Master-veneet

JohannesKJ

Onko kokemuksia Master-veneistä? 500 olisi kooltaan (ja hinnaltaan) sopiva, mutta liekö ominaisuuksiltaan kelvollinen merelle sisäsaaristoon?

Toivon kuulevani kokemuksia, että ei tule tehdyksi huonoa hankintaa.

Johannes

27

18963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakua

      ja hae sanalla Master sekä s24:lta että vetouistelu.comista.

      Jotkut väittää, että heikot hitsaussaumat, joita sitten saa alumiinihitsarit yrittää korjata kotimaassa.
      Mielestäni ylihintainen, tosin ei niin pahasti kuin kotimaiset foliopurkit.

    • Maasteri

      se on paras,upein,laadukkain,paras,upein,laadukkain,paras,upein,laadukkain,paras,laadukkain,upein ja kaiken lisäksi vielä paras.

      Ainekin mitä on maahantuojan mainokseen uskomista.

      Niin ja mainitsinko jo että on myös laadukkain?

      • Mökki saaressa

        Olen 3 kauden jälkeen tyytyväinen. Vene on vankka ja lujatekoinen. Sopiva työjuhta mökkijeepiksi saareen.
        Pieni ja heiveröinenhän 510 on avoimilla vesillä, mutta kokoisekseen ihan OK.
        Ongelmia tai vikoja ei ole ilmennyt, muutama "kauneusvirhe" eli suunnitelukukkanen on löytynyt mutta eipä ole venettä josta ei vastaavaa löytyisi.
        Voit huoletta ostaa veneen mikäli et halua hienostella. BUSTER omistajat ovat mielellään mollaamassa, mutta kun nykyBUSTER on pilattu, eli alkuperäinen ajatus on hylätty. Veneestä on yritetty tehdä salonkikelpoinen hienosteluvene.
        MASTER vastaa BUSTERin alkuperäistä ajatusta vankasta kolhuja pelkäämättömästä työveneestä johon raskii lastata tiiliskiviä, kaivonrenkaita sun muuta rakennusmateriaalia ilman että tärvää maalipintaa tai että muutama kolhu ja lommo harmittaisi.


      • Kiipeilyhiiri

        ...on Master 540 Yamaha 115 nelitahtinen ja hyvin on pelannut saaristolaisella ulkosaariston olosuhteissa ainakin kestävyyden kannalta!

        Keväällä sattui haveri rantautuessani saareen liian kovassa mainingissa ja aalto nosti veneen rantakalliolle mukiloitavaksi. Alumiini ja kallio kun ei ole mikään liukas yhdistelmä, niin venettä ei saanut takaisin edes 5 miehen voimin... sopivaa aaltoa kytätessä ei tapahtunut muuta kuin että miehet ja vene siirtyivät yhä ylemmäs saarelle kovien pamausten ja kolinoiden saattelemana.. Tuli jo pieni epätoivo ja ajattelin menettäväni veneeni, mutta lopulta päässä välähti toimiva idea ja sain veneen yksin irti!
        Pelkäsin pohjan olevan pahastikin kolhuilla ja kuopilla moisen moukaroinnin jäljiltä, mutta käytännössä vene selvisi parin tunnin höykytyksestä vaurioitta! Ainoastaan nousulistojen päättymiskohdat perässä pyöristyivät ylöspäin, mutta tästä nyt ei ole mitään haittaa! Minusta venettä ei voi heikoksi ainakaan kutsua tämän perusteella!

        Tuolla koneella vene on turhan takapainoinen ja tämän huomaa kovuutena vasta-aallokossa! Mitä kovemmin tuulee sitä pahemmaksi ongelma menee varsinkin jos on kyydissä olijoita. -Kaikkihan haluaa taakse istumaan, koska siellä on miellyttävintä olla! Ja koska kaikki paino on tankista alkaen takana, niin plaanissa ajo on melko tuskallista tällöin!
        Ajattelin toiveikkaana korjata ongelman keväällä asentamalla QL-trimmit! On nimittäin kokemusta, että kun keula on alhaalla, niin vene on kuin unelma vasta- aallokossa! Huomasin tämän sattumalta hinatessani tuttavan kumivenettä. Kumiveneen vastus jollain tavalla painoi keulan alas ja oli kuin olisi ajanut eri venettä! (en tiedä mistä ilmiö johtuu, koska kaiken oman järjen mukaan keulan pitäisi nousta entistä ylemmäs!?? Onko muilla vastaavia kokemuksia?)

        Veneellä on helppo rantautua saariin, koska keula ei vaadi paljoakaan vettä allensa. Tämä tietysti vaikeuttaa tuulella hitaasti ajoa, kun keula tahtoo kääntyä tuulen suuntaiseksi. Varsinkin peruuttaessa ohjaaminen on mahdotonta ja tuuli määrää mihin takaperin mennään! Harjoittelemalla asian kanssa oppii elämään, mutta voi kokemattomalle tuottaa kirosanoja! ;) Itselläni tämä ongelma on ollut erityisen hankala, koska lasken veneellä verkkoja satoja metrejä kerralla. Vastatuuleen kun ei voi peruuttaa aallokossa (aallot tulisivat perästä sisään), niin on peruutettava myötätuuleen. Jos vähääkään tuulee sivulta, niin keula pyrkii kääntymään väärään suuntaan ja on korjattava suunta vaihtamalla jatkuvasti eteenpäin. Tämä teettää samalla hillitöntä ratin veivaamista puolelta toiselle ja pani tosissaan keksimään ratkaisua! Keksin sitten tehdä vanerista evän, joka ripustetaan keulan kaiteeseen kiinni verkojen laskun ajaksi. Nyt vene kääntyy takaperin juuri niin kuin haluan, vaikka tuuli olisi suoraan sivulta!!

        Kunhan olen nuo Trimmit asentanut, niin en usko muita puutteita olevan jäljellä, kuin kansilevyn alta silloin tällöin ja uudesta saakka kuulunut ärsyttävä kitinä! Jokin alumiininen osa hankaa toista vasten ja tästä ääni ilmeisesti syntyy! Pitäisi avata joskus kansi ja korjata syy, mutta operaatio vaikuttaa luotaantyöntävän mutkikkaalta...

        Eiköhän tässä kaikki kommentoitava ollut! En tunne Master 500 ominaisuuksia, mutta uskon veneen olevan yhtä kelpo ainakin laadullisesti!

        Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia! Itseasiassa löysin tämän keskustelun sattumalta, kun tarkoitus oli kysyä trimmien asentamisesta. Onko kellään tietoa ja kokemuksia?


      • nohuhhuhhuh

        Mcsea nosti sitten noiden master-tekeleiden hintoja vuodenvaihteessa ja reippaasti.
        Esim Master 410 on nyt 4.490 (ennen 3.990)eli 500 euroa tuli lisää.

        Masterit oli muutama vuosi sitten kohtalaisen kilpailukykyisiä hintansa ja vain sen ansiosta, mutta viimeistään nyt ne on hinnoiteltu ulos markkinoilta. Tuolla hinnalla huono ostos.


    • ruumisarkulla

      ja ominaisuuksista voi lukea lehtien testeistä. Huomaa miten laidat ovat ulospäin ts. pohja on paljon kapeampi kuin runko ylhäältä.

      • asia harvinaisen selvä

        Okei, pohja on kapeampi kuin runko ylhäältä :o

        Ei mut ihan oikeesti, voi isäkissan vittu!


    • jälleen

      Jos ihan kokemuksesta pienen vinkin antaisin.
      Osta mieluummin vähän käytetty Buster, Silver, Faster tai Anytech.
      Master on ihan oikeesti PASKA vene, jos sitä voi edes veneeksi kutsua.
      Lueppa vanhempia keskusteluja ko. aiheesta, sieltä löytyy myös minun perusteeni.

      • Mökki saaressa

        mikä tekee MASTERista PASKA veneen?
        En itse ole tyhmyyttäni sitä huomannut 3 vuoden aikana.
        Olisi hyvä saada valistusta. En jaksa alkaa kaivamaan noita vanhoja sepustuksia.


      • Sillä

        Minulla on ollut Master 510 muutama vuosi ja se on toiminnut tosi hyvin. Jäässä ajaminen se on huomattavasti parempi kun Buster. Master 500:lla on tasaisempi pohja joten se on hiukan hankala ajaa kovassa aallokossa. Master 510 on uudempi malli ja sitä myöten vähän nykyaikaisempi.


    • alu ei kestä käyttöä

      Alu-veneistä usein puhutaan, että ne kestää.
      -Kyllä ne varmaan hyvin kestää tavallista käyttöä.

      Mutta kovassa käytössä alu muuttuu vähitellen kovaksi ja sitten murtuu.
      Se alu kun joutuu rasitukseen niin alu-materiaali tavallaan työstyy koko ajan ja kovettuu ja haurastuu.

      Vanhaa alu -venettä on vaikea korjata, pitäisi koko sivut ja pohjat vaihtaa. Se nääs repeää uudestaan tehdyn paikan vierestä, se kovettunut vanha alu ei kestä.

      Kovaan käyttöön tarvitaan vene, jota on helppo korjata ja paikata. Siksi itse käytän lasikuituvenettä. Se on helppo paikata ja on luja ja huoleton.
      (mutta - kuten osa alu-veneitä, niin myös osa lasikuituveneitä on tehty vain katselua varten, eikä työkäyttöön ).

      Kokeilin teräsvenettä myös mutta se ruostuu ja lommoutuu ja on liian painava. ( avovene 7m)

      Kokemuksella voin sanoa, että edelleen lasikuitu ja puu ovat erittäin hyviä venemateriaaleja.

      terveisin jaska.

      • tietää kuules

        Kuule Jaska, pidä toi tyyli se sopii sulle!

        Eimut hei! voi isäkissan vittu.


      • Nimetön

        Samat kokemukset.
        Alu lommoutuu, ja väsyy.
        Oikeastaan vanha alu-vene on vaarallinen, niin herkkä se on repämään. ( materiaali ja hitsaukset, paikat...)

        Mulla myös on paremmat kokemukset lasikuidusta ja on joku puuvenekin käytössä.
        Niitä on helppo huoltaa ja ylläpitää.
        Puuvene kyllä pitää pellittää keulasta, että voi jäissä ajaa.
        Kun työkseen käyttää veneitä, niin huomaa mikä sopii ja mikä ei.


      • eikös
        Nimetön kirjoitti:

        Samat kokemukset.
        Alu lommoutuu, ja väsyy.
        Oikeastaan vanha alu-vene on vaarallinen, niin herkkä se on repämään. ( materiaali ja hitsaukset, paikat...)

        Mulla myös on paremmat kokemukset lasikuidusta ja on joku puuvenekin käytössä.
        Niitä on helppo huoltaa ja ylläpitää.
        Puuvene kyllä pitää pellittää keulasta, että voi jäissä ajaa.
        Kun työkseen käyttää veneitä, niin huomaa mikä sopii ja mikä ei.

        aloittajan kysymys koskenutkin master-veneitä? ko. paatti todellakin kestää jää-olosuhteet siinä missä kuskin pää ja moottori/sen suojaukset. Masterin alupaatti pesee mennentullen muovipaattipuuabs-kyhäelmät. Kokemusta on merikarvian saaristossa.


    • vuoden käytössä

      Mulla on myös master 510 ja mökki saaressa merellä. Koneeksi valitsin yammun 90 2T koneen. Kulkee vajaa 40 kn ja jaksaa mennä, vaikka on parhaimmillaan ollut kyydissä 7 ukkoa kamat. Ei tarvi arpoa lähteekö plaanin vai ei. Pienemmälläkin koneella varmaan pärjää, jos normaalisti ajelee yksin kaksin tai kolmin.

      Kokemukset yhden kauden osalta erinomaiset. Vene tuntuu vankalta, eikä kallistele. Mitään kukkasiahan noi Masterit ei ole, mutta käyttöön tuntuvat olevan tehty. Kalastuslavettina toi 510 on ollut ja ainoa miinus mielestäni on toi targakaari, joka on heitellessä hieman tiellä. En ole kuitenkaan kokenut sen olevan niin paljon tiellä, että olisin ottanut pois. Joku on tehnyt sitäkin.
      Pohjakulma on vain 15 astetta, joka toisaalta helpottaa plaaniin lähtöä, mutta ei tee vasta-aaltoon ajamisesta kovin miellyttävää. Kaasua vähentämällä selviää siitäkin, niin pysyy paikat hampaissa.

      Ostopäätökseen vaikutti paljon hinta, joka oli mielestäni uudessa veneessä sangen kohtuullinen kilpailijoihin verrattuna ja tuntui jotenkin hölmöltä ostaa käytetty Buster Tai Silver, kun sai uuden veneen ja koneen laittamalla pari tonnia lisää. Kaupanpäälle tuli vielä takuut.
      Noista käytetyistä koneistahan ei ikinä voi olla varma. Mielestäni käytettyjen hinnat, ainakin pyynnöt, ovat kohtuuttomat, siksi siis uusi.

      Master 500 on kapeampi, kuin 510, joten voi olla että on kiikkerä, kuten joku väittää, mutta...

      Mielestäni Master on hyvä valinta, mikäli haet käyttövenettä. On valintasi sitten mikä tahansa vertaile reilusti ja kysele myyjiltä paljon ja pidä suodatin päällä, koska myyjä on aina myyja ja kehuu omaansa.
      Onnea veneen hankintaan!

      Muita linkkejä josta voi kokemuksia veneistä kysellä:
      www.vetouistelu.com
      www.kalastus.com

      Nämä kaksi lähinnä kalastuspainotteisia sivustoja, mutta sieltä löytyy ainakin kokemusta kelistä kuin kelistä.

    • todella

      kestää mitä vaan jos perse kestää aallokossa rytkyttää. itselläni tullu loppuunajettua pari busteria (R ja MIX) ja ei todellakaan ole ikävä kyseisiä seuloja. Molemmat kylläkin olleet rankassa työkäytössä n.4 kesää molemmat. Tällä ryssän masterilla nyt rytkytetty 8v eikä vuotoja ilmentyny, kiitos umpihitsauksen. Suosittelen jos joku haluaa työkalun koviin olosuhteisiin, fiilistelijät ostakoon muovipaatin.

      • master 410

        Kyseisellä kapistuksella ajettu sisävesillä (päijänne) 7 kesää. Kuljetettu rakennustarpeita saariin, rymistelty rantakallioille,tuuli hakannut kiviä vasten sekä ajettu jäissä. Eikä tunnu missään,suosittelen. Vasta-aallokossa tosin hakkaa persuksiin mutta niin teki edellinen rs-busterikin. Tämä Master tekee sen tosin vuotamatta.


    • Vinopaukutin

      Vähän siis on kova aallokossa, kulkee aina vinossa ja on ruma, mutta tosi hyvä kuitenkin se on, kun sellaisen on mennyt kerran tyhmyyksissään ostamaan. Pettymystä ja tyhmyyttä ei tietenkään koskaan mennä näyttämään, rahaakin kun on mennyt useampi tonni. Hienohelmoiksi voi aina huudella sieltä venäläisten kyhäelmästä ja verrata sitä 80-luvun niitattuihin peltiveneisiin. Hyvä on, ai että!

    • Anonyymi

      Master 500 ollut käytössäni nyt 7 vuotta Vaasan ankarilla merialueilla.
      Todellinen merten kulkija joka ei kovaa keliä ja käyttöä säikähdä.
      Jättää busterit sun muut niittihirviöt mennen tullen kun merenkäynti nousee
      ylle. Moottorina Yamahan 60 nelitahtinen kaasutinmoottori.

      • Anonyymi

        Sulle sopisi anytek paremmin, otta isoa aaltoa pehmiästi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle sopisi anytek paremmin, otta isoa aaltoa pehmiästi...

        Masteriin olen ollu tyytyväinen. Kelissä trimmaan keulan alas jolloin se halkoo aaltoja veitsenterävästi. Tasaisemmalla pinnalla nostan trimmillä keulan leijumaan ja ajan
        kovempaa taloudellisesti. Rujon näköinen luja vene mutta ominaisuudet kuin isommassa.
        Suosittelen kernaasti kaikille. MASTER 500 siis kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masteriin olen ollu tyytyväinen. Kelissä trimmaan keulan alas jolloin se halkoo aaltoja veitsenterävästi. Tasaisemmalla pinnalla nostan trimmillä keulan leijumaan ja ajan
        kovempaa taloudellisesti. Rujon näköinen luja vene mutta ominaisuudet kuin isommassa.
        Suosittelen kernaasti kaikille. MASTER 500 siis kyseessä.

        Kum paa mallia tarkoitat? MASTER 500 vai MASTERPRO 500?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kum paa mallia tarkoitat? MASTER 500 vai MASTERPRO 500?

        Alla on Master 510 90hv jammu, ja hyvin tyytyväinen kuski. Jos siis tykkää työkalumaisesta merten lantikasta. Tukevat rakenteet tarkoittaa myös painoa, ja ehkä bensaa menee vähän enemmän. Kerrankin voi kaiteiden päällä kuskata mitä tahansa.

        Ainoa huono ominaisuus on että veneen laatikoiden kannet vuotavat sadevettä sisään typerän rakenteen takia. Ehkä joku vuosi löytyy inspiraatio korjata tämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alla on Master 510 90hv jammu, ja hyvin tyytyväinen kuski. Jos siis tykkää työkalumaisesta merten lantikasta. Tukevat rakenteet tarkoittaa myös painoa, ja ehkä bensaa menee vähän enemmän. Kerrankin voi kaiteiden päällä kuskata mitä tahansa.

        Ainoa huono ominaisuus on että veneen laatikoiden kannet vuotavat sadevettä sisään typerän rakenteen takia. Ehkä joku vuosi löytyy inspiraatio korjata tämä.

        Meillä ollut masterpro 470 käytössä nyt 3 kautta. Potkuria pyörittelee merkkarin 60. Sen verran voin sanoa että ei harmittanut vaihtaa buster l masteriin. Ero on kuin yöllä ja päivällä ajettavuudessa sekä laadussa. En vaihtaisi pois.


      • Anonyymi

        Aloittaja epäilemättä panttasi ostopäätöstään 12 vuotta saadakseen palstalta vahvistuksen asialle..


    • Anonyymi

      Meillä masterpro 550cc. moottorina 80 mergury.
      Hinta laatusuhde todellakin kohdallaan. Erittäin tyytyväisiä ollaan oltu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe