Lääkityksestä

Sälli

Mikä on mielestänne ollut tehokkain lääke teidän epilepsiaan?

Itse mutustelen 7 x 300mg = 2100mg Trileptalia ja 2 x 500mg = 1000mg Deprakineä päivässä. Tuon määrän kun rouskutan menemään, tuppaa muisti ja ajatus vähän pätkimään. Millaisia kokemuksia teillä on Deprakine (valproashin) käytöstä? Itse lisäsin sitä 300mg napeista noihin 500mg:iin ja vaikutus oli mielestäni negatiivinen => kohtaustuntemukset lisääntyivät. Seuraavaksi kokeilin ottaa yhden tapletin Trileptaalia enemmän => ei mainittavaa vaikutusta.

Työkseni pitäisi tehdä jokseenkin vaativia suunnittelu- ja tuotekehitysinsinöörin hommia, mutta hankalaa tuppaa olemaan. Lääkityksen aloitin noin vuosi sitten.

Kävin tänään KELA:ssa jättämässä anomuksen Kepran saamiseksi korvattavien lääkkeiden piiriin. Oletteko saanneet siitä apua tähän vaivaan?

24

3964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telle

Muo lääkekysymykset ovat aina yksilöllisiä; yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

Oletko ihan omin päin tehnyt noita annosmuutoksia? Sehän ei ole kovin suositeltavaa. Deprakinesta kieltäydyin, Trileptalia en ole kokeillut, Lamictal ei sopinut. Nyt on ollut Keppra monoterapiana 2x1500; ei ole ollut sanottavaa apua, kohtaukset ja aurat ovat jatkuneet. Ensi kuun puolivälissä pohditaan Topimaxin ottamista mukaan.

Sellaista se on, joillekin oikeat napit löytyvät nopeasti, toiset joutuvat kahlaamaan läpi koko repertuaarin.

• Sälli

"Muo lääkekysymykset ovat aina yksilöllisiä; yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. "

Näinhän se tietysti onkin,mutta tämä on tälläinen yleis galluppi.

"Oletko ihan omin päin tehnyt noita annosmuutoksia? Sehän ei ole kovin suositeltavaa."

Tietysti kannattaa pysyä viitearvoissa, käydä riittävän usein verikokeissa ja pyytää lääkärin konsultointia.

"Deprakinesta kieltäydyin"

Miksi?

• Telle
        Sälli kirjoitti:

"Muo lääkekysymykset ovat aina yksilöllisiä; yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. "

Näinhän se tietysti onkin,mutta tämä on tälläinen yleis galluppi.

"Oletko ihan omin päin tehnyt noita annosmuutoksia? Sehän ei ole kovin suositeltavaa."

Tietysti kannattaa pysyä viitearvoissa, käydä riittävän usein verikokeissa ja pyytää lääkärin konsultointia.

"Deprakinesta kieltäydyin"

Miksi?

kieltäydyin, koska maksani tuntuu olevan yliherkkä kaikille maksaa vaurioittaville lääkkeille (pari jouduttu sen takia purkamaan pois). Lisäksi nykyään on aika kummallista, että Depraa määrätään naisille, sillä kun voi olla nimenomaan naisia koskevia sivuvaikutuksia. Kaiken kaikkiaan olen ymmärtänyt, että Deprakine on "vanhentunut" lääke; sitä määrätään, koska se on halvimmasta päästä (nää Kela jutut vaikuttaa). Tiedä sitten olenko oikeassa... Lisäksi se, varsinkin meitä naisia koskettaen, Depra on aika yleinen voimakkaan painonnousun lähde. Eipä silti, ei kai kenestäkään ole mukava lihoa muodottomaksi. Joillekin kuitenkin ao. lääke sopii mainiosti, onneksi olkoon heille; itse en kuitenkaan ollut valmis ottamaan riskiä.

Neurotol Slow oli ensimmäinen maksa-arvoja kirvelevä lääke, nyt sitten näyttää siltä, että myös Keppra on tehnyt samaiset temput (luettelossa Keppran harvinaiset sivuvaikutukset), mun tuuria tietty.

• Sälli
        Telle kirjoitti:

kieltäydyin, koska maksani tuntuu olevan yliherkkä kaikille maksaa vaurioittaville lääkkeille (pari jouduttu sen takia purkamaan pois). Lisäksi nykyään on aika kummallista, että Depraa määrätään naisille, sillä kun voi olla nimenomaan naisia koskevia sivuvaikutuksia. Kaiken kaikkiaan olen ymmärtänyt, että Deprakine on "vanhentunut" lääke; sitä määrätään, koska se on halvimmasta päästä (nää Kela jutut vaikuttaa). Tiedä sitten olenko oikeassa... Lisäksi se, varsinkin meitä naisia koskettaen, Depra on aika yleinen voimakkaan painonnousun lähde. Eipä silti, ei kai kenestäkään ole mukava lihoa muodottomaksi. Joillekin kuitenkin ao. lääke sopii mainiosti, onneksi olkoon heille; itse en kuitenkaan ollut valmis ottamaan riskiä.

Neurotol Slow oli ensimmäinen maksa-arvoja kirvelevä lääke, nyt sitten näyttää siltä, että myös Keppra on tehnyt samaiset temput (luettelossa Keppran harvinaiset sivuvaikutukset), mun tuuria tietty.

Naamari kyllä tuppaa pyöristymään, mutta onneksi vain minun eikä vaimon:) Toisaalta eihän sitä liho jos syö vain sen mitä kuluttaa.

Maksa-arvot, suolat sun muut on minulla kuitenkin olleet ok.

On se nyt helevetti kun KELA säästää olevinaan esim. tuon Kepran korvattavuudessa. Loppupelissä tulee kumminkin kalliimmaksi.

• Telle
        Sälli kirjoitti:

Naamari kyllä tuppaa pyöristymään, mutta onneksi vain minun eikä vaimon:) Toisaalta eihän sitä liho jos syö vain sen mitä kuluttaa.

Maksa-arvot, suolat sun muut on minulla kuitenkin olleet ok.

On se nyt helevetti kun KELA säästää olevinaan esim. tuon Kepran korvattavuudessa. Loppupelissä tulee kumminkin kalliimmaksi.

Useissa tapauksissa lihomista on ilmennyt, vaikka syömistavat ovat pysyneet ennallaan :( Olen lukenut tapauksesta, jossa tuli lisää jopa 30 kg; sehän on jo terveydelle vaarallista. No, kaikkiin ao. lääke ei vaikuta niin.

Hienoa, että maksa- ym. muut arvosi ovat ok. Minulla on vaikeuksia sekä maksa-arvojen että natriumin kanssa. Välillä natrium oli vain 120 (siis selvä hyponatremia), kohtaushan siitä kehkeytyi.

Minä sain Keppralle 100% korvauksen ilman määräaikaa heti, kun sitä minulle määrättiin. Olen kyllä kuullut, että joissakin tapauksissa lääkäri kirjoittaa B-lausuntoon aikajakson, jolle korvausta haetaan.

Yhdessä vaiheessa neurologi totesi minulle, että Kelan takia pitää käydä läpi ensin kaikki halvimmat lääkkeet...Älytöntä!!! Ei siinä paljon potilaan (tässä tapauksessa uhrin) terveyttä ajatella.

Kelan päätökseen kuluu keskimäärin aikaa 1-1,5 kk (viimeksi Lamictal-päätös kylläkin tuli vasta n. 3 kk:n jälkeen - siihen mennessä Lami oli ehditty jo purkaa pois).

• Sopeutukaa
        Telle kirjoitti:

Useissa tapauksissa lihomista on ilmennyt, vaikka syömistavat ovat pysyneet ennallaan :( Olen lukenut tapauksesta, jossa tuli lisää jopa 30 kg; sehän on jo terveydelle vaarallista. No, kaikkiin ao. lääke ei vaikuta niin.

Hienoa, että maksa- ym. muut arvosi ovat ok. Minulla on vaikeuksia sekä maksa-arvojen että natriumin kanssa. Välillä natrium oli vain 120 (siis selvä hyponatremia), kohtaushan siitä kehkeytyi.

Minä sain Keppralle 100% korvauksen ilman määräaikaa heti, kun sitä minulle määrättiin. Olen kyllä kuullut, että joissakin tapauksissa lääkäri kirjoittaa B-lausuntoon aikajakson, jolle korvausta haetaan.

Yhdessä vaiheessa neurologi totesi minulle, että Kelan takia pitää käydä läpi ensin kaikki halvimmat lääkkeet...Älytöntä!!! Ei siinä paljon potilaan (tässä tapauksessa uhrin) terveyttä ajatella.

Kelan päätökseen kuluu keskimäärin aikaa 1-1,5 kk (viimeksi Lamictal-päätös kylläkin tuli vasta n. 3 kk:n jälkeen - siihen mennessä Lami oli ehditty jo purkaa pois).

Miten paino voi nousta jos syömätavat eivät muutu ?.Deprakine ei varmasti kerää elemistöön nestettä 30kg eikä rasvaa mikä painoa nostaisi,ellei sen käyttäjä muuta syömätapojaan epäterveelisemiksi.Painon nouseminen ilman ruokatottumuksien muuttumista on valetta ja itsensä pettämistä.

• eräs gaijin
        Sopeutukaa kirjoitti:

Miten paino voi nousta jos syömätavat eivät muutu ?.Deprakine ei varmasti kerää elemistöön nestettä 30kg eikä rasvaa mikä painoa nostaisi,ellei sen käyttäjä muuta syömätapojaan epäterveelisemiksi.Painon nouseminen ilman ruokatottumuksien muuttumista on valetta ja itsensä pettämistä.

hidastamalla aineenvaihduntaa. Varmasti siinä on vähän muutakin mutta myös sitä nesteen keräytyminen. Naisilla kun lääke sekoittaa vielä hormonitoiminnan (ehkä sitäkin kautta ain.vaihd.häiriöitä) niin niitä haluja vastaan on vaikea taistella. Kun ei vaan ole täysi ja maha "mouruaa". Tässä jälkimmäisessä kyse on tietysti ylimääräisestä syömisestä.

• Telle
        Sopeutukaa kirjoitti:

selitellä muiden raportoimia asioita? En ole lääkäri enkä ruoka-asiantuntija. Samoin on jonkun lääkkeen yhteydessä puhuttu voimakkaasta laihtumisesta, vaikka ruokailu ja muu elämä on pysynyt ihan samoina kuin aikaisemminkin. En nyt muista valitettavasti lääkkeen nimeä, mutta laajalla haulla se varmasti löytyy, sillä tälläkin palstalla on ketjuja asiasta ollut.

Minua ovat turvottaneet/jonkin verran lihottaneet mielialalääkkeet, enkä todellakaan ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

Asenteesi on mitä kummallisin.

• eräs gaijin
        Telle kirjoitti:

selitellä muiden raportoimia asioita? En ole lääkäri enkä ruoka-asiantuntija. Samoin on jonkun lääkkeen yhteydessä puhuttu voimakkaasta laihtumisesta, vaikka ruokailu ja muu elämä on pysynyt ihan samoina kuin aikaisemminkin. En nyt muista valitettavasti lääkkeen nimeä, mutta laajalla haulla se varmasti löytyy, sillä tälläkin palstalla on ketjuja asiasta ollut.

Minua ovat turvottaneet/jonkin verran lihottaneet mielialalääkkeet, enkä todellakaan ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

Asenteesi on mitä kummallisin.

oli Topimax, se painonpudottaja-lääke:) Be ware! Ei sekään kai kaikille samaa tehnyt.

• Telle
        eräs gaijin kirjoitti:

oli Topimax, se painonpudottaja-lääke:) Be ware! Ei sekään kai kaikille samaa tehnyt.

Topimaxhan on se lääke, jota olen toivonut itselleni; se kun on todettu hyväksi juuri sellaisen vaikeahoitoisen epilepsian hoitoon soveltuvaksi, jota minä sairastan.

No, otinpa selvää; painonlasku Topimaxia syödessä(ihan niin kuin Deprankin osalta painonnousu) ei koske kaikkia. Painonlasku on todennäköisempää silloin, kun Topia käytetään monoterapiana (annokset suuria). Itse en usko päätyväni monoterapiaan - luulen, että jonkinlainen Keppra-annos tullaan joka tapauksessa säilyttämään, olipa lisälääke sitten mikä hyvänsä. Maksavaurioista en löytänyt mitään mainintaa Topin osalta.

Minulla on kaiken lisäksi Kelakortissani jo valmiiksi topimaraatin korvattavuusmerkintä ilman määräaikaa (tuli Lamictalin korvauspäätöksen myötä).

Kyllä välillä tekee mieli paiskata seinää kaikilla lääkkeillä ja aloittaa "puhtaalta pöydältä". Joskus mietin, että vielä vuonna 2005 olin täysin "lääkkeetön"; nyt sitten niellään aamuin illoin. Well, näitä tunnelmia lienee miltei kaikilla välillä, niin että se siitä.

t. I'll be aware!

• Sopeutukaa
        eräs gaijin kirjoitti:

hidastamalla aineenvaihduntaa. Varmasti siinä on vähän muutakin mutta myös sitä nesteen keräytyminen. Naisilla kun lääke sekoittaa vielä hormonitoiminnan (ehkä sitäkin kautta ain.vaihd.häiriöitä) niin niitä haluja vastaan on vaikea taistella. Kun ei vaan ole täysi ja maha "mouruaa". Tässä jälkimmäisessä kyse on tietysti ylimääräisestä syömisestä.

Aineen vaihduntaa ja on tarpeellista ruuansulatuksen takia nesteen laatu on rasvan kertymisen takia tietenkin oleellista vesi vanhin voitehista.Myöskin tämä kannattaa tiedostaa ruuan energia pitoisuus on oleellista eikä ruokamäärä.Hedelmiä kasviksia voit syödä kuinka paljon vain ja ei takuulla liho eikä maha mourua.Kannattaa hakeutua ravintoterapeutille kuulemaan totuus jos oma psyyke ei sitä muuten tiedosta.

• Telle
        Sopeutukaa kirjoitti:

Aineen vaihduntaa ja on tarpeellista ruuansulatuksen takia nesteen laatu on rasvan kertymisen takia tietenkin oleellista vesi vanhin voitehista.Myöskin tämä kannattaa tiedostaa ruuan energia pitoisuus on oleellista eikä ruokamäärä.Hedelmiä kasviksia voit syödä kuinka paljon vain ja ei takuulla liho eikä maha mourua.Kannattaa hakeutua ravintoterapeutille kuulemaan totuus jos oma psyyke ei sitä muuten tiedosta.

itsestäänselvyyksiä. Huomaa, että et ole nainen etkä tiedä naisen hormoni- etkä muustakaan toiminnasta tuon taivaallista.

• eräs gaijin
        Sopeutukaa kirjoitti:

Ensinnäkin, minä en ole ylipainoinen enkä tarvitse ravintoterapeutin neuvoja.

Toiseksi, en jaksa uskoa että usein havaittu painonnousu valproaattihapon yhteydessä olisi jotenkin sattumaa. Yhtälailla kuin painonlasku vaikkapa topiramaatin kohdalla. Kyllä kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta tekee säännönmukaisesti vastaavat ilmiöt ja jos ongelma pystytään korjaamaan, korjaantuu myös painoasiat.

• Sälli
        eräs gaijin kirjoitti:

Toiseksi, en jaksa uskoa että usein havaittu painonnousu valproaattihapon yhteydessä olisi jotenkin sattumaa. Yhtälailla kuin painonlasku vaikkapa topiramaatin kohdalla. Kyllä kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta tekee säännönmukaisesti vastaavat ilmiöt ja jos ongelma pystytään korjaamaan, korjaantuu myös painoasiat.

...mistäs naiset nyt niin kimmastuivat. Asiaahan se toisaalta sanoi. Myös Ganja oli varmaan oikeassa aineenvaihdunnan hidastumisesta. Jos kyseistä lääkettä syö on myös elettävä sen mukaan eli muutettava ravintotottumuksia sen mukaan. Kuuluu osana lääkitykseen. Itselläkin on parisen kiloa tullut, mutta siitä ei voi syyttää kuin itseä. Ei se läski syömättä silti lisäänny.

"Toiseksi, en jaksa uskoa että usein havaittu painonnousu valproaattihapon yhteydessä olisi jotenkin sattumaa."

Vähän samanlainen huomio kuin usein havaittu painonnousu kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen olisi jotenkin sattumaa. Enemmän pitää tehdä töitä.

• Telle
        eräs gaijin kirjoitti:

Niinpä. Söin tässä joskus viime keväänä jotakin mielialalääkettä (en millään muista nimeä; nimet eivät ole vahva lajini), joka kyllä ihan hetkessä lihotti ja turvotti. En muuttanut ruokavaliotani mitenkään (olen kasvis-/kalansyöjä). Siis jossain muussa täytyi syyn olla. No, se lääke lopetettiin pyynnöstäni. Nykyisin on menossa toinen lääke, joka ei ole aiheuttanut mitään vastaavia oireita.

Olemme muuten samanpainoiset (itse olen 65 kg/180 cm).

Se, mikä minua on rasittanut, on todellakin tuo Kelan sanelupolitiikka; siis on ensin kokeiltava halvemmat lääkkeet, vasta sitten voi saada kalliiden lääkkeiden korvattavuuden. Ihan ällöttävää "koekaniinistamista". No, jos tuo Topimax kohdallani 1,5 vuoden sahauksen jälkeen onnistuu, merkintä topimaraatista on jo kelakortissani. Itselläni on todella vaikeahoitoinen epilepsia ja Topimax kuvausten perusteella sopisi minun epilepsiaani kuin nakutettu. En tietenkään voi taputtaa karvaisia käsiäni, ennen kuin olen päässyt ao. lääkettä kokeilemaan (siis jos pääsen ;)

Jostakin oppaasta luin, että myös naisten kuukautiskierto voi lääkkeiden käytön yhteydessä altistaa lihomiselle.

• Telle
        Sälli kirjoitti:

...mistäs naiset nyt niin kimmastuivat. Asiaahan se toisaalta sanoi. Myös Ganja oli varmaan oikeassa aineenvaihdunnan hidastumisesta. Jos kyseistä lääkettä syö on myös elettävä sen mukaan eli muutettava ravintotottumuksia sen mukaan. Kuuluu osana lääkitykseen. Itselläkin on parisen kiloa tullut, mutta siitä ei voi syyttää kuin itseä. Ei se läski syömättä silti lisäänny.

"Toiseksi, en jaksa uskoa että usein havaittu painonnousu valproaattihapon yhteydessä olisi jotenkin sattumaa."

Vähän samanlainen huomio kuin usein havaittu painonnousu kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen olisi jotenkin sattumaa. Enemmän pitää tehdä töitä.

kaikki kestää! Miehet ovat nyt hiukka pikkusen heikoilla jäillä. Kerskivartalo-ongelma on miehillä paljon suurempi kuin naisilla.

En ymmärrä, että joku itseään edes vähän älykkäänä ihmisenä vertaa ikääntymistä lääkkeiden vaikutuksiin. Jotkut ihmiset pitävät huolta itsestään läpi elämän, toiset nuokkuvat sohvalla. Tässä keskustelussa on unohtunut se, että pahimman ajan tullessa ei pääse edes ylös sängystä ehkä n. viikkoon; liiku siinä sitten.

Hyvää jatkoa teille ilmeisesti ikuisesti yksiviivaiset tyypit.

• Sopeutukaa
        eräs gaijin kirjoitti:

Jos tunnet tilasi sopivaksi ja syömisesi on mielestäsi kunnossa se ei välttämättä sitä kuitenkaan ammatti ihmisen näkökulmasta ole.

• eräs gaijin
        Sopeutukaa kirjoitti:

Jos tunnet tilasi sopivaksi ja syömisesi on mielestäsi kunnossa se ei välttämättä sitä kuitenkaan ammatti ihmisen näkökulmasta ole.

Mullakin on "se aika kuukaudesta" ja pe-iltana kipeänä oleminen kiukuttaa mutta hyvänen aika, ei ravintoterapeuttina oleminen sentään mitään kvanttifysiikkaa ole! Rohkenen myös väittää, että sisälukutaidossani ei ole suurempia puutteita ja oleelliset asiat moni pystyy lukemaan itsenäisesti ilman suurempia ymmärrysvaikeuksia.

Riitävästi ulkomailla hengaillessani olen alkanut suhtautua myös skeptisesti kotimaiseen "ruokaympyrään". Ruisleivän ja välipalojen (ei koske diabeetikoita) luvatussa maassa on mielestäni kummallista se, että lukeudumme maailman kolmimman suuren läskikansan joukkueeseen siinä kun etelälämmät Euroopan kansat mussuvat "äärimmäisen epäterveellistä" sapuskaa ja pullaleipää sukupolvesta toiseen. Saati sitten japskit, jotka ei leivästä (saati ruisversiosta) oo "kuullutkaan" (maailman korkein elinikäodote). Kun näissä maissa elelee ilman kaiken parantavaa ruisleipää ja sen ainutlaatuisia kuituja niin joutuu käyttämään vähän mielikuvitusta sen muualta saadakseen -ja ihmettelemään miksi ylipainoisia ihmisiä bongaa katukuvassa niin vähän, että jaksaisi kaivaa kameran joka kerta kun sellainen tulee vastaan...mitäs luulet, että tokiolainen ravintoekspertti kommentoisi suomalaisen ammatilaisen ohjeita? Ai niin mutta eihän ne mitään mistään tiedä.

Ja juu juu, tiedän kyllä meikäläisten geenirasitteen raskauden mutta ei sekään kaikkea selitä. Kyllä näitä on nuppiin taottu lukiosta lähtien monelta eri kantilta melkein 15 vuotta.

• eräs gaijin

Keppra sopi mutta kokemus menee toisin päin. Aloitettiin Keppralla monoterapiana (tämä ulkomailla) mutta se vaihdettiin pois Apydaniin (eli sama kuin Trileptal). Keppraa meni minimiannos (2x500mg), ei kohtauksia eikä sivuvaikutuksia. Ei myöskään väsyttänyt. Sitä menee vielä 250 mg iltaisin koska ekan pudotusyrityksen jälkeen iski kohtaus, Apydan annos oli vielä liian pieni. Eilen lähti vielä uusi nosto kun pitoisuudet ihan rajoilla, joten oon vielä ainakin kuukauden kiinni Kepprassa. Apydan väsytti hurjasti mutta puolen vuoden syönnin jälkeen oon palautunut. Paitsi siis että nyt taas ainakin hetken ihan tokkurassa.

Aika kasat saat sitä okskarbaa syödä, mulla menee päivässä 1050 mg. Annoksella 900 mg lääkeainepitoisuus 30 (600 mg n. 20), tolla uudella olisi tarkoitus saada se välille 30-40. Miten se sulla imeytyy? Mä painan n. 65 kg, sekin siihen kai vaikuttaa.

Deprakinea en oo syönyt, koska se ei oo mun epi-tyypin lääke (onneksi! juuri noista Tellen mainitsemista syistä).

Sanoit, että jätit Kelaan anomuksen. Oliko se siis neuron kirjoittama b-lausunto? Toivottavasti onnaa ja siis että Keppra toimisi vaikka ihan yksinään. Mä sain sen korvattavuuden kahdeksi vuodeksi mutta lekurit on olleet sitä mieltä, että jatkoa ei välttämättä tippuisi. Hmm.

• Sälli

Lopetitko Kepran käytön Suomessa siis korvattamattomuuden takia? Piru vie jos niin ja se sinulla pelitti.

Mulla painoa kilon, pari yli 80 ja pituutta 180. Lääkeainepitoisuus oli viitearvojen puolivälissä joten varaa oli nostaa. Tuo 2000mg ja rapiat alkaa olla määränä kuitenkin se rajoittava tekijä.

"Sanoit, että jätit Kelaan anomuksen. Oliko se siis neuron kirjoittama b-lausunto? Toivottavasti onnaa ja siis että Keppra toimisi vaikka ihan yksinään."

Neurolooginen tohtori sen päätteli, että syytä olisi tälle Sällille sellainen todistus kirjoittaa. Eihän tästä mitään tule jos Sälli jää muuten eläkkeelle. Toivottavasti KELAN:n virkailija tädit / sedät ymmärtävät edes vähän rahavirtojen kulusta.

• eräs gaijin
        Sälli kirjoitti:

Lopetitko Kepran käytön Suomessa siis korvattamattomuuden takia? Piru vie jos niin ja se sinulla pelitti.

Mulla painoa kilon, pari yli 80 ja pituutta 180. Lääkeainepitoisuus oli viitearvojen puolivälissä joten varaa oli nostaa. Tuo 2000mg ja rapiat alkaa olla määränä kuitenkin se rajoittava tekijä.

"Sanoit, että jätit Kelaan anomuksen. Oliko se siis neuron kirjoittama b-lausunto? Toivottavasti onnaa ja siis että Keppra toimisi vaikka ihan yksinään."

Neurolooginen tohtori sen päätteli, että syytä olisi tälle Sällille sellainen todistus kirjoittaa. Eihän tästä mitään tule jos Sälli jää muuten eläkkeelle. Toivottavasti KELAN:n virkailija tädit / sedät ymmärtävät edes vähän rahavirtojen kulusta.

älä huoli:) Mulla oli vähän poikkeustapaus; Keppra aloitettiin ulkomailla ja kun kävin Suomessa niin se lähti vaihtoon koska suomalaisten periaatteiden mukaan ei ollut syytä syödä niin kallista lääkettä (ei vaikeahoitoinen epil. eikä todisteita ongelmallisuudesta muiden lääkkeiden kohdalla). Mulle ei Suomesta edes suostuttu kirjoitamaan b-lausuntoa Keppralle, sain sen määräaikaisen korvattavuuden ulkom.lääkärini kirjeen perusteella kun lääkettä kuitenkin piti vielä syödä.

Uskon, että jos sulle on b-lausunto kirjoitettu, saat myös sen korvattavuuden. Käsittelyaika voi kuitenkin olla pitkä (mulla pari kuukautta).

• lääkkeetön

neurotolin kun lopetin katosi 2viikossa 6-8kiloa painoa - syömistapojani en ollut muuttanut, mutta 2kk:n käytön jälkeen lopetin lääkkeen.
      nesteitä ne oli - olo olikin aika turvonnut.

deprakine ei ole ainakaan 2viikon käytön jälkeen tehnyt mitään muuta kuin pahoinvointia (eipä tule syötyä senkään vertaa kuin normaalisti), turvotuksia en ole sinänsä havainnut.

syön tarkoin kevyesti kuten ennen lääkkeiden käyttöäkin.
      kasviksia ja keittoja paljon - kanaa, kalaa lihana. maitotuotteita ei lainkaan.

chili (ihan ruoka/kastikkeet jne) on hyvä nesteidenpoistaja, kromi-tapletit toimii makeannälkään, CLA-tapleteilla:lla pysyy kolesterolit kunnossa - lääkäri ihmettelee erinomaisia kolesteroliarvojani :), en ole paljastanut käyttäväni CLA:ta :P.

• Rivatriliin

Deprakine 500 mg vaihdettiin minulla Rivatril 0,5 mg:aan jo -89. Tuolloin ja aikaisemmin minulla oli väsyttävä olo ja ruokahaluttomuutta. Opiskelusta ei tullut silloin mitään ja kohtaukset lisääntyivät koko ajan.

Sitten Vaajasalossa lääkäri totesi suoraan ilman tutkimuksia: "on väärä lääke." Sitten alettiin Rivatrilin käyttö. Viime kesäkuusta alkaen (annos 3 4) vuorokausiannosta on pudotettu 0,25 tabl. joka kuukausi ja silti kohtaukset ovat poissa.

Trileptal minulla on ollut vuodesta -01 nykyisenä annoksena. Kepraa en ole koskaan käyttänyt.

• mullaki tehtiin ilmakallokuvaus samoihin aikoihin siellä,mulla oli datsun 1800 lavapaketti sininen,ties vaikka ois tavattu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      123
      4039
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      185
      3868
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      29
      2616
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2392
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2163
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      4
      1756
    7. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1372
    8. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1317
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1271
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1029
    Aihe