Mikä sopiva nukkumaanmenoaika?

7-8 -vuotiaalle?

Mä olen seurannut tyttökaverin kasvatustapaa ja ennen kaikkea oman lapsensa nukkkumisjuttuja. Heidän perheessä lapsi saattaa kuppelehtia ylhäällä vielä 22.30 aikaan ylhäällä viikonloppuisin, kun oon siellä kyläilemässä. Sanovat, että saa sitten nukkua aamulla pidempää. Mutta miten tämä lapsi voi sopeutua taas sitten vuorostaan alkavaan kouluviikkoon ja niihin heräämisiin.

Mä itse muistan, etten olis 7-vuotiaana vielä saanut valvoa edes puoli kymmeneen...

36

10452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat.

      poikani menivät nukkumaan siinä ilta yhdeksän aikoihin.

    • äigaej

      Sinun mielestä ehkä minunkin kasvatustavat vaatisi korjausta, koska minun lapseni (ekaluokkalainen) saa valvoa pe ja la klo 22 saakka. Tai oikeastaan tuo on se aika kun tietokone pannaan kiinni ja pestään hampaat ja mennään nukkumaan. Varsinainen nukahtaminen saattaa venyä yli 22.30. Viikonloppuaamuina saa sitten nukkua niin pitkään kuin haluaa, vaikka yleensä on hereillä jo ennen klo 9.
      Muina iltoina lapsi menee sänkyyn klo 20.30, mutta usein nukahtaa vasta klo 21. Herätys aamulla on klo 8 ja koulu alkaa 9. Ei meillä ainakaan ole mitään vaikeuksia siirtyä sunnuntaina taas normaaliin rytmiin.

    • blondi-72hki

      valvovat vapailla joskus puolille öin,useimmiten klo 22 asti ja helposti menevät arkena ajoissa nukkumaan.

    • on se,että

      laps saa yön aikana nukuttuu 10 tuntia!!! laps tarttee paljon unta!!

      • paikkaansa.

        Meillä on 5 lasta ja yksi heistä nukkuu yössä 7 tuntia. Vauvana jo neuvolassa täti naukui, että lapsi nukkuu liian vähän. Minkä asialle voi tehdä? En usko, että kukaan pystyy nukkumaan väkisin jollei väsytä.
        Koulun terveydenhoitaja väitti myös aluksi, että lapsi vaan sänkyyn viim.klo 22. Hänenkin täytyi perua puheensa kun sanoin myöhemmin, että luovuimme kokeilusta kun kukaan muu ei viitsinyt herätä aamulla viideltä.
        Lapsi on erittäin energinen hereillä ollessaan ja ulkoilee paljon, joten hän vain on lyhyt-uninen.


    • oma elämä?

      Niinpä niin, siihenhän on aina hyvä verrata mitä itsellään on muinaiskaudella ollut.

      Mielestäni jokainen vanhempi tietää kyllä itse omat lapsensa ja sen milloin heidän pitää olla nukkumassa.

      Ei ole olemassa mitään yleisiä nukkumaanmenoaikoja, vaan erilaisia lapsia ja rakastavia vanhempia.

      Tee oma lapsi, niin näet itsekin ettei mitkään yleistykset enään sovikaan.

      Terv,

      toinen lapseton ja vkonloppuisin ennen iltayhdeksää nukkumaan menevän 12 vuotiaan arvoisa kummi

    • tiukkapipo

      meillä 7- vuotias tyttö menee nukkumaan klo 20 illalla, joskus jos satun olemaan hyvällä tuulella niin saatan antaa valvoa vielä ylimääräisen vartin. aamulla herätys kouluun on klo 7. 00 ja viikonloppuna herää itse ehkä siinä kahdeksan korvilla. olen ilmeisesti aika tiukka moniin muihin verrattuna, viikonloppunakaan en anna valvoa tuon kauemmin.

      en kommentoi muiden nukkumisiin mitenkään, itse vaan tykkään että saan illalla hieman omaa aikaa ja tämä rytmi sopii meille. uskon rutiineihin.

      • PullaHiiri75

        meillä tyttö (7v) menee sänkyyn arkena ja viikonloppuna seittemän jälkeen, lueskelee aikansa ja samuttaa itse valonsa, yleensä jo ennen puol kahdeksaa...;)Aamulla herätys 6.45, viikonloppuisin nukkuu 7.30 asti.
        Viime viikolla hän kiukutteli, ettei kukaan luokkakaveri joudu nukkumaan niin aikasin. Ja asiasta kun keskusteltiin nii sovittiin, että saa valvoa pidempään, mutta kuinkas sitten kävikään... iltatoimet alkaa edelleen seittemän aikoihin ja sänkyyn viimeistään 19.15 ja valot sammuu puol kaheksan aikoihin...;) Nii vaikka lupa olisikin valvoa myöhempään. Tosin isänsä luona on eri rytmi, mutta tyttö onkin aina väsynyt kotiin tullessaan. Mutta ei kai se niin vaarallista ole sekään.
        Perheessä perheen tavalla...:D


      • 3:n äiti

        hyvä yhtyä. Tosin nuorimmainen (4v.) menee nukkumaan jo klo 19. Ja heräävät aamulla klo 6-7. Vaikka ovat menneet myöhemminkin nukkumaan, heräävät kuitenkin samaan aikaan.

        Kyllä minä vain uskon siihen, että oikeaan aikaan nukutut unet ovat terveellisempiä, kuin aamuyöstä ja aamupäivästä nukutut.


      • 3:n äiti
        PullaHiiri75 kirjoitti:

        meillä tyttö (7v) menee sänkyyn arkena ja viikonloppuna seittemän jälkeen, lueskelee aikansa ja samuttaa itse valonsa, yleensä jo ennen puol kahdeksaa...;)Aamulla herätys 6.45, viikonloppuisin nukkuu 7.30 asti.
        Viime viikolla hän kiukutteli, ettei kukaan luokkakaveri joudu nukkumaan niin aikasin. Ja asiasta kun keskusteltiin nii sovittiin, että saa valvoa pidempään, mutta kuinkas sitten kävikään... iltatoimet alkaa edelleen seittemän aikoihin ja sänkyyn viimeistään 19.15 ja valot sammuu puol kaheksan aikoihin...;) Nii vaikka lupa olisikin valvoa myöhempään. Tosin isänsä luona on eri rytmi, mutta tyttö onkin aina väsynyt kotiin tullessaan. Mutta ei kai se niin vaarallista ole sekään.
        Perheessä perheen tavalla...:D

        nuo "väsyttävät" isin luona olot :)


      • käkikello!
        PullaHiiri75 kirjoitti:

        meillä tyttö (7v) menee sänkyyn arkena ja viikonloppuna seittemän jälkeen, lueskelee aikansa ja samuttaa itse valonsa, yleensä jo ennen puol kahdeksaa...;)Aamulla herätys 6.45, viikonloppuisin nukkuu 7.30 asti.
        Viime viikolla hän kiukutteli, ettei kukaan luokkakaveri joudu nukkumaan niin aikasin. Ja asiasta kun keskusteltiin nii sovittiin, että saa valvoa pidempään, mutta kuinkas sitten kävikään... iltatoimet alkaa edelleen seittemän aikoihin ja sänkyyn viimeistään 19.15 ja valot sammuu puol kaheksan aikoihin...;) Nii vaikka lupa olisikin valvoa myöhempään. Tosin isänsä luona on eri rytmi, mutta tyttö onkin aina väsynyt kotiin tullessaan. Mutta ei kai se niin vaarallista ole sekään.
        Perheessä perheen tavalla...:D

        jaa ei varmaan mene kauan kun hän valvoo ja murkkuikäisenä ainakin ootko itse mennyt lapsena 7,00 nukkumaan aika outoa,mä en ole mennyt eikä lapsenikaan ole menneet 7.00nukkumaan koskaan.kauhean pitkä yöuni.Toiset pakottaa lapset nukkumaan aikaisin että saavat itse olla helpommalla.huh!huh!


    • Kahden äippä

      Eiväthän ne lapset varmaan menekkään nukkumaan jos sinä istut kylässä noin myöhään.. lähde ajoissa kotiin sieltä. Meillä lapset saavat myös valvoa viikonloppuna hiukan kauemmin kuin arkena ja kaikki on sujunut hyvin.

    • tuon ikäiset

      menevät joka ilta nukkumaan klo 20-20.30. Myös lomilla ja viikonloppuisin. Mutta poikkeus vahvistaa säännön. Jos meillä on jotain erityistä iltamenoa, on vieraita (kuten sinä siellä kaverillasi) tai on jotain muuta erityistä, niin ei me silloin lähdetä kotiin tai komenneta lapsia nukkumaan kesken kaiken kivan. Muutenkin on luettu aina iltasatu ja juteltu illalla päivän tapahtumista, niin ei ole kovin reilua, että äiti jää kaverin kanssa juttelemaan ja lapsille tärkeät iltarutiinit jäävät sen takia välistä. Eikä se lapsi saa untakaan, jos talossa on vieraita.

      Meidän lapset heräävät aamuisin aina samaan aikaan, silloinkin kun ovat illalla menneet nukkumaan myöhemmin (aina ilman herätystä). Ei siis ole mitään ongelmaa herätä kouluun ajoissa maanantaiaamuna. Itse toivoisin suuresti, että edes joskus saisin nukkua rauhassa viikonloppuaamuna, mutta sellaista ei ole tapahtunut kahdeksaan vuoteen.

    • aikaisin

      "Meillä ainakin lapset 7 ja 9 -vuotta menee vkonloppuisin nukkumaan jo ilta kuuden jälkeen. Kuka pistäisi paremmaksi? No tätä tunnollisempaa kotia varmaan saa hakea kun lapsetkin nukkuvat jo "normaaliin" aikaan.....

      hys-hys..."

      • -74

        tais meidän lapsuudessa Pikku kakkonen loppua ja sen jälkeen kyllä mentiin nukkumaan, kun se Nukku-Mattikin heitteli sitä unihiekkaa. Eipä enää heittele, niin lapsetkin kukkuvat yöhön asti!


    • mapee

      meillä saa valvoa perjantaina niin myöhään kuin jaksaa, eikä jaksa kovin myöhään koskaan. Lauantaina sitten herätellään kyllä jos ei ole noussut viimeistään yhteentoista, mutta kyllä yhdeksän jälkeen on hereillä useimmiten.

      Lauantaina sitten illalla sa avalvoa vielä yhteentoista jos on jokin syy, aamulla on hereillä silloinkin yhdeksältä.

      Pyhänä sitten maate yhdeksän jälkeen ja aamulla nousu on kahdeksalta ihan reippaana, usein on hereillä jo kun kello soi.

      Viikolla nukkumaanmeno sen mukaan miten on herätys. Kymmenen tuntia unta varataan, mutta harvoin sitä lapsi käyttää.

      Meillä siis toimii ihan hyvin epäsäännöllinen nukkumaanmeno, toisinaan sitten on ylikierroksilla ihan muista syistä ja uni ei tule vaan pyörii ja vääntää pedissä pitkään ja on aamulla väsynyt. Sitten päikkärit iltapäivällä ja normaalisti nukkumaan tai nukkumana aikaisempaan jos jaksaa sinnitellä sinne asti.

      Toiset kaipaa rytmiä ja toiset nukkuu väsymyksen mukaan. Meillä lapset on taipuvaisia heräämään alakouluikäisenä omia aikojaan ennen kuin se tavoiteltava unen määrä on täynnä eli jotain yli kymmenen tuntia ei kukaan ole nukkunut saati enempää kuin joskus tilapäisesti, herättyään ovat vielä monasti äksyjä silloin. Pakottaahan ei nukkumaan voi ketään. Isompana se sitten kyllä venyy...

    • erilaisia

      Kyllä kouluikäisen lapsen nukkumaanmenoaika kuuluis olla siinä 20:00 paikkeilla, mutta me ihmiset, ollaan erilaisia, jopa lapset.

      Väsynyt unenpuutteinen lapsi ei koulussa ole edukseen ja juonittelee vähimmästäkin vastoinkäymisestä.

      Mutta se liian aikainen nukkumaanmeno aika ei hyvä ole sekään. Kuvitellaanpa minkälaista lepoa on " väkisinmakaaminen " unen tulematta, se voi tuntua hyvinkin vastenmieliseltä, jopa rangaistukselta.

      Lapsen nukkumaanmeno tavat tulisi opetella jo ihan pienestä.
      Pimeä, hiljainen ja viileä huone..

      En ihmettele, jos olet asiasta huolissasi, sillä näin moni muukin.
      Merkille olen pannut, kuinka kouluikäiset lapset saattaa ulkoilla kiljumassa vielä kymmenen aikaan pimeässä.

    • Äiti 48v.

      Joka ilta kl.20.00 sänkyyn, ilta satu ottaa n.vartin...
      Lomilla saavat valvoa kl.21.00.
      Tai jaksavat, jos nyt niin voi sanoa.
      Eilen tietty oli poikkeus, kun 7-vuotiaalla synntärit kesti kl.20.30 saakka, ja sitten päästiin yö puulle vasta n.22.00.
      Mutta eihän niitä synttäreitäkään vietätä jatkuvasti:)
      Meneehän se rytmi sekaisn.
      Ja kun alusta asti on tottunut tiettyyn aikaan, ei ole mitään haluakaan olla valveilla pidempään.
      T:Äiti

      • jo_yksinäinen_äiti

        Kun lapseni olivat vielä pieniä, se oli klo. 20.00


    • olyenne

      Meillä 9v poika menee nukkumaan viikolla siinä 9 aikaan. Sängyssä on oltava viimeistään 21.30 aina. Viikonloppuisin voi sitten valvoa pidempään, 22 tai jopa 23 saakka. Poika ei ole koskaan ollut kovin runsasuninen. En voisi kuvitellakaan laittavani lasta nukkumaan jo 6-7 aikaan illalla. Tuo klo 21 on koettu hyväksi meillä.

      • 2 äiti

        Meillä lapset ovat menneet silloin ku huvittaa mennä nukkumaan (11 ja 13 vuotiaat) Aina ovat kyllä koulupäivinä hyvissäajoin olleet nukkumassa ja aamulla heränneet pirteinä..


    • 3 lapsen isä

      Meillä lapset (8, 12 ja 15) Käyvät arkipäivinä nukkumaan klo 21-00, riippuu tuleeko joku elokua.
      Lomilla ja viikonloppuisin rajoituksia ei ole. 12 ja 15vuotiaat (pojat) pelaavat yleensä viikonloput, joten aika menee rattoisasti. (Yöt siis)

    • Voi Luoja!!!

      Ihan hyvin sopeutuu. Hanki omat ongelmasi ja ratko niitä. Ja luota ystäväsi tapaa kasvattaa.

    • Wallu89

      Meillä kaksi pienintä 5w kaksoset menee 8 maissa sänkyyn ja 7 vuotias tulee kuuntelemaan iltasatua kaksosten huoneeseen.sadun jälkeen eli 10-15 yli pienimmät käy nukkumaan tai usein ovat jo nukahtaneet siinä vaiheessa.7 vuotias siirtyy omaan huoneeseen jossa saatetaan viel pikkasen lukea lisää ja jutustella.Valot sammuu viimeistään 9 maissa.

    • tiukkapipo?

      meillä menevät jo iltapäivällä 5 aikaan nukkumaan niin jää itelleni hyvin siinä 5-7 tuntia omaa aikaa

    • Vastuu lapsille!

      Minulla on 5 lasta ja annan heidän mennä nukkumaan silloin kun he itse haluavat. Siten lapset oppivat enemmän vastuusta. He saavat itse myös laittaa herätyksen, ja on heidän vastuulla herätä aamulla kouluun.

      Lapseni iät:

      7v
      9v
      12v
      14v
      15v

    • jami87

      Meillä 6-vuotias menee sänkyyn 20.00 yleensä jo aikaisemmin, omasta toiveestaan. 8-vuotias sama juttu, mutta hän saa viikoloppuisin valvoa satunnaisesti 21.00. Nämä ovat ehdottomat takarajat, koska en halua sekottaa heidä rytmejään. Heräävät itse arkisin hieman ennen klo 6.
      Viikonloppuisin suon itselleni sängyssä "nousen ihan kohta" tuokion 7 asti..
      en voisi kuvitella, että meillä kukaan nukkuisi 9 aamulla.
      muuten tuntuisi, että osa päivää olisi jo kulunut.

    • Ei normaalia

      Olen täällä lueskellut toisten vastauksia ja ihmettelen naapureiden tapoja. Heidän 6-vuotias poikansa on nyt kesällä valvonut todella paljon. Monena iltana on tuolla kadulla vielä kello 11 jälkeen ollut kavereiden kanssa. Sen ymmärrän, että joku valvoo sisällä 11 asti, mutta sitä ihmettelen, että vanhemmat antavat poikansa olla ulkona niin myöhään. Ja tämä on totta, vaikka joku ei varmasti usko silmiään. Karaahan tuon perheen pieni tyttökin vielä puoli kymmenen aikoihin illalla ulkona.

      Taitaa pikkuisen olla koulurytmi sitten sekaisin. Ihan pelottaa se, mikä on meininki sitten teini-iässä. Tämä perhe häiritsee meitä muutenkin jo ihan tarpeeksi. Eivätkö vanhemmat välitä yhtään lapsestaan? Antavat olla hänen tuolla pimeällä kadulla ja ikkunasta kuuluu vieläkin ääniä, eli tiedän, että ulkona ovat edelleen. Ihmeellistä? Taitavat teini-iässä valvoa sitten koko yön. Saa nähdä mitä tästä tulee ei hyvältä näytä, meidänkään osalta. Ihan kauhulla jo ajattelen sitä moporallia : (

      Olette kyllä hyviä vanhempia, kun huolehditte noista nukkuma-ajoista. Uni on lapselle niin tärkeää ja on tietysti aikuisillekin. Itse olen vielä tälläinen perheetön ja lapseton nuori nainen : ) Mutta lupaan olla parempi äiti kuin nämä lähistön vapaakasvattaja äidit ovat. Enkä missään tapauksessa halua haukkua ketään, jokaisella on oma tyylinsä, mutta kyllä välillä säälittää noiden lasten puolesta, kun sitten väsyneenä kiukuttelevat milloin mistäkin ja perhe nukkuu aamuisin puoleen päivään, mutta eihän se mikään ihme ole.

    • hyvä-äiti00

      Meillä 2-4 vuotiaat menee kuudelta, 6-8 vuotiaat kaheksalta ja10-14 vuotiaat yheksältä, en anna myös lasten käydä netissä, sillä täällä on paljon vaaroja sun muita. Uloskaan lapset ei saa viiden jälkeen mennä. Minä myös valvon tarkasti läksyjen tekemistä. Meillä on tiukka kuri, sillä haluamme lapsillemme hyvän elämän. Meilläkin kaikki koululaiset vetävät kymppejä kokeista, ihan kasvatuksen ansiosta.

      • Hyvä äiti?

        Meillä on 11 ja 15 vuotiaat lapset. Arkena he menevät klo. 21.30 ja viikon loppuisin viimeistään klo. 23.00 esim. kesälomalla voi mennä vähän pidempään. Unirytmi kyllä tulee takaisin kun viimeisen viikon harjoittelee arki nukkumaanmeno aikoja ja herätyksiä.


    • Kuin arvo ylppö

      Meillä lapset menivät päiväkoti-ikäisinä klo 21 nukkumaan, ja siitä nukkumaanmenoaika on pikkuhiljaa venynyt myöhemmäksi iän myötä. Ovat tulleet minuun - vähäuniseen äitiinsä. Nukun itse 6-7 tuntia yössä.
      Lasten isä nukkuu viikolla 10 tunnin ja viikonloppuisin 12 tunnin yöunia eli hän nukkuu lähes puolet elämästään!

    • Tytöntyllerö

      Miula oli lapsena kotiintuloaika arkena siihen aikaan ku täällä innokaan äidit laittaavat lapsensa maate. Yleensä sitä tuli kyllä hipsittyä kotiin Salkkareiks, vaikka kotiintuloaika oli vasta siinä kahdeksan aikaan. Ja näin oli meidän kylällä kyllä muillakin lapsilla, millon kenenekin pihoilla leikittiin ulkoleikkejä sinne puol kasiin asti :-) Vapaakasvatus on aivan liian aliarvostettua muutenkin nykyisin.

      T. 20-vuotias vapaankasvatuksen saanut ihan normaali ja kuuliainen kansalainen ;)

    • 9valvoo1

      Oon 9 v ja meen nukkuun jossain kello 4 aikaa aamuyöstä ja kouuun menee hyyvin

    • 11vtyttö

      Oon 11 ja nukun 4-5 tuntia. Ei väsytä. Jostakin luin, että vähentää luovuutta ja päättelykykyä, mutta valehtelematta olen ehdottomasti luokan paras kaikessa päättelekykyä vaativissa tehtävissä. Luokan luovimpia olen myös :) aamulla olen pirteä.

    • Anonyymi

      Tiiän et oon tosi paljon myöhässä mut joo siis oon 10v ja käyn nukkuu siinä 20.45-21.30. Ennen venähti tosi usein yli kymppiin ja olin aina väsynyt aamulla

    • Anonyymi

      Itse menen nukkumaan klo 23.45

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6139
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      521
      3719
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3560
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2774
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 284
      2194
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1583
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe