Olen nyt tässä miettinyt ja pähkäillyt, mutta tarvittaisiin hyvä keskiarvo tai tiukka fakta.
Syötetäänkö pentua penturuoalla 12 viikkoiseksi vai puolivuotiaaksi? Olen kuullut ettei pentua saa MISSÄÄN NIMESSÄ ruokkia penturuoalla 12 viikon jälkeen, ja toiset taas sanoo, ettei se ole pahaksi, kunhan ei ruoki yli puolta vuotta.
Miten on siis asian laita? Miten teillä toimittiin?
Kiitos jo etukäteen vastanneille! :)
12 vk - ei enää penturuokintaa?
17
1993
Vastaukset
- eppulainen
mutta pienirotuiseni söivät 4kuisiksi penturuokaa, sitten junioria ja vuoden iässä siirryttiin adultiin.
isorotuiset syövät junioria (royal caninilla ei ole penturuokaa) n vuoden ikään asti elleivät kasva liian nopeasti jolloin adultiin siirrytään aiemmin.
minkärotuinen koira kyseessä? en ole koskaan kuullut että kolmikuisella siirryttäisiin aikuisen ruokaan.- siirrytään
noin 11 vko:n iässä. Kyseessä n. 37 cm terrieri rotu.
- Sekaisin Safkasta
Koira on akita rodultaan, eli kooltaan noin huskyn ja malamuutin tienoilla aikuisiässä.
- rodustas!!
Sekaisin Safkasta kirjoitti:
Koira on akita rodultaan, eli kooltaan noin huskyn ja malamuutin tienoilla aikuisiässä.
husky on pieni ja erittäin laiha koira!! sen kuuluu olla kevyt
malamuutti suuri ja raskas.. akita ja malamuutti on enemmän samankaltaisia elä sekota huskyä tähän!!
ärsyttää kun ihmiset ei tiiä millanen huskyn kuuluu olla!! hoikka ja siro!!! - Sekaisin safkasta
rodustas!! kirjoitti:
husky on pieni ja erittäin laiha koira!! sen kuuluu olla kevyt
malamuutti suuri ja raskas.. akita ja malamuutti on enemmän samankaltaisia elä sekota huskyä tähän!!
ärsyttää kun ihmiset ei tiiä millanen huskyn kuuluu olla!! hoikka ja siro!!!..kun et kerran tiedä minun tietotaidoistani mitään. Tarkoitin säkäkorkeutta, ja voit mennä huskyinesi viisastelemaan muualle, kun minä niiden kanssa aikaisemmin touhuneena sentään jotain niistä tiedän.
- Sekaisin safkasta
Sekaisin safkasta kirjoitti:
..kun et kerran tiedä minun tietotaidoistani mitään. Tarkoitin säkäkorkeutta, ja voit mennä huskyinesi viisastelemaan muualle, kun minä niiden kanssa aikaisemmin touhuneena sentään jotain niistä tiedän.
Etkai vaan amerikan akitaa tähän vetänyt? Se kun on aika lailla eri asia kuin itse japanin akita.
- pentua ruokitaan
pennun ruualla.. koirat on aikuisia 7kk-1,5v paikkeilla.. riippuu rodusta ihan. isot rodut voi lopettaa kasvun vasta 2 vuotiaana
kyllä puolvuotiaaks asti voi ainakin antaa puppy ruokaa.. mutta kyllä se yleisin suositus/oletus on 12kk - Kleini
Pennulle annetaan penturuokaa melkein 1-vuotiaaksi asti. Eihän nyt pennuille aikuisten ruokaa syötetä! Tässäkin asiassa järki käteen ja maalaisjärkeä saa/ pitää käyttää. Penturuokaa pitää muistaa liottaa lämpimässä vedessä että on pehmeää, kuivaraksuista pentu menettää elimistöstään liikaa nestettä ja näin ollen voi kuivua. Muista siis liotus, anne ruokaan lisäksi esin. raakaa jauhelihaa, maksamakkaraa, piimä.. ja tilsiminen pieneksi on myös hyvä, jos esim. kääpiökoira. Ja lämmitys parisekunttia miksrossa ei ole pahitteeksi. Jos olet epävarma, ota yheys kasvattajaan tai kysele eläinkaupoista ruokinnasta, he kyllä teitävät (ainakin pitäisi). Voit myös kysyä siitä koirayhdistykseltä, johon koirasi kuuluu (on rodultaan).
- Sekaisin safkasta
Koirani on isokokoinen, mutta kasvattajani sanoi ettei sen tule syödä penturuokaa 12 viikon jälkeen. Nyt pentu on 4 kk, mutta itse olisin sitä mieltä, ettei sille ole haitaksi penturuoan syöttäminen.
Liotus on muistettu ja se on tärkeää. Pentu syö Eagle Packin Large breed puppy ruokaa muuta kirjoittajien edellämainittuja.
Siksi lähdin kyselemään, koska koira on ensimmäiseni, ja halusin kysellä asiasta täältä lisää. Nyt voin olla siis astetta varmempi. - eppulainen
Sekaisin safkasta kirjoitti:
Koirani on isokokoinen, mutta kasvattajani sanoi ettei sen tule syödä penturuokaa 12 viikon jälkeen. Nyt pentu on 4 kk, mutta itse olisin sitä mieltä, ettei sille ole haitaksi penturuoan syöttäminen.
Liotus on muistettu ja se on tärkeää. Pentu syö Eagle Packin Large breed puppy ruokaa muuta kirjoittajien edellämainittuja.
Siksi lähdin kyselemään, koska koira on ensimmäiseni, ja halusin kysellä asiasta täältä lisää. Nyt voin olla siis astetta varmempi....syynä se että koirasta kasvaa sen verran massava, että liika penturuoan syöminen kasvattaa massan liian nopeasti jolloin luuston kehityksen kannalta käy huonosti. meillä on kultainen noutaja joka on kohta 8kk ja syö edelleen junioria, mutta toisaalta aikuisenakin vain n. 30kg. jos kasvaisi liian nopeasti vaikuttaa se jalkojen suoruuteen ja silloin siirruttäisiin aikaisemmin adultiin.
kasvattajaa kannattaa kuitenkin uskoa. Sekaisin safkasta kirjoitti:
Siksi lähdin kyselemään, koska koira on ensimmäiseni, ja halusin kysellä asiasta täältä lisää. Nyt voin olla siis astetta varmempi.Syöttämäsi ruoka kuulostaa hyvältä, ja kun se on tarkoitettu isolle rodulle, pennun ei pitäisi kasvaa liian nopeasti, eli siitä ei kannata huolehtia. Eikö pussin kyljessä ole ohjeita ruoan syöttöön? Meillä syödään Royal Caninin saksanpaimenkoiran junoir ruokaa, ja ohje sanoo että aina 15 kuukauteen asti, ja niin aion antaakin.
- jos ruokit
pienen rodun pentua (alle polvenkork.) penturuualla liian kauan, tuloksena voi olla käyrät jalat tai ns. ranskalaiset tassut.
meinasin meidän nellin syöttää 6kk-1vuoden ikään asti pentu ruoalla, sitten totuttelemaan adult ruokaan. Tällä hetkellä 3kk 2vk vanha, syö Pedigreen junior/tai jotain muuta pentu ruokaa, on niin kaikkiruokainen kuivaruokaa, vedellä ja liharuoalla höystettynä(välillä piimää, raejuustoa) Vettä on aina iso kupillinen lattialla. :)
- 5kk jack russell
syö eukanuban puppy ja junior - raksuja ihan 1-vuotiaaksi asti, niinhän se pussissakin lukee :)
- veeva89
kyllä mä ainakin syötän penturuokaa koiralleni 10. kuukauteen asti. ja kyllähän niissä pusseis lukeekin että minkä ikäisille ne on tarkotettu.
- Myrmeliini
Koiran ruokintaohjeistuksesta vastaa koiran kasvattaja eikä tuhannen erilaista, erikokoista ja erirotuista "ruokinta-asiantuntijaa" pulinapalstalla. Parhaimmillaan (pahimmillaan) 3-4 kk ikäisen esnimmäisen koiranpennun omistajat neuvovat, miten minkäkin rotuista ja minkäsukuista koiraa tulee syöttää ja millä.
On ihan eri asia ruokkia kääpiökokoista seurakoiraa kuin keski- tai suurikokoista käyttökoiraa, puhumattakaan kaikista mahdollisista muista vaikuttavista seikoista, kuten olosuhteista (ulko-/sisäkoira), liikunnan määrä jne.
Kysykää ruokintaohjeet koirallenne sen kasvattajalta. Nehän pitäisi olla automaattisesti selviönä pennun mukana tulevassa kirjallisessa ohjekansiossakin, ruokamerkkiä ja määriä myöten!
- syöttänyt
Itse syötin penturuokaa 6kk:seksi asti, ja sitten yritin syöttää "aikuisten ruokaa" mutta eipähän näyttänyt kelpaavan :D nyt annan penturuuan seassa aikuisruokaa ja vaihdan sitten lopulta kokonaan aikuistenruokaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833922
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?281806Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian211714- 311710
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell481544Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464