Beikun peräpeili

mätä

Aloitin asentamaan kaiun anturia kun huomasin että peräpeili on sisältä märkä ja poranteräkin upposi kuin ...tämä siis aika ylhäältä,kilven yläpuolelta.Jos jollain on ASIALLISIA korjaus ehdotuksia,olisin kiitollinen.Beikun mollaajien ei tarvitse kääntää veitseä haavassa.

16

6957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasikuitualan ammattilainen

      on oikea ihminen tekemään korjauksen.Jos ihan mätä, niin uusiksi menee koko perä.

    • R K-S

      ei pelkästään Beikulle. Syyt on selvät: 1) Vetolaitteen aukon reunoja ei ole laminoitu umpeen vaan ainoastaan sahattu peräpeiliin aukko. Siitä pääsee kosteus vaneriin ja mädättää sen. 2) Vaneri, jota jenkit käyttävät on erityisen pehmeää ja lahoaa tosi helposti.
      Korjaus: 1. Moottori, vetolaite ja kaikki muut osat perästä pois 2. Rälläkällä auki koko peräpeili ja mätä vaneri pois. 3. Uusi kunnollinen paksu vaneri tilalle ja huolellinen laminointi. 4. Uusi aukko vetolaitteelle. 5. Aukon reunat laminoidaan umpeen, niin ettei vaneria jää paljaaksi. 6. Maalaus päälle jne.7. Kamat takaisin kiinni.
      Tein juuri äskettäin yhteen jenkkiveneeseen tuon toimenpiteen. Ei se niin hullu ole kuin miltä kuulostaa.

      • tai muuta vempainta

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?


      • Pera Peili
        tai muuta vempainta kirjoitti:

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?

        Jos vaneri on vettynyt ruukaa laminointi irrota siitä ja vauriokohdan pystyy paikallistamaan koputtelemalla. Tätä nyt ei pysty sanallisesti kuvailemaan, mutta kokeile eri kohdista ja yritä päätellä onko ääni erilainen. Vaurio voi olla paikallinen, eikä välttämättä edellytä koko peräpeilin uusimista.

        Yhden korjauksen näin tehtävän siten, että peräpeili avattiin kokonan, mutta vain sisäpuolelta. Ensin laminoitiin pari mattoa vahvistamaan peräpeilin ulkokuorta (siis sisältä), sitten uudet vanerit ja lopuksi laminoitiin kiinni. Veneen ulkopinta pysyi alkuperäisenä. Tämä oli yksikuorinen avovene, eikä vaikuttanut kovin ihmeelliseltä operaatiolta. On tietenkin ihan toinen juttu, jos on kyse kannellisesta veneestä, jossa on erilaisia kaaria ja jäykkääjiä sun muuta. Työläs, muttei mahdoton.


      • tai muuta vempainta kirjoitti:

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?

        Normaali kosteusmittari käy. Vertaa jonkun kuivan perään niin huomaat erot.


      • DIY-Mies

        Minulla on hieman pienempi vetilaitteellinen ht vene, jonka peräpeili alkaa olemaan finaalissa. Mietin sitä, että onko siinä mitään mikä estää tekemästä koko peräpeiliä lasikuidusta?
        Siis sillai, että sisäpuolelta leikkaa peräpeilin auki, poistaa vanerit ja laminoi 30-40 kerrosta 450g lasikuitua, jos olevan lasikuitukuoren päälle?


    • Katseli

      Noita Saksalaisia ja ruotsalaisia venefoorumita niin ei näytä olevan merkillä väliä, ajan saatossa kaikki peräpeilit on mätiä missä lasikuidun väliin on laitettu vaneri.

      • Suomalaisia foorumeita

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?


      • sellaiseenkin
        Suomalaisia foorumeita kirjoitti:

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?

        Vator 15r ja oli pehmeä perälauta, osasyy toki oli edellisten omistajien asennukset, jolloin reikien ruuvien ja muiden tiivistykset oli mitä oli. Ilman noita tuskin olisi mitään erikoista löytynyt.


      • ikä tekee tehtävänsä
        Suomalaisia foorumeita kirjoitti:

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?

        yleinen vika myös suomi veneissä vanhoissa ja myös vatoreissa ( perämoottori / sisperä samoin )

        - halvalla myyvät noita pehmeäperäisiä pois... kallis remontti se on.


      • TSI-man
        ikä tekee tehtävänsä kirjoitti:

        yleinen vika myös suomi veneissä vanhoissa ja myös vatoreissa ( perämoottori / sisperä samoin )

        - halvalla myyvät noita pehmeäperäisiä pois... kallis remontti se on.

        Miksi se olisi kallis remontti, jos sen itse tekee. Ei nuo materiaalit vielä (kun öljyä on) niin kalliita ole.

        Tehtaan tekemänä maksaa tottakai mansikoita kermavaahdolla.


    • bayliner_1952_89

      beikun tehdastekoinen? vedenpoistopropun reikä,porattu vain reikä peräpeilin läpi ja asennettu reikään messinkinen proppuosa. Näin altistettu vaneri suoralle kontaktille veden kanssa. Voisi kysyä onko järkee vai ei !
      Itse olen pitänyt pilssin aina mahd.kuivana. Tiedä sitten, auttaako miten paljon/estääkö peräpeilin vanerin mätänemistä.

      • mätä

        joo 89 se on .muuten ihan ehjä ja hyvä,eli pakkohan se on korjata.minkälaisesta vanerista se pitäisi tehdä?ja millä kiinnittää?neuvoja kaivattais.tai jos joku on teettänyt ko.työn,paljonkohan voisi tulla maksamaan?


      • sammmmmm
        mätä kirjoitti:

        joo 89 se on .muuten ihan ehjä ja hyvä,eli pakkohan se on korjata.minkälaisesta vanerista se pitäisi tehdä?ja millä kiinnittää?neuvoja kaivattais.tai jos joku on teettänyt ko.työn,paljonkohan voisi tulla maksamaan?

        Tuolta... http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=7841


      • mätä

    • säilyy jatkossa

      Vahinkoa syntyy itselle ja muille ellei törmäyslistä ole oikein suunniteltu ja asennettu.

      Sen on ensimmäisenä otettava törmäys vastaan ajettaessa laituriin ja paalujen väliin missä kulmassa tahansa tai peruutettaessa missä kulmassa tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      77
      3878
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      93
      3261
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      116
      2547
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1734
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      133
      1568
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      75
      1546
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1453
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      100
      1410
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1113
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1101
    Aihe