Sähköasentajan homma.

Juhani88

Olen kiinnostunut alasta. kuullut pelkkää hyvää, tai sitten on luulot liian suuret?
Olen vertaillut rakennusalan kaikkia ammatteja, kysellyt tuttavilta, varsinkin sähköalalla työskenteleviltä. homma on hauskaa, varsinkin huoltohommissa, palkka n 17e tunti, ja töistä pääsee lähtemään jo 2 aikaan, jos tekee hommat nopeasti. kilometrejä kertyy paljon päivälle ja saa korvaukset, sillähän jo tienaa paljon!

18

19198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhani88

      että sähkärinä tienaa niin hyvin. todellakin se on mun tuleva ammattini. en muuta ammattia tiedä mihin pääsee noin helpolla ja palkka tommosta.

      jos saa firmalta huoltoauton, voiko tehdä niin monta keikkaa päivässä kun kerkee, ja saada palkat niistä kaikista?

      vai onko muissakin rakennusalan ammateissa hyvää palkkaa? muista en ole niin ottanut selvää mutta tommonen käsitys mulla on.

      • ellisuuus

        Sähköala todella kilpailtu, peräsuoli pitkällä saa painaa vähintään sen 8h...Legendaa noi jutut mitä olet kuullut

        t.Sähkäri Vm.80


      • juhani88
        ellisuuus kirjoitti:

        Sähköala todella kilpailtu, peräsuoli pitkällä saa painaa vähintään sen 8h...Legendaa noi jutut mitä olet kuullut

        t.Sähkäri Vm.80

        pakko olla edes jotain faktaa noissa jutuissa. onhan se sentään kaveri kertonut joka on sähkärinä työskennellyt parisen vuotta.
        hänen hommansa kuulostaa tosi mukavalta. en sitte tiedä onko siinä liiotteluja. mut kyllä se sano että sen tuntipalkka tulee olemaan kohta n 16e, kun saa huoltoauton firmalta ja päivässä voi saada enemmän kun 8 tunnin palkan. niin paljon kun ehtii keikkoja tekemään.

        joku taas timpurina 8e tunti :D jotenkin toi sähköpuoli kuulostaa paremmalta.

        mutta totuus ois kiva kuulla, sillä alan valinta edessä. ja tahdon huolella valita.


      • t1mpur1
        juhani88 kirjoitti:

        pakko olla edes jotain faktaa noissa jutuissa. onhan se sentään kaveri kertonut joka on sähkärinä työskennellyt parisen vuotta.
        hänen hommansa kuulostaa tosi mukavalta. en sitte tiedä onko siinä liiotteluja. mut kyllä se sano että sen tuntipalkka tulee olemaan kohta n 16e, kun saa huoltoauton firmalta ja päivässä voi saada enemmän kun 8 tunnin palkan. niin paljon kun ehtii keikkoja tekemään.

        joku taas timpurina 8e tunti :D jotenkin toi sähköpuoli kuulostaa paremmalta.

        mutta totuus ois kiva kuulla, sillä alan valinta edessä. ja tahdon huolella valita.

        kyl se timpurin tuntiliksa on samaa luokkaa


    • huuhaata.

      Hyvä jos alussa saat 12 euroa tunnissa ja kilometrikorvaukset ei peitä ajokustannuksia kokonaan ja työaika on 8 tuntia päivässä vaikka tekisi kuinka nopeasti.

    • ooooooooo

      ensinnäkin työpäivän mitta on todellakin se 8h, ehkä voi olla että joskus pääsee aikaisemmin lähteen ja jos pääseekin niin se on poikkeus eikä sääntö. toisekseen junioreille jotka tulee koulusta suoraan ei tasan tarkkaan makseta 17 €/h !, tuo 17 €/h maksetaan jos hyvin käy pääsääntöisesti palkkaryhmien 3-5 asentajille urakointi puolella jotka ovat alan ammattilaisia 5-40 vuoden työkokemuksella, toisin kuin koulupojat. alan töitä tarvii tehdä vähintään se 3 vuotta että voi sanoa osaavansa jotain ja pystyy menemään pomolta vaatimaan sitä liksaa ilman että se nauraa ulos, silloinkin on vasta alkanut oppimaan alaa todella. koulusta tulevien palkkaryhmä on S-1 joka kustantaa n. 10€/h. jos olet kuullu juttuja että sähköasentajan hommat olisi hyvin palkattuja, kevyitä, siistejä ym. ym. niin se on paska puhetta, työ on fyysisesti ja nykyään varsinki eritoten HENKISESTI raskasta ja se palkka. . . , no jos olisin tiennyt että ne ajat mitä mullekin kouluaikoina mainostettiin, joskus 60-70 luvuilla vielä oli hillitömät liksat, kevyet ja puhtaat hommat on ollutta ja mennyttä niin en ikänä olisi alkanut näihin hommiin.
      sitten kun olet repiny hyllyille ja milloin mihinkin 4 x 240 mm MCMK-kaapelia ja paksumpia sen puolivuotta niin ihan varmasti muuttuu mieli alan suhteen. todellisuudessa sähköasentajan työ on kaikkea muutakuin kuvissa olevat jannut puhtaissa haalareissa pikkumeisselin kanssa sähkötilassa hommissa. se on olotila johon pääsee vain pitkän työkokemuksen kautta ja sitä ennen tehdään ryskähommia esim. 6 kuukautta jonka jälkeen ollaan sähkötilassa n. 2 viikkoa.
      todellisuus ei vastaa siloteltua julkisuuskuvaa, kaukana siitä. . .

      nimim. sähköasentaja vm-79

      • Kaapelikoira

        no huh huh...Tiivisti totuuden!


      • kypsä!!!!!!

        Ei paremmin asiaa voisi ilmaista!!!!!

        T:Sähköasentaja myöskin mallia -79!


      • IUR

        oot ihan oikeessa niin oikeessa?


    • kirvesmies vm.-85

      tiedoksi että palkkaa maksetaan raksalla ammattitaidosta, eikä mistään muusta. koulunpenkiltä saadaan se minimi ja sen jälkeen kun osataan hommat niin palkka on sopimius asia. kaikki idiootithan kehuskelee omaa duuniansa ja se on todella tyhmää. mitä itsetyydytystä siitä saa että kehuskelee liikoja omaa ammattiaan. puhukoot suoraan. kilometrikorvauksia ei saa jos on duuni auto aina käytössä, ellei ole todella hyvää pataa firman omistajan kanssa. harvat saa alussa unelma liksoja. 17€ tunti voit päästä pk-seudulla, jos olet "hyvä jätkä" niin aikaisintaan 2-3 vuodessa.
      aina pitää olla palkkansa väärti tai tulee potkut!

      omasta ammatistani: "pelko" kokoajan perseessä millon katkoo sormet sirkelissä tai käy joku muu työtapaturma ja jää ilman ammattia, tai muuten loukkaantuu. tulee hengitettyä kaikenlaista paska pölyä keuhkoihin. pitemmällä aika välillä ei lainkaan hyvä homma. parilla 50v kollegalla keuhkot aivan sietämättömässä kunnossa. palkka kun teen yritykseni kautta n.14-15€ tunti(siis laskettuna palkansaajan tulona, sis.pekkaset,kesälomat,sun muut tellit lellit.). siihen nuoreksi kundiksi tyytyväinen.
      ainut plussa duunissa on että näkee oman käden jälkensä, se palkitsee ja se että voin yrittäjänä kikkailla verottajan kanssa. ja että teen töitä lähes aina sisällä, kesällä tosin haluisin ulos.

      • tienaa huonosti :-/

        Itse olen sähkölaitosasentaja n. 3 vuoden työkokemuksella ja tuntipalkka 9.5€/h joten ei näissä hommissa tienaa kyllä. Samassa firmassa kaikkein kokeneimmilla tuntipalkka n. 14€/h, mutta ovatkin olleet 20-30 vuotta jo talossa ja kohta eläkkeelle siirtymässä.

        Tarkennukseksi vielä, että Kanta-Hämeessä tälläistä ja yksityinen firma eikä todellakaan ole mitään vuokratyötä vaan toistaiseksi työsuhteella firmassa.

        Ihmettelen vain miten paljon ns. "nettilisää" noissa tänne ilmoitetuissa palkoissa aina on. Helsingissä voi tietenkin muutaman euron max. saada parempaa tuntipalkkaa, mutta täällä hieman syrjemmässä tuntipalkat tuota luokkaa kuin meillä töissä.


      • enemmän
        tienaa huonosti :-/ kirjoitti:

        Itse olen sähkölaitosasentaja n. 3 vuoden työkokemuksella ja tuntipalkka 9.5€/h joten ei näissä hommissa tienaa kyllä. Samassa firmassa kaikkein kokeneimmilla tuntipalkka n. 14€/h, mutta ovatkin olleet 20-30 vuotta jo talossa ja kohta eläkkeelle siirtymässä.

        Tarkennukseksi vielä, että Kanta-Hämeessä tälläistä ja yksityinen firma eikä todellakaan ole mitään vuokratyötä vaan toistaiseksi työsuhteella firmassa.

        Ihmettelen vain miten paljon ns. "nettilisää" noissa tänne ilmoitetuissa palkoissa aina on. Helsingissä voi tietenkin muutaman euron max. saada parempaa tuntipalkkaa, mutta täällä hieman syrjemmässä tuntipalkat tuota luokkaa kuin meillä töissä.

        Laitosasentajana ei tienaa yleensäkään niin hyvin kuin rakennuspuolella. Rakennuksilla asentajana pitäsisi parin vuoden työkokemuksen jälkeen päästä palkkatalukossa kakkosportaalle joka on n.14,50€/tunti. Jos saa vähemmän on syytä mennä valittamaa pomolle.


      • parooni....
        enemmän kirjoitti:

        Laitosasentajana ei tienaa yleensäkään niin hyvin kuin rakennuspuolella. Rakennuksilla asentajana pitäsisi parin vuoden työkokemuksen jälkeen päästä palkkatalukossa kakkosportaalle joka on n.14,50€/tunti. Jos saa vähemmän on syytä mennä valittamaa pomolle.

        pomot ne tienaa. jos haluut tienata niin laita oma firma pystyyn. mut sun pitää "lusia" sähkäri-79w luettelemaan totuus sähkärin työstä. mun mielestä vaihtelu virkisistää myöskin ammateissa. junnusta eläkeikään samaa alaa miltä se kuulostaa. roudaat kaapelia natsa huules monta monta vuotta. kyl kannataa aloja vaihella tai ehkä aloja vaan kouluttaudu lisää esim. erikoisammattitutk.2v. loppuu se kaapelin roudaaminen.


      • soita liittoon
        tienaa huonosti :-/ kirjoitti:

        Itse olen sähkölaitosasentaja n. 3 vuoden työkokemuksella ja tuntipalkka 9.5€/h joten ei näissä hommissa tienaa kyllä. Samassa firmassa kaikkein kokeneimmilla tuntipalkka n. 14€/h, mutta ovatkin olleet 20-30 vuotta jo talossa ja kohta eläkkeelle siirtymässä.

        Tarkennukseksi vielä, että Kanta-Hämeessä tälläistä ja yksityinen firma eikä todellakaan ole mitään vuokratyötä vaan toistaiseksi työsuhteella firmassa.

        Ihmettelen vain miten paljon ns. "nettilisää" noissa tänne ilmoitetuissa palkoissa aina on. Helsingissä voi tietenkin muutaman euron max. saada parempaa tuntipalkkaa, mutta täällä hieman syrjemmässä tuntipalkat tuota luokkaa kuin meillä töissä.

        palkka on 3:n vuoden työkokemuksen jälkeen vain 9,5 euroa, on kusetettu rankasti. Se on alle tessin.


      • putrkari 84
        soita liittoon kirjoitti:

        palkka on 3:n vuoden työkokemuksen jälkeen vain 9,5 euroa, on kusetettu rankasti. Se on alle tessin.

        Kuulostaa ihan samanlaiselta kusetukselta kun putkipuolella. Välillä tuntuu että joku korkeampi taho maksoi medialle muuta vuosi sitten, jotta kirjottaisivat lehdet täyteen juttuja kuinka "hyvää" liksaa rakennuksilla saa. Toivottavasti käy paskasesti ja nuoret tajuu jo uran ensimmäisinä vuosina vaihtaa alaa. siinähän ootte kusessa sitten ku ei ole tekijöitä !


      • sähkärri86
        parooni.... kirjoitti:

        pomot ne tienaa. jos haluut tienata niin laita oma firma pystyyn. mut sun pitää "lusia" sähkäri-79w luettelemaan totuus sähkärin työstä. mun mielestä vaihtelu virkisistää myöskin ammateissa. junnusta eläkeikään samaa alaa miltä se kuulostaa. roudaat kaapelia natsa huules monta monta vuotta. kyl kannataa aloja vaihella tai ehkä aloja vaan kouluttaudu lisää esim. erikoisammattitutk.2v. loppuu se kaapelin roudaaminen.

        Hah, ne pomot mitää tienaa sähköalalla. Ehkä pari euroo enemmän tunnilta. Ja joutuu nieleen kaiken paskan joka suunnalta. Joku pikkupomo on kyllä niin eristeen ja johtimen välissä kuin vain voi olla.


    • sähkäri75

      Jos on juuri valmistunut, niin liksa on puolen vuoden jälkeen 14,5e/h plus henk.koht. lisä plus ateriakorvaus 10e/pvä. Usein pääsee töistä 14:30 aikoihin. Rauhallista ja leppoisaa, riippuu tietysti paikasta.

    • Anonyymi

      Mun pisin työsuhde oli sähköasentajana 1970luvulla noin 2vuotta Espoossa tehtaassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe