Tärinä avaavan ottamisen jälkeen

Astmaatikko-

Mulla alkoi taas PEF-seuranta, joten nyt pitäisi ottaa hoitavan lääkkeen lisäksi avaava aamuin illoin. Mutta kun otan avaavan, tuntuu että koko keho alkaa tärisemään! Jalatkin tärisee, hyvä jos pysyy pystyssä. Mulla on avaavana siis Bricanyl (0,5 mg), ennen oli tuo sama mutta vaan 0,25 mg. En tiedä pitääkö tuotakin määrää sitten vielä nostaa, kun astmakohtauksen aikana avaavasta ei ole oikein mitään hyötyä.

Mutta siis, lieneekö tuo täriseminen normaalia? Oon tehnyt PEF-seurannan aika monta kertaa mutta ennen avaava aiheutti yleensä vaan käsien tärisemistä, ei koko kehon.

9

7513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttäisi ettei Bricanyl

      sovi sinulle, eli lääke vaihtoon, onhan noita, eri vaikuttavilla lääkeaineilla. Terbutaliini joka on B:n vaikuttava aine ei sovi itsellenikään.
      Onneksi on olemassa muitakin lääkevalmisteita.

      Jos astmakohtauksesi ovat lisääntyneet/pahentuneet pitäisi varmastikin tarkistaa hoitavan lääkityksen oikeellisuus.

      • nalle22

        mulla on sama ongelma.
        tosin mun oma erikoislekuri sano että se joskus vaan tekee sellasta, eikä se välttämättä vaadi lääkkeen vaihtoa. se on yksi sivuoireista, musta tuntuu että monet avaavat tekee tota. tietysti jos se tärinä on ihan älytöntä ni sit, mutta muuten ei.
        kyllä se olis hyvä tietty tarkistuttaa koko lääkitys, jos niitä kohtauksia kerran tulee.
        mulla oli ennen hoitona pulmicort, ja kun rupes tulee noita hengitystieinfektioita, ni lekuri vaihto lääkityksen ja nyt käytössä symbicort ja accolate. ja olo on hyvä. ton bricanylin se mulle vähensi 0,5mg:sta 0,25mg:aan. ja koska mulla on symbicort, se sanoi että on tullu uusia suosituksia joiden mukaan symbicortia voi ottaa myös kohtauksen tullessa, ja jättää ton bricanylin todella vaan hätävaraks. symbicortia kun voi ottaa erilaisilla annostuksilla, mulla ohjeena 1-4 hengenvetoa 2 kertaa päivässä, eli aika laaja skaala paljon sitä voi tai tarvii ottaa.


      • rrr
        nalle22 kirjoitti:

        mulla on sama ongelma.
        tosin mun oma erikoislekuri sano että se joskus vaan tekee sellasta, eikä se välttämättä vaadi lääkkeen vaihtoa. se on yksi sivuoireista, musta tuntuu että monet avaavat tekee tota. tietysti jos se tärinä on ihan älytöntä ni sit, mutta muuten ei.
        kyllä se olis hyvä tietty tarkistuttaa koko lääkitys, jos niitä kohtauksia kerran tulee.
        mulla oli ennen hoitona pulmicort, ja kun rupes tulee noita hengitystieinfektioita, ni lekuri vaihto lääkityksen ja nyt käytössä symbicort ja accolate. ja olo on hyvä. ton bricanylin se mulle vähensi 0,5mg:sta 0,25mg:aan. ja koska mulla on symbicort, se sanoi että on tullu uusia suosituksia joiden mukaan symbicortia voi ottaa myös kohtauksen tullessa, ja jättää ton bricanylin todella vaan hätävaraks. symbicortia kun voi ottaa erilaisilla annostuksilla, mulla ohjeena 1-4 hengenvetoa 2 kertaa päivässä, eli aika laaja skaala paljon sitä voi tai tarvii ottaa.

        minullakin on symbicort hoitava lääke. Se on tehonnut hyvin, edellinen lääke oli pulmicort. Ainoa erittäin ikävä sivuvaikutus symbicortissa oli että 2vk käytön jälkeen tuli niin järkyttävä huimaus ja migreenioireet että kävelin pitkin seiniä ja auton rattiin ei ollut asiaa. Sitä kesti viikon. Lääkitystä vaihdettiin välillä toiseen ja kun uudelleen otettiin symbicort käyttöön, huimausta ei tullut.


    • lievä astma

      Minulla on tullut avaavasta lääkkeestä samanlaisia oireita. Ei varmasti syytä huoleen. Tosin inhottava olotila hetken aikaa.

      Mulla lievä astma todettu, kun altistuin grillikäryille. Nyt sain luvan lopettaa hoitavan lääkkeen käytön, kun arvot niin hyvät -lopetin sen alun alkaen omin päin kun kuivattaa kurkkua. Avaavaa en ole juuri koskaan tarvinnut, mutta pakkasilla juostessa hyvä käyttää.

    • donneli

      Meidän nyt 7v. tytär ottaa ventolinea avaavana.
      Vain tarvittaessa.
      On noin, viikon/2kk aikana koti hoidossa, "räkä taudin" yhteydessä.
      Yskii ja oksentaa limaa yöt.
      siinäkin on haitta vaikutksensa.
      On, levottomuutta.
      esim.Jos pelataan peliä, ei pysty istumaan paikoillaan.
      Eli juuri siitä syystä vain tarvittaessa.
      Seretide on jatkuvasti käytössä.
      Oletko kokeillut Ventolinea?
      Tehokas, ei tarvitse lähteä spiiraa hakemaan öisin niin usein.
      Tyttö ei tärise.
      T:Äiti

      • astmamummo

        Pahoja haittavaikutuksia tärinää, sydämentykytystä ja outoa "levottomuutta" tulee mm. Bricanylistä. Ventoline ei tärisytä eikä aiheuta niin voimakasta sydämentykytystä tai "levottomuutta".

        Nämä haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Toivottavasti saat avun lääkkeen vaihdolla.


      • ReettaKK
        astmamummo kirjoitti:

        Pahoja haittavaikutuksia tärinää, sydämentykytystä ja outoa "levottomuutta" tulee mm. Bricanylistä. Ventoline ei tärisytä eikä aiheuta niin voimakasta sydämentykytystä tai "levottomuutta".

        Nämä haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Toivottavasti saat avun lääkkeen vaihdolla.

        Minulla Ventoline aiheutti sydämentykytystä, limaa kurkkuun hurjasti, kurkkukipua ja kuristava tunne kurkussa.


    • Mulla ventolineä tarvittaessa ja mulla aiheuttaa juurikin tota tärinää ja sydämen tykytystä...

    • samisundvik.com

      jätä maito

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/astma.htm
      Web of Trust

      Voisiko ruokavaliolla hoitaa astmaa?

      Allergia- ja astmaliitto ei ole kuullutkaan asiasta mitään.

      Tai ehkä ovat, mutta koska ovat virallisia järjestöjä niin ottavat kantaa vain lääkehoitoon ja muuhun toimivaksi todistettuun asiaan. Syyksi veikkaan sitä, että joko tutkimuksia asiasta ei ole tehty (tarpeeksi) tai sitten yksilötason hoitoa ei voida yleistää koskemaan väestötasoa.

      Ruokavaliohoito ei ole mikään uusi asia, mutta ihminen voidaan saada oireettomaksi tai jopa inaktivoitua geenejä jotka sairauksia aiheuttavat. Toisin sanoen, astmaa ei saada pysyvästi "elimistöstä pois", mutta se saadaan "näkymättömäksi".

      http://samisundvik.com/2014/06/03/rikun-tarina-osa-1-esittely/
      Web of Trust

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe