Vanhoillislestadiolaiset saarnaajat

saaraleena

kritisoivat esikoisuutta mm. näin.

Matti Kuula: "Pohjan maalta vanhasta kristilisyytestä on monta eksyttäväistä opin haaraa lähtenyt --. Nyt se alkaa Esikoisten nimelä hirmuisena ja kiivana raivota -- kristityt ovat Heitän käsisänssä juri kui villipakanain keskellä." (Lahtinen Antti 1984, Esikoislestadiolaisuuden syntyvaiheet Suomessa vuoteen 1911. Suomen ja Skandinavian kirkkohistorian pro gradu -tutkielma. HYTTK)

Leonard Typpö: "vihollinen -- on Ruotsin Lapissa paisuttanut vanhan kristityn kuoren alla itselleen uusia sotilaita. Ne ovat nyt tulleet kerskaamaan -- erehtymättömyydellään, niin kuin paavi." (Typpö Leonard 1904, Armo ja totuus)

Iisakki Poromaa: "Muutamat meistä lähteneet olivat tuomioillaan ja sorrollaan potkaisseet syrjään jokaisen, joka ei ole kyennyt heidän seuraansa tunnustamaan erehtymättömäksi ja hyväksymään monta muuta opinkappaleen muutosta, jota Kristus ei ole käskenyt." (Typpö Leonard 1907, Kirjeitä virvoitukseksi köyhille matkustajille elämän tiellä)

V. 1907 Lannavaaran talvikokouksen saarnaajat: "ei seurakunnan ohjeeksi sopinut muu kuin yksin Pyhän Raamatun sana. -- ettei kristillisyys muuttuisi sellaiseksi, että Raamattuun lisättiin köyhät ihmissäädyt ja vanhimpain säädyt. -- ja koko seurakunta tuli niin sokeaksi, etteivät he tunteneet Jumalan Poikaa Jumalaksi, vaan perkeleeksi." (Armonsanoma 5/1907)

Nuo sanat sanottiin ja kirjoitettiin 100 vuotta sitten, mutta me elimme ne todeksi jälleen 30 vuotta sitten.

23

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surullista kuunnella puheita

      Nämä sanathan kuvaavat tämän pivän rauhanyhdistystä:

      "...ja koko seurakunta tuli niin sokeaksi, etteivät he tunteneet Jumalan Poikaa Jumalaksi, vaan perkeleeksi."

      Jeesuksen nimikin on nyky-vl-puhujien puheista kadonnut rauhanyhdistyksellä.

      • Rehellisyysainamukana

        Olen samaa mieltä, he nöyrryttävät katuvia ja heränneitä asettuvat itse kattilan kannen päälle. Asettuvat kaikkivaltiaan asemaan ja erottavat ellei tee parannusta niillä sanoilla mitä vanha Aatami vaatii. Hoitokokouset ovat juuri tälläaisia niissä erotetaan eli revitään lusteet juuriltaan vaikka se on kielletty ihmisiltä. Tosi on että nuo lainaukset ovat vanhoillisten puhujien katkeria vuodatuksia. Matti Kuula aloitti oikein mutta meni vanhoillisten mukaan muut yhtä ja samaa. Ne ovat taivaalta pudonneita tähtiä osa siitä kolmannesta osasta. Samaa syytöstä kuin tälläkin ajalla paaveiksi haukkuivat, ei siis mitään uuttä tämän auringon alla.


    • ovat lampaat

      yhä sutten keskellä =(

      • hirvas

        raatelevien, raakojen, ja säälimättömien susien raadeltavana....=(

        Ap. t. 20:29
        Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,

        Paavali oli oikeassa...täysin .


    • miksi Oulu

      ja Jällivaara eivät lyö veljenkättä. Nehän ovat veljekset kuin ilvekset.

    • seurakunnassa.

      Jumalan seurakunta on kaikkina aikoina ollut taisteleva seurakunta. Niin myös hajaannusten aikoina sata vuotta sitten ja tänä päivänä.

      • vallasta

        TAISTELEVIEN veljeskunta-se SRK!


      • Tosiasia

        Ikävämpi tosiasia on, että vuosisadan alun hajaannuksen ne väärät käsitykset (uusheräys) ovat tällä hetkellä SRK:n sisällä, sen johtavassa ytimessä.


      • saaraleena
        Tosiasia kirjoitti:

        Ikävämpi tosiasia on, että vuosisadan alun hajaannuksen ne väärät käsitykset (uusheräys) ovat tällä hetkellä SRK:n sisällä, sen johtavassa ytimessä.

        oppi on esikoisuuden ja uuden heräyksen sekoitus, esikoisuuden vaikutus on kuitenkin suurempi. Uuden heräyksen panos oli voimakkaampi hoitokokouskaudella. Silloin mausteena oli lisäksi ripaus kautokeinolaisuutta ja korpelalaisuutta.


      • ämmä
        saaraleena kirjoitti:

        oppi on esikoisuuden ja uuden heräyksen sekoitus, esikoisuuden vaikutus on kuitenkin suurempi. Uuden heräyksen panos oli voimakkaampi hoitokokouskaudella. Silloin mausteena oli lisäksi ripaus kautokeinolaisuutta ja korpelalaisuutta.

        hyvä saaraleena lillukanvarsissa?! Ei toisten vikoja penkomalla kukaan autuaaksi tule. Uskomalla yksinkertaisesti omat synnit anteeksi se Raamatun mukaan tapahtuu. Ei meidän tarvi oman uskomme esteeksi ottaa toisten virheitä. Emme elä niistä.!


      • saaraleena.
        ämmä kirjoitti:

        hyvä saaraleena lillukanvarsissa?! Ei toisten vikoja penkomalla kukaan autuaaksi tule. Uskomalla yksinkertaisesti omat synnit anteeksi se Raamatun mukaan tapahtuu. Ei meidän tarvi oman uskomme esteeksi ottaa toisten virheitä. Emme elä niistä.!

        ottanut kantaa. Onko sinulle täysin mahdotonta keskustella asiasta, vai kykenetkö vain käymään kiinni henkilöön?


      • 1esikko

        Isoesikoiset ovat nykyään kristuskeskeisimpiä kuin vanhoilliset!


    • saaraleena

      Hoitokokousten "hoitajiin" pätivät Kuulan sanat "hirmuisena ja kiivaana raivoavat villipakanat". Osa meistä on saanut henkilökohtaisesti kokea tuon raivon ja kuvauksia siitä on saatu lukea tältä palstalta toistamiseen.

      "Erehtymättömyys, tuomio, sorto, syrjään potkaisu". Mikäpä muu hoitajien toimia leimasi 70-luvulla?

      "Monta opinkappaleiden muutosta jota Kristus ei ole käskenyt", "Raamattuun lisättiin köyhät ihmissäädyt ja vanhimpain säädyt" muuttui todellisuudeksi ry-lestadiolaisuuden opetuksessa 60-luvulta alkaen.

      Ja lopputulos on se kaamein: "Koko seurakunta on tullut niin sokeaksi, että se pitää Jumalan poikaa perkeleenä" ja kolmen kyynärän ihmisjoukkojumalaa kolmiyhteisenä Jumalana.

      • ämmä

        monet muutkin ovat tällaista kokeneet. Raamatun mukaan siltiJumalan valtakunta täällä maan päällä on totuuden patsas ja perustus. Silloin me olemme joutuneet harhateille, jos luulemme yksin olevamme oikeassa ja Jumalan valtakunta väärässä.


      • Palstan lukija

        Täsmälleen samat harhaopin merkit on nyky-vl-opetuksessa nähtävissä kuin oli 1900-luvun alussa.
        Mielenkiintoista - ja traagista.


      • Kaupunkilainen
        ämmä kirjoitti:

        monet muutkin ovat tällaista kokeneet. Raamatun mukaan siltiJumalan valtakunta täällä maan päällä on totuuden patsas ja perustus. Silloin me olemme joutuneet harhateille, jos luulemme yksin olevamme oikeassa ja Jumalan valtakunta väärässä.

        Kyllä yksikin voi olla oikeassa ja suuri porukka väärässä. Oleellista on kysyä, mihin opetus perustuu ja mitä se pitää sisällään.


      • Humanistilikka
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Kyllä yksikin voi olla oikeassa ja suuri porukka väärässä. Oleellista on kysyä, mihin opetus perustuu ja mitä se pitää sisällään.

        Totta. Ajatellaan esimerkiksi Jeesuksen seuraajia. Opetuslapsia oli vain kaksitoista ja hekin luistivat vastuusta tiukan paikan tullen...
        Mitä opimme tästä?


      • on erehtymätön
        Humanistilikka kirjoitti:

        Totta. Ajatellaan esimerkiksi Jeesuksen seuraajia. Opetuslapsia oli vain kaksitoista ja hekin luistivat vastuusta tiukan paikan tullen...
        Mitä opimme tästä?

        No senhän me tästä opimme, että vl-seurakunta on erehtymätön.


      • kysyvä mieli
        Humanistilikka kirjoitti:

        Totta. Ajatellaan esimerkiksi Jeesuksen seuraajia. Opetuslapsia oli vain kaksitoista ja hekin luistivat vastuusta tiukan paikan tullen...
        Mitä opimme tästä?

        hyvin inhimillisiä ihmisiä.

        Uusi Testamenttin on täynnä, miten opetuslapset epäilivät, riitelivät ja miten Jeesus tuli väliin ja opetti heitä sopimaan keskenään.

        Miten Johannes epäili, oletteko se sinä, vai pitääkö meidän toista odottaman?

        Miten Pietari sivalsi korvan sotilaalta ja sanoi, minä olen sinun kanssasi, vaikka muut sinun kieltäisivät ja oli sitten itse kieltämässä Jeesuksen.

        Miten opetuslapset tappelivat, kuka on suurin Taivasten valtakunnassa.

        jne.

        Uusi Testamentti on täynnä opetuslasten erehtymisiä ja syntiin joutumisia.

        Miten SRK voi julistaa, että Jumalanvaltakunta on erehtymätön, kun HS johti hoitokokousoppiin koko SRK:n johdon.
        Missä on SRK:n kysyvä mieli, opeta meitä Jeesus näkemään, olemmeko menneet vikaan.

        Jeesus ole meidän keskellä neuvomassa ja opettamassa meitä, mutta se vaatii meiltä jokaiselta kysyvää mieltä, olenko tenhyt oikein, missä olen mennyt vikaan.


      • saaraleena.
        ämmä kirjoitti:

        monet muutkin ovat tällaista kokeneet. Raamatun mukaan siltiJumalan valtakunta täällä maan päällä on totuuden patsas ja perustus. Silloin me olemme joutuneet harhateille, jos luulemme yksin olevamme oikeassa ja Jumalan valtakunta väärässä.

        kun kaiken kirjoittamani jälkeen yrität vielä uskotella, että se eriseurojen koostumus, joka nimittää itse itseään vanhoillislestadiolaisuudeksi (vaikkei sitä opiltaan olekaan), olisi muka Jumalan valtakunta?

        Viestisi on pakko ymmärtää niin, että sinulle Jumalan valtakunta on myös esikoisuus, uusheräys, korpelalaisuus ja kautokeinolaisuus. Raattamaalainen vanhoillislestadiolaisuus on mielestäsi joutunut "harhateille".


      • Yx vl
        kysyvä mieli kirjoitti:

        hyvin inhimillisiä ihmisiä.

        Uusi Testamenttin on täynnä, miten opetuslapset epäilivät, riitelivät ja miten Jeesus tuli väliin ja opetti heitä sopimaan keskenään.

        Miten Johannes epäili, oletteko se sinä, vai pitääkö meidän toista odottaman?

        Miten Pietari sivalsi korvan sotilaalta ja sanoi, minä olen sinun kanssasi, vaikka muut sinun kieltäisivät ja oli sitten itse kieltämässä Jeesuksen.

        Miten opetuslapset tappelivat, kuka on suurin Taivasten valtakunnassa.

        jne.

        Uusi Testamentti on täynnä opetuslasten erehtymisiä ja syntiin joutumisia.

        Miten SRK voi julistaa, että Jumalanvaltakunta on erehtymätön, kun HS johti hoitokokousoppiin koko SRK:n johdon.
        Missä on SRK:n kysyvä mieli, opeta meitä Jeesus näkemään, olemmeko menneet vikaan.

        Jeesus ole meidän keskellä neuvomassa ja opettamassa meitä, mutta se vaatii meiltä jokaiselta kysyvää mieltä, olenko tenhyt oikein, missä olen mennyt vikaan.

        Toivon että mahdollisimman moni meikäläinen osuu lukemaan tämän viisaan ja nöyryyttä meille opettavan kirjoituksen. Kiitos kirjoittajalle!


      • Kiitos siitä
        kysyvä mieli kirjoitti:

        hyvin inhimillisiä ihmisiä.

        Uusi Testamenttin on täynnä, miten opetuslapset epäilivät, riitelivät ja miten Jeesus tuli väliin ja opetti heitä sopimaan keskenään.

        Miten Johannes epäili, oletteko se sinä, vai pitääkö meidän toista odottaman?

        Miten Pietari sivalsi korvan sotilaalta ja sanoi, minä olen sinun kanssasi, vaikka muut sinun kieltäisivät ja oli sitten itse kieltämässä Jeesuksen.

        Miten opetuslapset tappelivat, kuka on suurin Taivasten valtakunnassa.

        jne.

        Uusi Testamentti on täynnä opetuslasten erehtymisiä ja syntiin joutumisia.

        Miten SRK voi julistaa, että Jumalanvaltakunta on erehtymätön, kun HS johti hoitokokousoppiin koko SRK:n johdon.
        Missä on SRK:n kysyvä mieli, opeta meitä Jeesus näkemään, olemmeko menneet vikaan.

        Jeesus ole meidän keskellä neuvomassa ja opettamassa meitä, mutta se vaatii meiltä jokaiselta kysyvää mieltä, olenko tenhyt oikein, missä olen mennyt vikaan.

        Itsekunkin meidän pitäisi rukoilla psalmin kirjoittajan tavoin nöyränä;

        ´´Herra, jos olen väärällä tiellä, ohjaa minut iankaikkiselle tielle !´´


      • Anonyymi
        saaraleena. kirjoitti:

        kun kaiken kirjoittamani jälkeen yrität vielä uskotella, että se eriseurojen koostumus, joka nimittää itse itseään vanhoillislestadiolaisuudeksi (vaikkei sitä opiltaan olekaan), olisi muka Jumalan valtakunta?

        Viestisi on pakko ymmärtää niin, että sinulle Jumalan valtakunta on myös esikoisuus, uusheräys, korpelalaisuus ja kautokeinolaisuus. Raattamaalainen vanhoillislestadiolaisuus on mielestäsi joutunut "harhateille".

        Nimimetkki saaraleena !
        Johan Raattamaa ei ole hyväksynyt vanhoillisten oppia vaan pitäytynyt kuten kaikki kristillisyyden vanhimmat esikoisten seurakunnassa ja sen hengen yhteydessä . Johan Raattamaa tuki esikoislestadiolaista seurakuntaa ja uskoi muiden vanhinten kanssa hengessä ja totuudessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe