ei vastannut ollenkaan matkan järjestäjän kuvausta esitteessä. Se oli kaukana palmuparatiisista, jossa turkoosinsinisen meren aallot huuhtovat kilometrien mittaisen palmurannan valkeaa hiekkaa. Kirkkaat vedet olivat todellisuudessa sameaa, ja ranta mataluutensa ja kivikkoisuutensa takia miltei uintikelvoton loukkaantumisvaaran vuoksi. Hotellin ranta-alue pidettiin kohtuu siistissä kunnossa, mutta heti sen ulkopuolella ei tehnyt mieli edes kävellä; saastaa ja roskaa oli kuin kaatopaikalla, joka esitten mukaisesti ei mielestämme ollut palmuparatiisi.
Myös Finnairin lomalento teki pohjanoteerauksen.
Palvelu sekä meno- että tulomatkalla oli poikkeuksellisen tylyä ja ala-arvoista. Lentoemännät tiuskivat asiakkaille, eivätkä olleet muutenkaan kovin palvelualttiita. He myös riitelivät keskenään asiakkaiden edessä. Myös ruoka loppui menomatkalla kesken. Sitä ei voinut ostaa edes rahalla, ja koneen perässä istuvat matkustajat olivat nälissään loppumatkan.
Vaikka kyseessä onkin lomalento, yleensä asiakkaat odottavat lentokoneen henkilökunnalta ammattimaista käytöstä, ei kiukuttelua ja asiakkaiden huomiotta jättämistä. Luonnollisesti paluulento oli myös vankasti myöhässä, joka aiheutti ongelman kotimaassa odottavien jatkolentojen kanssa.
Matka oli siis katastrofi ja matkan myyjän suhtautuminen asiaan täydellinen floppi.
Olen kolunnut kaiken maailman p...koloja ympäri maailmaa, enkä ole ollut mitenkään järkyttynyt. Tässäkin tapauksessa paikallisen elitason vaikutus ympäristöön oli selvillä. Kun parhaiten palkatut ihmiset tienaavat max. 100 Eur/ kk, ei voi odottaa mitään ihmeellistä.
Rutinamme kohdistuvat siis Aurinkomatkojen virheellisesti markkinoimaan hotelliin; esitteen ja netissä olevien kuvien ja esittelyjen mukaisia huoneita ei hotellissa ollut edes tarjolla. Ja vaikka paikalliset olosuhteet olisivat mitä tahansa, ei viiden tähden hotellissa tulvi vesi ovista, ikkunoista ja seinäpanelien väleistä eivätkä pyyhkeet ole likaisia. Tällaisessa tapauksessa luokitusta pitää muuttaa ja sen myötä matkan hintaa tarkistaa alaspäin.
Aurinkomatkat: loistavaa asiakaspalvelua?
6
3104
Vastaukset
- jasiel
teillä oli? Muuten kirjoitit hyvinkin seikkaperäisesti, mutta olennaisin jäi pois! Olemme itsekin menossa, toki emme Punta Canaan, mut silti ois kiva tietää..kun katselee AM opasta :)
- Meri-ilma
Moi. Hotla oli sellainen kuin Sunscape the Beach Punta Cana. Kävimme myös 4-tähden hotelleissa paluumatkalla hotellistamme kentälle, ja niissä ei ollut tullut esim. lämmintä vettä ensimmäiseen viikkoon, veskit tulvivat yli äyräiden ja putket tukossa. Myös tämä väki oli "pikkasen" kuumana bussiin astuessaan. Toivottavasti teidän lomanne onnistuu ja vastaa odotuksia.
- positiivinen kokemus
Meri-ilma kirjoitti:
Moi. Hotla oli sellainen kuin Sunscape the Beach Punta Cana. Kävimme myös 4-tähden hotelleissa paluumatkalla hotellistamme kentälle, ja niissä ei ollut tullut esim. lämmintä vettä ensimmäiseen viikkoon, veskit tulvivat yli äyräiden ja putket tukossa. Myös tämä väki oli "pikkasen" kuumana bussiin astuessaan. Toivottavasti teidän lomanne onnistuu ja vastaa odotuksia.
Hei!
Itse olin joulukuussa Punta Canassa, hotelli Riu Tainossa, luokitukseltaa 4 tähteä. Luokitus sekä aurinkomatkojen esiteteksti ja kuvat pitivät ainakin tässä hotellissa hyvin paikkansa. Palvelu pelasi hyvin, hotellialue oli siistiä. Huoneet tasokkaita, siivous kerran päivässä ja jälki oli loistavaa. Ainakin meillä tuli lämmintä vettä hanasta aina kun sitä tarvitsi. Tätä hotellia uskallan ainakin kaikille suositella. - toinen sellainen
positiivinen kokemus kirjoitti:
Hei!
Itse olin joulukuussa Punta Canassa, hotelli Riu Tainossa, luokitukseltaa 4 tähteä. Luokitus sekä aurinkomatkojen esiteteksti ja kuvat pitivät ainakin tässä hotellissa hyvin paikkansa. Palvelu pelasi hyvin, hotellialue oli siistiä. Huoneet tasokkaita, siivous kerran päivässä ja jälki oli loistavaa. Ainakin meillä tuli lämmintä vettä hanasta aina kun sitä tarvitsi. Tätä hotellia uskallan ainakin kaikille suositella.Minäkin oli joulukuussa ja samassa hotskussa, no problemos. Suosittelen lämpimästi!!!
- Kohdallaan
toinen sellainen kirjoitti:
Minäkin oli joulukuussa ja samassa hotskussa, no problemos. Suosittelen lämpimästi!!!
Samoin täällä kokemuksia Punta Canasta ja hotelli Riu Tainosta, palvelu pelasi, huoneet todella siistejä eli kaikki oli myös todellisuudessa sitä mitä matkalle lähtiessä odottikin. Jälleen maaliskuussa ko. hotelliin lähdössä.
- Otetaan uusiksi
Kohdallaan kirjoitti:
Samoin täällä kokemuksia Punta Canasta ja hotelli Riu Tainosta, palvelu pelasi, huoneet todella siistejä eli kaikki oli myös todellisuudessa sitä mitä matkalle lähtiessä odottikin. Jälleen maaliskuussa ko. hotelliin lähdössä.
Punta Canassa ylläm.hotellissa pelasi kyllä kaikki.
Siivous joka päivä,ympäristö siisti,ruoka monipuolista ja hyvää,sähkökatkoja ei ollut,imastointi oli koko ajan toiminnassa,palvelut pelasivat kiitettävästi.
Valtava ja vartioitu aluekokonaisuus.
Puutteita en keksi,kuin huoneiden äänieristys ei ihan kummallista tasoa ole.
Maaliskuussa kotiutunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017463
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?835102- 804895
- 1324288
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103078- 522709
- 432642
- 532267
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818112243Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211860