Ennenaikaisen oireet

'kuukautiskipuja' rv 32-33

Olen rv 32-33 ja parin päivän ajan olen tuntenut kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia alavatsassa. Voivatko kivut johtua kohdunsuun pehmenemisestä, ovatko kenties viitteitä ennenaikaisesta synnytyksestä? Myös kohdunpohjan korkeus oli viime mittauksessa yläkäyrän yläpuolella ja lapsi tuntuu kamalan isolta. Voivatko nämä viitata synnytyksen käynnistymiseen jo näillä viikoilla? Myös häpyluun alueen kipu on muuttunut yhtäjaksoiseksi, vaikka liitoskivut hellittivät jo välillä täysin.

4

15642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitikahdenpojan

      Minä en nyt tarkkaan muista, mutta koetan auttaa silti. Kuukautiskivun kaltaiset, mutta ei siis oikeasti kipeät, ovat normaaleja noilla viikoilla. Siis pienet lyhyet pistokset ja tunteet.
      Minun kuopukseni syntyi rv33 3. Sain ensimmäiset todella kivuliaat supistukset joskus reilu 20viikolla kun oli se noro-virus koko perheellä. Sillon tällöin tuli kipeitä oloja. Mutta pahin alkoi viikkoa-kahta ennen synnytystä. Heräsin öisin aina samoihin aikoihin älyttömiin supistuksiin/kipuihin. En voinut maata enkä istua. Ne menivät ohi aina jonkun ajan päästä. Äitienpäivänä n.viikko ennen synnytystä alkoi heti aamusta supistukset. Kivuliaat, kunnon supistukset. Joita siitä eteenpäin tuli tasaisesti jos koetin tehdä jotain. Muistan miten kaupastakin kävellessä rattaita työntäessä sattui niin helvetisti mutta oli pakko päästä kotiin. Imurointi ja muu aiheutti heti supistuksia. Itse en tajunnut koko asiaa edes,jos soitti neuvolaan sanottiin vain että joku virstatietulehdus jne. Enkä oikeastaan tiennyt mahdollisuudesta että vauva voisi syntyä ennenaikojaan. Harrastin pyöräilyä jokapäivä ja muistan viimesen lenkin ennen lapsiveden-meno päivää, kun vatsaa supisti koko ajon ajan. Se oli kivikova ja kipeä, ainostaan selkä kumarassa pystyi ajamaan kotiin. Omaa tyhmyyttä en osannut levätä, piti kuitenkin tehdä kaikki kotona ja hoitaa esikoista(mieheni kun ei tee kotitöitä vieläkään, ei edes silloin vaikka näki että minuun sattui). Ja kestän kipua hyvin. Kuitenkin myös neuvolassa, sekä kätilöopistolla soittaessa sanottiin että ei tarvitse huolehtia. Normaaleja kipuja.
      Lopulta kun neuvolassa uskottiin minua ja otettiin vastaan, kävelin selkä kumarassa kun kokoajan supisteli ja sattui. Heti kun pääsin kotiin meni lapsivedet..
      Tässä muistelessa tuli mieleen, että selvä ikävä tunne oli se kun tunsi miten vauva "puskee" alaspäin. Ikäänkuin se olisi kaivanut itseään ulos.

      Meidän keskos-poika on nyt 8kk. Samanikäisten käyrissä mennään. Ryöminyt kuukauden ja konttaamaan opetellut nyt kolmen päivän ajan selvästi.

      Eniten minua ärsytti se sairaalan asenne kun olin ennenaikanen "synnyttäjä". siis makasin kivuissani sielä 3päivää, kun iskettiin supistuksen estoa ja unilääkettä ja vaikka mitä. Vuosin verta kokoajan, niin että sairaalasiteet meni läpi ja lakanat kastui. Sanottiin vain miten normaalia se on. Kukaan ei uskonut että vauva syntyy oikeasti vaikka sanoin. Tämä on pitkä tarina, mutta lyhyesti niin että mut kärrättiin pois salista vuodeosastolle ilman tarkistusta. Anelin hoitajaa tarkistamaan, itkin kivusta. Lopulta joku siivoja sanoi että kenen potilas tuo on, sen pitäisi olla synnyttämässä. Sitten se minun hoitaja lopulta tarkisti ja olinkin 9senttiä auki. Että sellaista..

      Kauhee tilitys:), mutta keskoslapset jättää muistoja. Sairaala-ajat ja muut yllättävät..

      • alk.

        No, jopas oli sinulla synnytyskokemus! En ymmärrä, miten sairaalassa voidaan suhtautua tuolla tavalla, vaikka toinen on tuskissaan ja VAATII tarkastusta. Omalle äidilleni kävi vähän samalla tavalla, siis sen suhteen, ettei uskottu lapsen syntyvän. Vanhin meistä sisaruksista saikin lievän hapenpuutteesta johtuvan aivovamman sairaalan mokasta.

        Itselläni kuukautiskipujen kaltaiset kivut ovat jatkuvia. Välillä voi olla pientä taukoa, mutta pääasiassa näiden viimeisten vuorokausien aikana niitä on ollut koko ajan. Painon tunne vatsassa on niin kova, että välillä kävelystäkään ei tule yhtään mitään, mutta välillä tunne helpottaa ja poistuu lähes kokonaan, ja alkaa sitten myöhemmin uudestaan. Lonkka/alaselkä -kivut ovat myös palanneet.

        Vetistä nestettä on tullut hieman jo useamman päivän ajan. Ei haise virtsalta, eikä valkovuodolta, näyttää vedeltä, on täysin väritöntä. Pahimmillaan jopa epäilen, että se on lapsivettä, mutta voihan se olla jotain muutakin. Lapsi on ollut jo kauan hyvin vähäliikkeinen, mutta eilisillan aikana liikkeet selvästi voimistuivat. Lapsella on ahdasta, joten kauhean voimakkaiksi ne tuskin enää yltyvätkään.

        Kunnon supistuksia ei ole tullut, en siis varsinaisesti pelkää, että olisin tältä istumalta synnyttämässä, mutta pieni pelko on, olisiko kohdunsuu pehmennyt tai jopa hivenen avautumassa ennen aikojaan.


    • .........

      Mulla synnytys käynnistyi rv 34 lapsiveden menolla, 5 viikkoa sitten. Mulla myös oli tosi kovia supistuksia, ei kipeistä, mutta pitkäkestoisia -vatsa aivan kivikova ja krampissa älyttömiä aikoja putkeen. Supistelujen vuoksi saikulla ehdin olla pari kuukautta. Synnytyksen lähestyessä liitoskivut mulla lisääntyi ja tosi ikävä paineentunne oli alhaala kokoajan. Lapseni syntyi perätilassa ja istui kohdunsuun päällä, välissä vähän lapsivettä -paine oli kova.

      Voihan nuo tuntemuksesi tosiaan tarkoittaa, että jokin prosessi on kehossa alkanut..tai sitten ei tarkoita mitään ja on normaalia ja littyy raskauden tuohon vaiheeseen. Suosittelen kuitenkin, että käyt tarkastamassa päivystyksessä tms tilanteen jos olet huolissasi! Ja jos itsellä vahvasti sellainen tunne, että jotain saattaa tapahtua, niin ota rauhalisesti, lepää mahdollisimman paljon. Jos olet töissä vielä, niin hae vaikka vähän sairaslomaa, jos tuntuu tukalalta.

      Toivottavasti pikkuinen pysyy vielä vähän aikaa mahassa! Mutta hyvillä viikoilla jo olet, jos synnytys käynnistyisikin, ei teillä pitäisi olla mitään hätää! Mutta jokainen päivä on plussaa!

      Tsemppiä paljon!

      • alk.

        Kiitos vastauksesta! Kirjoitin tuolle edelliselle vastaajalle jo tarkempaa kuvausta, voit käydä sieltä lukemassa. Pidähän sinä huoli pienokaisestasi ja oikein hyvää jatkoa koko perheelle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe