Lääkiksen pääsykoe

tuleva kandi.. toivottavasti

Terve mulla on suunnitelmissa päästä lääkikseen 2009, kun olen kirjoittanut YO:t. Tiedän mitä mun pitää lukea koulussa yms.

Haluaisin tietää että saako tuolla pääsykoetilanteessa jonkinlaista laskukaava-paperia, laskennan helpottamiseksi vai täytyykö jokainen Gallen kaava opetella ulkoa siltä varalta että se kuitenkin tulee kokeeseen.

Ja sitten, lääkis-opiskelijat, miten neuvoisitte mua lukemaan Gallea, hommaamaan muita opuksia avuksi yms.

Entä millainen ilmapiiri yms. on Turun lääkisessä, ja onko se pääsykoe niin vaikea kun sanotaan? Mun ka. on tällä hetkellä 8.8, matiikka 9, fysiikka 8.5, kemia 9, bilsa 9.33, onko ok? :)

Mitä mun pitäis saada YO-kirjoituksista?

Kiitos jokaisesta vastauksesta!

8

7975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Galle2007

Galenoksen alkukirjoituksessa lukee, että pääsykoekäytössä kaavoja ei tarvitse opetella.

• kandi turkkusesta

Kannattaa kysellä näitä ensisijaisesti tuolla lääkiksen omalla palstalla, saat enemmän vastauksia :)

Tarvittavat kaavat annetaan kyllä monisteena pääsykokeessa, mutta toisin kuin esim. MAOL-taulukoissa, ei monisteessa ole mitään selityksiä tai ohjeita. Eli monisteessa pelkät kaavat, sinun täytyy itse tietää mitä symbolit tarkoittavat ja mihin mitäkin kaavaa käytetään.

Parhaat lähtökohdat kokeeseen saa, kun osaa lukion pitkän fysiikan ja kemian ja tietysti Galenoksen sisällön. Kemiasta sähkökemian ja fysiikasta sähkömagnetismin voi jättää vähemmälle huomiolle mutta esim. modernin fysiikan kurssi ja erit. orgaaninen kemia ovat tosi tärkeitä.

Gallen lisäksi voi olla hyvä idea lukea IFAa eli kirjaa nimeltä "Ihmisen fysiologia ja anatomia" niiltä osin kuin Galenos tuntuu epäselvältä.

Turun lääkis on mainio paikka: fantastisen aktiivista ja monipuolista kandiseuratoimintaa (teatteria, edunvalvontaa, kulttuuria, urheilua, matkailua, kansainvälisyyttä - jokaiselle jotain löytyy ihan varmasti), vuosikurssien sisäinen henki tosi hyvä. Opiskelijoista huolehditaan: meillä on tosi laadukasta opiskelijatuutorointia heti opintojen alussa, lisäksi opot ja opettajatuutorit neuvovat ja auttavat. Turussa ei ole seottu PBL:n kaltaisiin hömpötyksiin vaan joka kurssille on valittu sopivimmat opetusmenetelmät. Lisäksi on opetusterveyskeskukset ja muut kivat. Itse en vaihtais mihinkään muualle, ja Turun lääkikseen tulee porukkaa jopa Helsingistä ja kaikkialta muualtakin Suomesta. Asuminen kohtuullisen hintaista, lyhyt matka muihin isoihin kaupunkeihin.

YO-kirjoituksista jos saat hyvät arvosanat, se auttaa sisäänpääsyä mutta voit saada opiskelupaikan myös ihan palkän pääsykokeenkin perusteella. Eli panosta pääsykokeeseen, vain se ratkaisee! Pelkkää approbaturiakin kirjoittamalla voi siis päästä sisään mut toisaalta vaikka kirjoittaisit kahdeksan laudaturia niin et saa paikkaa jos pääsykoe menee huonosti.

Lukion päästötodistuksella tai kurssiarvosanoilla ei ole mitään väliä eikä niiden perusteella voi ollenkaan ennustaa, kuka pääsee sisään.

• Hesan mimmi

No huh huh mitä suisutusta Turun puolesta! Olen kolmannella vuosikurssilla Hesan lääkiksessä ja tämä on ainut oikea paikka opiskella lääketiedettä jos uratavoitteet ovat korkealla. Kaveri opiskelee Turun lääkiksessä ja kadehtii aina kun kerron Hesan tapahtumista ja opiskelijaelämästä täällä yleensä.Opiskelu on värikästä, luennoitsijat mahtavia ja case-tapaukset haastavia. Hesa on lääketieteen mekka ja täällä todella muistaa, miksi yleensäkin haluaa lääkäriksi.
        Niin ja tiedoksi sulle "kandi turkkusesta" Helsinkiin tulee opiskelijoita KAIKKIALTA Suomesta ja ulkomailtakin.Itse muutin Heinolasta enkä halua enää koskaan muuttaa pois.
        Täällä on tosi helppoa suunnitella jo nyt mihin haluaa erikoistua.Pikkukaupungeista (kuten Turku) tuppaa valmistumaan eniten niitä tavis terveyskeskuslääkäreitä. Eikä siinä mitään, mutta jos tavoitteet on vähän korkeammalla Helsingissä unelmista on helpompi tehdä totta!

• hakija...
        Hesan mimmi kirjoitti:

No huh huh mitä suisutusta Turun puolesta! Olen kolmannella vuosikurssilla Hesan lääkiksessä ja tämä on ainut oikea paikka opiskella lääketiedettä jos uratavoitteet ovat korkealla. Kaveri opiskelee Turun lääkiksessä ja kadehtii aina kun kerron Hesan tapahtumista ja opiskelijaelämästä täällä yleensä.Opiskelu on värikästä, luennoitsijat mahtavia ja case-tapaukset haastavia. Hesa on lääketieteen mekka ja täällä todella muistaa, miksi yleensäkin haluaa lääkäriksi.
        Niin ja tiedoksi sulle "kandi turkkusesta" Helsinkiin tulee opiskelijoita KAIKKIALTA Suomesta ja ulkomailtakin.Itse muutin Heinolasta enkä halua enää koskaan muuttaa pois.
        Täällä on tosi helppoa suunnitella jo nyt mihin haluaa erikoistua.Pikkukaupungeista (kuten Turku) tuppaa valmistumaan eniten niitä tavis terveyskeskuslääkäreitä. Eikä siinä mitään, mutta jos tavoitteet on vähän korkeammalla Helsingissä unelmista on helpompi tehdä totta!

Nähtävästi helsinkiin ei ainakaan kannata hakea. Ihmisestä tulee edellisestä viestistä päätellen ylimielinen ja muita halveksuva. En jaksa uskoa, että Turun kaltaisesta "pikku paikasta" valmistuu vain tusina-tk-lekureita. Hohhoijaa. Ehkä haen siis vain kuopioon.

• kuopioon! :D
        hakija... kirjoitti:

Nähtävästi helsinkiin ei ainakaan kannata hakea. Ihmisestä tulee edellisestä viestistä päätellen ylimielinen ja muita halveksuva. En jaksa uskoa, että Turun kaltaisesta "pikku paikasta" valmistuu vain tusina-tk-lekureita. Hohhoijaa. Ehkä haen siis vain kuopioon.

Täällä Kuopiossa ei katsota nenänvartta pitkin muita lääkiksiä, päin vastoin. Emme voi ymmärtää miksi muutama helsingin - no, ja turunkin - opiskelija haluaa välttämättä pilata kauniiden kaupunkiensa ja hyvien opinahjojensa maineen suitsuttamalla omaa lääkistänsä ylimielisesti ja haukkumalla muita lääkiksiä. Siitä ei ole mitään hyötyä. Kaikista suomen lääkiksistä valmistuu hyviä lääkäreitä ja kaikissa lääkiksissä on todella mukavia opiskelijoita niiden muutaman idiootin joukossa, joilla jostain syystä on niin suuri alemmuuskompleksi, että täytyy käydä pistämässä muut matalaksi (huonolla menestyksellä) suomi24.fi -kaltaisilla keskustelupalstoilla.

• sawosta
        kuopioon! :D kirjoitti:

Täällä Kuopiossa ei katsota nenänvartta pitkin muita lääkiksiä, päin vastoin. Emme voi ymmärtää miksi muutama helsingin - no, ja turunkin - opiskelija haluaa välttämättä pilata kauniiden kaupunkiensa ja hyvien opinahjojensa maineen suitsuttamalla omaa lääkistänsä ylimielisesti ja haukkumalla muita lääkiksiä. Siitä ei ole mitään hyötyä. Kaikista suomen lääkiksistä valmistuu hyviä lääkäreitä ja kaikissa lääkiksissä on todella mukavia opiskelijoita niiden muutaman idiootin joukossa, joilla jostain syystä on niin suuri alemmuuskompleksi, että täytyy käydä pistämässä muut matalaksi (huonolla menestyksellä) suomi24.fi -kaltaisilla keskustelupalstoilla.

Itse opiskelen Kuopion lääkiksessä ja minulla on tuttuja etenkin Helsingin lääkiksessä. Jokaisella on tietenkin omat urasuunnitelmat jo lääkikseen hakiessa ja ne selkeytyvät lääkiksen aikana, mutta yksi suuri ero on Kuopion ja Helsingin välillä. Kuopiossa ilmapiiri ei ole tk-lääkäreitä väheksyvä, toisin kuin Helsingissä. Tietenkin Kuopiossakin kannustetaan erikoistumaan, mutta se ei ole itseisarvo. Onnea pääsykokeisiin, mihin sitten ikinä päädytkään hakemaan!

• ...toivottavasti...

Mulla sama tavoite; olen yo vm-2001 ja laboratorioanalyytikko (AMK) -06, ja nyt haaveissa lääkis... Käyn kyllä harjoittelemassa pääsykokeessa jo tänä keväänä, mutta päätavoite on keväässä 2009 - ensi talven aikana luen työn ohessa iltalukiossa lukion pitkät oppimäärät kemiasta ja fysiikasta, kun lukioaikana tuli tyydyttyä vähempään. Sen verran olen maanpinnalle tippunut, että uskon sen olevan välttämätöntä, mikäli oikeasti haluan sisään päästä. Äikän L:stä, reaalin E:stä ja enkun C:stä kun ei tule kuin 28 pistettä ja tilastojen valossa se näyttää melko lohduttomalta. =C Tsemppiä yritykseen! =)

• Sabadaba

kokeilla netissä, miten hyvin osaat opiskeltavan alueen, ennen kuin menet kokeeseen ettei tule hylsyä... ainakin tuolla voi http://laaketiede.netrainer.org

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2383
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      310
      1305
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe