~KAUNEIN KOTISEUTU~

Kokkolalainen

Kokkolassa on kaunis ja hyvinhoidettu vanhakaupunki pastellisävyisine 1800-1700-luvun puutaloineen. Kauniit ja hyvin hoidetut puutarhat, varsinkin kesällä on kaunista. Talvella ilona ja kaunistuksena on vanhanajan tyyliset katulyhdyt. Mieli lepää maisemissa ja aistii hyvin vanhanajan tunnelman, kun kävelee pimeällä katulyhtyjen valaistessa kulkua ja katsellessa lyhtyjen valoissa tanssivia lumihiutaleita... Kokemisen arvoinen on opastettu kävelyretki vanhaankaupunkiin. Siellä kerrottiin tarinoita joskus kauan sitten taloissa asuneista ihmisistä, kadun nimien historiasta jne. Nyt on ihanaa käydä iltakävelyllä vanhassa kaupungissa, kun historia on tarinoiden kautta alkanut elää.

Mäntykankaan puutarhakaupunginosa. Todella kauniita jugendtyylisiä puutaloja (pääasiassa) ja isoja pihoja kauniine puutarhoineen. Mäntykankaalla on vanha vesitorni, kalmisto 1700-luvulta, teatteri ja kaksi vanhaa kivikoulua (kauniita rakennuksia).

Meri on Kokkolassa lähellä. Keskustasta merelle on muutama kilometri. Halkokari-nimisellä rannalla tuoksuu vieläkin terva, koska 1800-luvulla terva oli tärkeimpiä vientituotteita. Halkokarin rannalla käytiin ennen muinoin Krimin sotaa. Halkokarilla on paljon kauniita, vanhoja venevajoja. Historian hengen aistii tässäkin paikassa. Merenrannalle on mukava lähteä kävelemään tai pyöräilemään ja pakata vaikka eväät mukaan. Rannalla kuljeskellessa mieli rentoutuu, kun kuunneltavana on aaltojen liplatus, lokkien äänet, ja meri ja terva tuoksuu. Valoisana kesäyönä lähtee mielellään meren rantaan ja kävelee rantakivillä ja katselee kun yössä meren pintaan hypähtelee kaloja ja muutama lintukin on uneton ja lipuu tyynen meren pinnalla. Tai voi kävellä aallonmurtajalle kuuntelemaan, jos tuulet toisivat jonkun viestin, tai katsomaan myrskyn nousemista.
Hieman pidemmän matkan takana on Harrbådan niemi. Matkalla kohtaat vanhoja huviloita ja metsää. Kun lähestyt Harrbådaa, alkaa maasto muuttua hiekkaisemmaksi. Harrbådan maamerkki on vanha ja valitettavasti rapistunut majakka. Voit kiivetä lintutorniin ihailemaan linnustoa tai katsella kauemmas niemenkärkeen ja ihailla pieniä mökkejä ja antaa ajatusten lentää....Miten joskus vuosisatoja sitten joku asui siellä talossa odottaen myrskyä tai katsellen merta ja kunnioittaen sen voimaa.
Sinun täytyy toivoa, että saat retkellesi mukaan henkilön, joka tuntee niemen legendoja ja osaa kertoa sinulle tarinan haaksirikkoutuneesta laivasta, jonka onneton aave kummittelee rannoilla vielä tänäkin päivänä....

Tankarin majakkasaari ulkosaaristossa. Sinne pääsee laivalla noin tunnissa-parissa. Tankarin saarella on karuja rantamaisemia ja kaunista luontoa monipuolisine eläin- ja kasvilajeineen. Saaressa on majakka, rakennuksia ja vanha kappeli. Kaikki ovat 1700- ja 1800-luvuilta. Saaressa voit rentoutua luontopoluilla ja ajatella, miten 200 vuotta sitten joku vahti täällä merta ja piti huolta, että merimiehet pääsevät turvallisesti kotiin.

Kokkolassa on ainakin kaksi korkeaa mäkeä, josta ainakin toisesta näkee koko kaupungin ylle. Toisessa suunnassa näkyy meri niin kauas horisonttiin asti kuin jaksaa katsoa. Näet mäeltä kaupungin ylle ja näet jopa naapurikaupunkien vesitorneja ja tehtaan piippuja.

Seitsemän sillan saaristolla voi ottaa allesi vaikka polkupyörän ja lähteä retkelle. Kokkolan ja Pietarsaaren välillä on pyörätie (noin 40 km). Sen aikana ihailet saariston luontoa ja ylität monta siltaa.

Kokkolassa on kaunista luontoa, hienoja puutaloja, historiallisia nähtävyyksiä ja meren voimaa.

Tämä on minun mielipiteeni kauniista kotiseudusta.

Vaikka minne muuttaisin, sydämeltäni olen silti aina Kokkolalainen ja Keskipohjalainen. Kokkola on antanut minulle rakkauden mereen, luontoon ja historiallisiin rakennuksiin. Olen onnellinen, että olen saanut syntyä Kokkolaan.

Nyt on teidän vuoronne tulla kehumaan kauniita kotiseutujanne.

5

2238

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksonen

Joo, kaikenlaista. Pohjalaiset on aina kauheita retostelijoita ja muniinsa puhaltelijoita, mutta miksiköhän niitä sitten muuttaa sieltä niin paljon muualle? Omaa kotikaupunkiani en osaa kehua, mutta kuuntelen kyllä mielelläni jos siitä jotain hyvää on sanottavana.

Increase the peace ...........go to my site: http://meritoppila.myminicity.com

• shaufööri
    • JJ-

Olipa hienosti kerrottu juttu Kokkolan "nähtävyyksistä". Itsekin olen syntyjään kokkolalainen mutta asunut jo useamman vuoden muualla. Ihan kiva kaupunki sinänsä, mutta ei siellä kyllä työ- tai opiskelupaikkoja ole vielä kovin monipuolisesti. Kultturirientoja siellä kyllä riittää ja esim. shoppailu mahdollisuudetkin lisäntyneet viime vuosina, ja vuokrat ainakin vielä alhaisemmat kuin täällä etelässä!Ei sitä tiedä jos vaikka myöhemmin päätyisi takaisin Kokkolaan..:)

• <<<<

TOLLASESTA VOIS NAUTTIAKKIN < OLISI NASTAA JUST KIERTÄÄ VAASA-KOKKOLA-KEMORA VETELI AKSELIVÄLILLÄ JA SITTEN NAUTTIA RANNIKKOSEUDUSTA REISSAMALLA TURUSTA VAASAAN ASTI < PORIN JA RAUMAN KAUTTA

• kaunis on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      98
      1067
    2. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      50
      892
    3. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      119
      883
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      145
      857
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      667
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      649
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      601
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      32
      559
    9. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      548
    10. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      80
      530
    11. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      66
      530
    12. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      62
      524
    13. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      489
    14. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      484
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      3
      464
    16. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      463
    17. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      31
      456
    18. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      456
    19. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      61
      450
    20. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      446
    Aihe